Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoploperMau
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-07 12:32
Beste Tweakers, ik heb de volgende vraag waarbij ik op Google weinig kan vinden.

Om het verhaal te schetsen:
Ik ben in het bezit van het spel Train Simulator 2019. Deze heb ik via Steam gekocht. Via Steam zijn ook verschillende DLC's voor het spel beschikbaar (nou ja verschillende, het is een hele waslijst) en ook van derde partijen kan je DLC kopen. Denk hierbij aan treinen, routes, scenario's, bepaalde wagons, etcetera.

Eén van deze derde partijen genaamd 'Virtual Railroads' maakt add-ons voor de Duitse markt. Je kan in de webwinkel dus een aankoop plaatsen, ontvangt een e-mail en een licentiecode en een link naar een installatiebestand, installeert de trein of route met deze licentiecode, en je kan rijden.

Ze hebben een webwinkel (https://www.virtual-railroads.de) die ze na jaren gaan vernieuwen. Nu heeft de bouwer/maker van de webshop en tevens de treinen aangegeven dat ze het oude klantensysteem niet migreren naar het nieuwe systeem en dat klanten die een aankoop hebben gedaan in het verleden hun treinen na de migratie dus kwijt zullen zijn.

Het is gewoon mogelijk het installatiebestand lokaal op te slaan, op bijvoorbeeld NAS of externe HDD of waar je het ook maar wil opslaan. Dit wordt dan ook aangeraden door VR. Sla de installatiebestanden op, sla je licenties op. Ben je hem kwijtgeraakt? Jammer voor je, koop maar opnieuw.

Mag een bedrijf dit zomaar doen? Ze zijn simpelweg te lui om hun oude klantenbestand over te zetten naar het nieuwe systeem, zover is duidelijk. Binnen de Treintjes community is er dan ook een hoop ophef en onvrede. Daarnaast ligt de webshop waar gedownload kan worden al drie dagen plat omdat iedereen aan het downloaden is geslagen. Tweemaal is de webshop zelfs gesloten omdat de datalimiet van de dag was overschreden. Handig als je je aankoop wil veiligstellen.

Zelf kon ik niet veel vinden op Google over dit toch redelijk specifieke probleem. Volgens VR hebben ze juridisch aan hun verplichtingen voldaan door je de download aan te bieden, maar toch wordt hier de digitale licentie die ik heb met VR ineens opgeheven omdat men zelf het systeem niet kan wil overzetten.

Ik ben zelf voornemens om direct als het systeem vernieuwd wordt via PayPal alle aankoopbedragen terug te eisen en pas terug te storten als ik toegang heb tot een nieuwe licentie, bestaande licentie, of toegang heb tot de download van het product wat ik gekocht heb.

Het gaat hier (voor mij) overigens niet om wereldbedragen en ik ben er ook niet rouwig om als ik de toegang verlies, maar ik vroeg me af of dit zomaar kan en wat mijn rechten zijn en vooral de rechten van de winkelier.

Groet,
Koplopermau

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nortepe85
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23:40
Why not? Ze bieden je aan om alles zelf veilig te stellen? Volgens mij een prima oplossing. Je kunt m.i. ook niet van hen verlangen dat ze de website met de huidige data voor altijd in de lucht houden.

[ Voor 0% gewijzigd door Nortepe85 op 07-01-2019 20:19 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-06 20:11
Je hebt de licentie ontvangen, opslag daarvan is voor eigen rekening.
Niets mis mee lijkt mij dat ze de oude klanten niet migreren. Wel lijkt mij dat ze even de klant dit van te voren laten weten.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Zelf kon ik niet veel vinden op Google over dit toch redelijk specifieke probleem. Volgens VR hebben ze juridisch aan hun verplichtingen voldaan door je de download aan te bieden, maar toch wordt hier de digitale licentie die ik heb met VR ineens opgeheven omdat men zelf het systeem niet kan wil overzetten.
Nee, de licentie is voor het gebruik van de trein en aankopen.
Die is toch nog steeds geldig ?
Je moet alleen nu zelf voor opslag van je data zorgen, dat is niet iets waar je expliciet voor betaald hebt.
( of staat het zo benoemd in de overeenkomst ? )

Dan krijg je het verschil over 'wat is lifetime' - het product, de shop of de klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Omdat het puur over het juridische aspect gaat bij de klant-winkel-relatie, verplaats ik je topic van CSA naar SF.

Verder: het zuigt en ik kan me heel goed voorstellen dat mensen met de portemonnee gaan stemmen en er nooit meer iets kopen, maar ze staan bij mijn weten (*) in hun recht. De gratis hostingdienstverlening wordt gestaakt, de licentie is nog geldig.

