Schuine helling maken voor rolstoel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 29-06 18:22
Hallo!

Om bij ons thuis binnen te komen moet je altijd met een trap omhoog en aangezien schoonmoeders slecht kan lopen en deels afhankelijk is van een rolstoel dacht ik eraan om het opstapje naar de tuin welke van bielzen gemaakt is te vervangen voor een schuine heling van beton met eventueel grind erin. Nu moeten wij telkens steigerplanken er neer leggen om haar met de rolstoel erop te drukken. Dat is redelijk onhandig ;)

Ik heb alles even opgemeten en de lengte is 1.20 en de hoogte pak en beet 45 cm, dat zou dan uitkomen om een heling van 21 graden. Dat is nog wel te drukken met een rolstoel lijkt mij!

Maar nu komt het.. Hoe pak ik dit het beste aan? Natuurlijk moeten de bielzen eruit en moet ik met geel zand een schuine helling maken, maar dan?

Ik hoop dat er iemand die mij hierin van advies kan voorzien _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YbNXwe2WMHFAm66uIf9rrZPV/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Bielzen er uit. Schuine bak maken en beton er in

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

De helling in allerlei bouwbesluiten (openbaar) is 1 op 20; elke meter de hoogte in, moet minstens 20 meter horizontaal zijn. En zelfs dat is voor sommige begeleiders en zwaardere mensen in een rolstoel soms best lastig.

De Tour de France kraakt en piept al als de hellingshoek meer dan 8% wordt en je ziet ze bij bosjes opgeven zodra het 12% of meer wordt.

21 graden hoek is bizar scherp; ik zou er niet aan beginnen in ieder geval.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matthijs..
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:13
Een helling van 21 graden is wel pittig! Vraag me af of ze daar dan zelfstandig tegenop komt, en vanaf durft. Als je haar helpt is het alsnog wel een aardige klus denk ik.

Ter vergelijking: in het bouwbesluit wordt uitgegaan van een helling van 1:20, dat is iets minder dan 3 graden.
https://www.bouwbesluiton...rtikelsgewijs/hfd2/afd2-6

De woningchecklist gaat uit van 1:12, ongeveer 5 graden.
http://www.woningchecklis...ktheid-minder-valide.aspx

Beton kan inderdaad prima, grind wordt wel glad als het nat is denk ik. Alternatief is een stalen oprijplaat voor rolstoelen.

edit: max was me al voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoenvisje
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-12-2024
Vergis je niet in hoe het is om in een rolstoel zo'n steile helling op/af te moeten, ook al word je geduwd. Ik zit zelf in een rolstoel en de meeste hellingen zijn echt niet leuk.

Ik zou eens bij een hulpmiddelen leverancier vragen naar oprijgoten/platen. Er zijn een heleboel kant en klare oplossingen die niet eens zo duur zijn en speciaal gemaakt voor rolstoelgebruik. Daarbij wordt wel rekening gehouden met de hellingshoek en voldoende grip bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:22
Je ziet meestal een stalen traanplaat hiervoor gebruikt worden. Maar een helling van 37,5% is niet zo heel tof, daar kan ze zelf niks mee. Je kan het als je de ruimte hebt ook in het straatwerk oplossen, maar dat kost wel wat ruimte.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17:57

Amphiebietje

In de blubber

Let ook op de afwatering, zodat er onderaan het trapje geen plas komt te liggen elke keer dat het regent...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Señor Sjon schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:48:
Je kan het als je de ruimte hebt ook in het straatwerk oplossen, maar dat kost wel wat ruimte.
Zo te zien is er genoeg ruimte. Bielzen weg en dan een paadje van een meter of 5 naar beneden afgraven. Moet inderdaad wel kunnen met je afwatering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-06 16:52

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Beton kan prima, al kan je misschien achteraf een minder gladde laag aanbrengen. Of voldoende kleine kiezel in het beton laten verwerken dat je een ruwer oppervlak krijgt.
Staalplaat lijkt mij niet zo een slimme oplossing, tenzij het over een tijdelijke oplossing gaat.

Het wordt iig iets ingewikkelder dan je had gehoopt wss.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taghorn
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-06 21:17
Misschien eerst even testen? Pak de rolstoel en een lokaal industrieterrein waar ze vrachtwagen hellingen hebben. Iemand in de rolstoel en duwen maar. Kijk wat nog te doen is, vaak zijn er verschillende stijlheden te vinden.
Vervolgens een keer oma laten proberen of ze zelfstandig nog omhoog komt op de helling die je voor ogen hebt (dus zonder rolstoel).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:22
Voor mijn schoonmoeder zou ik ook wel graag een helling van 21 graden maken om haar aan het einde van de dag de deur uit te roetsjen.

Maar zoals gezegd zul je een veel flauwere helling moeten maken als je ook wilt dat ze überhaupt binnen komt. Dus ook aan de top een stuk grond verwijderen om de helling flauwer te maken, zeker nog 3 meter extra om het totaal acceptabel te maken. Ik denk dat ze bij 21 graden trouwens zelfs keihard achterover kukelt als ze een beetje aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
Allemaal bedankt voor jullie hulp!

21% is inderdaad een pittige helling! Maar het is ook niet de bedoeling dat ze zich er zelf op moet drukken, hier help ik of mijn schoonvader dan mee :) Dat moeten wij nu ook doen als ze wiebelend over de steigerplanken wordt gedrukt, dat is ook erg pittig!

Ik ga eens overleggen hier thuis want de helling verlengen naar een meter of 4-5 moet ook kunnen, ruimte zat in ieder geval :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
dropkikker schreef op maandag 7 januari 2019 @ 17:59:
Ik ga eens overleggen hier thuis want de helling verlengen naar een meter of 4-5 moet ook kunnen, ruimte zat in ieder geval :)
Kijk ook even naar de deur e.d.

