Verhuizing naar nieuwe huis met alleen elektra aansluiting

Pagina: 1
Acties:
  • 3.024 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1164854

Topicstarter
Mijn vraag
Goedenavond als eerst, ik heb een klein maar groot vraagje.

Wij gaan binnenkort verhuizen het gaat hierbij om een nieuwbouw appartement dus geen gas ;w
Nu heb ik van mijn verhuurder te horen gekregen dat er een aparte perilex aansluiting is voor het fornuis, met een max vermogen van 7,36 Kw.

Ben al een poosje aan het rondkijken voor een inductie fornuis, maar kan niet echt iets vinden wat onder dat vermogen zit van 7,36 KW. Alles wat in de smaak valt zit boven de 9,0 KW. Ik heb van de netbeheerder begrepen dat er nu een 1*35 ampere zit in de kast en dit zou kunnen verhogen naar de 3*25 ampere.

Zelf heb ik niet veel verstand van elektra heb al begrepen dat het verhogen door Stedin rond de 250,- euro zal kosten. Er is mij ook verteld dat ik eerst een elektra installateur moet laten langskomen.

Wie o wie kan me de weg wijzen en misschien een indicatie kunnen geven van wat het totaalplaatje zal kosten.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 08-06 17:23
Anoniem: 1164854 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 21:52:
Mijn vraag
Goedenavond als eerst, ik heb een klein maar groot vraagje.

Wij gaan binnenkort verhuizen het gaat hierbij om een nieuwbouw appartement dus geen gas ;w
Nu heb ik van mijn verhuurder te horen gekregen dat er een aparte perilex aansluiting is voor het fornuis, met een max vermogen van 7,36 Kw.

Ben al een poosje aan het rondkijken voor een inductie fornuis, maar kan niet echt iets vinden wat onder dat vermogen zit van 7,36 KW. Alles wat in de smaak valt zit boven de 9,0 KW. Ik heb van de netbeheerder begrepen dat er nu een 1*35 ampere zit in de kast en dit zou kunnen verhogen naar de 3*25 ampere.

Zelf heb ik niet veel verstand van elektra heb al begrepen dat het verhogen door Stedin rond de 250,- euro zal kosten. Er is mij ook verteld dat ik eerst een elektra installateur moet laten langskomen.

Wie o wie kan me de weg wijzen en misschien een indicatie kunnen geven van wat het totaalplaatje zal kosten.
Het wordt opgeleverd met een 1 fase aansluiting. De meterkast heeft dan een kookgroep/fornuis groep waar dan door middel van een 5x2,5mm kabel, een perilex naar je kookplaat loopt.
https://www.elektramat.nl.../wat-is-een-fornuisgroep/

Op een normale groep kan +/- 3,68kilowat worden aangesloten. Een fornuis groep bestaat "soort van" uit 2 groepen die samen worden uitgeschakeld bij kortsluiting/lekstroom. Hier kan dus 2x3,68=7,3kilowatt op worden aangesloten.

Voor 9kw kookplaat heb je krachtstroom nodig. Dit is alleen mogelijk bij een 3 fase aansluiting. Hiervoor dient aansluiting ( je kabel naar de meterkast) te worden aangepast. Dit is wat stedin berekent.
Zie hier uitleg 1/3 fase https://www.groepenkastbe...ase-of-3-fase-aansluiting

Daarnaast moet ook je meterkast worden omgebouwd van 1 fase naar 3 fase.
Als je dit zelf kan, zeker doen. Als je er weinig verstand van hebt, laten doen. Idealiter vraag je de bouwer een ombouwbare kast te plaatsen.
https://www.groepenkastbestellen.nl/emat/1-3-fase.

Hoe wordt je appartement verwarmd? Warmtepomp of collectieve verwarming? En hoe ga je warm water maken?

Mijn voorkeur zou 3 fase zijn. Dat biedt de meeste uitbreidingsmogelijkheden.

Edit: als je het zelf wilt doen kan het opzich wel. Ik had de 3fase hoofdschakelaar al geplaatst, zonder groepen er op.
Toen de monteur van Liander kwam gevraagd of hij de kabels van de meter naar de oude 2 politie hoofdschakelaar naar de 4polige wilde omzetten voor een kop koffie. Scheelt je een monteur.

