Wifi in nieuwbouwhuis

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwietje
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-06 20:02
Beste Tweakers! Onlangs ben ik verhuisd naar mijn nieuwbouwhuis. Hier heb ik mijn oude setup neergezet, welke bestaat uit de Ziggo connextbox in de meterkast en de + TP-Link TL-WR1043N als accespoint op de tweede verdieping. Helaas valt de wifi continu weg en is niet stabiel (wel over de kabel).

Ik ben opzoek naar de juiste setup zodat ik op iedere verdieping goede wifi heb. Tijdens de bouw van het huis heb ik meerder ethernetkabels laten trekken door het huis, welke op iedere verdieping aanwezig zijn.

Hiermee wil ik een systeem opzetten waar je 'één netwerk' hebt waarbij de verschillende apparaten het accespunt selecteren waar zij het beste bereik hebben. Op het moment gebeurt vaak dat wanneer ik op de eerste verdieping zit, de connectbox uit de meterkast wordt geselecteerd waardoor het bereik dan zeer slecht is en ik moet wisselen.

Het netwerk wordt hoofdzakelijk gebruikt voor streaming van TV/Netflix/Videoland. Hiernaast heb ik een goede stabiele verbinding nodig voor mijn werk via vitrual desktop omgeving.

Qua budget hoop ik het voor 150 euro voor elkaar te krijgen.

Wat is een goede setup voor het instellen van een stabiel wifi netwerk? Kan ik hiervoor beter gaan voor een 'mesh' systeem met ethernet aansluiting (zoals de tp-link m5) of werken met verschillende accespoints? Ik hoor graag wat jullie adviseren!

Beste antwoord (via Kiwietje op 08-01-2019 18:45)

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-09 00:15

HKS-Skyline

Vroooom ?

Een mesh systeem is eigenlijk wat je in je wensen beschrijft. Het verschil tussen meerdere accesspoints met de zelfde netwerknaam en een mesh systeem met een aantal stations is enkel de protocollen die worden ondersteund. Een mesh systeem kan normaalgesproken ook overweg met 802.11v/k en 802.11r.
Het komt er onderaan de streep op neer dat bij een mesh netwerk het verbonden apparaat automatisch wordt overgezet naar het sterkste accesspoint in de buurt zonder dat je daar iets van merkt. Met losse accesspoints zonder mesh ondersteuning zal je altijd een onderbreking hebben in je internetverbinding wanneer je van accesspoint wisseld. De deco M5 die je zelf al aandraagt is een van de beste mesh opties wat betreft prijs/kwaliteit dus dat is zeker het overwegen waard. Ook kan deze met een bedrade backhaul werken, dus aangezien je al kabels hebt liggen is het zeker aan te raden om deze te gebruiken. Zo hoeft de communicatie tussen de stations niet over wifi te lopen en is het hele netwerk sneller.

Met losse accesspoints kan je ook een mesh netwerk creëren, maar dit vergt wel meer werk en ook wordt het niet door ieder accesspoint ondersteund, je moet dan kijken naar de "professionele" oplossingen. In het geval van bijvoorbeeld tp-link heb je nog wel een controller nodig die 24/7 draait om mesh te kunnen gebruiken. Dit kan een NAS of computer zijn waar de software op draait, of een toegewijde hardware controller zoals de OC200. Een setup met (semi) pro accesspoints geeft logischerwijs veel meer instelmogelijkheden, het is dus de vraag of je dit nodig hebt of niet. Zo niet dan is de M5 veruit de meest handige oplossing.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-09 00:15

HKS-Skyline

Vroooom ?

Een mesh systeem is eigenlijk wat je in je wensen beschrijft. Het verschil tussen meerdere accesspoints met de zelfde netwerknaam en een mesh systeem met een aantal stations is enkel de protocollen die worden ondersteund. Een mesh systeem kan normaalgesproken ook overweg met 802.11v/k en 802.11r.
Het komt er onderaan de streep op neer dat bij een mesh netwerk het verbonden apparaat automatisch wordt overgezet naar het sterkste accesspoint in de buurt zonder dat je daar iets van merkt. Met losse accesspoints zonder mesh ondersteuning zal je altijd een onderbreking hebben in je internetverbinding wanneer je van accesspoint wisseld. De deco M5 die je zelf al aandraagt is een van de beste mesh opties wat betreft prijs/kwaliteit dus dat is zeker het overwegen waard. Ook kan deze met een bedrade backhaul werken, dus aangezien je al kabels hebt liggen is het zeker aan te raden om deze te gebruiken. Zo hoeft de communicatie tussen de stations niet over wifi te lopen en is het hele netwerk sneller.

Met losse accesspoints kan je ook een mesh netwerk creëren, maar dit vergt wel meer werk en ook wordt het niet door ieder accesspoint ondersteund, je moet dan kijken naar de "professionele" oplossingen. In het geval van bijvoorbeeld tp-link heb je nog wel een controller nodig die 24/7 draait om mesh te kunnen gebruiken. Dit kan een NAS of computer zijn waar de software op draait, of een toegewijde hardware controller zoals de OC200. Een setup met (semi) pro accesspoints geeft logischerwijs veel meer instelmogelijkheden, het is dus de vraag of je dit nodig hebt of niet. Zo niet dan is de M5 veruit de meest handige oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:58
Ik zou voor twee Ubiquiti AC-Lite's gaan pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) Sluit je op beide verdiepingen aan met de kabel en hier draait 1 ssid op zodat je niet meer hoeft te wisselen. Ook roaming gaat prima met deze devices. Ik heb het thuis voor elkaar dat als ik de trap oploop hij wisselt van beneden naar boven.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@Kiwietje voor 150 kan je het beste 3 dezelfde Accespoints kopen en die over de verdiepingen verspreiden.
en alle 3 identiek configureren .. de kans dat het "probleemloos" werkt is aanwezig maar ...

Een ethernet mesh is 2 tot 3x je budget en ik zou wel even je huiswerk doen (goed zoeken en reviews lezen)

ik zit met hetzelfde probleem , en ik heb 2 verschillende AP's maar die 2 bevallen me goed genoeg. maar ik gebruik op de 3de locatie ook geen wifi.

het is IMHO ook kosten + baten vraag.

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 08-01-2019 10:19 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwietje
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-06 20:02
Hoi allen! Bedankt voor alle tips. Ik ga me eens goed verdiepen in de deco m5 / mesh oplossingen. Een professioneel mesh systeem is op het moment nog boven budget.

De AP ubiquiti krijgt overal veel lof, dus die hou ik even als optie 2 mocht ik in de toekomst willen uitbreiden.