[Time Machine] Coderen duurt onzettend lang

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baran4ik
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01-04-2023
Mijn vraag
Onlangs heb ik nieuwe harde schijf gekocht en heb ik geprobeerd om een gecodeerde back-up te maken van 133gb. Vannacht hem ik 'm aangezet en vanochtend zag ik dat de back-up voltooid was. Tot mijn grote verbazing zag ik dat Time Machine nog bezig was om het te coderen. Wij zijn inmiddels 6/7 uur verder en de progressiebalk staat pas op 14%.

1) Klopt dat het zo lang kan duren om 133gb op mijn schijf te coderen?

2) Mocht ik mijn back-up/harde schijf niet coderen, kunnen mensen dan alsnog zonder wachtwoord mijn back-up op hun computer zetten? Mijn computer heeft een inlog wachtwoord.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Macbook (13-inch, late 2009) met High Sierra

- LaCie Porsche Design Mobile Drive 1TB USB 3.0 USB-C

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Had het geprobeerd om het via de zogenaamde snelle manier via te doen: 'Mac OS Uitgebreid (Journaled, Gecodeerd)' maar ook dat duurde lang.

Beste antwoord (via Baran4ik op 09-01-2019 14:44)

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
@Baran4ik Raar, want als ik een gecodeerd volume aanmaak is dat er instant en hoef ik niet te wachten tot ie heel de drive encrypted is. (Die is immers toch leeg.) Ik vraag me af of het 2009 model van de Macbook een AES-chip aan boord heeft... Zo niet dan zou dat verklaren waarom het zo godsgruwelijk lang duurt en gok ik dat het ook aardig wat CPU-resources vreet. Eenmaal klaar zou je er echter weinig last meer van moeten hebben. Een encrypted schijf gebruiken zou in theorie iets sneller moeten zijn dan TimeMachine te laten encrypten op een plain-text schijf. Ik ben bang dat je het uit moet zitten. En ja, een kleinere partitie zou minder lang moeten duren om te encrypten. (Al zal het intussen verwaarloosbaar zijn als je hem door hebt laten draaien. :P)

@AppleFangirl Hij gebruikt een externe schijf, geen TimeCapsule.
Een TimeCapsule valt standaard niet te partitioneren en kan maar één partitie hebben. Een schijf die je aan de TimeCapsule hangt kan je mogelijk wel eerst indelen op je Mac en dan koppelen. (En als je de schijf uit de TC rukt, misschien dat die dan ook gepartitioneerd wel werkt; maar dan zou ik eerst eens kijken wat de AP er zelf allemaal opzet (eg: aan firmware en instellingen e.d.).)

[ Voor 8% gewijzigd door WhatsappHack op 08-01-2019 16:51 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Eh? Als je je schijf formateert als gecodeerd, dan is dat toch instant...? Hoezo zou dat lang duren?

Als je backupt zonder codering naar een ongecodeerde schijf (als dat überhaupt kan, nooit geprobeerd om zoiets te doen...), dan kan men door de data bladeren ja.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baran4ik
Geen idee. Ik begrijp niet waarom het zo lang duurt.

Het is inmiddels 4 uur later sinds mijn laatste bericht, en het is maar 4% opgeschoten, kortom 1% per uur. 100 uur op mijn schijf te coderen van 133gb is echt absurd.

Ik wil hiermee stoppen. Moet dat dan via 'Schijfhulpprogramma' en dan 'wis'?

Het komt er op neer, dat ik mijn back-up wil beveiligen met wachtwoord zodat niemand zomaar in mijn back-up kan bladeren. Het liefst niet de schijf, zodat andere mensen ook gebruik kunnen maken van de schijf (zonder in mijn back-up te kunnen bladeren).

Ik hoor graag wat jullie advies is. Alvast bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door Baran4ik op 07-01-2019 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baran4ik
Ik ben er achter gekomen dat je de schijf ook kan partitioneren (handig, zodat andere mensen de HD schijf ook kunnen gebruiken). De reden dat het zo lang duurt om te coderen (denk ik) is omdat hij de hele schijf aan het coderen is. Als ik de schijf partitioneer in bijv 400gb (van 1TB), zal het da minder lang duren?

