Computers maken en verkopen (opstarten bedrijf?)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DylanHameleers
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-08-2021
Hallo Tweakers O+ ,

Ik ben Dylan (16) en ik wil graag een pc zaak beginnen. Iedere zaak heeft ooit klein moeten beginnen, en dat moet ik dus ook. Ik wil graag computers in elkaar gaan zetten en verkopen als prebuilt. Dan zoek ik de componenten zelf uit. Waarschijnlijk ga ik dan de pc verkopen op een site als marktplaats of zoals hier op tweakers.net onder vraag en aanbod.

Garantie blijft bij mij een doorn in het oog. Als ik componenten koop staat de garantie ook op mijn naam en die kan ik dus niet meegeven aan de koper van mijn pc. Dan zou ik aan de koper moeten zeggen dat als er iets mis is hij hem terugbrengt en ik hem zo snel mogelijk zou repareren. Dit zelf is het probleem niet. Het probleem zit hem in de lengte van de garantie termijn. Hoe moet ik dit regelen? Als ik een pc pas na 3 maanden verkocht krijg, heeft diegene dus 3 maanden minder lang garantie... Of ik moet extra geld uitgeven aan nieuwe onderdelen om zijn pc te repareren, maar daar heb ik het geld weer niet voor. Ik wil langzaam iets opbouwen en omdat ik geen bedrijf ben hoef ik niet persee 2 jaar garantie te geven op wat ik verkoop. Ik dacht hierom dat het een goed idee is om 1 jaar garantie te geven op de pc's die ik verkoop. Als ik dan later verder gegroeid ben geef ik de 2 jaar zoals het hoort. Wat denken jullie hiervan?

Waarom zouden jullie mijn pc's kopen en niet van een online webwinkel zoals bol.com of coolblue.nl? Natuurlijk is er niet veel wat ik beter kan doen dan die webshops... Maar, ik zal altijd proberen te helpen als er problemen zijn (via telefoon of door op bezoek te gaan). Ook zal ik proberen een doel voor ogen te houden, bijvoorbeeld: Ik wil een pc gaan verkopen voor mensen op een budget. Wat doen ze met hun pc? Vooral werk of meer gamen? Wat voor werk doen ze? Wat is hun budget eigenlijk? Aan de hand van die vragen wil ik pc's gaan verkopen. In het begin zal ik ze eerst helemaal zelf maken en dan verkopen, en later vraag ik dan wat ze met hun hun pc willen doen en wat hun budget is. Dat zal nu namelijk moeilijk gaan omdat ik nog geen reputatie heb opgeboud en mensen mijn misschien als scammer gaan zien op marktplaats als ik hun eerst voor geld vraag en dan de onderdelen pas bestel. Is dat een goed idee?

Als idee voor mijn eerste prebuilt was ik aan het denken voor rond de 350 euro componenten kopen; een ryzen 3 2200g en 6 of 8gb RAM met een 32gb m.2 boot drive een 1/2 of 1tb harde schijf. Zouden jullie zoiets kopen voor 400 euro? Natuurlijk moet ik ook winst maken als ik ooit tot een bedrijf wil groeien... Hoeveel winst zou optimaal zijn voor de verkoop van computers, waarmee ik en de klant beide blij zijn?
Edit: keuze van OS is er ook! Ik installeer Linux of Windows (Windows brengt extra kosten mee.. ben er wel aan het denken om voor kinguin te gaan ipv. offiecieel).

Ik weet dat dat een hele lap tekst was, maar bij voorbaat dank voor de antwoorden die ik krijgen. :9

Mvg. Dylan _/-\o_

[ Voor 2% gewijzigd door DylanHameleers op 07-01-2019 13:19 . Reden: Informatie toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:16
Lees je vooral goed in voordat je een eigen bedrijf begint.
De site van de Kamer van Koophandel bevat veel informatie.

Over jouw vragen:
Waarschijnlijk ga ik dan de pc verkopen op een site als marktplaats of zoals hier op tweakers.net onder vraag en aanbod.
Op Marktplaats zullen mensen niet snel zoeken naar "nieuwe" computer, dus als je winst hoopt te maken zou ik niet adverteren op Marktplaats.
Op Tweakers.net mag je bedrijfsmatig geen advertenties plaatsen.
Garantie blijft bij mij een doorn in het oog
Jij bent de verkoper (als je het als "nieuw product" verkoopt), dus geldt de garantie zoals jij die nu (als consument) van een bedrijf verwacht.

