Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Isolatie verwarmingsbuizen van blokverwarming in kruipruimte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Backpacker
  • Registratie: december 2004
  • Niet online
Beste medetweakers,

Als lid van de technische commissie van de VVE van het complex waarin ik woon, heb ik de taak op me genomen om de isolatie van de verwarmingsbuizen van onze blokverwarming te vernieuwen. De oude isolatie is zo goed als afgebrokkeld en bestond uit een omhulzing van een soort samengeperst hout. Ons complex stamt uit eind jaren 60 en wij denken dat het nooit opnieuw geïsoleerd is.

Nu ben ik dus op zoek naar het beste materiaal om de buizen mee te isoleren. De buizen hebben een diameter van 41 mm en er gaat water doorheen met een temperatuur van 80 graden.

De partij die onze huidige ketels (zitten in een andere VVE van een zustercomplex) in onderhoud heeft ons laten weten dat we Armaflex HT-13-042 zouden moeten gaan gebruiken. Op een vervolg vraag waarom ons een dikte van 13 mm ipv bijvoorbeeld 19 cm wordt aangeraden wordt helaas niet meer gereageerd (sowieso is communicatie een zwak punt van die partij).

Omdat Armaflex HT-13-042 een meterprijs heeft van ongeveer 10 incl btw en Armaflex HT-19-042 een meter prijs van ongeveer 20 euro incl btw. Dat is natuurlijk een aardig verschil, helemaal als je bedenkt dat we al snel 400 meter nodig hebben.

Nu heb ik een PDF gevonden met waarden, alleen daar kan ik volgens mij niet uithalen wat het isolatieverschil is tussen 13 mm en 19 mm.

Is er een tweaker in huis met meer verstand van isolatie die mij/ons verder kan helpen?

Canon EOS 350D + 30D +40D - 10-22 - 28 1.8 - 50 1.8 - 70-200 2.8L IS - 430EX - 580EX - Sigma 17 - 70 2.8-4.5 DC

Alle reacties

• Fr33z
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 11:19
je kunt het berekenen, dat zal ik in en edit zo toevoegen. nog een vraag:
waar lopen de leidingen die je wilt isoleren doorheen? gaan zo vooral door bergingen die je toch niet wilt verwarmen of door trappenhuizen etc?

En is het leidingwerk ook echt van de VvE? (denk het wel, want de ketel is ook van jullie?)

edit:
wat rekenwerk om een inschatting van het effect en de kosten te maken (hopelijk wordt het niet te lang...)

13 mm isolatie
lambda-waarde Armaflex = 0.042 W/mK
met isolatiedikte van 13 mm geeft dit een Rc-waarde van 0.013 / 0.042 = 0.309 m2 K/W
delta-T tussen water in buis en buiten is ongeveer 80 (watertemp) -15 (buitentemp) = 65 C

om het warmteverlies te bepalen is nog een oppervlakte nodig, we kijken naar 1 meter leiding die ik "uitrol" tot een vlak, een beetje zoals een papieren koker die je open knipt.

buitendiameter leiding = 42 mm
buitendiameter leiding met isolatie = 68 mm
straal tot midden van isolatie = 55 / 2 = 27.5 mm (ik "rol" het vlak halverwege de dikte isolatie uit)
omtrek is 2*Pi * R --> 2 * 3.14 * 27.5 / 1000 = 0.173 m
--> per meter buis is er 0.173 m2 oppervlakte waarover warmte uitgewisseld wordt

warmteverlies is Q = A (oppervlakte) * t (tijd) * deltaT / R
--> 0.173 * 1 * 65 / 0.309 = 36,4 W (J/s)

dit is op jaarbasis 318 kWh ofwel 1.148 GJ verlies

19mm isolatie
dezelfde berekening met isolatie van 19 mm kom ik op een verlies van 27,5 W ofwel op jaarbasis 241 kWh of 0.867 GJ

Wat levert dat op?
Uitgangspunt is 400 meter te isoleren, heen en terug totaal 800m leiding (al is terug hopelijk het water circa 20 graden kouder, dus ongeveer 1/3 minder verlies)
Verder neem ik aan dat 1 GJ warmte produceren met je gasketel ongeveer 20 euro kost (is redelijk accuraat, richtlijn vanuit Warmtesector/werkveld)

13mm:
Verlies is jaarlijks: 400 * 1.148 + 400 * 1.148*(2/3) = 765 GJ -->1530 euro verlies

19 mm:
verlies is jaarlijks 580 GJ --> 1160 euro verlies.