Behalve misschien als in hun voorwaarden expliciet stond dat het XX jaar mogelijk zou blijven ('eeuwig' is dan weer niet realistisch). Wat staat er precies in de voorwaarden die golden toen je de aankoop deed?

(*) IANAL, laat staan een Duitse.

[ Voor 4% gewijzigd door F_J_K op 07-01-2019 21:09 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:34
Waarom vind je dat het kopen van een digitaal iets meer rechten mee brengt dan het kopen van een fysiek artikel? Als ik op bol.com een kaartspel koop wat ik na een aantal weken tijdens een verhuizing of brand verlies dan krijg ik echt geen nieuw spel van bol.com

Het is netjes dat je de betaalde downloads altijd kon terug vinden op de site, maar hierdoor is er wel een onrealistische gedachte ontstaan en denk je recht te hebben op 'unlimmited download'. Jij hebt betaald, zij hoeven maar één keer goed te leveren en als je het kwijt raakt dan zou je normaal inderdaad een nieuw artikel moeten kopen.

Of het omzetten technisch teveel kosten met zich mee brengt of dat ze hun database willen legen of gewoon geen zin hebben maakt verder niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:54

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Daarbijkomend kan het ook simpelweg een reden zijn om in 1x in control te zijn om te voldoen aan de GPDR/AVG. Mogelijk dat het teveel tijd en geld kost om een dergelijke migratie op poten te zetten.

Naar mijn weten (IANAL) hebben zij voldaan aan al hun verplichtingen. Ze hebben zelfs de moeite genomen om op voorhand duidelijk te communiceren wat hun plan is, zodat je actie kunt ondernemen.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-07 16:28

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

BadpunK schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 07:18:
Daarbijkomend kan het ook simpelweg een reden zijn om in 1x in control te zijn om te voldoen aan de GPDR/AVG.
Precies dit zat ik ook te denken.
Mogelijk dat het teveel tijd en geld kost om een dergelijke migratie op poten te zetten.
Ze mogen het waarschijnlijk niet eens omdat het huidige klantenbestand geen kans heeft gehad om met de vernieuwde voorwaarden akkoord te gaan. Dat hadden ze natuurlijk via de mail kunnen communiceren maar is allemaal wel erg bewerkelijk.

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartezzzb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-07 19:49
Verwacht je dat de webshop jou over 20 jaar nog de mogelijkheid tot downloaden aan biedt? Tenzij expliciet overeengekomen kan jij dit niet verwachten van de webshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:39
In de voorwaarden van Steam en Origin staan ook termijnen waarop ze het minstens beschikbaar moeten maken. Alles daarna is coulance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:28

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

KoploperMau schreef op maandag 7 januari 2019 @ 19:53:
Volgens mij zie je dit verkeerd: de licentie blijft geldig, maar zij slaan het bestand of de code die daar kennelijk bij hoort - en, zo maak ik uit je post op, alleen dient ter back-up - niet meer voor je op. De licentie die jij al hebt wordt toch niet ongeldig? Het opheffen mis ik dus even...
Ik ben zelf voornemens om direct als het systeem vernieuwd wordt via PayPal alle aankoopbedragen terug te eisen en pas terug te storten als ik toegang heb tot een nieuwe licentie, bestaande licentie, of toegang heb tot de download van het product wat ik gekocht heb.
Je hebt een bestaande licentie en die heb je kennelijk ook geïnstalleerd. Als hun platform voor downloaden eruit ligt, dan zou je hen moeten aanschrijven met het verzoek om een oplossing daarvoor. Maar het terugdraaien van betalingen lijkt me niet de aangewezen weg en ik betwijfel of je bij een PayPal dispute aan het langste eind trekt. Want nogmaals: zij hebben je een geldige licentie geleverd.

For the record: heb je ooit gebruik gemaakt van hun cloud-service? Of is het een puur principieel punt?

Kan het allemaal niet netter? Ja, vast. Laat ergens een review achter, koop voortaan elders en geniet verder van je simulator :)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:59

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Vraag is natuurlijk wel wat er in de toekomst gebeurt als je een trein opnieuw wil installeren. Wordt dan tijdens de installatie de opgegeven key gecontroleerd op hun platform op geldigheid? Want als dat platform jou als klant niet meer kent en de key niet valideert heb je natuurlijk wel een probleem...

