Niko dimmer 330-00700 met 16 x 3.6W LEDs

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -GD-
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08-05 09:53
Momenteel beschikt onze living over 16 x GU4 35W 12V halogeenspotjes met elk een individuele transfo (Ereatronic 60i/P). Deze worden gedimd via een Niko modulaire dimmer 05-728 en wordt bediend met 2 x N.O.-drukknoppen. Graag had ik alles overgeschakeld naar LED met dezelfde functionaliteiten als nu. Dit omdat de transfo's beginnen te falen en het zoemend geluid vind ik ook redelijk vervelend.

Voor de dimmer heb ik mijn oog laten vallen op de Niko 330-00700. Nu zie ik dat deze dimmer beperkt wordt tot 10 LEDs. Ik zit met 16 lichtpunten in mijn plafond dus dit zou wel eens een probleem kunnen zijn. Ik veronderstel dat deze beperking er is omwille van de hoge inschakelstroom bij LEDs en dat Niko een bepaalde veiligheidsmarge incalculeert?

Voor de LEDs heb ik gekozen voor de Integral MR11-GU10 LED 3.6W 36D 35mm. Het zijn LEDs van een relatief laag wattage (3.6W).

Nu is mijn vraag; Zou het mogelijk zijn om 16 van deze LEDs door 1 enkele van deze dimmer aan te sturen? Van de leverancier van de LEDs heb ik vernomen dat vooral het wattage belangrijk is en dat je het wattage van de LEDs met een factor 5 moet vermenigvuldigen om er zeker van te zijn dat er voor de dimmer geen probleem is. 16 x 3.6W x 5 = 288W. Dit valt dus onder het maximum van 350W van de dimmer. Hoe zit het met de opstartstroom? Kan dit een probleem geven?

Er werd mij ook al gevraagd of het mogelijk zou zijn het circuit op te splitsen in 2 kringen en deze dan parallel aan te sturen. Nu loopt er tussen de schakelkast (waar de dimmer zit) en de living maar 1 leiding en kan ik hier geen draad meer bijtrekken. Dus dit is niet direct een optie.

EDIT: Dit vond ik ook nog terug en baart mij toch wat zorgen:
Om je enig idee te geven wat bijvoorbeeld retrofit LED-lampen doen qua inschakel piekstroom kan gedacht worden aan mogelijk 1000 x I-nominaal. Er zijn zelfs extremen bekend waar bijvoorbeeld een 1,8 Watt LED-lamp een inschakelpiek van 19,3 Ampère veroorzaakt. Bij LED-panels of bijvoorbeeld LED-tubes zijn inschakelpieken van circa 20 à 30 Ampère zelfs niet vreemd.

[ Voor 11% gewijzigd door -GD- op 07-01-2019 14:28 ]