Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Goede video/audio kwaliteit (+/- "VR-ready") < €500

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• YAYgee
  • Registratie: Februari 2018
  • Niet online
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Surfen, office en video/streams afspelen.
"VR-ready", maar is absoluut geen dealbreaker.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Tussen 400 en 500 euros.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Behuizing, muis en toetsenbord zijn al aanwezig. De huidige monitor zal na een jaar of twee vervangen worden door een 4K model (+/- HDR 1000 of Dolby Vision; als het de extra som waard is). Er is extra budget voor de monitor (wachten op een interessante aanbieding).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Moederbord, processor met koeler, geheugen, voeding en een SSD.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, zolang 't maar goed werkt/kwaliteit is.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stilte is een plus (de behuizing heeft al geluidsdempend materiaal) en een grotere plus voor een PC die zonder upgrades heel lang meekan.

De keuze voor het moederbord, zie onderaan, werd gebaseerd op de aanwezigheid van HDMI 2.0 (displayport mag ook), het bordje werkt out-of-the-box met een 2200G en vooral de audiokwaliteit was doorslaggevend. Mijn hoofdtelefoons worden achteraan aangesloten. Gigabyte zegt echter niet veel over de geluidsversterking (ALC1220 120dB(A) SNR HD Audio zowel voor -en achteraan?). ALC1220-VB Enhanced 114dB(Rear) / 110dB(Front) is voor de microfoon/headset. Ik neem aan dat het geluid (+ versterking achteraan) goed zit.

Ga je overklokken?
Nee, enkel XMP profiel @ 3200MHz

Wat verwacht je van ons?
Is dit wat? Iemand nog suggesties; ook gezien wat ermee gedaan zal worden.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 3 2200G Boxed€ 100,95€ 100,95
1Gigabyte Aorus B450 PRO (rev. 1.0)€ 108,-€ 108,-
1G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 134,50€ 134,50
1be quiet! Pure Power 11 400W€ 54,80€ 54,80
1Crucial MX500 2,5" 250GB€ 44,99€ 44,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 443,24

Van minder belang maar wat adviseer je me zou ik de VR kriebel krijgen? Als ik een VR bril koop dan meteen ook upgraden? Enkel een videokaart toevoegen die in staat is om een stabiele 90 FPS weer te geven? De 2200G lijkt niet krachtig genoeg. Of is het beter om te wachten op de nieuwe generatie APUs (zouden wel krachtig genoeg zijn maar eerst zien/dan geloven; woensdag wellicht meer info over AMD's 7nm chips)? Of toch maar voor een console gaan? Ik herhaal, "VR-ready" is absoluut geen dealbreaker. Eerder een zijsprongetje dat ik wil onderzoeken.

Ik ben ook benieuwd naar de aankondigingen van AMD op CES, vooral over de Ryzen 3000 Series (Picasso = Zen+ of meteen ook Zen 2?). 7nm chips beloven meer bang-for-the-buck en eind dit jaar/begin volgend jaar zou DDR5 op de markt komen. 14nm v. 7nm, DDR4 v. DDR5, ... ik krijg het gevoel dat ik beter wacht.

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

2400G is krachtiger en meer voor de toekomst geschikt
Beter geen Gigabyte icm AMD.
Je RAM kan rustig op 2933, goedkopere 3000C16 is prima. Ongeveer eind april is de schatting dat Zen2 in de winkel ligt. je kunt altijd wachten op iets nieuws, maar uiteindelijk schiet je er niets mee op. als je wacht koop je niks :D

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Ik zou in dit geval toch een Intel aanraden. Als je in de toekomst meer wil gamen/VR wil gebruiken is een degelijke 6 core wel aan te raden. En helaas heeft AMD die niet met iGPU.

Een 8400 is als processor een stuk sneller dan de 2200G of 2400G. De iGPU is wel een stuk slechter maar ook met die van de 2200G of 2400G ga je 4K of VR niet echt kunnen doen dus zal je toch een dedicated GPU moeten kopen tegen die tijd.

Normaal zou ik een ryzen 2600 aanraden boven de i5 8400 maar dan moet je nog een losse GPU halen wat nu in het budget past.

