Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcerke
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11-01-2022
Mijn Panasonic TX-P50ST50E dimt zijn scherm automatisch bij een diavoorstelling.
Hieronder zijn de specs van het scherm

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oDVHfGm.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2XLStT7.jpg

Ik heb al allemogelijk instellingen afgegaan, sommige mensen zeggen dat voor elke optie (diavoorstelling, andere bronnen etc) aparte instellingen heeft, heb de diavoorstelling gestart en alle instellingen doorlopen. Niks fixt het. Hieronder is een video van het probleem waarin je duidelijk rechts ziet dat hij tijdens de instellingen veel scherper is. En als ik uit de instellingen ga is het veel donkerder.
TV wordt gebruikt om reclame op de markt, dus vooral overdag zie je bijna niks van het scherm. Andere schermen in de wagen hebben wel een normale helderheid (zelfde helderheid als deze tv heeft als hij in de instellingen zit)

[Streamable: 20180412_063947]

Iemand enig idee of di tnormaal is? Heeft de tv al sinds het begin

Beste antwoord (via Enforcerke op 08-01-2019 20:37)

• Gyrrack
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-06 15:55
Mijn eerste gedachte was dat de omgevingssensor misschien aan staat, maar ik kan het gedrag niet reproduceren op een GT60 plasma tv. Dat zal het vermoedelijk dus niet zijn.

Wat misschien aannemelijker is dat het aan de ABL (automatic brightness limiter) ligt. Bij een plasma tv verbruikt wit weergeven meer stroom dan donkere tinten en voor een wit beeld dat het hele scherm (of een groot deel ervan) beslaat leidt tot een hoger stroomverbruik. Plasma tv's waren niet erg energiezuinig t.o.v. lcd tv's en dat nam toe naarmate de resolutie toenam, daarom werd dit mechanisme ingebouwd om dat binnen de perken te houden. De EU had toendertijd ook eisen gesteld aan maximaal verbruik. Het mechanisme beschermt daarnaast de componenten in de tv zelf voor grote vermogensvragen. Het is niet mogelijk om deze functie uit te schakelen in het menu. Of dat in het servicemenu anders is weet ik niet, maar zou schadelijk kunnen zijn voor het toestel omdat er te veel vermogen wordt gevraagd en de componenten daar niet op berekend zijn.

Op het moment dat je het menu toont op de tv is een groot deel zwart, en wordt de helderheid niet beperkt. Druk je het menu weg dan is het beeld overwegend wit/licht en grijpt de ABL in.

Dit youtube filmpje kun je afspelen op de tv om het effect te zien. Hoe groter het vlak wordt hoe meer de helderheid afneemt. Het is op alle huidige OLED tv's ook nog steeds aanwezig, al is het niet zo strikt als op de plasma tv's van het verleden.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Gyrrack
Mijn eerste gedachte was dat de omgevingssensor misschien aan staat, maar ik kan het gedrag niet reproduceren op een GT60 plasma tv. Dat zal het vermoedelijk dus niet zijn.

Wat misschien aannemelijker is dat het aan de ABL (automatic brightness limiter) ligt. Bij een plasma tv verbruikt wit weergeven meer stroom dan donkere tinten en voor een wit beeld dat het hele scherm (of een groot deel ervan) beslaat leidt tot een hoger stroomverbruik. Plasma tv's waren niet erg energiezuinig t.o.v. lcd tv's en dat nam toe naarmate de resolutie toenam, daarom werd dit mechanisme ingebouwd om dat binnen de perken te houden. De EU had toendertijd ook eisen gesteld aan maximaal verbruik. Het mechanisme beschermt daarnaast de componenten in de tv zelf voor grote vermogensvragen. Het is niet mogelijk om deze functie uit te schakelen in het menu. Of dat in het servicemenu anders is weet ik niet, maar zou schadelijk kunnen zijn voor het toestel omdat er te veel vermogen wordt gevraagd en de componenten daar niet op berekend zijn.

Op het moment dat je het menu toont op de tv is een groot deel zwart, en wordt de helderheid niet beperkt. Druk je het menu weg dan is het beeld overwegend wit/licht en grijpt de ABL in.

Dit youtube filmpje kun je afspelen op de tv om het effect te zien. Hoe groter het vlak wordt hoe meer de helderheid afneemt. Het is op alle huidige OLED tv's ook nog steeds aanwezig, al is het niet zo strikt als op de plasma tv's van het verleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-09 09:49
Dit is inderdaad gewoon de bij plasma en OLED gebruikelijke ABL :)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcerke
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11-01-2022
Gyrrack schreef op maandag 7 januari 2019 @ 18:06:

Heel erg bedankt voor dit duidelijke antwoord! Helaas dat dit niet te omzeilen valt, zou ik misschien grijs kunnen gebruiken ipv wit in de dia's om dit te voorkomen? Het is nu tenminste wel duidelijk waarom! Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gyrrack
Graag gedaan! Grijs zou zeker kunnen helpen omdat je als het ware een deel van de capaciteit aan vermogen over houdt voor de delen die je wel graag helder genoeg wilt afbeelden. Het zal even experimenteren zijn hoe licht de overige delen kunnen zijn zonder aan helderheid in te leveren door ABL. Meestal grijpt de functie in bij een bepaald percentage van het beeld dat wit wordt weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:49

Sick Nick

Drop the top!

Ik zou het scherm omwisselen voor een moderne LCD, kosten niet zoveel en zullen dit probleem niet hebben. Constant hetzelfde beeld op een plasma laten zien gaat op den duur ook inbranden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Enforcerke schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 20:38:
[...]

Heel erg bedankt voor dit duidelijke antwoord! Helaas dat dit niet te omzeilen valt, zou ik misschien grijs kunnen gebruiken ipv wit in de dia's om dit te voorkomen? Het is nu tenminste wel duidelijk waarom! Bedankt!
Waarom heb je gekozen voor deze televisie, of überhaupt een plasmatelevisie, voor het weergeven van reclame? Uit een hele ruime keus van mogelijke televisies heb je toch wel de minste goede keus weten te maken om verschillende redenen.
Pagina: 1