Bij bijvoorbeeld ChrisTrains staat de key namelijk ook op naam welke je naast de key in moet vullen tijdens de installatie. Is dit bij Virtual Railroads ook het geval?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoploperMau
De voorwaarden volgens de website. Deze zijn niet beschikbaar in het Engels. In mijn downloads staat het aantal downloads op 'unlimited', dus ik zou het eindeloos moeten kunnen downloaden. :)
Widerrufsrecht
Vor Ausführung des Vertrages
Sie haben das Recht, binnen vierzehn Tagen ohne Angabe von Gründen diesen Vertrag zu widerrufen.
Die Widerrufsfrist beträgt vierzehn Tage ab dem Tag des Vertragsabschlusses.

Um Ihr Widerrufsrecht auszuüben, müssen Sie uns (Ulf Freudenreich, Paracelsusstrasse 57, 42283 Wuppertal, uf@virtual-railroads.de, Telefon: +49202 9793613, ) mittels einer eindeutigen Erklärung (z.B. ein mit der Post versandter Brief, Telefax oder E-Mail) über Ihren Entschluss, diesen Vertrag zu widerrufen, informieren.

Zur Wahrung der Widerrufsfrist reicht es aus, dass Sie die Mitteilung über die Ausübung des Widerrufsrechts vor Ablauf der Widerrufsfrist absenden.

Erlöschen des Wiederrufsrechts bei Vertragsbeginn
Mit Beginn der Ausführung des geschlossenen Vertrages, also mit Beginn der Auslieferung der bestellten Artikel (Dateien zum Download), zumeist sofort bei Bestellerstellung, erlischt das Recht den Vertrag zu widerrufen. Sie bestätigen dies im Bestellvorgang vor der verbindlichen Bestellung mit einen Haken als Zustimmung der Kenntnissnahme. Ohne diese Zustimmung kann keine Bestellung verbindlich erteilt werden. Es werden nur digitale, zum Download angebotene Güter im Vertrag zum Gegenstand und somit erlischt das Widerrrufsrechts bei jeder verbindlichen Bestellung nach Zahlungseingang, bei PayPal und Sofort-Überweisung direkt bei der verbindlichen Bestellung im Bestellvorgang.

Folgen des Widerrufs
Wenn Sie diesen Vertrag widerrufen, haben wir Ihnen alle Zahlungen, die wir von Ihnen erhalten haben, einschließlich der Lieferkosten (mit Ausnahme der zusätzlichen Kosten, die sich daraus ergeben, dass Sie eine andere Art der Lieferung als die von uns angebotene, günstigste Standardlieferung gewählt haben), unverzüglich und spätestens binnen vierzehn Tagen ab dem Tag zurückzuzahlen, an dem die Mitteilung über Ihren Widerruf dieses Vertrags bei uns eingegangen ist. Für diese Rückzahlung verwenden wir dasselbe Zahlungsmittel, das Sie bei der ursprünglichen Transaktion eingesetzt haben, es sei denn, mit Ihnen wurde ausdrücklich etwas anderes vereinbart; in keinem Fall werden Ihnen wegen dieser Rückzahlung Entgelte berechnet.
En tevens de algemene voorwaarden zoals gevonden in één van mijn orders:
ALLGEMEINE GESCHÄFTSBEDINGUNGEN

virtual Railroads

§ 1 Geltungsbereich, Kundeninformationen
Die folgenden Allgemeinen Geschäftsbedingungen regeln das Vertragsverhältnis zwischen Ulf Freudenreich und den Verbrauchern und Unternehmern, die über unseren Shop Waren kaufen. Entgegenstehende oder von unseren Geschäftsbedingungen abweichende Bedingungen des Unternehmers werden von uns nicht anerkannt. Die Vertragssprache ist Deutsch.

§ 2 Vertragsschluss
(1) Die Angebote im Internet stellen ein verbindliches Angebot an Sie dar, Waren zu kaufen.
(2) Sie können ein oder mehrere Produkte in den Warenkorb legen. Im Laufe des Bestellprozesses geben Sie Ihre Daten und Wünsche bzgl. Zahlungsart etc. ein. Erst mit dem Anklicken des Bestellbuttons nehmen Sie dieses Angebot auf Abschluss eines Kaufvertrags an. Sollten Sie Ihre Zustimmung zur sofortigen Freigabe des Downloads und dem damit verbundenen Verzicht auf Ihr Widerrufsrecht nicht erteilt haben, werden die Produkte erst nach Ablauf der Widerruffrist von 14 Tagen freigeschaltet. Sollten Sie Ihre Zustimmung erteilt haben, werden die Produkte nach Vertragsschluss zum sofortigen Download bereitgestellt.

