Geschakelde electra in een bureau?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riwe89
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-03 10:38
Hulp/input gevraagd voor mijn diy-project, namelijk mijn bureau efficiënter inrichten. Ik heb een bureau met kasten onder het blad waarin ik nu stekkerdozen heb liggen. In het kader van milieu-bewust bezig zijn wil ik kijken of ik dit wat “netter” kan maken.

Zoals vele hier heb ik ook een hele zwik stopcontacten in gebruik in mijn bureau, alleen vind ik het zonde om overal altijd spanning op te hebben. Bijv.: Mijn switch mag altijd door blijven ratelen, maar mijn monitor hoeft echt niet continue onder spanning te blijven staan. Daarom had ik het idee om de stopcontacten apart te kunnen schakelen.

Nu wil ik dit doen doormiddel van een paneel wat ik boven op mijn bureaublad netjes wil monteren waardoor ik makkelijk alles aan/uit kan zetten en dus stroom kan besparen en het een stuk veiliger is.

Deze stekkerdoos geeft perfect weer wat ik wil:

Afbeeldingslocatie: https://images.elektroshop.nl/images/detailed/79/Stekkerdoos_met_individuele_schakelaars_6-voudig_1.5m_wit_EW3933__5_.jpg?t=1515745696

Maar…

In plaats van de schakelaar op de doos wil ik ze dus verlengen met een draad en een simpele schakelaar naar een strak paneeltje. Dit soort schakelaars waren mijn eerste idee:

Afbeeldingslocatie: https://zondagtilburg.nl/images/stories/virtuemart/product/img_2974.jpg

Gezien ik 0 verstand van electra heb en dit voor mij de eerste keer is dat ik zoiets onderneem weet ik niet goed hoe ik dit moet aanpakken. Zijn er betere alternatieven? Is zo'n schakelaar wel voldoende? Kan ik de + van een stroom letterlijk doorlussen naar zo'n schakelaar met een simpele stroomdraad? Kortom, ik weet niet waar ik moet beginnen en hoe ik zoiets goed en veilig in elkaar moet zetten.

Wie kan er mij een schop in de juiste richting geven en/of meedenken?

Beste antwoord (via Riwe89 op 08-01-2019 13:37)

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Riwe89 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 15:47:
[...]

Is al een mooie oplossing, alleen mijn spelcomputer zit ook in mijn bureau, evenals wat electra spul voor simpel soldeerwerk e.d.. Verschillende situaties en voor een aantal situaties spullen uit een andere situatie nodig zeg maar ;)

[...]

Gezien ik hier op dit moment nog een nitwit in ben, heb je evt. foto's of wat meer uitleg hoe jij dit aangesloten hebt? :)
En is dit iets om in te bouwen?

Afbeeldingslocatie: https://static.bax-shop.nl/image/product/336318/1122364/54d1c420/450x450/1500458433Innox%20Power%20switch%208%20%2013.JPG

https://www.bax-shop.nl/2...29vQRsEAkYBiABEgKxGPD_BwE

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Nu online

orf

Is het niet mooier om een master-slave stekkerdoos te gebruiken voor de apparaten die je met je computer aan- en uit wil schakelen en bijvoorbeeld je switch een eigen stopcontact geeft vóór de master-slave stekkerdoos?

Waarschijnlijk heeft je computer een heel laag sluipverbruik als die uitgeschakeld is, waardoor je die als master kunt gebruiken. Je monitor, speakers, etc schakelt dan mee.

Je kunt bijvoorbeeld deze stekkerdoos daarvoor gebruiken:

Afbeeldingslocatie: https://www.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/494/281/51/DV_8_8819126_02_4c_DE_20140505201844.jpg
https://www.hornbach.nl/s...-3-m/8819126/artikel.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

ik heb zo iets gebouwd... een elektrodoos gepakt 5 x zo`n schakelaar erin en dan 5 x contra stekker eraan en één stekker en dit alles netjes aangesloten. werkt al jaren prima.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riwe89
orf schreef op maandag 7 januari 2019 @ 15:40:
Is het niet mooier om een master-slave stekkerdoos te gebruiken voor de apparaten die je met je computer aan- en uit wil schakelen en bijvoorbeeld je switch een eigen stopcontact geeft vóór de master-slave stekkerdoos?

