Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Geschiedenis van stroom en gas verbruik ophalen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• gasemans
  • Registratie: maart 2003
  • Nu online
Mijn vraag
Waar kan ik achterhalen wat de geschiedenis is van mijn energie verbruik?
Ik heb slimme meters in huis (zat er al in)
en elke 2 maand werd dat netjes uitgelezen,

Ik ben deze maand overgestapt van energiemaatschappij.
En helaas kan ik niet meer inzien wat er uit gelezen is in het afgelopen jaar.
Contract is vereist om die op te vragen....

Mijn nieuwe energie maatschappij heeft die info ook niet online beschikbaar.

Kun je die gegevens ergens ophalen?

Via google kom je eigenlijk alleen info tegen met voor en nadelen van de slimme meter.
Maar ik heb tot nu toe nog niks kunnen vinden over de uitgelezen data en waar je die zou kunnen opvragen.

(EDIT Oeps, lekkere type in de titel)

Alle reacties

• RvL
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 08:56

RvL

Get Perpendicular!!

Oude jaarafrekeningen? Als ik me niet vergis moet je die bij je oude leverancier gewoon op kunnen halen.

Je hebt dan alleen geen maandoverzicht, maar weet wel wat je verbruikt hebt.

RvL wijzigde deze reactie 07-01-2019 12:28 (27%)

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• gasemans
  • Nu online
Helaas is die nog niet beschikbaar.
Maar gaat me om de uitgelezen waardes van om de 2 maand,
Zodat ik een vergelijking kan maken tussen de 2 maanden van vorig jaar, het jaar er op en aankomend jaar.

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Harrie_

πŸ”΄πŸ”΄πŸ”΄πŸ”΄πŸ”΄

Zelf data gaan vergaren door je meter uit te lezen

Loop je weliswaar een jaar achter met data vergaren, maar dan heb je van nu tot in de toekomst Γ‘lle data inzichtelijk, ongeacht bij welke energieleverancier je zit aangesloten.

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 01:05

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

gasemans schreef op maandag 7 januari 2019 @ 12:28:
Helaas is die nog niet beschikbaar.
Maar gaat me om de uitgelezen waardes van om de 2 maand,
Zodat ik een vergelijking kan maken tussen de 2 maanden van vorig jaar, het jaar er op en aankomend jaar.
Wat wil je vergelijken juni 2018(35 graden) met maart 2018 (-12 graden) :? niet eens een grove vergelijk is mogelijk ..

Een goeie vergelijking kan je maken tussen jaar A en jaar B als je je jaarverbruik weet, maar dan zijn er teveel factoren die roet in het eten kunnen gooien. (paar maanden thuis in de winter / zomer is meer verbruik dan op werk te zijn BV

Het beste kan je doen wat @Harrie_ zegt en zelf op gaan slaan

http://students.imsa.edu/~crazycub/tolkienwin98.htm <--- Tolkien vs Microsoft

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Harrie_

πŸ”΄πŸ”΄πŸ”΄πŸ”΄πŸ”΄

En als je zelf de data opslaat dan kun je er nog eens andere data tegenaan houden zoals het weer en of je wel of niet thuis bent (op basis van agenda bijv.)

• gasemans
  • Nu online
Opslaan van data wil ik al doen.
Probeer nu alleen de geschiedenis van de afgelopen 2 jaar in te zien.
en aangezien het maand bedrag berekend wordt op verbruik van de afgelopen 3 jaar neem ik aan dat die gegevens ergens in een database staan en dus op te vragen zijn.

@vso nee ik wil niet maart en juni vergelijken. maar juni 2017 en juni 2018 vergelijken.

Onder andere om te zien of de maatregelen die ik genomen heb om het huis energiezuiniger te maken ook daadwerkelijk werken.
En die wil ik ook naast de gegevens van vrienden leggen die hetzelfde type huis hebben (bijna zelfde huishouden) maar verder geen maatregelen hebben genomen.

Ondertussen van enexis bericht ontvangen dat zij die gegevens niet hebben.
Ben ondertussen al bezig met de oude energie maatschappij maar die zit niet echt in de meewerkstand zo te zien.