§ 3 Keine zeitliche Begrenzung
Nach dem Kauf des Produkts gibt es keine zeitliche Begrenzung für den Download. Sie können nach der Freischaltung jederzeit über Ihren Kunden-Login auf den Link zugreifen und das Produkt herunterladen.

§ 4 Downloadanzahl
Die Anzahl der Downloads ist nicht begrenzt.

§ 5 Regelung des Nutzungsrechts
Sie sind lediglich berechtigt, Privatkopien auf anderen Trägermedien anzufertigen. Der Weitervertrieb, die Weitergabe, Übertragung oder die Unterlizenzierung ist nicht gestattet.

§ 6 Kundeninformation: Speicherung Ihrer Bestelldaten
Ihre Bestellung mit Einzelheiten zum geschlossenen Vertrag (z.B. Art des Produkts, Preis etc.) wird von uns gespeichert. Die AGB schicken wir Ihnen zu, Sie können die AGB aber auch nach Vertragsschluss jederzeit über unsere Webseite aufrufen.

Als registrierter Kunde können Sie auf Ihre vergangenen Bestellungen über den Kunden LogIn-Bereich (Mein Benutzerkonto / Meine Downloads) zugreifen.

§ 7 Kundeninformation: Korrekturhinweis
Sie können Ihre Eingaben vor Abgabe der Bestellung jederzeit mit der Löschtaste berichtigen. Wir informieren Sie auf dem Weg durch den Bestellprozess über weitere Korrekturmöglichkeiten. Den Bestellprozess können Sie auch jederzeit durch Schließen des Browser-Fensters komplett beenden.

§ 8 Gesetzliche Mängelhaftungsrechte
Für unsere Waren bestehen gesetzliche Mängelhaftungsrechte.
Als ik dit in Google Translate gooi staat daar letterlijk dat ik geen tijdslimiet heb en een onbeperkt aantal downloads. :P
President schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 07:00:
Waarom vind je dat het kopen van een digitaal iets meer rechten mee brengt dan het kopen van een fysiek artikel? Als ik op bol.com een kaartspel koop wat ik na een aantal weken tijdens een verhuizing of brand verlies dan krijg ik echt geen nieuw spel van bol.com

Het is netjes dat je de betaalde downloads altijd kon terug vinden op de site, maar hierdoor is er wel een onrealistische gedachte ontstaan en denk je recht te hebben op 'unlimmited download'. Jij hebt betaald, zij hoeven maar één keer goed te leveren en als je het kwijt raakt dan zou je normaal inderdaad een nieuw artikel moeten kopen.

Of het omzetten technisch teveel kosten met zich mee brengt of dat ze hun database willen legen of gewoon geen zin hebben maakt verder niet uit.
Maar is dat niet juist waarom je dingen digitaal zou bestellen of kopen? Het kan niet kapot. Fysieke media kan kapot, maar koop je iets op het internet dan heb je een digitale licentie en kun je het dus onbeperkt downloaden. Dat is juist het mooie.
Dus als Steam morgen een nieuwe database krijgt en de oude klanten niet overzet, dan ben ik ineens alles kwijt? :)
Daarbijkomend kan het ook simpelweg een reden zijn om in 1x in control te zijn om te voldoen aan de GPDR/AVG. Mogelijk dat het teveel tijd en geld kost om een dergelijke migratie op poten te zetten.

Naar mijn weten (IANAL) hebben zij voldaan aan al hun verplichtingen. Ze hebben zelfs de moeite genomen om op voorhand duidelijk te communiceren wat hun plan is, zodat je actie kunt ondernemen.
Eens, maar wederom, ik koop een digitale licentie. Microsoft kan ook niet zomaar een Windows licentie intrekken.
Bartezzzb schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 08:09:
Verwacht je dat de webshop jou over 20 jaar nog de mogelijkheid tot downloaden aan biedt? Tenzij expliciet overeengekomen kan jij dit niet verwachten van de webshop.
Ik snap je punt, maar zie de voorwaarden boven. Ik ben het overigens met je eens, maar wat de webshop dus doet is het opzetten van een nieuwe shop waar oude klanten niet meer bij hun spullen kunnen die ze in de oude shop gekocht hebben. Het bedrijf stopt niet, het bedrijf blijft dingen maken, het gaat slechts over naar een nieuwe site en nieuw systeem. Dat moet toch geen reden zijn om mijn toegang op te heffen?
jeroen3 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 08:21:
In de voorwaarden van Steam en Origin staan ook termijnen waarop ze het minstens beschikbaar moeten maken. Alles daarna is coulance.
Alles wat in mijn Steam library staat kan ik ten alle tijden downloaden als ik dat wil. Als je het hebt over teruggave van geld en tijd om te testen (2 uur), dan valt dat buiten de scope van dit topic. :)
Thijsmans schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 14:20:
Je hebt een bestaande licentie en die heb je kennelijk ook geïnstalleerd. Als hun platform voor downloaden eruit ligt, dan zou je hen moeten aanschrijven met het verzoek om een oplossing daarvoor. Maar het terugdraaien van betalingen lijkt me niet de aangewezen weg en ik betwijfel of je bij een PayPal dispute aan het langste eind trekt. Want nogmaals: zij hebben je een geldige licentie geleverd.