[ Voor 13% gewijzigd door Murkmans op 07-01-2019 22:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:23
Een 3-fase aansluiting is een kwestie van hoofdschakelaar vervangen voor een 4P en kookgroep vervangen voor een krachtgroep. Dit kost je ongeveer 200-400 euro schat ik + de 250 euro van Stedin. De bedrading zal vervangen moeten worden naar de perilex van 2x blauw 2x bruin, geelgroen naar blauw,bruin,zwart,grijs,geelgroen. Je kan ook zoeken naar een 11kW plaat die je kan begrenzen naar 7,4kW. Hij moet dan wel overweg kunnen met een dubbele nul, dwz een kookgroep op 1x35A.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
woning is aangesloten op het aardwarmtenetwerk dat via een wisselaar
onderin het gebouw naar cv-leidingen in de woning gaan. In de
berging in de woning zit een zogenaamde
stadsverwarmingsunit.

Helaas ben ik zelf niet zo handig met Elektra :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Murkmans schreef op maandag 7 januari 2019 @ 22:00:
[...]

Het wordt opgeleverd met een 1 fase aansluiting. De meterkast heeft dan een kookgroep/fornuis groep waar dan door middel van een 5x2,5mm kabel, een perilex naar je kookplaat loopt.
https://www.elektramat.nl.../wat-is-een-fornuisgroep/

Op een normale groep kan +/- 3,68kilowat worden aangesloten. Een fornuis groep bestaat "soort van" uit 2 groepen die samen worden uitgeschakeld bij kortsluiting/lekstroom. Hier kan dus 2x3,68=7,3kilowatt op worden aangesloten.

Voor 9kw kookplaat heb je krachtstroom nodig. Dit is alleen mogelijk bij een 3 fase aansluiting. Hiervoor dient aansluiting ( je kabel naar de meterkast) te worden aangepast. Dit is wat stedin berekent.
Zie hier uitleg 1/3 fase https://www.groepenkastbe...ase-of-3-fase-aansluiting

Daarnaast moet ook je meterkast worden omgebouwd van 1 fase naar 3 fase.
Als je dit zelf kan, zeker doen. Als je er weinig verstand van hebt, laten doen. Idealiter vraag je de bouwer een ombouwbare kast te plaatsen.
https://www.groepenkastbestellen.nl/emat/1-3-fase.

Hoe wordt je appartement verwarmd? Warmtepomp of collectieve verwarming? En hoe ga je warm water maken?

Mijn voorkeur zou 3 fase zijn. Dat biedt de meeste uitbreidingsmogelijkheden.

Edit: als je het zelf wilt doen kan het opzich wel. Ik had de 3fase hoofdschakelaar al geplaatst, zonder groepen er op.
Toen de monteur van Liander kwam gevraagd of hij de kabels van de meter naar de oude 2 politie hoofdschakelaar naar de 4polige wilde omzetten voor een kop koffie. Scheelt je een monteur.
stadsverwarmingsunit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
Anoniem: 1164854 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 22:36:
[...]

stadsverwarmingsunit.

Hmm dan is een warmtepomp oid niet iets wat je in de toekomst gaat plaatsen waar het eventueel handig voor zou kunnen zijn. Welke kookplaat heb je in gedachten? Bij veel kookplaten staat in de handleiding hoe ze evt ook op een fornuis groep aangesloten kunnen worden zoals @Jim423 al voorstelt. Dan hoef je verder niets om te bouwen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Meeste inductie fornuizen kunnen op meerdere manieren worden aangesloten, op basis van de aansluiting die voorhanden is. Tevens kan dan vaak ook worden ingesteld, op welk vermogen maximaal gewerkt mag worden. Zo staat de mijne standaard op 7,2kW, maar is aan te passen naar 6, 3,5 of 2,8.

Je zou van de plaat naar keuze even moeten kijken in de handleiding, op welke manier 'ie aangesloten kan worden. Laat het aansluiten overigens door een electriciën doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Murkmans schreef op maandag 7 januari 2019 @ 22:51:
[...]