Waarschijnlijk heeft je computer een heel laag sluipverbruik als die uitgeschakeld is, waardoor je die als master kunt gebruiken. Je monitor, speakers, etc schakelt dan mee.

Je kunt bijvoorbeeld deze stekkerdoos daarvoor gebruiken:

[Afbeelding]
https://www.hornbach.nl/s...-3-m/8819126/artikel.html
Is al een mooie oplossing, alleen mijn spelcomputer zit ook in mijn bureau, evenals wat electra spul voor simpel soldeerwerk e.d.. Verschillende situaties en voor een aantal situaties spullen uit een andere situatie nodig zeg maar ;)
cactusman schreef op maandag 7 januari 2019 @ 15:44:
ik heb zo iets gebouwd... een elektrodoos gepakt 5 x zo`n schakelaar erin en dan 5 x contra stekker eraan en één stekker en dit alles netjes aangesloten. werkt al jaren prima.
Gezien ik hier op dit moment nog een nitwit in ben, heb je evt. foto's of wat meer uitleg hoe jij dit aangesloten hebt? :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Nu online

orf

Riwe89 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 15:47:
[...]

[...]

En is dit iets om in te bouwen?

Afbeeldingslocatie: https://static.bax-shop.nl/image/product/336318/1122364/54d1c420/450x450/1500458433Innox%20Power%20switch%208%20%2013.JPG

https://www.bax-shop.nl/2...29vQRsEAkYBiABEgKxGPD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riwe89
Dit is inderdaad het idee wat ik wil! Alleen nu komt de kieskeurige rotzak in me naar boven; Ik wou proberen een subtiel paneeltje te maken wat in de stijl van mijn bureau is en niet alle stekkers naar boven (het bureaublad) laten komen :P Tevens als ik weet hoe ik zoiets zelf kan maken kan ik het evt. in de toekomst makkelijk aanpassen als dat nodig is ipv. een nieuwe power-switch te kopen en weer een bak erbij te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Nu online

orf

Riwe89 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 15:56:
[...]

Dit is inderdaad het idee wat ik wil! Alleen nu komt de kieskeurige rotzak in me naar boven; Ik wou proberen een subtiel paneeltje te maken wat in de stijl van mijn bureau is en niet alle stekkers naar boven (het bureaublad) laten komen :P Tevens als ik weet hoe ik zoiets zelf kan maken kan ik het evt. in de toekomst makkelijk aanpassen als dat nodig is ipv. een nieuwe power-switch te kopen en weer een bak erbij te hangen.
Om het zelf te doen is nog best een project: Schakel je alleen de fase en laat je de nul doorlopen? Zorg je ervoor dat je trekontlasting hebt op je kabels? Ga je de draden solderen of gebruik je stekkers of klemverbindingen? Wordt het per schakelaar een (dubbele) draad, of gebruik je een meer-aderige draad die voldoende dik is voor de hoeveelheid stroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riwe89
orf schreef op maandag 7 januari 2019 @ 16:02:
[...]

Om het zelf te doen is nog best een project: Schakel je alleen de fase en laat je de nul doorlopen? Zorg je ervoor dat je trekontlasting hebt op je kabels? Ga je de draden solderen of gebruik je stekkers of klemverbindingen? Wordt het per schakelaar een (dubbele) draad, of gebruik je een meer-aderige draad die voldoende dik is voor de hoeveelheid stroom?
Daar zat ik dus ook een beetje mee; hoe pak ik dit het beste aan.