For the record: heb je ooit gebruik gemaakt van hun cloud-service? Of is het een puur principieel punt?

Kan het allemaal niet netter? Ja, vast. Laat ergens een review achter, koop voortaan elders en geniet verder van je simulator :)
Ik heb gebruik gemaakt van de cloud service, als je bedoeld dat ik de trein gedownload heb, ja. Verder heb ik hem gewoon op mijn NAS staan, en kan ik de licentie in mijn e-mail terugvinden. Dus het is zeker principieel. Ik heb een geldbedrag betaald voor een bepaald product en van de één op de andere dag wordt mijn product uit mijn account gehaald c.q. wordt mijn account onbereikbaar gemaakt. Daar gaat het me om. Dat kan dus absoluut netter. :)
Vraag is natuurlijk wel wat er in de toekomst gebeurt als je een trein opnieuw wil installeren. Wordt dan tijdens de installatie de opgegeven key gecontroleerd op hun platform op geldigheid? Want als dat platform jou als klant niet meer kent en de key niet valideert heb je natuurlijk wel een probleem...

Bij bijvoorbeeld ChrisTrains staat de key namelijk ook op naam welke je naast de key in moet vullen tijdens de installatie. Is dit bij Virtual Railroads ook het geval?
Volgens mij zit dat hardcoded in de installer, al weet ik dit niet zeker.

*knip* Het is niet de bedoeling om bij elke post de groeten te doen, zie ook Het algemeen beleid #groeten daarvoor.

[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 08-01-2019 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:39
Hmm. Ik zat er iets naast. Steam heeft dit niet, dit gaat per daar game. En EA heeft de voorwaarden gewijzigd... Goed nieuws dus. Ze garanderen echter geen oneindige beschikbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:24
KoploperMau schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 19:54:

Maar is dat niet juist waarom je dingen digitaal zou bestellen of kopen? Het kan niet kapot. Fysieke media kan kapot, maar koop je iets op het internet dan heb je een digitale licentie en kun je het dus onbeperkt downloaden. Dat is juist het mooie.
Eigenlijk juist niet, want die download aanbieden is dienst verlening en dienstverlening mag juridisch gezien gewoon stoppen. Je bent in principe juist veel veiliger met een fysiek medium (waar je uiteraard wel goede backups van maakt) waar geen digitale activatie meuk aan hangt. Juist digitaal only heeft een veel grotere kans om ergens in de toekomst te stoppen met werken.wanneer een (achterliggende) dienst niet meer rendabel is.
Dus als Steam morgen een nieuwe database krijgt en de oude klanten niet overzet, dan ben ik ineens alles kwijt? :)
Theoretisch zou dit kunnen inderdaad, Steam kan ook failliet gaan of de dienst verlening staken. Het is niet waarschijnlijk dat dit gebeurt, maar het kan zeker.
Eens, maar wederom, ik koop een digitale licentie. Microsoft kan ook niet zomaar een Windows licentie intrekken.
Dat kunnen ze makkelijk en doen ze zelfs ook vrij regelmatig. Genoeg key's die door de jaren heen ongeldig gemaakt zijn door MS omdat deze (te) vaak werden geactiveerd.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 08-01-2019 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoploperMau
In ieder geval bedankt allen voor de antwoorden. Het is me duidelijk! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperJoker
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 30-01-2023

SuperJoker

Hofnar

KoploperMau schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 19:54:
De voorwaarden volgens de website. Deze zijn niet beschikbaar in het Engels. In mijn downloads staat het aantal downloads op 'unlimited', dus ik zou het eindeloos moeten kunnen downloaden. :)
Je interpreteert unlimitet verkeerd. Dat heeft te maken met het aantal keren dat je het mag downloaden. Niet met hoe lang het downloadbaar is.
En tevens de algemene voorwaarden zoals gevonden in één van mijn orders:
Het is tricky maar er staat iets anders. Er staat dat je het, via je klantenaccount, oneindig (in tijd) kunt downloaden. De truuk is dat je klantenaccount weg is. En in de voorwaarden van dat klantaccount zal ongetwijfeld niet gestaan hebben dat dat een eeuwig account is.
Theorie en praktijk. Je kunt het ook omdraaien. Als ik fysieke media koop, gaat dat lang mee. De hedendaagse media iets minder lang dan oude media, maar dan nog. Als je een clouddienst afneemt, ben je afhankelijk van de grillen van die leverancier, zoals je nu ook ervaart. Gaat een partij failliet, ben je sowieso alles wat je als clouddienst van ze afneemt, kwijt.