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15:19
"VR Ready"? Uh nee. Volgensmij heb je voor VR een GTX 1060/RX 580 of sneller hebben en dat wordt niks met 500 euro. Ik zie de nieuwe generatie APU's ook geen VR draaien op fatsoenlijke framerate. Ik denk ook niet dat de R5 2400G al CPU kan dienen voor VR. Als je dat pad open wil houden is je enige optie eigenlijk om nu een i5 8400 te kopen. Dat is de goedkoopste nieuwe CPU die fatsoenlijk VR kan draaien én een iGPU heeft for the time being

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8400 Boxed€ 202,99€ 202,99
1MSI B360M Pro-VDH€ 63,04€ 63,04
1Arctic Freezer 33€ 24,90€ 24,90
1G.Skill Aegis F4-2666C19D-16GIS€ 101,75€ 101,75
1be quiet! Pure Power 11 400W CM€ 61,95€ 61,95
1Crucial MX500 2,5" 250GB€ 44,50€ 44,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 499,13

Je gaf aan dat stilte gewaardeerd wordt. Vandaar de aftermarket CPU koeler

[ Voor 135% gewijzigd door youridv1 op 07-01-2019 14:16 ]

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-11 10:54

Vidra

Vragen?

Hackus schreef op maandag 7 januari 2019 @ 10:25:
2400G is krachtiger en meer voor de toekomst geschikt
Beter geen Gigabyte icm AMD.
Je RAM kan rustig op 2933, goedkopere 3000C16 is prima. Ongeveer eind april is de schatting dat Zen2 in de winkel ligt. je kunt altijd wachten op iets nieuws, maar uiteindelijk schiet je er niets mee op. als je wacht koop je niks :D
Ik zou denken dat met de input van Hackus dit wel een aardig startpunt is voor een op AMD gebaseerde oplossing:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2400G Boxed€ 146,95€ 146,95
1MSI B450-A PRO€ 89,90€ 89,90
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 103,15€ 103,15
1be quiet! Pure Power 11 400W€ 54,80€ 54,80
1Crucial MX500 2,5" 250GB€ 44,50€ 44,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 439,30

Blijft budget ... de resterende EUR 60.00 is dan een mooie aanbetaling aan de toekomstige dedicated videokaart voor VR doeleinden. Uiteraard als je echt met VR aan de gang zou willen, dan is wel aan te raden om meer budget vrij te maken om een degelijke videokaart te kopen (danwel een krachtiger pc). :+

Btw, als je kiest voor een AMD oplossing dan zou je in de toekomst je CPU kunnen upgraden naar bijv. een 3000 serie (als het budget dat toestaat) zonder dat je het moederbord moet vervangen. _/-\o_ Dat is bij intel wel nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door Vidra op 07-01-2019 17:59 . Reden: Toevoeging waarom keuze voor AMD. ]

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• YAYgee
  • Niet online
OK het Gigabyte bordje eruit. Heb enkele alternatieven opgezocht. Het belangrijkste is de geluidskwaliteit en HDMI 2.0 of een displayport (4096x2160 @ 60Hz; dus geen MSI B450-A PRO maar dank voor je reply Vydra).

Enkel de Mortar heeft ALC892 ipv ALC1220 en in tegenstelling tot de andere bordjes worden de DAC/amps niet in de verf gezet. Een minimumdrempel aan geluidskwaliteit moet aanwezig zijn en volgens reviews valt het wel mee met de Mortar (hoewel er een duidelijk verschil is met ALC1220). Asus is de enige waar je kan lezen dat de twee amps versterking bieden voor het geluid aan de voorkant maar spijtig niets over de achterkant. Asrock (enkel Impedance Sensing on Rear Out port) kan versterking bieden aan de achterkant maar, zoals MSI, zwijgen ze daarover. Uit de reviews blijkt de Gaming Pro Carbon goed te scoren op vlak van geluidskwaliteit maar ik verwacht weinig verschil met de drie andere ALC1220 bordjes.

Wifi is niet belangrijk maar de Mortar is ook de enige zonder Intel Gigabit LAN. De twee ATX bordjes vullen mijn behuizing ook beter.