Hmm dan is een warmtepomp oid niet iets wat je in de toekomst gaat plaatsen waar het eventueel handig voor zou kunnen zijn. Welke kookplaat heb je in gedachten? Bij veel kookplaten staat in de handleiding hoe ze evt ook op een fornuis groep aangesloten kunnen worden zoals @Jim423 al voorstelt. Dan hoef je verder niets om te bouwen.
Nee als dat zal niet gedaan worden in de toekomst, het is een huurwoning dus daarom wil ik ook niet al te veel kosten maken waar ik zelf niet veel aan heb. Maar begrijp ook niet de gierigheid vanuit de kant van de woningbouw niet 8)7 .

Het probleem is dat mevrouwtje een inductie fornuis wilt en niet te echt te spreken is over een plaat en een aparte oven :-( heb helaas niet veel voor het zeggen :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
Anoniem: 1164854 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 23:21:
[...]

Nee als dat zal niet gedaan worden in de toekomst, het is een huurwoning dus daarom wil ik ook niet al te veel kosten maken waar ik zelf niet veel aan heb. Maar begrijp ook niet de gierigheid vanuit de kant van de woningbouw niet 8)7 .

Het probleem is dat mevrouwtje een inductie fornuis wilt en niet te echt te spreken is over een plaat en een aparte oven :-( heb helaas niet veel voor het zeggen :N
Ah de WAF... inductie fornuis is zeker een ander verhaal. Een oven alleen moet vaak al op een aparte groep. Welke hebben jullie op het oog?

Zijn weinig inductie fornuizen die op 7,2 werken, of je komt op zoiets uit, als je dat mooi vindt... Indisit I64I6C6AWFR

Edit: de Beko FSM69300GXT kan evt ook op 1 fase zie ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Murkmans op 07-01-2019 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:01

FreakNL

Well do ya punk?

Dubbel

[ Voor 92% gewijzigd door FreakNL op 08-01-2019 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:01

FreakNL

Well do ya punk?

Waarom geen losse oven en een inductie plaat? Groepje voor oven bijtrekken is relatief simpel, afhankelijk van locatie meterkast tov keuken.

Zeg gewoon tegen je vriendin dat het niet kan, zo een inductie fornuis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279475

Ik liet inderdaad de groepen niet aanpassen in een huur appartement. Dan maar een consesie doen.

Ik zou ook niet een alle in 1 apparaat kiezen gaat de oven stuk ben je ook je kook plaat kwijd .

Kies altijd voor losse apparaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemp159
  • Registratie: November 2011
  • Niet online

willemp159

Volvo XC40 SMER

Anoniem: 1164854 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 23:21:
[...]

Ik heb een soort zelfde probleem gehad in mijn huurhuis. Voor mij was een fornuis de meest strakke/nette oplossing. Wel ook maar een 2 fase perilex in de keuken vanuit de huur vereniging. Uiteindelijk ben ik bij onderstaand fornuis terecht gekomen. Voor mij een erg fijn fornuis met genoeg opties etc. 924,- Totaal incl. stekker en aansluiting.

https://paulissenwitgoed....fornuis?search=PFI8265RVS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:20

Punkrocker

Mostly harmless

Anoniem: 1164854 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 21:52:
... Ik heb van de netbeheerder begrepen dat er nu een 1*35 ampere zit in de kast en dit zou kunnen verhogen naar de 3*25 ampere.
Is dat al zeker?
Volgens mij sluiten de meeste (alle?) netwerkbedrijven alles driefasig aan sinds 1 januari dit jaar.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:17
ga je ooit al je kookhitte tegelijk op vol vermogen aan zetten?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:42
Dat verhogen van 1 naar 3 fase is ook weer niet zo spannend.
Vastrecht blijft hetzelfde (niet onbelangrijk)
Waarschijnlijk komen er al 3 fase bij je binnen en is er nu 1 aangesloten op 35A. De aanpassing hoeft dus alleen in je meterkast te worden gedaan.
De 5 aderige draad naar de keuken moet wel opnieuw getrokken worden, want hoewel je voor de krachtstroom ook slechts 5 draden nodig hebt, zullen de kleuren niet kloppen (Er zullen nu 2 blauwe zijn). En je kan echt geen fase op een blauwe draad zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperJoker
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 30-01-2023

SuperJoker

Hofnar

Ik zou nog eens met de verhuurder overleggen. Wat je wil is niet ongebruikelijk en het kan ook in zijn voordeel zijn het toch te doen. Desnoods verhoogt hij de huur met 1 euro, dan verdient ie het terug.