Koop ik nu een CD van Marco Borsato (doe eens gek), en gaat die weer failliet, werkt mijn CD gewoon nog prima. Koop ik 'm in itunes, en gaat apple kapot (ok, weinig kans op, maar toch) dan is het weg.
Heel erg kort door de bocht en cru gesteld, maar ja. Hier zitten natuurlijk wel grenzen aan.
Je licentie is dan ook niet ingetrokken, en is gewoon nog geldig.
Dat moet toch geen reden zijn om mijn toegang op te heffen?
Moeten, nee. Maar het kán wel een reden zijn. Overal hangt een kostenplaatje aan wat jij als klant moet betalen. Had je liever gehad dat het bedrijf failliet was gegaan op een megadure migratie? Of dan toch maar deze oplossing?
Alles wat in mijn Steam library staat kan ik ten alle tijden downloaden als ik dat wil. Als je het hebt over teruggave van geld en tijd om te testen (2 uur), dan valt dat buiten de scope van dit topic. :)
Je zit appels met peren te vergelijken. De partij achter steam is geen niche partij en ook geen kleintje.
Ik heb gebruik gemaakt van de cloud service, als je bedoeld dat ik de trein gedownload heb, ja. Verder heb ik hem gewoon op mijn NAS staan, en kan ik de licentie in mijn e-mail terugvinden. Dus het is zeker principieel. Ik heb een geldbedrag betaald voor een bepaald product en van de één op de andere dag wordt mijn product uit mijn account gehaald c.q. wordt mijn account onbereikbaar gemaakt. Daar gaat het me om. Dat kan dus absoluut netter. :)
Hoe dan exact? Failliet gaan op een mislukte migratie? Of blijven zitten met mogelijk een achterhaald insecure systeem?

Je hebt een product gekocht, hebt dat product in bezit en kunt er gewoon onpeberkt gebruik van maken. Waar is dan het probleem?

Het best te consumeren met 1kg JOZO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:52
Je geeft het volgende aan "Dus het is zeker principieel. Ik heb een geldbedrag betaald voor een bepaald product en van de één op de andere dag wordt mijn product uit mijn account gehaald c.q. wordt mijn account onbereikbaar gemaakt. Daar gaat het me om. Dat kan dus absoluut netter. "

Maar het is niet op de een op andere dag. Had je het gisteren gekocht en krijg je vandaag de mededeling ja dan kan je daarvan spreken maar ze melden het netjes en je hebt ruim de tijd gehad om producten + productcode op te slaan.

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-07 14:51
Volgens mij is dat helemaal niet mogelijk. Ik weet niet wanneer je die dingen gekocht hebt maar je moet binnen 30 dagen (dacht ik) een dispuut starten.

Daarnaast geef ik je weinig kans dat PayPal hierin uberhaupt mee gaat, en vraag ik mij ook af of het wel legaal is als je dit doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07:24

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

[Insiderhumor]
Dit krijg je ervan als je een hekel hebt aan vIRMs en spoorbruggen saboteert als Blivius erover heen wil rijden ;)
[/Insiderhumor]

Ontopic:
Hier ook een TS2019-speler en ik ben hier dus als de dood voor. Mijn aankopen bij Aerosoft, vR, GlobalBridge, RSSLO vertegenwoordigen een behoorlijke waarde en het zou een ramp zijn as ik alles ineens kwijt zou raken. Daarom heb ik dat spul allemaal op mijn Stack, iCloud en PaperSpace gezet. Daarnaast een backup op een USB-stick, voor alle zekerheid (en uiteraard ook alle activatiecodes erbij). Ik vertrouw niet op de online storage van de winkeliers en wat vR gaat doen is dus de reden.

Het kan trouwens erger: Aerosoft's installer controleert tijdens de installatie of je code nog geldig is en je niet te vaak geïnstalleerd hebt. Als die server ooit uit de lucht gaat, kun je hun routes dus niet meer installeren.