[ Voor 2% gewijzigd door Baran4ik op 07-01-2019 23:08 . Reden: Verduidelijken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleFangirl
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 24-02-2023
Baran4ik schreef op maandag 7 januari 2019 @ 20:45:
Ik ben er achter gekomen dat je de schijf ook kan partitioneren (handig, zodat andere mensen de HD schijf ook kunnen gebruiken). De reden dat het zo lang duurt om te coderen (denk ik) is omdat hij de hele schijf aan het coderen is. Als ik de schijf partitioneer in bijv 400gb (van 1TB), zal het da minder lang duren?
Als dat partitioneren lukt dan hoor ik graag hoe. Ik heb nog steeds ruzie met mijn Time Capsule. Via Disk Utility kun je namelijk geen netwerk schijven zien, dus je TC ook niet. Uiteindelijk was het me gelukt om een sparse bundel te mounten en die kon ik toen zien in Disk Utility. Toen 2 partities gemaakt, 1 voor back-ups en 1 als File server voor Infuse, ik blij. Maar zodra de MacBook opnieuw was opgestart was het weer weg, geen partities meer te zien en de data die ik op de andere partitie had gezet, was foetsie.

MacBook Pro Retina 2015 | iPhone XR | iPad 2018 | Time Capsule | Apple TV 4th gen | Apple Watch Series 2 | AirPods

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
@Baran4ik Raar, want als ik een gecodeerd volume aanmaak is dat er instant en hoef ik niet te wachten tot ie heel de drive encrypted is. (Die is immers toch leeg.) Ik vraag me af of het 2009 model van de Macbook een AES-chip aan boord heeft... Zo niet dan zou dat verklaren waarom het zo godsgruwelijk lang duurt en gok ik dat het ook aardig wat CPU-resources vreet. Eenmaal klaar zou je er echter weinig last meer van moeten hebben. Een encrypted schijf gebruiken zou in theorie iets sneller moeten zijn dan TimeMachine te laten encrypten op een plain-text schijf. Ik ben bang dat je het uit moet zitten. En ja, een kleinere partitie zou minder lang moeten duren om te encrypten. (Al zal het intussen verwaarloosbaar zijn als je hem door hebt laten draaien. :P)

Een TimeCapsule valt standaard niet te partitioneren en kan maar één partitie hebben. Een schijf die je aan de TimeCapsule hangt kan je mogelijk wel eerst indelen op je Mac en dan koppelen. (En als je de schijf uit de TC rukt, misschien dat die dan ook gepartitioneerd wel werkt; maar dan zou ik eerst eens kijken wat de AP er zelf allemaal opzet (eg: aan firmware en instellingen e.d.).)

[ Voor 8% gewijzigd door WhatsappHack op 08-01-2019 16:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baran4ik
@WhatsappHack Ik ben al 10 jaar Mac user, maar nog steeds een rookie wat betreft TM. Je kan een HD schijf dus op twee manier encrypten ben ik er achter gekomen:
1) Als je je HD schijf via USB (of via USB-c) in je computer doet, dan verschijnt er een pop-up van Time Machine waarin je links onder een vakje ziet met 'schijf coderen'. Als je die aanvinkt dan gaat het mega lang duren. Hierbij gaat ie dus eerst een back-up op de schijf zetten, om 'm vervolgens te gaan coderen. Bij optie 2 (hieronder) codeert ie 'm eerst, om vervolgens een back-up er op te zetten.

2) Via Schijfhulprogramma kan je de hele schijf coderen (of een deel ervan als je 'm partitoneert). Mocht de schijf niet leeg zijn, dan moet je 'm eerst wissen. Vervolgens moet je de structuur 'Journaled, coderen' kiezen. Dit was dus instant.

@AppleFangirl Ik gebruik inderdaad een externe harde schijf. Ik heb helaas geen ervaring met TC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleFangirl
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 24-02-2023
WhatsappHack schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 16:49:

Dank voor je antwoord. Ik had inderdaad dezelfde conclusie getrokken en ben nu aan het rond kijken voor een andere NAS. De TC is toch maar 2TB en dat begint krap te worden. Dat was ook de reden dat ik de ruimte voor back-ups wilde inperken. Maar dat gaat blijkbaar niet zomaar. Dus andere NAS ernaast en dan de TC alleen voor Time Machine en WiFi hier in huis, is nu het plan.

MacBook Pro Retina 2015 | iPhone XR | iPad 2018 | Time Capsule | Apple TV 4th gen | Apple Watch Series 2 | AirPods

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
@Baran4ik Top, fijn dat het zo opgelost is! :)

@AppleFangirl Dat niet alleen, er zit ook maar één schijf in. :P Als mass-storage kriebelt dat een beetje. Ik heb het ook een tijdlang als NAS geprobeerd te gebruiken, maar had er uiteindelijk teveel gezeik mee en het was eigenlijk ook veel te traag voor het doel; kwam vaak niet boven 20MB/sec uit aan write. Uiteindelijk toch maar een Synology (DS218+ met 4GB extra ram zodat ie VM’s kan draaien) gekocht en sla mezelf een beetje voor de kop dat niet eerder gedaan te hebben, wat een verademing. :P

[ Voor 10% gewijzigd door WhatsappHack op 10-01-2019 13:07 ]

Pagina: 1