Toon posts:

Radiatorleiding ISO 10508

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• compubink
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:55
Bij onze nieuwe woning zou vloerverwarming aangelegd zijn. Nu blijkt dat er een leiding van de radiator slingerend door de ruimte is gelegd, wat dan vloerverwarming als secundaire verwarming zou moeten zijn. De verkoper blijft bij het standpunt dat dit vloerverwarming is, ik heb een andere mening.

De leiding die er ligt heeft als typering klasse 2 en klasse 6 volgens ISO 10508. Klasse 4, wat volgens mij staat voor vloerverwarming wordt echter niet genoemd. Helaas is de ISO norm niet openbaar, waardoor ik niet op kan zoeken wat het verschil is tussen klasse 4 en 6.

Is een leiding waarop geen klasse 4 vermeld staat wel geschikt voor vloerverwarming?

Ik heb nu vloerverwarming aangelegd, maar de leiding nog wel laten zitten om eventueel de radiator nog aan te kunnen sluiten. Kan ik de leiding hiervoor wel gebruiken, of geeft dit teveel warmteverlies voordat de radiator bereikt wordt met warm water?

Het geheel is gewoon aangesloten op de cv-ketel, dus hoge temperatuur verwarming.

Alle reacties

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07-06 17:30
compubink schreef op maandag 7 januari 2019 @ 20:39:
Bij onze nieuwe woning zou vloerverwarming aangelegd zijn. Nu blijkt dat er een leiding van de radiator slingerend door de ruimte is gelegd, wat dan vloerverwarming als secundaire verwarming zou moeten zijn. De verkoper blijft bij het standpunt dat dit vloerverwarming is, ik heb een andere mening.

De leiding die er ligt heeft als typering klasse 2 en klasse 6 volgens ISO 10508. Klasse 4, wat volgens mij staat voor vloerverwarming wordt echter niet genoemd. Helaas is de ISO norm niet openbaar, waardoor ik niet op kan zoeken wat het verschil is tussen klasse 4 en 6.

Is een leiding waarop geen klasse 4 vermeld staat wel geschikt voor vloerverwarming?

Ik heb nu vloerverwarming aangelegd, maar de leiding nog wel laten zitten om eventueel de radiator nog aan te kunnen sluiten. Kan ik de leiding hiervoor wel gebruiken, of geeft dit teveel warmteverlies voordat de radiator bereikt wordt met warm water?

Het geheel is gewoon aangesloten op de cv-ketel, dus hoge temperatuur verwarming.
Meestal wordt de retour van de betreffende radiator al slingerend door de ruimte heen gelegd om vloerverwarming te krijgen. en waarschijnlijk dat je de aanvoer hebt verwijdert.
Ja je kan er een radiator op aan sluiten echter de leiding in je vloer moet je retour zijn. deze kan je nooit gebruiken als aanvoer. er gaat anders namelijk 60 graden water je vloer in en dan kan je vloer scheuren.
echter helemaal 100% failsafe zijn deze systemen niet. stel je hangt een hele kleine radiator op
en je zet de aanvoer en de retour volledig open gaat er alsnog te heet water je vloer in.

dus ja het is vloerverwarming, echter behalve helemaal lekker werken dit soort systemen niet.
paar nadelen:
1 pomp ontbreekt.(ja je komt er mee weg)
2 minder goed na te regelen ten opzicht van een normale vloerverwarmingsunit.
als je echt een goed instelde cv ketel hebt welke netjes terug moduleert tot bijv 40 graden.
en het water moet eerst door je radiator heen en dan nog door je vloer heen kan het welleens zijn dat de temperatuur een beetje aan de lage kant is om nog je vloer te verwarmen. een vloerverwamingsunit mengt gewoon wat meer warm water vanuit cv instalatie bij. (een radiator kan dit niet.)

of een leiding wel of niet geschikt is merk en type zouden handig zijn.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-06 13:33

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

compubink schreef op maandag 7 januari 2019 @ 20:39:
Wat staat er in het bestek of de koopovereenkomst/offerte? Hoe wordt de vloerverwarming daar omschreven?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• compubink
Question Mark schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:02:
[...]

Wat staat er in het bestek of de koopovereenkomst/offerte? Hoe wordt de vloerverwarming daar omschreven?
Er staat gewoon "Vloerverwarming in eetkamergedeelte", dus ben bang dat ik daar niet zoveel mee kan. Tenzij het zo is dat de leiding die is gebruikt niet geschikt is voor vloerverwarming. Dat er nu niet klasse 4 volgens ISO 10508 wordt genoemd, betekend dit dat de leiding niet geschikt is voor vloerverwarming? Ofwel, wat is het verschil tussen klasse 4 en klasse 5?
miciel schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 00:59:
[...]