Nou heb ik geen bijzondere dingen aangesloten, maar wil het wel veilig/goed doen.
Opsomming uit mijn hoofd wat ik zoals aangesloten heb (per stekker)

- Apple MagSafe 85W adapter
- König 10-poort USB-3 hub
- Netgear GS105 switch
- Kleine DAC, power via USB (Apple 12W adapter)
- Xbox One
- Iiyama 28" 4K monitor
- 2x JBL LSR305 monitor-speakers
- Bureaulamp
- LED strip (Action)
- Ewent dual-HDD dock
- RPi 3+b, power via USB (Apple 12W adapter)

Allemaal niet heel spannend, denk dat de Apple MagSafe en de Xbox One het meeste trekt. Dacht zelf dat het het makkelijkste was om een reguliere stekkerdoos open te maken, + te onderbreken met een draad naar een schakelaar, draadtje terug te lijden naar de stekkerdoos en klaar. Maar of ik me dit nu goed heb aangepraat....... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:40
Met de juist wipschakelaar kun je dat gewoon doen, 10A, minstens 250V.
Bedraden met 1.5mm2 stranded.

Het lijkt mij onhandig om een stekkerdoos open te maken. Hier zit meestal een strip in die tevens de contacten verzorgd. Dit lijkt mij niet haalbaar om te splitsen. Eerder kun je dan voor inbouw stopcontacten gaan.
https://www.conrad.nl/p/i...1561000-ip54-zwart-552651
Of als je handig bent, een rail met deze dingen.
https://www.conrad.nl/p/d...c-abl-sursum-sd230-611666

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riwe89
jeroen3 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 16:40:
Met de juist wipschakelaar kun je dat gewoon doen, 10A, minstens 250V.
Bedraden met 1.5mm2 stranded.

Het lijkt mij onhandig om een stekkerdoos open te maken. Hier zit meestal een strip in die tevens de contacten verzorgd. Dit lijkt mij niet haalbaar om te splitsen. Eerder kun je dan voor inbouw stopcontacten gaan.
https://www.conrad.nl/p/i...1561000-ip54-zwart-552651
Of als je handig bent, een rail met deze dingen.
https://www.conrad.nl/p/d...c-abl-sursum-sd230-611666
(Nog) Niet handig hiermee, dus ook hierbij zou ik moeten kijken hoe ik op alles stroom zou krijgen en hoe ik de schakelaars moet aansluiten. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-06 09:10
Ik heb zelf een gat gezaagd in mijn bureau en gevuld met zulke dingen
Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/dam/222931/123
Wel inbouwdoos natuurlijk.

Het is dan makkelijk om gaatje te boren voor wip schakelaars. Zo is je bureau zelf het paneel.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riwe89
Blijft nog 1 vraag onbeantwoord: Hoe sluit ik die schakelaars aan?

Is het niet makkelijker dan om de stekkerdoos uit mijn startpost te halen, schakelaars te “hacken” door op die contactpunten draden te monteren en daar een wipschakelaar op te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:44
Riwe89 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 18:31:
Blijft nog 1 vraag onbeantwoord: Hoe sluit ik die schakelaars aan?

Is het niet makkelijker dan om de stekkerdoos uit mijn startpost te halen, schakelaars te “hacken” door op die contactpunten draden te monteren en daar een wipschakelaar op te maken?
Ik zelf heb al enkele jaren een opbouw op mijn bureau staan met daarin een stuk of 12 WCD's die zijn geschakeld. Hierop heb ik mijn labvoeding, PC en luidsprekers aangesloten.

Om de opbouw van stroom te voorzien heb ik toen gekozen voor een C14 chassisdeel (zoals afgebeeld hieronder), en dat werkt al jaren perfect.

Afbeeldingslocatie: https://image.allekabels.nl/image/1064721-0/c14-chassisdeel-zwart.jpg

Ps; let erop als je een normale wipschakelaar gebruikt dat je hem niet teveel gaat belasten (max 10A). Ik heb om dit probleem te voorkomen toen een printje gemaakt met daarop een aantal mosfets en een kleine trafo.

