scannen van lp hoezen

Pagina: 1
Acties:
  • 876 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11764

Topicstarter
Vraagje.....

Ik ben bezig mijn uode lp's op cd te zetten en nu wil ik daar natuurlijk een mooie cover bij. Probleem is dat het van zulke rare lp's zijn dat de coversite's die niet hebben.

Nu levert het scannen bij mij een probleem op. Ik heb een gewone trust a4 scanner en die hoes past er natuurlijk niet in een keer onder. Wanneer ik hem dus in delen scan en daarna tot een geheel wil smeden blijkt dat de kleuren steeds anders zijn. M.a.w de kleuren worden tijdens het scannen anders ingesteld.

Heeft iemand hier een oplossing voor?

groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29926

ach, dat andere kleurenbereik kan aan je scanner liggen, maar volgens mij verschilt het echt niet zoveel hoor.. Dus gewoon 2 keer de helft van de lp scannen (het zou denk ik nog beter zijn als de 2 scans elkaar op bepaalde delen elkaar overlappen zodat je nooit 'pixels te kort komt') en dan ff beiden tot een maken in photoshop, een beetje klooien daarin geeft wel de gewenste resultaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat was ook het plan, maar het kleurenbereik ligt bij wel dus wel te veel uit elkaar. Ik moet er dus voor zorgen dat dit constant blijft maar hoe....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

post eens een voorbeeldje om te kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-11-2024

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Veel van die scanproggies maken automatisch een ideale kleurinstelling voor hetgeen ze scannen, probeer eens dat automatische eraf te halen zodat je twee keer met dezelfde instellingen scant.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:46

crisp

Devver

Pixelated

Ik hoop dat je scanner software wat 'advanced' opties heeft; je zou dan alle opties die het resultaat al bewerken voor het doorsturen naar je comp uit kunnen zetten.
Ik heb bv een tabje colour-management waar je kan kiezen tussen Speed en Quality. De laatste optie levert bij mij goede resultaten op als ik plaatjes later moet samenvoegen.
Misschien kan je in je apparaatbeheer ook nog wat doen met door het instellen van een ander kleurprofiel.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23408

ik ga er vanuit dat je m doorschuift
probeer hem eens te draaien
zodat de rand van de lp steeds aan de zelfde kant ligt
'met photosjop effe draaien en dan eens kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-06 14:05

DeFeCt

je wéét toch

Dat je een lp koopt om de cover kan ik me voorstellen, maar dat je vervolgens zoveel moeite gaat doen om een kleurenprintje in een cd hoesje te kunnen frotten dat snap ik niet helemaal...

Als je er niet met je scanner uitkomt kun je toch naar de copyshop gaan en hem verkleind kopieren :?

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-05 16:43

cutter

Wannabe i7 fanboy

Effe tegen het randje aan posten:

Maar waarom kijk je niet op een of andere CD-hoezen site. Je hebt er tig duizend die hele databanken met cd-hoezen op hun site hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8255

Maar waarom kijk je niet op een of andere CD-hoezen site.
[...]
Probleem is dat het van zulke rare lp's zijn dat de coversite's (=CD-hoezen site) die niet hebben.
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-05 16:43

cutter

Wannabe i7 fanboy

Op maandag 23 juli 2001 10:26 schreef GCE het volgende:

[..]

[..]
Ben net wakker ---zucht---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakeend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:12

kwaakeend

Stadseend neemt snelgracht

Je moet ergens in je instellingen wel met een soort van kleur-pipet een stukje kunnen 'uitzuigen;. Als je nou tijdens het scannen een stukje ander papier meescant, hierop je scan instelt (waarden effe noteren) en bij de volgende scan hetzelfde doet (zelfde waarde invullen => kleurbereik bijschijven), vervolgens met edit-progje geheel plakt en knipt etc. moet het wel aardig lukken.. beetje omslachtig, maar dan heb je wat. Of is deze redenatie verkeerd?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 23 juli 2001 10:26 schreef GCE het volgende:

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Maar waarom kijk je niet op een of andere CD-hoezen site.
--------------------------------------------------------------------------------

quote:
[...]
Probleem is dat het van zulke rare lp's zijn dat de coversite's (=CD-hoezen site) die niet hebben.
[...]
Jouw reactie snap ik ff niet? een coversite = 'hoezen' site, en niet alleen CD hoezen, www.cdcovercentral.com daar zie ik toch duidelijk ook hoezen voor DVD's staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anders
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-06 21:14
Neem er een foto van. Digitale foto => gelijk klaar. Analoge foto => inscannen => klaar.

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geertb
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-01-2024
Op maandag 23 juli 2001 13:11 schreef Anders het volgende:
Neem er een foto van. Digitale foto => gelijk klaar. Analoge foto => inscannen => klaar.
Als hij het belangrijk vindt om de hoezen op normale grootte te hebben werkt dit niet helemaal denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anders
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-06 21:14
Laat ik nou toch lezen dat ie ze als CD-hoesjes wil gebruiken.

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geertb
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-01-2024
Ja ik slaap echt nog (zie andere threads)

Maare is een foto voldoende dan daarvoor? volgens mij haal je dat niet met die grootte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oeh wat een hoop leeswerk opeens...:-)

Het probleem zit hem in de software die bij de scanner geleverd wordt. Die heeft namelijk geen optie waarmee ik die automatische instelling uit kan zetten.

Ik denk dat het een goed idee is om trouwens een mooie gekleurde strook steeds mee te scannen. Op die manier blijf ik een constante waarde binnen het scanvlak houden.

De reden dat ik zoveel moeite doe is heel simpel. Veel van die lp's zijn niet eens op cd verschenen en aangezien ik een hekel heb aan allerlei witte vlakjes in mijn cdrek wil ik graag de hoesjes erbij....

:)

Alvast bedankt voor de hulp
Pagina: 1