[ Voor 17% gewijzigd door CappieL op 07-01-2019 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je bent 16... Hoe ga je "op bezoek" bij een koper die 200km verderop woont? En wie betaalt dat?

Garantie is wettelijk vastgelegd; je kan niet zelfstandig besluiten dit in te korten.

Winst = geld wat overblijft na alle kosten. Bereken je kosten en bereken dan je winstmarge.

/edit: je geeft aan geen "officiele" Windows te willen leveren; volgens mij moet je je heel goed afvragen wat dit voor implicaties kan hebben.

[ Voor 23% gewijzigd door MAX3400 op 07-01-2019 13:23 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Zonder je hele topicstart te hebben gelezen zou ik het hele idee van een "computerwinkel" al afschieten. De PC markt is niet dood, maar wel flink gekrompen. Door het hele land stikt het van de kleine kwakkelende bedrijfjes die computers repareren en verkopen. Veel van die bedrijfjes zijn ook al verdwenen omdat er geen droog brood meer mee te verdienen valt. De marges zijn enorm laag PC's gaan steeds langer mee en de gewone man geeft helemaal niet zoveel meer om computers.

Servicegericht werken met enkel reparaties (evt aan huis) in een beperkte regio zou je kunnen overwegen, maar ook daar zijn de marges laag en moet je ook klanten weten te vinden. Wie wil er nu >€50 uitgeven om een oude computer weer op te lappen als je voor €300-400 al een nieuwe hebt?

[ Voor 23% gewijzigd door MadMarky op 07-01-2019 13:25 ]

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tankcsapda
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-04 09:09
Begin klein en start bij familie, vrienden en kennissen. Daar kun je de nodige ervaring opdoen en als dat allemaal goed loopt kun je jezelf gaan verdiepen in repareren van computers van anderen. Als je eenmaal wat mensen helpt het het repareren van pc's komen ze ook bij je voor nieuwe pc's.

Hierdoor loop je wat minder risico en kun je heel mooi beginnen. Succes en veel plezier, ik ben op die leeftijd ook zo begonnen en heb nu een bedrijf in beveiligingscamera's. Dit was mij niet gelukt als ik niet dezelfde plannen op jou leeftijd had!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:33
Allereerst als je dit zakelijk wilt aanpakken, ga je je registreren bij de KVK neem ik aan?
Dan is alles wat je inkoopt een B2B overeenkomst (aannemelijk) en daarmee aan totaal andere regels gebonden dan B2C aankopen. Je kunt dus wat betreft garantie afhandeling andere afspraken hebben met je leverancier dan standaard consumenten garantie.

Jij al B2C verkoper dient de klant inderdaad 2 jaar garantie te geven (verdere discussie hieromtrent buiten beschouwing gelaten).

Daarnaast in de PC markt voor consument een hele krappe markt en zou ik mijzelf daar niet zo snel begeven.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Als nieuwkomer in een verzadigde markt zul je, hoe cliché het ook klinkt, een unique selling point moeten hebben, iets waarmee je je duidelijk onderscheidt van je concurrenten. Zoals hierboven al gezegd zal dat in een krimpende markt uiterst moeilijk zijn.
Daarom zeg ik ook, begin er beter niet aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 00:12

servies

Veni Vidi Servici

DylanHameleers schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:15:
Ik ben Dylan (16) en ik wil graag een pc zaak beginnen. Iedere zaak heeft ooit klein moeten beginnen, en dat moet ik dus ook. Ik wil graag computers in elkaar gaan zetten en verkopen als prebuilt. Dan zoek ik de componenten zelf uit. Waarschijnlijk ga ik dan de pc verkopen op een site als marktplaats of zoals hier op tweakers.net onder vraag en aanbod.
en dit
Ik wil langzaam iets opbouwen en omdat ik geen bedrijf ben hoef ik niet persee 2 jaar garantie te geven op wat ik verkoop.
Zie je zelf de tegenstrijdigheid?.

De enige manier waarop jij onder de garantie uit kunt komen is wanneer je eigenlijk niet meer dan assemblage faciliteert..., de klant koopt de onderdelen bij een webshop en jij knutselt het in elkaar... Maar dan moet je overigens nog steeds garantie leveren op de assemblage...
Of daar überhaupt droog brood in te verdienen is, is een andere vraag...