Meestal wordt de retour van de betreffende radiator al slingerend door de ruimte heen gelegd om vloerverwarming te krijgen. en waarschijnlijk dat je de aanvoer hebt verwijdert.
Ja je kan er een radiator op aan sluiten echter de leiding in je vloer moet je retour zijn. deze kan je nooit gebruiken als aanvoer. er gaat anders namelijk 60 graden water je vloer in en dan kan je vloer scheuren.
echter helemaal 100% failsafe zijn deze systemen niet. stel je hangt een hele kleine radiator op
en je zet de aanvoer en de retour volledig open gaat er alsnog te heet water je vloer in.

dus ja het is vloerverwarming, echter behalve helemaal lekker werken dit soort systemen niet.
paar nadelen:
1 pomp ontbreekt.(ja je komt er mee weg)
2 minder goed na te regelen ten opzicht van een normale vloerverwarmingsunit.
als je echt een goed instelde cv ketel hebt welke netjes terug moduleert tot bijv 40 graden.
en het water moet eerst door je radiator heen en dan nog door je vloer heen kan het welleens zijn dat de temperatuur een beetje aan de lage kant is om nog je vloer te verwarmen. een vloerverwamingsunit mengt gewoon wat meer warm water vanuit cv instalatie bij. (een radiator kan dit niet.)

of een leiding wel of niet geschikt is merk en type zouden handig zijn.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik heb zowel de aanvoer als de retour laten zitten, deze zaten dieper in de dekvloer dus dat geeft geen probleem. Maar kan de vloer na langere tijd nog scheuren door de hogere temperatuur?

• miciel
compubink schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 19:52:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik heb zowel de aanvoer als de retour laten zitten, deze zaten dieper in de dekvloer dus dat geeft geen probleem. Maar kan de vloer na langere tijd nog scheuren door de hogere temperatuur?
Als ik het goed begrijp heb je dan 2 keer vloerverwarming in je vloer ?
1 keer de retour van de radiator en daarboven nog een keertje normale vloerverwarming ?

Of de vloer kan gaan scheuren ? het gaat erom dat de slingerende leiding in de vloer de retour is.
de aanvoer wordt meestal buitenom naar de de radiator gelegd. zodat niet de gehele vloer 60 graden wordt.
Als de gehele vloer 60 graden wordt ja dan kan deze gaan scheuren.

meestal leggen we raidiatorslangen met een rode en blauwe mantel in de vloer. zodat deze wat uit kunnen zetten. echter er worden ook wel slangen gewoon kaal in de vloer gelegd henco upunor.
(men zegt dat het kan echter de meningen hierover zijn verdeelt)
hiernaast heeft de woningbouwer het zo aangelegd, lijkt me stug dat deze een dergelijke fout maakt.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-06 13:33

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

compubink schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 19:52:
[...]
Er staat gewoon "Vloerverwarming in eetkamergedeelte", dus ben bang dat ik daar niet zoveel mee kan.
Maar dan gaat het hier om een niet nieuwe woning, maar een bestaande? Dan had je toch kunnen zien dat er geen pomp en/of verdeler aanwezig is in de woning?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• compubink
Het is inderdaad een bestaande woning. Alle aansluitingen zaten achter een aftimmering die we niet mochten verwijderen. Als de leiding die gebruikt is niet voldoet voor vloerverwarming, dan kunnen we er wel iets mee. Anders is het gewoon jammer.

Daarom de belangrijkste vraag, als er op de leiding niet staat Klasse 4 volgens ISO 10508, is het dan ook zo dat de leiding niet geschikt is voor vloerverwarming?

• miciel
compubink schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 10:58:
Het is inderdaad een bestaande woning. Alle aansluitingen zaten achter een aftimmering die we niet mochten verwijderen. Als de leiding die gebruikt is niet voldoet voor vloerverwarming, dan kunnen we er wel iets mee. Anders is het gewoon jammer.

Daarom de belangrijkste vraag, als er op de leiding niet staat Klasse 4 volgens ISO 10508, is het dan ook zo dat de leiding niet geschikt is voor vloerverwarming?
vraagje zit er een aluminium laagje in de kunstof leiding ?
zo ja dan heb je henco of upenor bijde prima geschikt voor vloerverwarming.

• Matthijs..
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-05 22:49
Je vraagstelling (specificaties van de verschillende klassen) gaat op zulk detailniveau dat je toch echt de norm erbij moet halen. Die kun je kopen bij het de NEN, of uitsluitsel via de fabrikant proberen te krijgen.

• compubink
miciel schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 21:51:
[...]

vraagje zit er een aluminium laagje in de kunstof leiding ?
zo ja dan heb je henco of upenor bijde prima geschikt voor vloerverwarming.
Dat kan ik helaas niet zien, de leiding zit nog aangekoppeld en wil liever niet het hele systeem leegmaken. Ik hoopte het dat het duidelijk was vanuit de ISO richtlijn of een leiding dan geschikt zou zijn, maar begrijp nu dat het niet zo simpel is. Bedankt voor de antwoorden iig.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee