Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 21:45
Mijn vraag

Kan ik de coil whine van mijn GPU verminderen of volledig stoppen of moet ik er mee leven?
Gaat mijn GPU langzaam kapot bij dit fenomeen? (zie hieronder voor volledige beschrijving)

Relevante software en hardware die ik gebruik

Gigabyte Aorus Pro
AMD Ryzen 1600x
Gigabyte GTX1080 G1
Corsair CX650m PSU
16GB DDR4 Corsair Vengeance 3200Mhz
Samsung Evo 860 - 500GB SSD + 2TB Firecuda

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Iets meer dan 2 maanden geleden hoorde ik ineens een vreemd geratel uit mijn PC kast komen. Ik dacht eerst dat er een fan stuk was dus heb ik alles gecontroleerd maar niets bijzonders gevonden. Ik hoorde het geluid niet meer totdat ik weer begon met gamen.

Dit is wat ik deed:

Eerst een CPU stress test uitgevoerd om te zien of ik iets hoor. Temperatuur en geluidsproductie blijkt normaal te zijn. Ik hoor geen geratel of iets vreemds.

Vervolgens voer ik een GPU benchmark uit en het geratel begint in iedere DX benchmark. Wanneer de benchmark begint hoor ik geratel (coil whine). Wanneer de benchmark stopt dan stopt het geratel gelijk.

Ik laat vervolgens enkel de GPU fans spinnen: resultaat op 80% is gewoon een blazend geluid. Het is enkel wanneer 3D graphics worden gerendered dat geratel optreed. Zelfs wanneer fans uit staan.

Ik heb het fenomeen opgezocht en komt dus wel eens voor maar bij sommige grafisch intensieve games krijg ik soms hiccups. In die hiccup hoor je geen coil whine en vervolgens begint het geratel terug. Het is vervelend en dit fenomeen is pas recent aanwezig.

Wat ik al heb gedaan:

- Drivers updaten
- Windows updaten
- Clean install
- Alles schoonmaken
- Controleren van PSU

Hiccups blijft vooral in PUBG en Total War Warhammer 2. Bij Cities Skylines geen issues maar wel golvende volume van geluid.

Kan ik hier iets tegen doen of moet ik de staat van de grafische kaart accepteren?

Het kan toeval zijn maar het lijkt alsof de problemen met de kaart begonnen zijn na 6 weken gebruik sinds overstap op nieuwe moederbord en CPU. Voorheen gebruikte ik een H97 Pro met intel core i5 4460. Vervolgens ging de PC voor 2 weken niet aan en dan ineens hoor ik het geratel.

Beste antwoord (via Elazz op 07-01-2019 21:44)

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:44
De meeste videokaarten hebben dit.
Soms kan een andere voeding helpen.
Maar mijn ervaring is dat het niet helpt.
Verder, volgens mij, niets om je zorgen over te maken.

Mijn RX480 had dit, en meer na overklokken.
Mijn Vega 56 heeft het ook, gelukkig minder luid dan de RX480.

De hickups klinkt als een ander verhaal...
Je zou eens je videokaart drivers kunnen verwijderen en dan extra verwijderen met DDU in de veilige modus.
Vervolgens de nieuwste drivers eens proberen.

Hoe ziet je systeem er verder uit?
Kan bijvoorbeeld zijn dat je ram te kort komt, dat je systeem dan een frame of twee overslaat tijdens het gamen.
Omdat je kaart dan ook even 1 of 2 seconden "niets" doet, kan het zijn dat je de coil whine in die 1 of 2 seconden dus niet hebt.

[ Voor 71% gewijzigd door HugoBoss1985 op 07-01-2019 19:55 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

Je zou eens je videokaart drivers kunnen verwijderen en dan extra verwijderen met DDU in de veilige modus.

Kan bijvoorbeeld zijn dat je ram te kort komt, dat je systeem dan een frame of twee overslaat tijdens het gamen.
Omdat je kaart dan ook even 1 of 2 seconden "niets" doet, kan het zijn dat je de coil whine in die 1 of 2 seconden dus niet hebt.

[ Voor 71% gewijzigd door HugoBoss1985 op 07-01-2019 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elazz
HugoBoss1985 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 19:50:

Ik zal alvast mijn drivers opnieuw verwijderen gezien er ook veel windows updates tussendoor zijn gebeurd.

Ik heb mijn Specs aangevuld met RAM en opslag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Elazz schreef op maandag 7 januari 2019 @ 20:00:
[...]

Ik zal alvast mijn drivers opnieuw verwijderen gezien er ook veel windows updates tussendoor zijn gebeurd.

Ik heb mijn Specs aangevuld met RAM en opslag
Heb jij je games (of de bewuste games waar je de lag/hickups ervaart) op je HDD of op je SSD geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elazz
HugoBoss1985 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 20:01:
[...]

Heb jij je games (of de bewuste games waar je de lag/hickups ervaart) op je HDD of op je SSD geïnstalleerd?
PUBG en Total War staan op de SSD. Cities Skylines of de HDD.

Zojuist ook nog Hitman benchmark gedraaid. De hiccup is super klein wanneer er een switch is naar een andere scene maar binnen de benchmark scene zelf geen hiccups en draait vloeiend. Ultra 1440p SMAA op 60fps average. Deze staat op de HDD. Ook nog Gears of War 4 geprobeerd. Deze staat ook op de HDD en geen hiccups.

De games met problemen zitten op de SSD. Ik zal eens eentje overzetten om te zien wat het geeft.

[ Voor 7% gewijzigd door Elazz op 07-01-2019 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Mmm lijkt me juist beter om ze op de ssd te houden w.b.t. laadtijden en het voorkomen van hickups.
Ik had verwacht dat het andersom zou zijn.

Heb je wel al je cores en multithreading aanstaan in het bios van je moederbord?
Staat je ram in dual channel en XMP ook aan?

[ Voor 9% gewijzigd door HugoBoss1985 op 07-01-2019 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elazz
HugoBoss1985 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 20:29:
Mmm lijkt me juist beter om ze op de ssd te houden w.b.t. laadtijden en het voorkomen van hickups.
Ik had verwacht dat het andersom zou zijn.

Heb je wel al je cores en multithreading aanstaan in het bios van je moederbord?
Staat je ram in dual channel en XMP ook aan?
Juist geprobeerd en inderdaad geen verschil tussen SSD en HDD. SMT staat aan en geen kernen zijn uitgeschakeld. Ram staat in dual channel en XMP is ingeschakeld. Ik zal eens de drivers herinstalleren.

Coil whine is wel vervelend zeg als ik zonder of met zacht geluid speel. Geen manier om dat te verminderen? Zijn er bepaalde merken weer gevoeliger voor dan anderen?

EDIT: Probleem is opgelost m.b.t. hiccups. Na een volledige clean install van drivers via DDU (zonder Geforce Experience), het uitschakelen van beeldoptimalisaties voor de applicaties zag ik weinig verschil. Totdat ik DX12 uitschakelde in Total War. Geen hiccups meer en 1440p, Ultra + FXAA gaf een nette 58fps gemiddeld. Ook bij PUBG was een combinatie van instellingen.

Met de coil whine zal ik wel leren leven.

[ Voor 21% gewijzigd door Elazz op 07-01-2019 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Elazz schreef op maandag 7 januari 2019 @ 20:50:
[...]

Juist geprobeerd en inderdaad geen verschil tussen SSD en HDD. SMT staat aan en geen kernen zijn uitgeschakeld. Ram staat in dual channel en XMP is ingeschakeld. Ik zal eens de drivers herinstalleren.

Coil whine is wel vervelend zeg als ik zonder of met zacht geluid speel. Geen manier om dat te verminderen? Zijn er bepaalde merken weer gevoeliger voor dan anderen?

EDIT: Probleem is opgelost m.b.t. hiccups. Na een volledige clean install van drivers via DDU (zonder Geforce Experience), het uitschakelen van beeldoptimalisaties voor de applicaties zag ik weinig verschil. Totdat ik DX12 uitschakelde in Total War. Geen hiccups meer en 1440p, Ultra + FXAA gaf een nette 58fps gemiddeld. Ook bij PUBG was een combinatie van instellingen.

Mooi zo, tof dat je het ook even laat weten.

In sommige games kan die Ryzen 1600x voor een beetje bottleneck zorgen.
In ieder geval hogere frametimes t.o.v. een dure Intel cpu.
Dus misschien was dat het simpelweg.

Ik kan je een Logitech G933 aanraden voor super mooi 7.1 surround geluid en dan hoor je de coil whine ook niet meer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elazz
HugoBoss1985 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 21:56:
[...]

Mooi zo, tof dat je het ook even laat weten.

In sommige games kan die Ryzen 1600x voor een beetje bottleneck zorgen.
In ieder geval hogere frametimes t.o.v. een dure Intel cpu.
Dus misschien was dat het simpelweg.

Ik kan je een Logitech G933 aanraden voor super mooi 7.1 surround geluid en dan hoor je de coil whine ook niet meer :P
Heb nu De Z623 en wanneer het geluid luid staat dan is dat geen probleem maar dat kan niet altijd zo luid dus een headset is misschien een goede optie. Maar ik speel denk ik te weinig games die daar gebruik van maken (cities, planet coaster, total war, PUBG speel ik eigenlijk niet meer)

Zit met een 60hz monitor dus denk niet dat de 1600x een bottleneck vormt in 1440p (zit met de meeste games makkelijk op 60fps. Had deze goedkoop 2dehands gekocht om te wachten op een Ryzen 3600x in combinatie met mijn GTX 1080 en een nog aan te schaffen freesync monitor. Juist op tijd voor de nieuwe Total War game binnenkort waarbij ik wel weer wat avonden zoet mee zal zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Elazz op 07-01-2019 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Mmm 1440p is toch niet mis hoor, ook voor een GTX 1080.

Hunt: Showdown is bij mij ook niet zo lekker speelbaar op 1080p als op 1440p.
Scheelt bijna 50% minimum fps voor mijn gevoel.

Als je op 1440p wilt spelen heb je dus kans dat je inderdaad, zoals je nu zelf gemerkt hebt, wat settings omlaag moet zetten.

Het zal inderdaad nog wel mee vallen w.b.t. je cpu op 1440p.
Je GTX1080 is dan voornamelijk de bottleneck.

[ Voor 16% gewijzigd door HugoBoss1985 op 07-01-2019 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlkz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Elazz schreef op maandag 7 januari 2019 @ 20:50:
[...]
* rlkz heeft een reeks 1080's getest met verschillende high-end voedingen, coil whine hebben ze allemaal - o.a. Asus, MSI, EVGA en FE. Niet te zeggen dat het altijd zo is, maar met bepaalde combinaties kun je een 1080 horen gieren, helemaal op hoge framerates :+

I browse with Vivaldi

Pagina: 1