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI B450 Gaming Pro Carbon AC€ 135,-€ 135,-
1Asus ROG Strix B450-F Gaming€ 132,99€ 132,99
1ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac€ 109,95€ 109,95
1MSI B450M Mortar€ 93,50€ 93,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 471,44

De Gaming Pro Carbon heeft voorlopig mijn (lichte) voorkeur. Is het geen aanrader dan wijzig ik mijn voorkeur wel, zoals het geval was met het Gigabyte bordje. Eerlijk gezegd weet ik niet wat de beste keuze is.

Met iets trager geheugen bespaar ik zo'n 30 euro (en is het duurder bordje al gecompenseerd). Hopelijk maakt het niet veel verschil uit tov het geheugen waaraan ik eerst dacht:

#ProductPrijsSubtotaal
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 103,15€ 103,15
1G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 134,50€ 134,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 237,65

Om een VR Ready pad open te houden kan ik later extra budget vrijmaken voor een GTX 1060/RX 580 (of 570). AMD heeft de 2200G op de lijst met VR Ready processoren staan. Ik hoopte succes te boeken met slechts de toevoeging van bijvoorbeeld de RX 580 (met een beetje geluk zakt de prijs van videokaarten gevoelig in de komende jaren). Op Tomshardware werden de VR verwachtingen van de huidige APUs overtroffen en "We wouldn’t be surprised if AMD gives its second-generation Ryzen APUs enough oomph to drive high-quality VR content. At that point, PC-based VR gaming will have a better chance of gaining mainstream traction than in the current world where highly overpriced graphics cards are required.".

Wacht ik op de nieuwe APUs dan is het ook geen probleem om te wachten op DDR5, bijvoorbeeld halfweg volgend jaar en meteen voor een kant-en-klaar VR-ready systeem gaan (met Zen 3 Renoir of Dali APU en itt "traag" DDR4 veel sneller DDR5). Voor babystapjes zal ik niet uitstellen maar voor een goede stap in juiste richting wel. Hoor ik overmorgen veel goeds van AMD dan koop ik deze maand niet.

Een console kan ook een goed alternatief zijn, zeker met een leuke aanbieding (kan jaren wachten want nu is het maar een kleine kriebel). In dat geval koop ik deze maand een systeem zonder aandacht voor een VR pad. VR was sowieso geen dealbreaker maar geluidskwaliteit en 4K video afspelen (geen games) zijn op dit moment het belangrijkste.

• Vidra

Vidra

Vragen?

YAYgee schreef op maandag 7 januari 2019 @ 21:02:
OK het Gigabyte bordje eruit. :P Het belangrijkste is de geluidskwaliteit en HDMI 2.0 of een displayport (4096x2160 @ 60Hz; dus geen MSI B450-A PRO maar dank voor je reply Vydra).
Geen probleem :D
Uit de reviews blijkt de Gaming Pro Carbon goed te scoren op vlak van geluidskwaliteit maar ik verwacht weinig verschil met de drie andere ALC1220 bordjes.
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC - Prima keuze :)
Met iets trager geheugen bespaar ik zo'n 30 euro (en is het duurder bordje al gecompenseerd).
Dit is prima geheugen: pricewatch: G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB in combinatie met een AMD CPU.
Om een VR Ready pad open te houden kan ik later extra budget vrijmaken voor een GTX 1060/RX 580 (of 570). AMD heeft de 2200G op de lijst met VR Ready processoren staan. Ik hoopte succes te boeken met slechts de toevoeging van bijvoorbeeld de RX 580 (met een beetje geluk zakt de prijs van videokaarten gevoelig in de komende jaren). Op Tomshardware werden de VR verwachtingen van de huidige APUs overtroffen en "We wouldn’t be surprised if AMD gives its second-generation Ryzen APUs enough oomph to drive high-quality VR content. At that point, PC-based VR gaming will have a better chance of gaining mainstream traction than in the current world where highly overpriced graphics cards are required.".