Het zou jammer zijn als er een ander obstakel in de weg zit. En stel er gebeurd iets met je schoonvader, hij verzwikt zijn enkel, dan is het wel fijn als je schoonmoeder gewoon zelf naar binnen/buiten kan.
Er gaat niks boven zelfstandigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Allemaal bedankt voor jullie hulp!

21% is inderdaad een pittige helling! Maar het is ook niet de bedoeling dat ze zich er zelf op moet drukken, hier help ik of mijn schoonvader dan mee :) Dat moeten wij nu ook doen als ze wiebelend over de steigerplanken wordt gedrukt, dat is ook erg pittig!

De helling is niet 21% maar 37,5%! 45cm op 120cm is 37,5cm op 100cm! Verlengen dus inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:34
Gewoon andere rolstoel nemen:
YouTube: Homemade Off Road Electric Wheelchair - She had NO Idea!

En hier in iets meer actie:
YouTube: Off Road Wheelchair Test - Can it climb a mountain?

Zelf ben ik niet gehandicapt maar ehb wel een aantal keren in een rolstoel gezeten (best goede ervaring). Een helling van 5 procent is al pittig. Het hangt ook van het model rolstoel af. (hoe de wielen staan en wat voor wielen het zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
Zelfstandig zal het toch niet gaan, aangezien ze ook nog een trap op moet van 1.5 meter hoog. Hiervoor heb ik een palletheffer aangeschaft waarop ze met rolstoel en al omhoog kan :) Het ziet er wel niet uit, maar het werkt erg goed :+

Ze komt nooit langs als ik niet thuis ben, dus er is altijd wel hulp om de stoel te drukken. Het wordt dus verlengen 8)
TheGhostInc schreef op maandag 7 januari 2019 @ 18:25:
[...]

Kijk ook even naar de deur e.d.

Het zou jammer zijn als er een ander obstakel in de weg zit. En stel er gebeurd iets met je schoonvader, hij verzwikt zijn enkel, dan is het wel fijn als je schoonmoeder gewoon zelf naar binnen/buiten kan.
Er gaat niks boven zelfstandigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs..
dropkikker schreef op maandag 7 januari 2019 @ 20:09:
Zelfstandig zal het toch niet gaan, aangezien ze ook nog een trap op moet van 1.5 meter hoog. Hiervoor heb ik een palletheffer aangeschaft waarop ze met rolstoel en al omhoog kan :) Het ziet er wel niet uit, maar het werkt erg goed :+

[...]
Foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14:53

NMH

Moderator General Chat
Ik heb (gelukkig) geen ervaring met rolstoelen, maar ik zou me met een 21° helling meer zorgen maken over heuveltje af dan heuveltje op :). Ik zou mijn schoonmoeder er niet onder verwedden dat ik een rolstoel heuvel-af vast kan houden op zo'n helling, tenzij je achteruit naar beneden gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
Ik heb het haar gevraagd, maar ze wilde niet op de foto ;)
Maar het gaat om zón ding, werkt perfect!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uKdZsfuGmAHsZkt0Ol015uGo/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:31

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

On topic: Je kunt twee dingen doen: De pragmatische aanpak is een proefopstelling timmeren van bv. multiplex, versterkt om de zoveel cm met een verticaal schot om het gewicht te dragen. Dan kom je vanzelf erachter of je beoogde helling werkbaar is. Is je helling werkbaar? Dan uitvoeren van beton (al zou ik zelf misschien liever voor bv. composiet vlonderplanken kiezen, ook i.v.m. slipgevaar).

De aftastende optie is om eens rond te kijken wat te koop is aan kant-en-klare opties, en dan vooral wat 'de markt' adviseert voor hellingshoek. Een 'zorg-bedrijf' (zo eentje die rustig voor 650 euro twee traanplaten drempeltjes komt monteren, ik spreek uit ervaring) zou zo'n 'schans' vermoedelijk van segmenten aluminium traanplaat oplossen, verankerd aan een stalen frame.
dropkikker schreef op maandag 7 januari 2019 @ 23:37:

[Afbeelding]

[...]
Hum... Industriële oplossingen gebruiken voor persoonsvervoer... Daar staan sub-Reddits als /OSHA en /WhatCouldGoWrong vol mee. :+
Staat dat apparaat wel goed verankerd e.d.? :P

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs..
dropkikker schreef op maandag 7 januari 2019 @ 23:37:

[Afbeelding]
[...]
Als t werkt, dan werkt t!

Goedkoopste is denk ik de zijmuurtjes opmetselen, geel zand erin en dan bestraten. Past t ook t beste in het beeld van de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:51

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Heb je de ruimte om de hoek om te gaan? Bijvoorbeeld links, bij die houten paal? Dan kun je twee kleinere hellingen maken met een hoek erin.

Dus op de plek van de trap een eerste helling waar je 25cm naar beneden gaat. Dan heb je een helling van 12°. Dan een vierkant vlak van 1m bij 1m op 20cm hoogte vanaf de grond. En dan vanaf dat vlak een andere helling om de laatste 20cm te dalen.

Coding in the cold; <brrrrr />

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
8)7 8)7 8)7

Zit mij net te bedenken dat wij in de schutting een deur hebben zitten :+ :+ Als ze daar doorheen komt met de rolstoel is ze ook gewoon in de tuin en kan ze met de palletheffer de lucht in 8)

Dat opstapje kan dus gewoon blijven zitten :+
Pagina: 1