[ Voor 3% gewijzigd door servies op 07-01-2019 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:19

MsG

Forumzwerver

Je wil een zaak beginnen, en bent daarmee dus gewoon een bedrijf, net als een Mediamarkt.

Dan gaan de gewone garantieregels op.

Dus stel, in het extreme geval, jij koopt (overigens zakelijk, dus jij hebt dan zelf niet per se 2 jaar garantie, immers valt je aankoop niet onder het consumentenrecht) een computer, en die verkoop jij pas na 1 jaar, dan moet je alsnog diegene garantie geven, ook al ligt het bij jou 10 jaar op de plank.

Zo even wat denkfouten die je lijkt te maken:

- Als jij onderdelen of PC's bedrijfsmatig koopt val je zelf niet onder het consumentenrecht, en heb je dus vaak niet eens zo lang zelf garantie.

- Zodra je dit zakelijk doet, moet je gewoon voldoen aan het consumentenrecht, zo ook met garantie en WKOA retourrechten. Dat geldt formeel ook voor V&A handelaren of iedereen die uit bewust winstoogmerk koopt en verkoopt en begint formeel niet per se vanaf een inschrijving in het handelsregister.

Je kan dit denk ik beter gewoon hobbymatig wat zwart doen voor de buurman om de hoek, om te kijken of dit loopt. De marges zijn enorm laag in de computersector, dus ik denk dat je hier niet gauw een serieus bedrijf uit zult slaan. De gewone man koopt ook zelden meer een computer, en loopt anders gewoon met een basisconfiguratie de winkel uit.

[ Voor 3% gewijzigd door MsG op 07-01-2019 13:27 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spectaculous
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-05 11:31
Bedenk ook dat jij vaak maar een jaar garantie krijgt op je onderdelen (je kan immers geen aanspraak maken op het consumentenrecht), maar jou klanten wel de volle twee jaar krijgen.

Daarnaast is de markt ook behoorlijk vol. Als jij echt wat op die markt wil doen zul je een niche moeten zoeken en je daar op richten. Iets als goedkope linux (windows lookalike skins te over) PC's voor oudere mensen die alleen internetbankieren en hun overheid postvak checken. Als je zo'n PC nieuw dan voor 249 a 299 kan verkopen zit daar wel een markt in denk ik. Bereid je alleen wel voor op de 1000 telefoontjes van deze mensen dat de PC het niet doet, terwijl zij het beeldscherm niet aan hebben gezet, de website die ze willen bezoeken offline is of 1000 andere redenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Denk jij dat iemand zit te wachten op een prebuild die eerst gebouwd moet worden na een betaling? Waar er al genoeg computerzaken zijn die dit al kunnen en al wel een naam hebben?

Men wilt betalen en direct daarna een levering zien, waarna ze 'm ook moeten kunnen terugsturen onder wkoa zonder vragen.

Persoonlijk denk ik dat je het meeste kans hebt op een assemblagedienst waar je ~30€ + 1% van de kostprijs van de pc neemt en je de consumentenbonnen direct overdraagt (ik weet niet of je hier een constructie uit kunt halen). Dan verdien je dus aan het bouwen op aanvraag van de klant, waar je zelf natuurlijk prima een aantal voorbeelden kunt geven. En zit je niet met je garantieperiode (behalve garantie op assemblage, hoewel daar over te discussiëren is, immers een dienst en geen product) nog met wkoa.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:04

Yucon

*broem*

Ik juich het altijd toe als mensen ambitieus zijn en ergens voor willen gaan. Maar deze markt is zo onmogelijk wat betreft dunne marges en grote risico's dat je er eigenlijk niet aan moet beginnen. Verzin iets anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 20:59

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Het is lastig om dit soort dingen te doen omdat veel mensen je als zestienjarige niet serieus nemen. Als je een eigen bedrijf wil beginnen helpt het ook om geld te hebben, en daarnaast heb je nog allerlei vragen.