[ Voor 12% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 07-01-2019 18:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-07 20:01
BladeSlayer1000 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 18:40:
[...]

Ik zelf heb al enkele jaren een opbouw op mijn bureau staan met daarin een stuk of 12 WCD's die zijn geschakeld. Hierop heb ik mijn labvoeding, PC en luidsprekers aangesloten.

Om de opbouw van stroom te voorzien heb ik toen gekozen voor een C14 chassisdeel (zoals afgebeeld hieronder), en dat werkt al jaren perfect.

[Afbeelding]

Ps; let erop als je een normale wipschakelaar gebruikt dat je hem niet teveel gaat belasten (max 10A). Ik heb om dit probleem te voorkomen toen een printje gemaakt met daarop een aantal mosfets en een kleine trafo.
Het chassisdeel op het plaatje is een uitgang (zoals je ze vroeger op ATX-voedingen ook wel zag).
Als het goed is heb je deze gebruikt:
Afbeeldingslocatie: https://image.allekabels.nl/image/1064721-0/c14-chassisdeel-zwart.jpg

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Puch-Maxi schreef op maandag 7 januari 2019 @ 18:47:
[...]

Het chassisdeel op het plaatje is een uitgang (zoals je ze vroeger op ATX-voedingen ook wel zag).
Als het goed is heb je deze gebruikt:
[Afbeelding]
Goed opgemerkt ik had verkeerde link gekopieerd, ik heb het even gewijzigd.

[ Voor 3% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 07-01-2019 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-07 10:24
Gewoon een berg klik aan klik uit adapters is geen oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
jbhc schreef op maandag 7 januari 2019 @ 19:02:
Gewoon een berg klik aan klik uit adapters is geen oplossing?
Dit is geen oplossing ivm de hoge stromen die een PC al snel vebruikt.

Ik zal persoonlijk door een kaku schakelaar nooit meer dan 2,5A trekken, ik heb vaak genoeg al meegemaakt dat een klik aan klik uit module was doorgebrand bij een vebruikt van 750W, terwijl ze specificeren dat er 1000W op kan worden aangesloten.

Edit; je bent daarnaast afhankelijk van batterijen.

[ Voor 5% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 07-01-2019 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riwe89
Ik weet niet of ik duidelijk genoeg ben geweest, want tot nu toe heb ik genoeg stekkeroplossingen voorbij zien komen, maar niet hoe ik ze met schakelaars kan aansluiten. Heb even een visueler idee gemaakt wat ik wil bereiken. De stippellijnen staan dus voor de draden die ik dan naar het paneel wil laten lopen:

schakelschema

Dit is dus een perfect voorbeeld van wat ik zou willen hebben. Bovenop zijn bureau heeft hij schakelpanelen gemaakt voor de stroom die in zijn bureau verwerkt zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/L8jayHFAxPC3mB1t6kgDWyQw/thumb.jpg

Grote vraag: Hoe krijg je dit goed voor elkaar en sluit je dit aan? Zoals eerder al aangegeven heb ik zelf geen ervaring hiermee dus dit is voor mij een leerproces om dit te leren.

[ Voor 17% gewijzigd door Riwe89 op 07-01-2019 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
.1 wil je schakelaars MET of zonder verlichting? immers bij verlichting moeten er meer draden :-)
.2 wil je 1 draad schakelen of beide draden?

uitgaande van beide draden (en verlichting :+ ) L + N naar de schakelaar(s) brengen.. en daar of doorlussen van schakelaar 1 naar 2 naar 3.. of van te voren al splitsen...

vanaf de schakelaar(s) beide aders naar je wandcontactdoos brengen (inbouw, opbouw)

de Randaardedraad verbind je direct richting de wandcontactdozen..

ga je de schakelaars in bv een metalen frame zetten is het een idee om die ook even te aarden