Je wint dus ongeveer ~ 400 euro/jaar met de duurdere isolatie.

extra edit: Als de isolatie nu compleet vergaan is kan het zo zijn dat je nu twee tot drie keer zoveel warmte verliest dus circa 3000 tot 4500 euro/jaar (dezelfde berekening maar dan met equivalente dikte isolatie 5 mm)

Fr33z wijzigde deze reactie 07-01-2019 20:24 (78%)

• The_Vice
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 20-02 23:11
met http://www.bouw-energie.be/nl/bereken/r-waarde-isolatie kom ik voor 1,3 respectievelijk 1,9 cm uit op R-waardes van 0.31 en 0.45 m²K/W.
In U waardes geeft dat (1/R) 3.2 en 2.2 W/m²K.

Stel je hebt een leiding van 100 mm buiten diameter, dan is het verlies 99 & 70 W per strekkende meter pijp bij een inwendige temperatuur van 80 °C en 10 °C omgeving temperatuur.

(ter vergelijk een radiator van een 0.9 m lang doet bij een temp va 65 °C inwendig en 20 °C kamer 2150 W de ruimte instralen waar de warmte nodig is.)

• leonbong
  • Laatst online: 10:46
Pas op je moet hier goed aan rekenen want je hebt met buizen te maken.
13mm heeft kleiner oppervlak aan buitenkant van de isolatie dan de 19mm door de toegenomen straal.

Als je dat verkeerd kiest kan het zijn dat je meer warmteverlies hebt door de 19mm ipv 13mm door het toegenomen oppervlak aan de buitenkant. Dit is klassieke rekenvraag bij fysische transportverschijnselen.
Maar mijn directe kennis mbt rekensommen is zeer roestig in mijn geheugen.

Kleine presentatie:
https://vdocuments.us/1-d...nders.html?h=vdokumen.com

Mijn persoonlijke kennis is dat zijn Armacell precies weten welke diktes goed zijn voor welke toepassing.

leonbong wijzigde deze reactie 07-01-2019 20:23 (17%)

• Sethro
  • Registratie: maart 2017
  • Nu online
Zonder paniek te willen veroorzaken; Huidige isolatie is niet asbestverdacht? Bouwjaar en toepassing sluiten het niet uit.

Sethro wijzigde deze reactie 07-01-2019 21:05 (53%)

• Backpacker
  • Registratie: december 2004
  • Niet online
Fr33z schreef op maandag 7 januari 2019 @ 19:42:
je kunt het berekenen, dat zal ik in en edit zo toevoegen. nog een vraag:
waar lopen de leidingen die je wilt isoleren doorheen? gaan zo vooral door bergingen die je toch niet wilt verwarmen of door trappenhuizen etc?

En is het leidingwerk ook echt van de VvE? (denk het wel, want de ketel is ook van jullie?)
Het leidingwerk gaat door de kruipruimte heen, zowel aan de voor- als achterkant. Dus aan beide kanten twee keer leidingwerk (aan- en afvoer). Ons trappenhuis en de bergingen zijn erg warm wat voornamelijk komt door de slecht isolatie.

Leidingwerk is van de VVE :-)

Het is overigens ongeveer 400 meter in totaal (complex is 80 meter breed + nog wat leiding naar de hoofdaansluiting.

En bedankt voor je rekenwerk! Dat had ik zelf niet gekund.
Sethro schreef op maandag 7 januari 2019 @ 21:01:
Zonder paniek te willen veroorzaken; Huidige isolatie is niet asbestverdacht? Bouwjaar en toepassing sluiten het niet uit.
Dat is een goeie. We hebben er in ieder geval nooit wat over gehoord van de loodgieters die de riolering hebben aangepast en die hebben de isolatie zien liggen (en voor een gedeelte opgeruimd). Ik zal van de week eens wat foto's maken van het spul.
leonbong schreef op maandag 7 januari 2019 @ 20:14:
Pas op je moet hier goed aan rekenen want je hebt met buizen te maken.
13mm heeft kleiner oppervlak aan buitenkant van de isolatie dan de 19mm door de toegenomen straal.