Ik zou aanraden om op zoek te gaan naar bedrijven bij jou in de buurt en daar als bijbaan te beginnen, je leert dan hoe zo'n bedrijf werkt en kan ook zien wat er beter kan. Ondertussen verdien je wat geld. Als je dan eenmaal achttien bent zul je een veel beter idee hebben over wat je wil en hoe je dat kan bereiken.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffiebarbaar
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01-04-2020
Garantie blijft bij mij een doorn in het oog. Als ik componenten koop staat de garantie ook op mijn naam en die kan ik dus niet meegeven aan de koper van mijn pc. Dan zou ik aan de koper moeten zeggen dat als er iets mis is hij hem terugbrengt en ik hem zo snel mogelijk zou repareren. Dit zelf is het probleem niet. Het probleem zit hem in de lengte van de garantie termijn. Hoe moet ik dit regelen? Als ik een pc pas na 3 maanden verkocht krijg, heeft diegene dus 3 maanden minder lang garantie... Of ik moet extra geld uitgeven aan nieuwe onderdelen om zijn pc te repareren, maar daar heb ik het geld weer niet voor. Ik wil langzaam iets opbouwen en omdat ik geen bedrijf ben hoef ik niet persee 2 jaar garantie te geven op wat ik verkoop. Ik dacht hierom dat het een goed idee is om 1 jaar garantie te geven op de pc's die ik verkoop. Als ik dan later verder gegroeid ben geef ik de 2 jaar zoals het hoort. Wat denken jullie hiervan?
Garantie moet je gewoon geven als je in enige officiële capaciteit computers gaat verkopen.
Daar kan je je eigen, al dan niet uit praktijk geboren, ideeën over hebben op basis van je situatie maar dat is gewoon niet hoe dat werkt.
Misschien moet je kijken naar built to order serviceverlening. Of gewoon puur serviceverlening waarbij jij helemaal geen compontenten inkoop doet.
Waarom zouden jullie mijn pc's kopen en niet van een online webwinkel zoals bol.com of coolblue.nl? Natuurlijk is er niet veel wat ik beter kan doen dan die webshops... Maar, ik zal altijd proberen te helpen als er problemen zijn (via telefoon of door op bezoek te gaan). Ook zal ik proberen een doel voor ogen te houden, bijvoorbeeld: Ik wil een pc gaan verkopen voor mensen op een budget. Wat doen ze met hun pc? Vooral werk of meer gamen? Wat voor werk doen ze? Wat is hun budget eigenlijk? Aan de hand van die vragen wil ik pc's gaan verkopen. In het begin zal ik ze eerst helemaal zelf maken en dan verkopen, en later vraag ik dan wat ze met hun hun pc willen doen en wat hun budget is. Dat zal nu namelijk moeilijk gaan omdat ik nog geen reputatie heb opgeboud en mensen mijn misschien als scammer gaan zien op marktplaats als ik hun eerst voor geld vraag en dan de onderdelen pas bestel. Is dat een goed idee?
Vraag je af, hoe ga jij 1000 computers down the road die servicebelofte hanteren?
Op het moment dat jij service gaat verkopen gaan mensen je ook bellen, en afhankelijk van hoeveel machines je aan welk soort mensen verkoopt zou het werk dat daar in zit nog wel eens behoorlijk tegen kunnen vallen.
Wel eens in officiële context met klanten te maken gehad met wie je geen relatie hebt buiten een zakelijke?
Familie kun je nog een keertje vertellen dat ze moeten ophoepelen maar zakelijk moet je gewoon met oplossingen komen.

Ik denk ook dat je platformen als Marktplaats uit je hoofd moet zetten.
Heb je wel eens een smartphone geprobeerd te verkopen op marktplaats? Als je volop gaat verkopen heb je een full time baan aan alleen al dealen met koopjesjagers.
Als idee voor mijn eerste prebuilt was ik aan het denken voor rond de 350 euro componenten kopen; een ryzen 3 2200g en 6 of 8gb RAM met een 32gb m.2 boot drive een 1/2 of 1tb harde schijf. Zouden jullie zoiets kopen voor 400 euro? Natuurlijk moet ik ook winst maken als ik ooit tot een bedrijf wil groeien... Hoeveel winst zou optimaal zijn voor de verkoop van computers, waarmee ik en de klant beide blij zijn?
Edit: keuze van OS is er ook! Ik installeer Linux of Windows (Windows brengt extra kosten mee.. ben er wel aan het denken om voor kinguin te gaan ipv. offiecieel).
Ik koop überhaupt geen pre-built machines van derden als ik het zelf ook goed kan.
En rare dingen doen rond Windows licensering moet je heel erg mee oppassen.
Microsoft holt niet zo hard achter je aan als je privé het één en ander sjoemelt maar op het moment dat je grijze constructies gaat verkopen krijg je gegarandeerd gezeik.
Er zit momenteel zelfs iemand in de lik voor slechts het "verkopen" van system restore disks. (bron: https://www.polygon.com/w...re-disks-microsoft-prison)

Verder zijn winstmarges puur aan jezelf, daar moet je je eigen berekeningen op lost laten.