Een kopie van je SteamApps/common/RailWorks-folder lost ook dat probleem wel op, maar bij mij is die folder al over de 70GB met alle assets en content die ik verzameld heb.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:59

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Ik heb mijn meeste DLC op Steam staan, ik ga er van uit dat een herinstallatie daar geen problemen gaat geven. Dan heb ik er nog een paar via Justtrains, ik hoop dat die ook niet van dit soort grappen uit gaan halen..

Dan doet ChrisTrains het toch iets beter, zie onderstaande link:

http://www.christrains.com/sendy/w/84mpcFBajEX4zOK982r37A

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

De meeste content heb ik ook via Steam, maar sommige content kun je alleen buiten Steam krijgen (routes en Rm van GBE bijvoorbeeld) of is op Steam minder compleet (vergelijk bijvoorbeeld vR’s DBAG BR101 ExpertLine op Steam met die in vR’s eigen shop: het stuurstandrijtuig ontbreekt in Steam).

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Het aanbieden van een download is een vorm van dienstverlening, en een dienst mag worden stopgezet. Juridisch heet het: een duurovereenkomst mag worden opgezegd. Er moet dan wel een redelijke mogelijkheid worden geboden dat je de installer en licentie nog kunt downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Goede vraag! Je hebt een licentie gekocht voor een functionaliteit van een webshop anders dan Steam. Deze digitale licentie wordt beheerst door de licentieovereenkomst welke je toen hebt gesloten met die verkoper (los van steam).

Hoe lang was de licentie geldig? Onbeperkt of met een termijn?

De licentie opslaan kan wellicht een advies zijn geweest maar ondanks dat heb je een overeenkomst voor de duur van de licentie en zonder meer opzeggen is mijns inziens juridisch niet mogelijk. Licentie opslaan wil niet zeggen dat je die nog kan gebruiken, dat is iets heel ander vind ik.

Je moet krijgen waarvoor je betaald hebt. Indien je de licentiecode etc niet hebt zou dat geen verschil moeten maken indien je je gegevens van de aankoop nog hebt. Is de licentie te gebruiken tov andere partij dan of kan je gewoon de licentie niet meer gebruiken en ben je je product/add-on kwijt?

Het kan zo zijn dat de verkoper is overgenomen door een andere partij en de klanten gewoon niet overneemt. In beginsel werkt het juridisch zo niet. Ze hebben het over oude klanten die niet worden gemigreerd.

Heeft hier niets met "lui" te maken maar de assets van VR lijken hier wellicht te zijn overgenomen en het zou kunnen dat ze je een nieuw bedrag willen laten betalen.

Check de gegevens van het bedrijf, is er een nieuwe partij zoals een koper van VR? Zou een manier kunnen zijn om je opnieuw te laten betalen voor iets dat je al gekocht hebt.

Even goed checken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Het wordt allemaal wel erg opgeblazen. vR is geen hele grote speler maar wel populair in de community. De zaak wordt niet overgenomen, wel is er een partner (Maik Goltz) uitgestapt.

Het migratietraject van de shop zelf staat hier, voor zover wij in de buitenwereld weten, los van.

Op Rail-sim.de legt de eigenaar van vR, Ulf, in deze post (Google translate-link) dat hij vindt dat de fileserver van vR geen backupfaciliteit is.

[ Voor 53% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 21-01-2019 09:03 . Reden: Leesbaarheid ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
LucyLG schreef op maandag 21 januari 2019 @ 03:57:
Hoe lang was de licentie geldig? Onbeperkt of met een termijn?
De licentie is onbeperkt geldig. Hij mag de software blijven gebruiken.
De licentie opslaan kan wellicht een advies zijn geweest maar ondanks dat heb je een overeenkomst voor de duur van de licentie en zonder meer opzeggen is mijns inziens juridisch niet mogelijk.
De licentie zelf wordt niet opgezegd. Wel wordt de dienst stopgezet die het bestand ter download aanbiedt waarmee de licentie feitelijk gebruikt kan worden. Het is vaste prik dat een duurovereenkomst kan worden opgezegd. Als je dat niet wilt, moet je bij het aangaan van de overeenkomst een statutaire schadevergoeding op opzeggen bedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
GlowMouse schreef op maandag 21 januari 2019 @ 16:24:
[...]

De licentie is onbeperkt geldig. Hij mag de software blijven gebruiken.

[...]

De licentie zelf wordt niet opgezegd. Wel wordt de dienst stopgezet die het bestand ter download aanbiedt waarmee de licentie feitelijk gebruikt kan worden. Het is vaste prik dat een duurovereenkomst kan worden opgezegd. Als je dat niet wilt, moet je bij het aangaan van de overeenkomst een statutaire schadevergoeding op opzeggen bedingen.
Ik vrees dat je gelijk hebt, maar..

