Oh jawel. WiFi is gevoelig voor invloeden van buitenaf. In de 5GHz valt dat gelukkig meestal mee, maar het kan nog steeds gebeuren dat jij (of een van je buren) een apparaat aanzet en de WiFi onderuit gaat. Bovendien gaat 4G binnenkort in de 5GHz-band toegestaan worden. Dat gaat allerminst helpen.
[...]
n=1. Verder is 500Mbps voor internet niet standaard, en geen probleem voor wifi. Ik trek probleemloos fors hogere waardes uit mn wifi. Wederom, n=1.
n=1 (of iig verdraaid weinig) dat het wel goed genoeg werkt. Ik haal m'n uitspraken uit best practices binnen de industrie en daarnaast dagelijkse praktijkervaring van issues bij thuisgebruikers. Die hebben lang niet allemaal 500Mbps, maar in een gemiddelde Nederlands eengezinswoning (of Vlaamse trouwens, relevant als ik de virtuele tongval van TS lees) zul je met een enkele WiFi AP in de modemrouter ingebouwd niet je hele huis acceptabel kunnen dekken, en als je dat niet kunt en geen draden wilt trekken los je de dekking alleen op met repeaten, waarbij je in diezelfde woningtype al moeite gaat hebben om boven de verdieping waar de eerste node staat >100Mbps te halen, laat staan hogere snelheden. Kan best zijn dat jij in een woning woont waar een enkele AP alles wel dekt, maar dat is allerminst standaard. In een onderzoek naar 3x3 MIMO WiFi-ac routers bij enkele duizenden gebruikers kwam naar boven dat zo'n 70% dekkingsproblemen ervaren.
Let wel, als het hier ging om "oma wil online bridge kunnen spelen" zou je me niet zo stellig horen zijn, maar we hebben het over iemand die een eisenset heeft die vol in de 'prosumer' categorie is, met een discussie die naast glas vs koper ook vooral over 1GbE vs 10GbE gaat. Dat is ook niet standaard.
[...]
Gedeeltelijk waar. Er wordt geen airtime gedeeld, het is spread spectrum. Maar naarmate de band meer verzadigd raakt, zal je snelheid omlaag gaan, geheel waar.
Ook al kun je de modulatievormen van WiFi theoretisch "spread spectrum" noemen, het is (itt bijv Zigbee) geen frequency-hopping spread spectrum. Het werkt met vaste kanalen en daarbinnen wordt airtime wel degelijk gedeeld. WiFi werkt met collision avoidance. Als binnen een kanaal één apparaat staat te zenden, zal geen ander apparaat die dat waarneemt zenden. Vervolgens zal het ook enige tijd na het einde daarvan wachten (de inter-frame space) waarna ook nog een random contention wait ingebouwd is
Zie hier voor uitgebreid uitleg van het mechanisme. Die laatste twee zorgen ervoor dat de capaciteit sterker afneemt naarmate er meer stations actief zijn. Als één station bij benadering 99% van de airtime effectief kan benutten, kunnen twee stations samen misschien maximaal 95% benutten, drie 90% etc.
[...]
Ik geef antwoord op de grootste gemene delers. Er zijn verdomd weinig mensen in L die regelmatig 50GB van 1 PC naar een ander trekken, en je kunt je heel sterk afvragen of een netwerk daarvoor uberhaupt de snelste keuze is.
Streamen van video op een LAN is zo'n beetje activiteit #1, overdracht van bestanden #2. Waar zou je een LAN anders voor gebruiken?
[...]
Bijvoorbeeld, ja. Daar is echt niets mis mee bij vrij regulier huis-tuin en keukengebruik. De meeste nederlanders hebben een internetsnelheid die fors lager ligt dan wat comfortabel te halen is met wifi. Zo beter?
De meeste Nederlanders (zie m'n 70% hierboven...) halen fors minder via WiFi dan ze door hun provider aan internetsnelheid geleverd krijgen. Moge duidelijk zijn dat bij vrijwel al die mensen de WiFi niet op orde is, maar WiFi daadwerkelijk optimaal werkend krijgen en houden is aanzienlijk complexer (en kennis-intensiever) dan eenmalig bedraad de boel op orde krijgen.
[...]
Als je punt is dat bedraad beter is, zijn wij het geheel eens hoor, mocht dat niet duidelijk zijn. Alleen de vraag is niet of bedraad beter is, de vraag is of wifi goed zou functioneren. En in 99% van de gevallen, zal het dat.