Daarbuiten wil ik je meegeven dat de PC markt mij buitengewoon verzadigd lijkt.
Wellicht wijs om dit plan achter je te laten als je niet een heel concreet plan hebt met een USP en gewoon een startkapitaal hebt.
Ik erken dat je klein moet beginnen, maar zo klein dat je op een studentenbudget werkt en basale dingen als garantie niet rond krijgt dat gaat gewoon niet vliegen.

[ Voor 4% gewijzigd door Koffiebarbaar op 07-01-2019 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joramk
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-12-2024
Je kan misschien eerst beginnen met het verkopen/verkopen van onderdelen. Een videokaart kopen voor 100,- en verkopen voor 130,- bijvoorbeeld. Het zijn 2e hands producten, dus geen garantie en ook geen ellende met dure besturingssystemen. Hierdoor kun je een beetje inschatten hoeveel vraag er is naar dit soort producten en hoe contact met klanten werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Even een tip: marge op producten is erg klein, er valt niet zo veel mee te verdienen. Marge op raparatie, storing en onderhoud is veel groter. Daar kun je dus meer mee verdienen. (uurtje, factuurtje)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DylanHameleers
Bedankt voor alle reacties.. Ik denk toch dat ik me terugtrek.. Ik heb goed uitgelegde antwoorden gekregen, bedankt daarvoor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffiebarbaar
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01-04-2020
DylanHameleers schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:27:
Bedankt voor alle reacties.. Ik denk toch dat ik me terugtrek.. Ik heb goed uitgelegde antwoorden gekregen, bedankt daarvoor.
Laat dit je ondernemersgeest niet onderdrukken overigens. :)
Maar misschien heb je wel wat meer inzage voor in de toekomst dat er toch iets meer in gaat zitten dan alleen goede bedoelingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Koffiebarbaar schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:37:
`
Dat zou ik ook aanraden, maar kijk of je die energie niet kunt focussen op iets waar meer markt voor is. De PCmarkt is klein, met flinterdunne marges. Maar er zijn vast markten waar wel ruimte is, en je met wat mazzel beter aan de slag kunt gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Je bent 16, ik denk dat de belangrijkste focus op die leeftijd moet zijn om een goede opleiding te volgen, de tijd die je daarin investeert, levert later wellicht veel meer op dan energie die je nu zou gaan steken in dit bedrijfje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DylanHameleers
Koffiebarbaar schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:37:
[...]

Maar misschien heb je wel wat meer inzage voor in de toekomst dat er toch iets meer in gaat zitten dan alleen goede bedoelingen.
TERW_DAN schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:39:
[...]
`
Dat zou ik ook aanraden, maar kijk of je die energie niet kunt focussen op iets waar meer markt voor is. De PCmarkt is klein, met flinterdunne marges. Maar er zijn vast markten waar wel ruimte is, en je met wat mazzel beter aan de slag kunt gaan.
Bedankt! Mijn ouders zijn steeds bezig andere te helpen met problemen, maar daar heb ik het geduld niet voor helaas.. Ook zeiden ze dat ik misschien smartphones kon rooten voor een klein prinsje, maar dat lijkt me ook niet echt handig.. Ach.. Ik vind wel een keer iets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DylanHameleers
Henk007 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:43:
Je bent 16, ik denk dat de belangrijkste focus op die leeftijd moet zijn om een goede opleiding te volgen, de tijd die je daarin investeert, levert later wellicht veel meer op dan energie die je nu zou gaan steken in dit bedrijfje.
Daar heb je wel gelijk in, maar ik heb geen bijbaan en ga over een half jaar beginnen met rijlessen die ik moet betalen. Bedankt voor je reactie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:41
@DylanHameleers Zoals ik ooit in andere topics over dit onderwerp heb gezegd: "Run for the hills!".
Begin er niet aan. Doe het jezelf niet aan.
Mensen helpen is prima uiteraard, maar wees bereid om tijdens verjaardagen de sjaak te zijn, of constant gebeld te worden enzovoorts.
Vroeger was het het nog waard, maar tegenwoordig kun je je beter in andere zaken verdiepen en het doen omdat je het leuk vind voor de mensen waarvoor je het wilt doen.
Veel mensen waarderen het gewoon niet. Voorbeeld, een kennis die loodgieter is. Maar, die komt het niet doen voor jou in ruil omdat jij de pc hebt gedaan. Dat doe je wel gratis. ;)