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:33
Riwe89 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 19:08:
Ik weet niet of ik duidelijk genoeg ben geweest, want tot nu toe heb ik genoeg stekkeroplossingen voorbij zien komen, maar niet hoe ik ze met schakelaars kan aansluiten. Heb even een visueler idee gemaakt wat ik wil bereiken. De stippellijnen staan dus voor de draden die ik dan naar het paneel wil laten lopen:

[Afbeelding: schakelschema]

Deze gast heeft dus een perfect voorbeeld van wat ik zou willen hebben. Bovenop zijn bureau heeft hij schakelpanelen gemaakt voor de stroom die in zijn bureau verwerkt zit.

[Afbeelding]

Grote vraag: Hoe krijg je dit goed voor elkaar en sluit je dit aan? Zoals eerder al aangegeven heb ik zelf geen ervaring hiermee dus dit is voor mij een leerproces om dit te leren.
met een stekkerdoos gaat het niet lukken, daar zitten twee strips in, één voor de fase, andere voor de nul; dus die zijn niet per stuk te schakelen. Als je dat linkje van orf bekijkt zie je dat er aan de achterkant de wcd's zitten, dus dat ding is zo te gebruiken. Andere optie is; der schakelaar die jij linkt (mits geschikt voor 230V en 10A) en de chassisdelen die genoemd worden. kistje maken aan de voorkand te schakelaars, aan de achterkant de chassisdelen (die zijn ook te vinden voor mickey mouse en die kleine platte stekkertjes)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Tens schreef op maandag 7 januari 2019 @ 19:18:
[...]

met een stekkerdoos gaat het niet lukken, daar zitten twee strips in, één voor de fase, andere voor de nul; dus die zijn niet per stuk te schakelen. Als je dat linkje van orf bekijkt zie je dat er aan de achterkant de wcd's zitten, dus dat ding is zo te gebruiken. Andere optie is; der schakelaar die jij linkt (mits geschikt voor 230V en 10A) en de chassisdelen die genoemd worden. kistje maken aan de voorkand te schakelaars, aan de achterkant de chassisdelen (die zijn ook te vinden voor mickey mouse en die kleine platte stekkertjes)
zelfs schuko is er in een chassis achtige vorm.. :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riwe89
SMSfreakie schreef op maandag 7 januari 2019 @ 19:16:
.1 wil je schakelaars MET of zonder verlichting? immers bij verlichting moeten er meer draden :-)
.2 wil je 1 draad schakelen of beide draden?

uitgaande van beide draden (en verlichting :+ ) L + N naar de schakelaar(s) brengen.. en daar of doorlussen van schakelaar 1 naar 2 naar 3.. of van te voren al splitsen...

vanaf de schakelaar(s) beide aders naar je wandcontactdoos brengen (inbouw, opbouw)

de Randaardedraad verbind je direct richting de wandcontactdozen..

ga je de schakelaars in bv een metalen frame zetten is het een idee om die ook even te aarden
.1 Liefst zonder. Hoe minder kermis-verlichting, hoe beter! :+
.2 1 draad of beide? Hoe bedoel je? Het enige wat ik wil bereiken is dat ik per stopcontact hem aan en uit kan zetten met een schakelaar binnen handbereik.
Tens schreef op maandag 7 januari 2019 @ 19:18:
[...]

Dus er is geen mogelijkheid om bijv. een inbouw-WCD zoals deze te gebruiken in een kistje die ik onderin het bureau maak, draden naar een schakelpaneel bovenop het bureaublad laat lopen en het daarmee laat werken? Zoja, hoe sluit ik dit aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Riwe89 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 18:31:
Dat idee moet je vergeten. Stekkerdozen zijn niet om te demonteren of aan te passen.

De wipschakelaars kun je soms solderen. Maar dat raad ik af. Om een geschikte soldering te maken voor netspanning moet je enige ervaring hebben.

