Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Slimme meter en registratie in Excel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• lunarmoon
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 22:53
Sinds 8 oct 2018 hebben wij een slimme meter gekregen voor Electra en Gas. Ik wil graag een XLS sheet maken om in de gaten te houden precies wat ik verbruikt heb en wat er opgewekt wordt.

Voor oktober hadden wij een terugdraai meter en via een spreadsheet konden we bijhouden of wij Electra verbruikten van de leverancier en / of wij terug leverden aan het net. Dit deed ik al 3 jaar en het klopte steeds precies.

Nu met de nieuwe slimme meter zijn de beschikbare gegevens:
Hoog / Laag verbruik en Hoog / Laag terug geleverd.

Echter de door de zonnepanelen opgewekte energie komt niet overeen met verbruik en terug levering. Dit zijn de gegeven die ik nu beschikbaar heb: (in kWh)

Hoog Verbruik = 1117
Laag verbruik = 1380

Hoog geleverd = 416
Laag geleverd = 214

Opgewekt door zonnepanelen = 1068

Wie kan mij helpen om goede inzicht te krijgen.

Gebruik: Excel spreadsheet

Excel sheet maken maar kan geen oplossing vinden met gegevens omdat opgewekt energie niet stroopt met de gegevens van het slimme meter.

Alle reacties

• S-te-fan
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 22-09 22:04
Betekent dit niet gewoon dat je dus 1068 - 416 - 214 = 438kWh direct verbruikt heb.

Dat gaat dus in principe niet via de meter.

Verbruik is de energie die je vanuit het net verbruikt.
Geleverd is de energie die je (bij eigen overschot) terugleverd aan het net.

• lunarmoon
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 22:53
S-te-fan schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:15:
Betekent dit niet gewoon dat je dus 1068 - 416 - 214 = 438kWh direct verbruikt heb.

Dat gaat dus in principe niet via de meter.

Verbruik is de energie die je vanuit het net verbruikt.
Geleverd is de energie die je (bij eigen overschot) terugleverd aan het net.
Als dat zo is wat is dan het verbruik: Hoog 1117+416 en Laag 1380+214. Dit is veel hoger dan mijn normale gebruik van rond 380 kWh per maand.

Ik heb gehoord dat de teller cumulatief werk op een slimme meter. Dit betekend dat het verbruik van vorige maand eraf moet komen om de actuele maand stand te krijgen. Klop dit? en hoe werkt het terug leveren dan?

• maartentmm
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 14:26
lunarmoon schreef op maandag 7 januari 2019 @ 22:23:
[...]

Als dat zo is wat is dan het verbruik: Hoog 1117+416 en Laag 1380+214. Dit is veel hoger dan mijn normale gebruik van rond 380 kWh per maand.

Ik heb gehoord dat de teller cumulatief werk op een slimme meter. Dit betekend dat het verbruik van vorige maand eraf moet komen om de actuele maand stand te krijgen. Klop dit? en hoe werkt het terug leveren dan?
Dit betekend dat het verbruik van vorige maand eraf moet komen om de actuele maand stand te krijgen. Klop dit? Ja ik weet 1-2-19 pas wat ik in de gehele maand heb januari heb verbruikt.

zo bereken ik het:

Gas (m3)
Elec. Hoog (kWh)
Elec. Laag (kWh)
Elec. Opgewekt (kWh)
Elec. Terugl.Hoog (kWh)
Elec. Terugl.Laag (kWh)
Elec. Direct gebruik (kWh)
Elec. Totaal (kWh)

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met 2x FTXC35 boven 5graden onder de 5 met palletketel Victoria 16KW, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• S-te-fan
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 22-09 22:04
lunarmoon schreef op maandag 7 januari 2019 @ 22:23:
[...]

Nee, je verbruik is (hoog) 1117 + (laag) 1380 + (omvormer) 1068 - (wat je teruggeleverd hebt aan het net) 416 - 214
Dat zet je verbruik sinds 8 oktober 2018 op 2935 kWh. (hoog/laag en verbruikte energie omvormer)
Maar dat zou je een maand verbruik geven (want je hij telt sinds 8 okt 2018) van ongeveer 1000kWh per maand.
Heb je de getallen goed overgenomen van de meter? En klopt die begindatum wel? En het getal van je omvormer is dat ook sinds 8 oktober 2018?

Wat betreft het tellen van de slimme meter.
Stel je omvormer levert je op een dag 1kWh op. Als je op diezelfde dag 0,75 kWh verbruikt zal je dus 0,25kWh terugleveren aan het net. Dit wordt op de meter opgeteld bij je hoog of laag geleverd telwerk.

Stel op een andere dag levert de omvormer weer 1 kWh maar jij verbruikt 1,5 kWh.
Dan zal je uit het net maar 0,5 kWh halen. Die telt die dus op bij hoog/laag Verbruik.

Het is dus inderdaad cumulatief. De waarde op je meter is alles bij elkaar opgeteld sinds de meter geplaatst is.

Maar dit was niet anders bij de oude meters, die telden ook alles bij elkaar op maar die haalden juist het teruggeleverde deel er weer af waardoor je uit de meterstand geen verbruik kon opmaken. Die gaf enkel een netto waarde aan om op te maken wat jouw energierekening wordt.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Android

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True