Heb hier ervaring mee met familie vooral. Nu help ik alleen mensen die ik wil helpen en op mijn termijnen. Zoals een pc bouwen voor een neefje en dan samen zodat hij er ook wat van leert.
Laptop repareren voor een goede vriend etc. Hoef er niets voor, maar vind het op kleine schaal leuk om te doen.

Vind het goed dat je het in ziet trouwens. Je wordt er zelf uiteindelijk een blijer persoon van. :+

[ Voor 5% gewijzigd door Arunia op 07-01-2019 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:30
zoo herkenbaar dit.. echt. :)
Arunia schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:57:
@DylanHameleers Zoals ik ooit in andere topics over dit onderwerp heb gezegd: "Run for the hills!".
Begin er niet aan. Doe het jezelf niet aan.
Mensen helpen is prima uiteraard, maar wees bereid om tijdens verjaardagen de sjaak te zijn, of constant gebeld te worden enzovoorts.
Vroeger was het het nog waard, maar tegenwoordig kun je je beter in andere zaken verdiepen en het doen omdat je het leuk vind voor de mensen waarvoor je het wilt doen.
Veel mensen waarderen het gewoon niet. Voorbeeld, een kennis die loodgieter is. Maar, die komt het niet doen voor jou in ruil omdat jij de pc hebt gedaan. Dat doe je wel gratis. ;)

Heb hier ervaring mee met familie vooral. Nu help ik alleen mensen die ik wil helpen en op mijn termijnen. Zoals een pc bouwen voor een neefje en dan samen zodat hij er ook wat van leert.
Laptop repareren voor een goede vriend etc. Hoef er niets voor, maar vind het op kleine schaal leuk om te doen.

Vind het goed dat je het in ziet trouwens. Je wordt er zelf uiteindelijk een blijer persoon van. :+

Runs everything...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:19

MsG

Forumzwerver

Laat je ook niet direct uit het veld slaan omdat de officiële manieren niet gaan werken. Ben je op dit moment al voor een kennissenkring het 'handige neefje' qua computers? Dan kan je die jarenlange aardigheid wellicht eens te gelde maken. Of meld je aan bij iets als Student aan Huis, wellicht geen vetpot, maar als je ICT-erige kennis hebt ben je al gauw meer waard als je iets doet in dat vakgebied dan wanneer je 'gewoon' vakkenvuller wordt bij de AH.

Heel veel Tweakers hier, zijn begonnen als het iets te aardige neefje dat geen nee kan zeggen en daarmee, soms te lang gratis, iedereen helpt met zijn PC. Maar als je iets beter je grenzen bewaakt en mensen wellicht wat minder kennis van je zijn, dan is het vaak al sneller duidelijk dat er voor betaald dient te worden.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:41
@MacIsCool Daarom vertel ik het ook.
Mijn vrouw (toen mijn vriendin nog) vond het maar raar dat ik op een gegeven moment geen mensen meer wilde helpen. Tot we op een verjaardag vlak daarna binnen kwamen en al meteen MSN vragen kreeg. Toen stond zij op en zei dat zei wel even hielp. Daarna haar niet meer gehoord erover. :D
Ze begreep het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-05 09:00
Puur voor het geld: gewoon een bijbaantje. Bezorger, supermarkt, horeca, etc. Verdient niet heel veel als 16-jarige, maar wel een structurele inkomstenbron zonder al teveel gezeik (vind je het niks zoek je iets anders). Zelf had ik dat destijds ook, 1 dag werken en daarvan 1 rijles betalen :p
Qua computers, zorg dat je ouders/familie weten wat je kan en ga kleinschalig mensen helpen (tegen betaling). Opa’s/oma’s kunnen best gul zijn als je ze een uurtje helpt en erbij verteld dat je aan het sparen bent voor je rijbewijs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DylanHameleers
MsG schreef op maandag 7 januari 2019 @ 15:12:
Laat je ook niet direct uit het veld slaan omdat de officiële manieren niet gaan werken. Ben je op dit moment al voor een kennissenkring het 'handige neefje' qua computers? Dan kan je die jarenlange aardigheid wellicht eens te gelde maken. Of meld je aan bij iets als Student aan Huis, wellicht geen vetpot, maar als je ICT-erige kennis hebt ben je al gauw meer waard als je iets doet in dat vakgebied dan wanneer je 'gewoon' vakkenvuller wordt bij de AH.