Beter gebruik je een schakelaar met welke met vlaksteek kabelschoenen te gebruiken is.
Deze schakelaar kan fase + nul schakelen: TRU COMPONENTS Wipschakelaar TC-R13-117A-01 250 V/A
En heeft 6.3mm vlakstekers: TRU COMPONENTS 737698 Vlakstekker.
Beetje 1.5mm2 soepel draad, krimptangetje erbij. EN klaar. (wel even opzoeken hoe je die krimptang juist gebruikt. Beste is een ratchet krimptang, maar die zijn duurder.)

En natuurlijk een verdeelstrook of wago klemmetjes zoals hieronder afgebeeld

[ Voor 2% gewijzigd door jeroen3 op 07-01-2019 19:34 . Reden: wago klemmetje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Riwe89 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 19:08:

[Afbeelding: schakelschema]

Dit is dus een perfect voorbeeld van wat ik zou willen hebben. Bovenop zijn bureau heeft hij schakelpanelen gemaakt voor de stroom die in zijn bureau verwerkt zit.

[Afbeelding]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KbISrovytdl5bou1aMDdOidS/thumb.png

Het makkelijkste is het bovenstaande schema, de WAGO lasklemmen die ik aanraad zijn de volgende, deze trek je open en klik je dicht waarna de draad goed vast zit. Ze zijn geschikt voor soepel en stevig draad;
Afbeeldingslocatie: https://www.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/499/684/83/DV_8_6142774_01_4c_NL_20160902091938.jpg

De dik gedrukt lijnen zijn bruin, en de streep-punt gekleurde lijnen zijn blauw. Als je kleur op kleur blijft alles goed werken.

[ Voor 3% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 07-01-2019 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
verder zou ik voor deze gaan ipv standaard inbouwdozen..
Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/Include/Scripts/Resize/resize.php?w=260&h=260&zc=2&src=http://afbeelding.elektramat.nl/webdata/getpic.php%3FCUSTOMERID%3Ddee882d6ed46ebb7385d9f0036e91364%26ARTIKELNUMMER%3D2700115174

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:33
Riwe89 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 19:28:
Dus er is geen mogelijkheid om bijv. een inbouw-WCD zoals deze te gebruiken in een kistje die ik onderin het bureau maak, draden naar een schakelpaneel bovenop het bureaublad laat lopen en het daarmee laat werken? Zoja, hoe sluit ik dit aan?
Als je ruimte genoeg hebt kan dat zeker, alleen horen die dingen eigenlijk dan weer in inbouwdozen. (zoekopdracht: holle wand inbouwdoos)

aansluiten:
alle nullen (blauw)verbinden, naar je hoofdstekker
alle aardes (groen/geel)verbinden, naar je hoofdstekker
vanaf je hoofdstekker, naar de schakelaars(Bruin), en vanaf de schakelaars(zwart) naar de individuele wcd's

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riwe89
jeroen3 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 19:29:
[...]

Dat idee moet je vergeten. Stekkerdozen zijn niet om te demonteren of aan te passen.

De wipschakelaars kun je soms solderen. Maar dat raad ik af. Om een geschikte soldering te maken voor netspanning moet je enige ervaring hebben.

Beter gebruik je een schakelaar met welke met vlaksteek kabelschoenen te gebruiken is.
Deze schakelaar kan fase + nul schakelen: TRU COMPONENTS Wipschakelaar TC-R13-117A-01 250 V/A
En heeft 6.3mm vlakstekers: TRU COMPONENTS 737698 Vlakstekker.
Beetje 1.5mm2 soepel draad, krimptangetje erbij. EN klaar. (wel even opzoeken hoe je die krimptang juist gebruikt. Beste is een ratchet krimptang, maar die zijn duurder.)
Top! Schakelaars zijn lekker neutraal dus dit is al een top begin. Hoe zou jij dit dan aansluiten per stekker om alles individueel te schakelen?
BladeSlayer1000 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 19:30:
[...]