Kookplaten op groepen zetten die er eigenlijk te krap voor zijn, ga je altijd spijt van krijgen. Niet doen.

Het best te consumeren met 1kg JOZO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lcanrinus
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17-08-2021
Helemaal waar, gewoon netjes zo kijken.
Als u namelijk voor 3* 25ampere kiest dient de aansluiting naar de perilex ook indeze staat te zijn.
Ook is er voor een Kookplaat geen draaiveld nodig en is het wellicht een optie om maar 1 fase te verzwaren anders moet u de groepenkast ook laten ombouwen. een elektricien is hier zeker erg handig in en t duurt ook niet lang als t juist geregeld wordt maar hij is hier zeker weten wel bij nodig.

Ik hoop u zo juiste kennis te geven.
Dit is iets wat op t gebied van elektra blijkbaar iedereen anders heeft.
Speciaal op dit forum |:(

Beste wensen voor 2020!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Laatst online: 13-02-2021
Lcanrinus schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 03:23:
Helemaal waar, gewoon netjes zo kijken.
Als u namelijk voor 3* 25ampere kiest dient de aansluiting naar de perilex ook indeze staat te zijn.
Ook is er voor een Kookplaat geen draaiveld nodig en is het wellicht een optie om maar 1 fase te verzwaren anders moet u de groepenkast ook laten ombouwen. een elektricien is hier zeker erg handig in en t duurt ook niet lang als t juist geregeld wordt maar hij is hier zeker weten wel bij nodig.

Ik hoop u zo juiste kennis te geven.
Dit is iets wat op t gebied van elektra blijkbaar iedereen anders heeft.
Speciaal op dit forum |:(

Beste wensen voor 2020!
Enkelfase verzwaren boven de 40A betekend netzogoed groepenkast aanpassen want de normaal gebruikte hoofdschakelaar is maar voor 40A...

Dat natuurlijk los van het feit dat in de netcode staat dat bij aansluitingen met capaciteit van >5,5 kVa er 3-fase wordt aangesloten... tenzij x... y... z...

En los van het feit dat je ook hier weer een antiek topic zit te schoppen.

Je hoop is dus ook tevergeefs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-06 05:02
FreakNL schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 00:53:
Waarom geen losse oven en een inductie plaat? Groepje voor oven bijtrekken is relatief simpel, afhankelijk van locatie meterkast tov keuken.

Zeg gewoon tegen je vriendin dat het niet kan, zo een inductie fornuis...
Mijn voorkeur gaat uit naar een paar extra groepen, want ik heb een voorkeur voor ruimte en redelijk vermogen. Dus drie betaalbare 3500W plaatjes, twee standaard maat en eentje die ook 28/30 cm koekepannen aankan. Elk op een eigen groep. Want een drie-fasen fornuis met 4x3500W laat staan 4x5000W is onbetaalbaar en alsnog krap opgezet.

Oven is ook al snel 2KW? dan springt de stop toch al snel bij gelijktijdig gebruik plaat en oven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:23
Nee, als er verder niks zwaars aan staat in huis (lees >1kW) dan kun jij gewoon een oven van 2kW of 3kW en 7,4kW plaat tegelijk aanzetten. Dit komt omdat die inductieplaten blijkbaar geen 7,4kW opnemen in de praktijk. Uiteraard moet je hem wel gewoon netjes op een 7,4kW kookgroep en perilex aansluiten, voor het geval dat er in de toekomst toch nog een 7,4kW fornuis op komt. Die willen vaak wel het volle vermogen hebben. 3x of 4x 3500W losse plaat en ook nog een oven zou ik wel op een 3x25A hoofdaansluiting zetten, dat wordt wel heel krap met 1x35A. (Of je moet er maar 2 per keer gebruiken :+).

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Check even de datum: ts is al een jaartje niet meer in dit topic geweest....

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

No Hands schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 19:53:
ga je ooit al je kookhitte tegelijk op vol vermogen aan zetten?
Eh, groot diner met kerst?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:17
Marzman schreef op maandag 30 december 2019 @ 09:51:
[...]

Eh, groot diner met kerst?
Geen idee wat jij dan doet maar de pudding, champignon roomsaus, broccoliroosjes en stoofperen staan niet allemaal op standje 14 dan hoor.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

dan maar op slot... :/

Wise enough to play the fool

Pagina: 1