Kan? Misschien - al twijfel ik zeer sterk aan die 99%. Zal? No way.
[...]
Veel succes met het bijtrekken van glaskabels in een bestaande woninginstallatie. Ik wens je veel sterkte.
Been there, done that, heb 10GbE link (10Gbase-SR) van meterkast naar bezemkast. Zinnig? Niet echt, zeker niet aangezien m'n router met 2.5Gbps SGMII naar de SFP+ weigert stug te werken waardoor ik terug moet vallen op een 1GbE switch. Maar ik had de spullen toch liggen en wilde ermee spelen. Glaspaar met LC-connectoren genomen, de twee connectoren los van elkaar gehaald en zo voorzichtig mogelijk achter elkaar door de buis getrokken. Desondanks zou ik het niet aanraden het zo te doen. Gewoon iemand met lasapparatuur lief aankijken (of betalen voor z'n werk, zie werkspot.nl) is een betrouwbaarder idee.
Edit:
Wat jij nu doet is te vergelijken met wat mensen altijd doen als het over electro voertuigen gaat. Dan begint men over exotische situaties, op 1 tank naar Parijs rijden, alsof iedereen dat dagelijks doet. Wat ik doe, is antwoorden op wat gemiddeld gewoon waar is. De gemiddelde thuisgebruiker heeft aan een goed aangelegd wifi meer dan genoeg.
Pardon? Je komt met jouw behoorlijk afwijkende situatie (waar je trouwens geen details over geeft) en generaliseert dat bij iedereen zo moet werken? Als je het met auto's gaat vergelijken is dit alsof je iedere dag zonder vertraging forenseert tussen kleine plaatsen in Drenthe en Overijssel en vervolgens afgeeft op iemand die beweert dat waar de meeste mensen wonen je in de auto doorgaans in de file terecht komt.
Laatste.. mesh != repeaters. Is een beetje muggenzifterij, maar er is wel degelijk onderscheid.
Mesh=repeater met hipstersnor en jampot gintonic.
Ook bij mesh worden de pakketten meerdere keren draadloos door de lucht verstuurd, dus is er sprake van repeaten. Best-case komt het overeen met een dualband-repeater met managed WiFi.
Wat je geeft is een puristisch geheel ware post die totaal niet op de realiteit of praktijk gestoeld is. Mobiele devices die 'vol kunnen blazen'. Gebruik jij 500mbps internet op je mobiel? echt waar? geloof je dat zelf?

Het gaat om airtime, niet bandbreedte. Een WiFi-n apparaat op de grens van z'n WiFi-ontvangst kan voor een 3Mbps Netflix stream meer airtime nodig hebben dan een WiFi-ac apparaat die >300Mbps trekt. En die airtime is vervolgens niet beschikbaar voor het snelle apparaat.
In de praktijk heeft de thuisgebruiker wat mobieltjes waarop wat youtube gekeken wordt en geappt. Die kunnen met 1Mbit al ruimschoots toe, en dat haal je met wifi makkelijk. In het dagelijks gebruik zullen ze NIETS merken van enige snelheidsvermindering.
Waarom heeft iedereen die iets met WiFi support te maken heeft dan continu klanten die wel tegen dekkings- en throughputproblemen aanlopen?
WiFi werkt bij de meeste mensen simpelweg beroerd. Voor een deel is dat gevolg van apparatuur, voor een deel van instellingen en voor een deel van de situatie ter plekke. Ik denk dat het theoretisch mogelijk is om inderdaad in 99% van gevallen iets werkends aan de praat te krijgen (tenminste, als alle klantapparaten 5GHz ondersteunen), maar dan moet je zowel goede apparatuur (kost geld) en goede kennis (kost tijd en inzet) toepassen, en dat is simpelweg bij die gemiddelde thuisgebruiker - of degene die hem moet ondersteunen - niet voorhanden.
Dan heeft men nog een NAS waar wat filmpjes op staan en wat bestanden. Tenzij je idd profi grootgebruiker bent die dagelijks bestanden van 50Gb heen en weer pompt (=een exoot), voldoet wifi daar gewoon prima voor.
Wellicht een TV waar men vanaf het nas 4k filmpjes op wil afspelen. Misschien zelfs 2. Wederom: gaat prima op wifi, samen met de rest. Netflix? Idem. 4 gezinsleden die allemaal netflix kijken op hun eigen device? No problemo. 4 gezinsleden die allemaal 4k kijken? wederom: no problemo.