Wacht ik op de nieuwe APUs dan is het ook geen probleem om te wachten op DDR5, bijvoorbeeld halfweg volgend jaar en meteen voor een kant-en-klaar VR-ready systeem gaan (met Zen 3 Renoir of Dali APU en itt "traag" DDR4 veel sneller DDR5). Voor babystapjes zal ik niet uitstellen maar voor een goede stap in juiste richting wel. Hoor ik overmorgen veel goeds van AMD dan koop ik deze maand niet.

Een console kan ook een goed alternatief zijn, zeker met een leuke aanbieding (kan jaren wachten want nu is het maar een kleine kriebel). In dat geval koop ik deze maand een systeem zonder aandacht voor een VR pad. VR was sowieso geen dealbreaker maar geluidskwaliteit en 4K video afspelen (geen games) zijn op dit moment het belangrijkste.
Zoals er al in je post staat - voor VR content is momenteel een (tweedehands) dedicated GPU aan te raden ipv een APU - tenzij er in de toekomst een betere APU op de markt komt, dan heb je met een AMD CPU een prima upgrade pad omdat de CPU's backwards compatible zijn met oudere moederborden.

The VR beginner: AMD RX 570
The average VR user: GTX 1060
The VR enthusiast: RTX 2070
Cash to burn: GTX 2080 Ti :9

Succes met de keuze :P

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• YAYgee
  • Niet online
Dank je voor de replies. Een ander bordje, ietsje trager/goedkoper geheugen en ik ga ook voor een grotere SSD:

- MSI B450 Gaming Pro Carbon AC
- AMD Ryzen 3 2200G
- G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB
- be quiet! Pure Power 11 400W
- Crucial MX500 2,5" 500GB

€445, incl. verzendkosten.

Bescheiden budget maar meer dan goed genoeg voor het huidige gebruik. Wint de VR kriebel beslis ik op dat moment wel (GTX 1060, Zen 3 APU of het console alternatief).

Las enkele gebruikerservaringen met het bordje en G.Skill geheugen doet geen goede beurt (in deze combo). Heb even MSI's QVL lijst gecheckt en het staat er niet tussen. Dan maar zo'n €5 extra voor ééntje dat de lijst wel haalde:

pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3000C16

€450, perfect tussen 400 en 500 euros, het budget dat ik voorzien had.

• YAYgee
  • Niet online
1 bijvraag.

Deze 2200GE (35W) kost ongeveer €120 (+ €10 verzendkosten). Ondanks de meerkost kan ik het overwegen om deze te pakken zodat hij later kan hergebruikt worden voor een fanless HTPC (en een Zen 3 APU in het bovenstaande systeem). Is het mogelijk om hiermee een compleet geruisloos systeem te maken waarmee je kan surfen, office en (4K) video/streams afspelen?

Bijvoorbeeld 2200GE icm deze koeler

pricewatch: Arctic Alpine AM4 Passive

In een kleine kast zonder casefans en fanless voeding, ASRock B450 Gaming-ITX, SSD en 8GB snel geheugen.

• Vidra

Vidra

Vragen?

YAYgee schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 02:33:
1 bijvraag.

Deze 2200GE (35W) kost ongeveer €120 (+ €10 verzendkosten). Ondanks de meerkost kan ik het overwegen om deze te pakken zodat hij later kan hergebruikt worden voor een fanless HTPC (en een Zen 3 APU in het bovenstaande systeem). Is het mogelijk om hiermee een compleet geruisloos systeem te maken waarmee je kan surfen, office en (4K) video/streams afspelen?

Bijvoorbeeld 2200GE icm deze koeler

pricewatch: Arctic Alpine AM4 Passive

In een kleine kast zonder casefans en fanless voeding, ASRock B450 Gaming-ITX, SSD en 8GB snel geheugen.
Ja, het is mogelijk om met een 2200 GE een fanless systeem te bouwen. Die Arctic Alpine cooler is 'massive' dus wel rekening houden met de grote van de kast. Er worden ook compacte kasten (ITX) gemaakt waar al een passive cooling oplossing inzit (de kast zelf fungeert als 'koeler', waarbij deze geschikt zijn voor een AMD 2400/2200 GE build. Dat zou nog een overweging waard zijn om hiermee aan de gang te gaan.

Succes. ;)

Pagina: 1