[Afbeelding]

Het makkelijkste is het bovenstaande schema, de WAGO lasklemmen die ik aanraad zijn de volgende, deze trek je open en klik je dicht waarna de draad goed vast zit. Ze zijn geschikt voor soepel en stevig draad;
[Afbeelding]

De dik gedrukt lijnen zijn bruin, en de streep-punt gekleurde lijnen zijn blauw. Als je kleur op kleur blijft alles goed werken.
Begint al iets duidelijker te worden. Is dit makkelijk schaalbaar, gezien ik in mijn lijstje op dit moment al 11 aansluitingen nodig heb. Ook lees ik hier veel dat een stekkerdoos een beetje afgeraden wordt om te "hacken", dus gaat jou schema dan ook nog op? En op die C14: Hier kan ik een simpele C14 stroomkabel op aansluiten om de boel van buiten mijn bureau af te voorzien van stroom?
Tens schreef op maandag 7 januari 2019 @ 19:34:
[...]

Als je ruimte genoeg hebt kan dat zeker, alleen horen die dingen eigenlijk dan weer in inbouwdozen. (zoekopdracht: holle wand inbouwdoos)

aansluiten:
alle nullen (blauw)verbinden, naar je hoofdstekker
alle aardes (groen/geel)verbinden, naar je hoofdstekker
vanaf je hoofdstekker, naar de schakelaars(Bruin), en vanaf de schakelaars(zwart) naar de individuele wcd's
Achter een lade heb ik genoeg ruimte om een kistje te maken hiervoor (circa 15cm diepte, hoogte ong. 100cm, breedte ong 60cm) dus dat is geen probleem om die inbouwdozen erin te maken. Maar met je laatste zin; Wordt het niet een beetje te gek als ik bijv 15 bruine draden van de hoofdstekker naar de schakelaars laat gaan? Ik heb er nu al 11 nodig en wil een beetje spares hebben voor de toekomst.

[ Voor 3% gewijzigd door Riwe89 op 07-01-2019 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Riwe89 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 19:39:
[...]

Begint al iets duidelijker te worden. Is dit makkelijk schaalbaar, gezien ik in mijn lijstje op dit moment al 11 aansluitingen nodig heb. Ook lees ik hier veel dat een stekkerdoos een beetje afgeraden wordt om te "hacken", dus gaat jou schema dan ook nog op? En op die C14: Hier kan ik een simpele C14 stroomkabel op aansluiten om de boel van buiten mijn bureau af te voorzien van stroom?
Mijn schema is te gebruiken met normale WCD's als stekkerdozen, maar ik raad inderdaad zoals menig ander aan op geen stekkerdozen te gaan modificeren maar WCD's te gebruiken. Zoals afgebeeld hieronder
Afbeeldingslocatie: https://www.gira-onlineshop.nl/images/productimages/big/2833283.gif

[ Voor 1% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 07-01-2019 20:21 . Reden: Zoals afgebeeld toegevoegd aan de reactie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Riwe89 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 19:39:
[...]

Top! Schakelaars zijn lekker neutraal dus dit is al een top begin. Hoe zou jij dit dan aansluiten per stekker om alles individueel te schakelen?

[...]
Blauw en bruin komen binnen. Gaan naar een verdeelstrook (Phoenix Contact PTFIX of Weidmuller AAP) of grote lasklem.
En dan elk bruin/blauw naar elke schakelaar. En van elke schakelaar naar een schuko.
Wellicht kan je ook doorlus-vlakstekers gebruiken in plaats van verdeelstrook.

Let op dat als je soepel draad vast schroeft dat hier een adereindhuls omheen dient te zitten. En dat je hard draad niet kan krimpen.