Laat dit nou exact een project zijn waar ik mee bezig ben, 4k broadcast quality streamen, waarbij ik de grenzen bij WiFi en PLC moet bepalen. Een broadcast-quality 4k HDR stream in HEVC is 20Mbps groot.
en ja, Netflix doet het nu nog met minder, maar dat is dan ook geen broadcast-quality Netto heb je dus 80Mbps nodig om vier van die streams te vervoeren. Zoals gezegd draait capaciteit bij WiFi om airtime, dus je kunt niet simpelweg met throughput rekenen. Een vuistregel die echter redelijk blijkt te kloppen is dat de (via TCP speedtest) gemeten throughput op de traagste device ongeveer het dubbele moet zijn van de totale vereiste nettothroughput om een goede ervaring te krijgen. Je zou dus op je 1x1 SISO mobieltje (waar het onzin is om 4k op te kijken, maar dat terzijde, ze hebben de schermen en decodeermogelijkheden ervoor) in dit geval 160Mbps moeten halen, ook als dat mobieltje verder weg staat van de AP. Max throughput van 1x1 SISO bij WiFi-ac is ongeveer 300Mbps netto (bij link rate van 433Mbps). Je moet dus voor deze scenario verdraaid goede dekking hebben.
Als je daarentegen twee van die apparaten (TVs bijvoorbeeld) bedraad zou aansluiten, heb je maar twee streams over WiFi nodig en dan is 80Mbps geneog. Dat geeft je minimaal 11dB meer headroom aan signaal, wat betekent dat het met een WiFi-ac device vrijwel altijd gaat lukken.
Wat ik geef is een praktisch advies.
Wat ook nog eens low-cost low impact uit te proberen is. Probeer het eens. Werkt het niet naar wens, kun je altijd kabels gaan trekken.
Wat voor WiFi-apparatuur gebruik jij dan dat minder kost dan een kabel van misschien twee tientjes, incl bijbehorende contactdozen, maar wel in staat is om overal in huis >500Mbps te leveren? Voor <=1Gbps is UTP waar mogelijk altijd de goedkoopste optie. >1Gbps kan glas goedkoper zijn, maar dat is idd voor iedere zinnige toepassing overkill.
Nogmaals, kabels zijn beter. Puristisch gesproken. Daarover zijn we het écht helemaal eens.
Voorbeeld, mijn oudste en traagste laptop, nu 7 jaar oud oid. Haalt niet de max, omdat er nog een noude wifi kaart inzit:
585Mbps > 500Mbps, met meer dan 10%. En ja, dat haalt ie ook gewoon.
585Mbps link rate != >500Mbps netto throughput. Je haalt bij WiFi met een enkel apparaat die geen airtime hoeft te delen ongeveer 70% van de link rate als netto throughput. Die 585Mbps link rate vertaalt zich dus naar zo'n 400Mbps netto maximaal. Nog steeds indrukwekkend hoor, maar wederom een indicatie dat het allemaal niet zo simpel is.
15 jaar geleden had ik je 1000% gelijk gegeven en mn eigen kop er verbaal af getrokken als ik de suggestie gepost had. Maar het is 2019. Wifi is echt fors beter dan jij schijnt te denken.
WiFi kan heel veel, ik heb over WiFi snelheden van >1Gbps gehaald (leve de Netgear R9000

), ik heb verschillende mesh-systemen getest die onder ideale omstandigheden indrukwekkend kunnen presteren. Maar omstandigheden zijn simpelweg in de meeste gevallen niet ideaal, en dan zakt het in. Nouja, tenzij je geld er tegenaan blijft gooien. Als je een van de tri-band mesh sets die ook nog DFS ondersteunen pakt (lees: in NL in retail alleen de Linksys Velop) kun je met voldoende nodes waarschijnlijk wel in vrijwel iedere situatie honderden Mbps op alle plekken leveren. Alleen moet je dan idioot ver je portemonnaie opentrekken. Hier in huis (136m^2, en veel beton - niet anders dan overgrote deel van huizen die in de afgelopen 50 jaar gebouwd zijn) waren drie nodes met vergelijkbare specs aan die Velop onvoldoende om het overal boven de 100Mbps te houden. Dus wat je voor EUR 350 koopt zou het ook niet kunnen. Allicht voor EUR 450 wel... maar is dat een bedrag waar je 99% van mensen blij mee maakt?
[
Voor 57% gewijzigd door
dion_b op 10-01-2019 01:47
]