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 01:05

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

gasemans schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:54:
Opslaan van data wil ik al doen.
Probeer nu alleen de geschiedenis van de afgelopen 2 jaar in te zien.
en aangezien het maand bedrag berekend wordt op verbruik van de afgelopen 3 jaar neem ik aan dat die gegevens ergens in een database staan en dus op te vragen zijn.

@vso nee ik wil niet maart en juni vergelijken. maar juni 2017 en juni 2018 vergelijken.

Onder andere om te zien of de maatregelen die ik genomen heb om het huis energiezuiniger te maken ook daadwerkelijk werken.
En die wil ik ook naast de gegevens van vrienden leggen die hetzelfde type huis hebben (bijna zelfde huishouden) maar verder geen maatregelen hebben genomen.
Je had het meteen moeten loggen via manier x.y.z, maar goed achteraf kan je een koe in de kont kijken.

En nee ze houden je data niet bij, en wat ze hebben is een "gemiddelde" enige wat je als consument hebt zijn je jaar afrekeningen. het is een beetje aan de leverancier om je een hoog/laag maand bedrag te geven.

Ik heb dit wel bijgehouden, maar kan je vertellen dat veranderende prijzen ook niet echt een ideaal beeld geven. enige wat waar je echt wat aan hebt zijn je eigen metingen / jaar nota's welke inzicht geven op je verbruik.

Overgens ik kan nu pas wat roepen tot de laatste afrekening .. en het duurt aardig lang voordat je het effect van isoleren merkt .. (anderhalf jaar makkelijk) en nu met de steigende gasprijzen zou ik best hoger uit kunnen vallen dan ik verwacht (10,- per maand bv) .. maar toch nog zuiniger wegens isolatie (vrienden + 50,- p per maand)

http://students.imsa.edu/~crazycub/tolkienwin98.htm <--- Tolkien vs Microsoft

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Als een betaald account opent bij enelogic, dan krijgen zij op een gegeven moment de jaarmetingen doorgekregen. Je kan dan tot een jaar terug de maandtotalen inzien. Je kan echter niet per dag iets zien.

Dus de data is wel beschikbaar via de netbeheerder, maar hoe je als particulier deze kan krijgen....

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• xippie
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 10-04 18:06
Account aanmaken bij https://energiemanageronline.nl/nl/energiemanager/ kost je een tientje per jaar en heb je gas per uur en elektra per kwartier.
Waterverbruik zal je zelf moeten invullen.

• gasemans
  • Nu online
vso schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:24:
[...]

Je had het meteen moeten loggen via manier x.y.z, maar goed achteraf kan je een koe in de kont kijken.

En nee ze houden je data niet bij, en wat ze hebben is een "gemiddelde" enige wat je als consument hebt zijn je jaar afrekeningen. het is een beetje aan de leverancier om je een hoog/laag maand bedrag te geven.

Ik heb dit wel bijgehouden, maar kan je vertellen dat veranderende prijzen ook niet echt een ideaal beeld geven. enige wat waar je echt wat aan hebt zijn je eigen metingen / jaar nota's welke inzicht geven op je verbruik.

Overgens ik kan nu pas wat roepen tot de laatste afrekening .. en het duurt aardig lang voordat je het effect van isoleren merkt .. (anderhalf jaar makkelijk) en nu met de steigende gasprijzen zou ik best hoger uit kunnen vallen dan ik verwacht (10,- per maand bv) .. maar toch nog zuiniger wegens isolatie (vrienden + 50,- p per maand)
stom genoeg had ik dit al verwacht alleen ben ik totaal vergeten op de laatste dag een export te maken van de data.

Het gaat me dan ook nog niets eens om de kosten die ik betaald heb of ga betalen, Maar puur wat mijn verbruik is.

Ben het dan ook niet mee eens dat je dat pas na een anderhalf jaar zou merken.
Mijn vorige woning dat ik huurde werd voorzien van spouwmuurisolatie en dat was na een half jaar al goed zichtbaar op het gas verbruik.

en de rest van de oplossingen zijn allemaal vanaf nu.

Dat het gemiddelde wordt gebruikt mag je me toch even uitleggen.
Hoe komen ze dan zo dicht bij het verbruik? en is het bij exact de zelfde woning dan weer compleet anders? Maar wel zo goed als correct kwa echte verbruik?

Momenteel is de inschatting die gemaakt is namelijk ook niet correct.
En volgens mij puur door wat het de jaren er voor was aangehouden wordt.
Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True