[ Voor 31% gewijzigd door jeroen3 op 07-01-2019 20:28 . Reden: waarschuwing soepel draad ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:46

Illusion

(the art of)

Razwer schreef op maandag 7 januari 2019 @ 18:15:
[Afbeelding]

Het is dan makkelijk om gaatje te boren voor wip schakelaars. Zo is je bureau zelf het paneel.
Razwer schreef op maandag 7 januari 2019 @ 18:15:
[Afbeelding]

Het probleem met inbouwmateriaal is tweeledig:
* Geen standaard trekontlasting
* Niet altijd geschikt voor soepel draad, tenzij schroefaansluiting.

Daarom zou ik juist WEL met snoerdozen en/of contrastekkers aan de slag gaan.
Maar dan gewoon losse (zonder snoer) kopen die er voor gemaakt zijn om zelf een snoer aan te zetten. Zie bijvoorbeeld hier: https://www.ruttenelektro...contactdoos-zonder-snoer/
Je kan dan in elk kastje 1 of 2 van die dozen/contrastekkers gooien, ipv dat je een enorme kast met 15 stopcontacten in het midden bouwt waar alles heen moet.

Bouw dan een bedieningspaneeltje met op de voorkant je schakelaars, en achterop zoveel wartels als er snoeren uitkomen.
Voordeel is ook dat je veel minder hoeft te boren, en het makkelijker een keer meeneemt naar een ander bureau.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Ter illustratie. Voltcraft verkocht een "Voltcraft Power Manager", wat precies is wat jij wilt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riwe89
Held! Dat is precies wat ik zoek! Zie zojuist een foto van een open bak en dat is makkelijk te verlengen/aan te passen...

Na alle verhalen hier heb ik even een schema in elkaar gezet. Snap ik hem zo goed? En is ie zo schaalbaar naar 15/16 inbouw-WCDen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bVDbICtWEKobuqNEyWeU5qq2/full.png

[ Voor 7% gewijzigd door Riwe89 op 07-01-2019 21:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Riwe89
Fair is fair, nu moet ik ook kudo's geven aan orf. Heb verder zitten kijken en hij kwam vroeg al met dezelfde oplossing. Binnenkant is namelijk zo goed als hetzelfde als de Voltcraft Power Manager die jeroen3 aangaf. Ik denk dat ik hiermee aan de slag ga en hem eventueel verbouw. Scheelt mij een hoop knutselwerk om het te krijgen zoals ik wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs..
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-07 15:21
Riwe89 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 21:10:
Held! Dat is precies wat ik zoek! Zie zojuist een foto van een open bak en dat is makkelijk te verlengen/aan te passen...

Na alle verhalen hier heb ik even een schema in elkaar gezet. Snap ik hem zo goed? En is ie zo schaalbaar naar 15/16 inbouw-WCDen?

[Afbeelding]
Dit is opschaalbaar, realiseer je wel dat je 15+ stopcontacten hebt die alles te samen niet boven de 10A verbruik tegelijk mogen komen. Met de computerapparatuur die je eerder opnoemde is dat geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14:17
Had een jaar geleden exact het zelfde idee.
Heb nu een rpi een relay bord en homebridge erop. Werkt perfect. Kan nu ook met siri handsfree terwijl ik aan het gamen ben. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riwe89
Matthijs.. schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 08:53:
[...]

Dit is opschaalbaar, realiseer je wel dat je 15+ stopcontacten hebt die alles te samen niet boven de 10A verbruik tegelijk mogen komen. Met de computerapparatuur die je eerder opnoemde is dat geen probleem.
Veel meer dan dit zal er ook niet aan hangen. Er komt misschien een Thunderbolt 2 dock bij en sporadisch wat klein materiaal. :)
Torac schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 09:35:
Had een jaar geleden exact het zelfde idee.
Heb nu een rpi een relay bord en homebridge erop. Werkt perfect. Kan nu ook met siri handsfree terwijl ik aan het gamen ben. ;)
Haha, held! Misschien de volgende stap, maar eerst maar eens het stroomverbruik naar beneden werken, daarna pas weer gek doen :P
Pagina: 1