Als je dat verkeerd kiest kan het zijn dat je meer warmteverlies hebt door de 19mm ipv 13mm door het toegenomen oppervlak aan de buitenkant. Dit is klassieke rekenvraag bij fysische transportverschijnselen.
Maar mijn directe kennis mbt rekensommen is zeer roestig in mijn geheugen.

Kleine presentatie:
https://vdocuments.us/1-d...nders.html?h=vdokumen.com

Mijn persoonlijke kennis is dat zijn Armacell precies weten welke diktes goed zijn voor welke toepassing.
Tanx! Dan ga ik eens direct bij Armacell informeren :-)
The_Vice schreef op maandag 7 januari 2019 @ 20:05:
met http://www.bouw-energie.be/nl/bereken/r-waarde-isolatie kom ik voor 1,3 respectievelijk 1,9 cm uit op R-waardes van 0.31 en 0.45 m²K/W.
In U waardes geeft dat (1/R) 3.2 en 2.2 W/m²K.

Stel je hebt een leiding van 100 mm buiten diameter, dan is het verlies 99 & 70 W per strekkende meter pijp bij een inwendige temperatuur van 80 °C en 10 °C omgeving temperatuur.

(ter vergelijk een radiator van een 0.9 m lang doet bij een temp va 65 °C inwendig en 20 °C kamer 2150 W de ruimte instralen waar de warmte nodig is.)
Omdat ik van deze berekeningen geen kaas heb gegeten (doe mij maar financiele formules). Die r-waarde van 0,31 is dat dezelfde als die berekend is door @Fr33z in dit stukje:
met isolatiedikte van 13 mm geeft dit een Rc-waarde van 0.013 / 0.042 = 0.309 m2 K/W
?

Backpacker wijzigde deze reactie 07-01-2019 21:35 (62%)

Canon EOS 350D + 30D +40D - 10-22 - 28 1.8 - 50 1.8 - 70-200 2.8L IS - 430EX - 580EX - Sigma 17 - 70 2.8-4.5 DC

• Fr33z
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 11:19
Backpacker schreef op maandag 7 januari 2019 @ 21:25:
[...]

Het leidingwerk gaat door de kruipruimte heen, zowel aan de voor- als achterkant. Dus aan beide kanten twee keer leidingwerk (aan- en afvoer). Ons trappenhuis en de bergingen zijn erg warm wat voornamelijk komt door de slecht isolatie.

Leidingwerk is van de VVE :-)

Het is overigens ongeveer 400 meter in totaal (complex is 80 meter breed + nog wat leiding naar de hoofdaansluiting.

En bedankt voor je rekenwerk! Dat had ik zelf niet gekund.

[...]

Dat is een goeie. We hebben er in ieder geval nooit wat over gehoord van de loodgieters die de riolering hebben aangepast en die hebben de isolatie zien liggen (en voor een gedeelte opgeruimd). Ik zal van de week eens wat foto's maken van het spul.

[...]

Tanx! Dan ga ik eens direct bij Armacell informeren :-)

[...]

Omdat ik van deze berekeningen geen kaas heb gegeten (doe mij maar financiele formules). Die r-waarde van 0,31 is dat dezelfde als die berekend is door @Fr33z in dit stukje:

[...]

?
Als het in totaal inderdaad circa 400m leidingwerk is, dan al mijn uitkomsten qua energie en eruo's door 2 delen. Dus het verschil tussen 13 en 19mm zal ongeveer 200 euro per jaar zijn.

Die r-waarde van 0,31 is inderdaad hetzelfde als mijn 0,309 met kleine afronding voor leesbaarheid.

Als je VvE het geld heeft dan zou ik zeker overwegen de dikkere isolatie aan te brengen, aangezien het zo 20 tot 40 jaar meegaat en verwarmen alleen maar duurder gaat worden de komende jaren (dus terugverdientijd korter) + comfort in je trappenhuizen etc als die niet zo heet zijn (vooral in de zomer)

• The_Vice
  • Laatst online: 20-02 23:11
Backpacker schreef op maandag 7 januari 2019 @ 21:25:
[...]
[...]
klopt, dat heeft hij in zijn latere edit ook zo meegenomen.
Qua warmte verlies ben ik zelf uitgegaan van een wat dikker leiding, zonder rekening te houden met de "gemiddelde" straal van de isolatie voor de oppervlakte berekening.
qua verhouding 100 / 48 liggen de warmte afgiftes voor het verschil in oppervlak dus ook prima in verhouding 70 / 27.5 W.
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True