PC videobewerking

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TiGG
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Beste tweakers!

Na jaren van trouwe dienst zijn mijn oude 4690k en ik niet meer de beste vriendjes.
We lopen geregeld tegen muren op als het aankomt op framerates in blender en de timeline in Premiere en After Effects.
Het wordt dus tijd om opzoek te gaan naar een nieuwe partner waarmee mijn werkzaamheden in de creative media weer vloeiend lopen voor een jaar of vijf. Maar, handen in het haar, doe ik wel goed aan onderstaande keuzes of is er toch meer om rekening mee te houden?

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Videobewerking met Premiere Pro, After Effects en 3D animatie met Blender.
Ik werk hoofdzakelijk met materiaal geschoten met een GH5 (H.264/MPEG-4 AVC HD/4K) voor videobewerking.
De PC moet weer een jaar of 5 mee kunnen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
€1000 (CPU, moederbord en geheugen, e.v.t. extra budget voor voeding indien nodig)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master CM 690 II Advanced (USB 3.0 version)€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Silent Pro M700€ 0,-€ 0,-
1Crucial MX500 2,5" 250GB€ 44,50€ 44,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 44,50

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-9700K Boxed€ 429,90€ 429,90
1MSI Z390-A PRO€ 125,-€ 125,-
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,99€ 49,99
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 270,-€ 270,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 874,89

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel, maar ik sta zeer zeker open voor suggesties.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het geluidsniveau moet beperkt blijven.
Mogelijkheid tot toekomstig gebruik m.2 slot is denk ik handig.

Ga je overklokken?
Ik ga niet overklokken.

Wat verwacht je van ons?
Ik wil vooral graag weten of ik er goed aan doe om te kiezen voor een 9700k i.p.v. een 9900k en of de gekozen componenten een logische keuze zijn. Er is tegenwoordig zoveel keuze en er zijn zoveel mogelijkheden en het is maar wat makkelijk om een mindere weg in te slaan. AMD bied tegenwoordig ook een hoop, voor veel minder geld, maar ik lees vaak dat voor Adobe producten de singlethread performance bepalend is welke bij Intel weer beter zou zijn. :?

Alvast enorm bedankt voor eenieders suggestie/opmerking! _/-\o_
Ik hoop dat er niets mist, first timer here ;)

Alle reacties

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-01 22:47

Vidra

Vragen?

Prima build als je voor een Intel oplossing wilt gaan. Nu heeft een AMD gebaseerd systeem wel betere 'bang for a buck' en kan de cpu makkelijker worden geupgrade naar een nieuwe model (lees: 3000 serie, de aankondiging hiervan wordt verwacht op woensdag en de beschikbaarheid begin Q2 2019). 8)

Hierbij een prima uitgangspunt voor een AMD systeem (overigens even een iets grotere SDD toegevoegd) - dus de prijs van deze build is vertekend (maar zonder SSD is deze EUR 728.90 ~ en dus ruim EUR 145 goedkoper, wat je weer kan besteden aan iets anders):

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 325,-€ 325,-
1MSI B450 Tomahawk€ 107,50€ 107,50
1Scythe Ninja 5€ 44,90€ 44,90
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15€ 251,50€ 251,50
1Samsung 970 Evo 500GB€ 116,89€ 116,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 845,79

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• TiGG
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Enorm bedankt Vidra, ik heb op jou aanraden nog even de AMD aankondigingen afgewacht en onderstaande onderdelen bij elkaar gezocht. Reden voor de keuze van een ander moederbord is voornamelijk, en misschien volledig onnodig, de mogelijkheid om toch de optie open te houden om te OC-en in de toekomst. Ook het wat ruimer zitten in koelmogelijkheden lijkt mij prettig.

Ik vraag mij alleen af of de stock koeler voldoende is voor nu of dat bijvoorbeeld de Scythe Mugen 5 (goede eerdere ervaring met de Scythe Mugen 4 vandaar de keuze) aan te raden valt?

Alle op en aanmerkingen welkom! _/-\o_
Ondanks veel lezen merk ik dat het allemaal niet meer zo makkelijk gaat als tien jaar geleden hihi. ;) :F

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 324,-€ 324,-
1Gigabyte X470 Aorus Ultra Gaming€ 131,50€ 131,50
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15€ 254,95€ 254,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 710,45

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-01 22:47

Vidra

Vragen?