Heel veel Tweakers hier, zijn begonnen als het iets te aardige neefje dat geen nee kan zeggen en daarmee, soms te lang gratis, iedereen helpt met zijn PC. Maar als je iets beter je grenzen bewaakt en mensen wellicht wat minder kennis van je zijn, dan is het vaak al sneller duidelijk dat er voor betaald dient te worden.
Daar heb je inderdaad gelijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

FoxLenny schreef op maandag 7 januari 2019 @ 15:13:
Puur voor het geld: gewoon een bijbaantje. Bezorger, supermarkt, horeca, etc. Verdient niet heel veel als 16-jarige, maar wel een structurele inkomstenbron zonder al teveel gezeik (vind je het niks zoek je iets anders). Zelf had ik dat destijds ook, 1 dag werken en daarvan 1 rijles betalen :p
Qua computers, zorg dat je ouders/familie weten wat je kan en ga kleinschalig mensen helpen (tegen betaling). Opa’s/oma’s kunnen best gul zijn als je ze een uurtje helpt en erbij verteld dat je aan het sparen bent voor je rijbewijs ;)
En toch, pakweg een Ben Woldering is ook als jonge tiener begonnen met een computergerelateerd idee waar hij iets meer inkomsten mee wist te realiseren dan een krantenwijk ;)

Ik zou juist proberen om iets binnen eigen interessegebied te vinden of doen, juist om daar ervaring in op te doen. Zoals je merkt is het allemaal iets ingewikkelder dan het op eerste gezicht (vanuit tienerperspectief) kan lijken, maar het is ook weer geen rocket science. Als je bereid bent hard te werken is er geld te verdienen zij het vrijwel zeker niet met het in elkaar schroeven van PCs - kijk eerder naar de dienstverlening, vooral op vlak van netwerken en als je een innovatief idee hebt, is het nog steeds mogelijk om de wereld te veranderen. Bovendien is de vangnet van ouders die zorgen voor dak boven je hoofd en eten op je bord een luxepositie om risico's te nemen en the hard way dingen te leren.

Cynisch loonslaafje worden kan later altijd nog :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
MsG schreef op maandag 7 januari 2019 @ 15:12:

Ik werk ook voor Student aan huis. Maar het uurloon is echt geen vetpot. Als je in een grote stad woont, kun je nog het geluk hebben dat je veel werk hebt en ook nog eens dichtbij. Maar op het moment dat je in een dorp woont, moet je (als je al werk hebt) veel reizen, waardoor je uurloon hartstikke hard daalt. (reistijd is 2.50 per afspraak) Overigens zijn het veelal makkelijk problemen. Printers aansluiten, computer opschonen, uitleggen hoe je een foto album maakt e.d. Sommige klanten geven dan wel weer veel fooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
hoi1234 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 17:47:
Overigens zijn het veelal makkelijk problemen. Printers aansluiten, computer opschonen, uitleggen hoe je een foto album maakt e.d. Sommige klanten geven dan wel weer veel fooi.
Je moet dan ook proberen om bij mensen je eigen visitekaartje te droppen met de mededeling dat je regelmatig wat op afstand doet. (kun je zelf de tijd bepalen) Zo bouw je je eigen klantenkring op buiten Student Aan Huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
sypie schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 08:21:
[...]
Je moet dan ook proberen om bij mensen je eigen visitekaartje te droppen met de mededeling dat je regelmatig wat op afstand doet. (kun je zelf de tijd bepalen) Zo bouw je je eigen klantenkring op buiten Student Aan Huis.
Dat mag nou net niet... Als ze er achter komen, krijg je een serieuze boete. Geen idee of 't rechtsgeldig is, maar ik ga niet voor een paar tientjes risico lopen.
Pagina: 1