Het gaat hier om een licentie die eenmalig betaald is. Het gaat hierbij denk ik om een licentie en een soort "onderhoudscontract" denk in de vorm van updates. Het onderhoud wordt dus opgezegd.

De licenties/onderhoudsovereenkomst is blijkbaar initieel voor onbepaalde tijd aangegaan. Het lijkt me in beginsel zo dat je inderdaad een dergelijke duurovereenkomst moet kunnen opzeggen (de verkoper)

Het is mij ontgaan wanneer TO de licentie heeft gekocht, onlangs? Wat was de termijn van opzegging, zeg maar dat ze aan hebben gegeven vanaf wanneer je geen onderhoud meer krijgt?

Indien dat enkele weken geleden is vind ik het wel snel gaan.

[ Voor 31% gewijzigd door LucyLG op 21-01-2019 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
LucyLG schreef op maandag 21 januari 2019 @ 20:00:
[...]

Dank voor je input. Maar wat nou indien je de licentie niet hebt opgeslagen? Dan ben je wellicht het haasje?
Dat denk ik wel ja, tenzij de verkoper/fabrikant over zijn hart strijkt. De beveiliging omzeilen is nog steeds niet toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
GlowMouse schreef op maandag 21 januari 2019 @ 20:35:
[...]

Dat denk ik wel ja, tenzij de verkoper/fabrikant over zijn hart strijkt. De beveiliging omzeilen is nog steeds niet toegestaan.
Heb mn post aangepast. Wat vind je er nu van?

Jouw laatste post is wel nuttig om te weten toch. Thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
LucyLG schreef op maandag 21 januari 2019 @ 20:36:
[...]

Heb mn post aangepast. Wat vind je er nu van?
Het moment van aankoop kan wel relevant zijn. Als de webshop een toezegging heeft gedaan dat de licentie via de site altijd opnieuw te downloaden is en na een jaar kan dat niet meer, dan is dat wel erg snel. Als het altijd kunnen downloaden een extra dienst is die niet apart is vermeld (dus als je enkel een digitale licentie hebt gekocht), denk ik wel dat ze er zomaar mee kunnen stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
GlowMouse schreef op maandag 21 januari 2019 @ 20:57:
[...]

Het moment van aankoop kan wel relevant zijn. Als de webshop een toezegging heeft gedaan dat de licentie via de site altijd opnieuw te downloaden is en na een jaar kan dat niet meer, dan is dat wel erg snel. Als het altijd kunnen downloaden een extra dienst is die niet apart is vermeld (dus als je enkel een digitale licentie hebt gekocht), denk ik wel dat ze er zomaar mee kunnen stoppen.
Ik heb het idee dat ze het onderhoudsdeel voornamelijk stop hebben gezet, indien je recentelijk die licentie hebt gekocht (onderhoud van de software zit hier in de licentieovereenkomst denk ik) wordt een en ander wel erg snel beëindigd.

De verwachting van de TS was denk ik anders. Hij geeft niet aan wanneer hij die licentie heeft gekocht, maar het programma van Steam getiteld Train Simulator 2019 lijkt te suggeren dat hij een en ander net heeft aangeschaft.

De wet koop op afstand is wellicht WEL van toepassing:

Bedenktijd bij streamen en downloaden

Koopt u digitale inhoud om online af te spelen (streamen) of te downloaden? Bijvoorbeeld een app, e-book, game, film of muziek? Het kan zijn dat u aan de koop vastzit zodra u gaat afspelen of downloaden. De verkoper mag u vooraf vragen of u daarmee instemt. Na de koop moet hij dat nog eens bevestigen vóórdat u begint. Dan hebt u geen bedenktijd.

Krijgt u geen vraag of bevestiging, of te laat? Dan hebt u wél bedenktijd. U kunt de koop dan toch ongedaan maken. Ook als u de digitale inhoud al hebt afgespeeld of gedownload. U hoeft dan niet te betalen.

https://www.consuwijzer.n...ktijd-bij-online-aankopen

[ Voor 27% gewijzigd door LucyLG op 21-01-2019 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Goed nieuws Koplopermau (en iedereen die meeleest): Ulf is overstag en de oude webshop blijft als archief beschikbaar voor klanten die daar aankopen in hebben gedaan.

De nieuwe webshop is straks op virtual-railroads.de te vinden; de oude webshop (archief; geen winkelmandje meer) krijgt een eigen URL. Ulf gaat die URL ergens in de komende dagen publiceren.

Bron

[ Voor 16% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 31-01-2019 13:43 ]

Pagina: 1