TiGG schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 14:08:
Enorm bedankt Vidra, ik heb op jou aanraden nog even de AMD aankondigingen afgewacht en onderstaande onderdelen bij elkaar gezocht. Reden voor de keuze van een ander moederbord is voornamelijk, en misschien volledig onnodig, de mogelijkheid om toch de optie open te houden om te OC-en in de toekomst. Ook het wat ruimer zitten in koelmogelijkheden lijkt mij prettig.

Ik vraag mij alleen af of de stock koeler voldoende is voor nu of dat bijvoorbeeld de Scythe Mugen 5 (goede eerdere ervaring met de Scythe Mugen 4 vandaar de keuze) aan te raden valt?

Alle op en aanmerkingen welkom! _/-\o_
Ondanks veel lezen merk ik dat het allemaal niet meer zo makkelijk gaat als tien jaar geleden hihi. ;) :F

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 324,-€ 324,-
1Gigabyte X470 Aorus Ultra Gaming€ 131,50€ 131,50
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15€ 254,95€ 254,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 710,45
Ik begrijp dat de Gigabyte X470 Aorus Ultra Gaming te kampen heeft met instabiliteit, bios problemen en zo al niet meer. Dus ik zou je aanraden om naar een ander moederbord uit de X470 danwel B450 serie te kijken.

Helaas zijn de betere X470 (blijft een high-end chipset en dus doorgaans ook duurdere moederborden) meteen ook een stuk duurder.

De stockkoeler van AMD is prima voor nu ... als je in de toekomst toch wilt gaan overklokken zou je ook tzt een andere koeler kunnen kopen (misschien ga je wel nooit de stappen zetten om te gaan overklokken). :+

Daarnaast is 32 GB echt een overkill, games gebruiken nu max. 12 GB (Battlefield 5) en 16 GB zou meer dan voldoende moeten zijn. DDR4 is momenteel ook heel erg duur, men verwacht gezien de overproductie de afgelopen tijd dat de prijs van DDR4 gaan dalen in de nabije toekomst... kom je op dat moment nog geheugen tekort kan je altijd nog twee DDR4 dimms bij kopen en je systeem op die manier upgraden.

[ Voor 9% gewijzigd door Vidra op 10-01-2019 22:38 ]

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:23
De Silent Pro M700 is van vrij matige kwaliteit met een maximale betrouwbare levensduur van 7 jaar. Het is aan te raden deze te vervangen. pricewatch: BitFenix Formula Gold 550W, pricewatch: BitFenix Whisper BWG550M, pricewatch: Corsair RM550x (2018) Zwart en pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W zijn goede vervangers.

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Hierbij mijn input wat betreft het werken met Adobe premiere pro:

- Je zal de processor moeten vervangen. Je hebt nu i5. I7 of vergelijkbare AMD heb je minimaal nodig. Processor vervangen betekent m.i. vaak dat je moederbord (hele computer) zal moeten vervangen.
- 16 GB ram is minimum voor HD editing maar voor 4k is 32 GB ram niet vreemd en zelf sterke aanrader.
- Space: minimaal 8 gb maar meer is nodig, de installatie van Adobe Premier pro vereist dit alleen al. Dus ga hoger zitten uiteraard. Additional high speed drive voor storage is nodig.
- Abonnement adobe premiere pro is rond EUR 300 per jaar. Programma is goed te downloaden maar levert veel issues op. Kopen dus. Indien je al zoveel in camera en computer investeert zie ik dit als een essential.
- je monitor moet minimale resolutie hebben om iets van je kwaliteit terug te zien, verder heb je een TV waar die UHD/4K door wordt ondersteund? Waar speel je het op af?
- Videokaart: die NVIDIA Geforce GTX 1080 8GB lijkt me goed ook voor de komende tijd.
- er zijn goede redenen om 4k te willen gebruiken maar die lees ik niet in je post. HD is ook wellicht voldoende, indien je wilt weten wat je nou precies aan 4k hebt kan ik dat aanvullen. 4k vraagt enorm veel van je systeem en ik weet niet of je van wachten houdt maar ik niet...verder zijn er wel voordelen maar die zitten ergens anders wellicht.

Je camera GH5, panasonic systeemcamera is een mooi apparaat, complimenten. Voor video heb je een goed/zeer goed basis apparaat. Succes!
Pagina: 1