USB knop om in te loggen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijscream
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-09 21:29
Mijn vraag
Voor een aantal systemen waarop gewerkt wordt door meerdere personen wil ik een wachtwoord instellen( ~25 karakters) is vereist op een acitive directory account wat gedeeld is. Nu wil ik graag de mogelijkheid geven om in te loggen met een enkele klik op een hardware matige knop. Weet iemand of programmeerbare usb knoppen te koop zijn die dit kunnen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 7 pro systeem. komend jaar vervangen door Windows 10 pro

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
gezocht op internet maar niks geschikts kunnen vinden.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-10 07:34

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:38

franssie

Save the albatross

Stem wel even af met je security beheer (als je dat niet zelf bent) want je vervangt kennis door bezit. Dus iedereen met toegang tot die USB stick (of knop zou je daarvoor gaan) kan dan inloggen. Het nadeel van een gedeeld account is namelijk als er eens iets fout gaat je niet kan achterhalen wie wat gedaan heeft. Iemand heeft bedacht dat er zo een sterk wachtwoord moest komen en op alle regels bestaat een uitzondering maar communiceer het wel want anders kijken ze naar jou als het fout gaat.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijscream
Bedankt voor de reactie, ik zal het morgen eens uitgebreid lezen en eventueel testen. Eigenlijk wilde ik een rekenregels met 1 knop invoeren. Ik weet niet of dit met een actrice directory account kan werken .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@thijscream Mag ik vragen wat je als professie hebt én wat je doet binnen 't bedrijf waar je nu werkzaam bent?

25 mensen welke met één (Active Directory) account in kunnen gaan loggen op de systemen is niet écht iets wat je wil, ook niet als die 25 mensen dat gaan doen middels een gedeeld USB token.

En als die 25 mensen zelf een beetje na denken dan willen ze dat zelf ook niet doordat ze daarmee verantwoordelijk gesteld kunnen gaan worden voor de ellende welke een ander, welke over die credentials beschikt, veroorzaakt heeft op dat domein.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:38

franssie

Save the albatross

Je kan ook een goedkope handscanner kopen op ebay (die wordt herkend als toetsenbord) en het wachtwoord als een barcode op de computer printen. Maar dan kan iedereen dat wachtwoord wel heel eenvoudig ontcijferen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijscream
Iets meer reacties dan ik had verwacht, ik geef morgen wat meer antwoorden als ik dit niet vanaf mijn telefoon hoef te typen.hier nog een kleine toelichting. Mijn functie: systeembeheerder.
Huidige opstelling is. Een systeem of 8 waar metingen op gedaan worden in de productie afdeling. Op dit moment zitten er stickers op de monitoren met het wachtwoord. Aangezien we elk systeem een individueel wachtwoord willen geven van +- 25 karakters zou dit betekenen dat gebruikers 8 van deze wachtwoorden moeten onthouden wat het onwerkbaar maakt. Ik ben aan het kijken naar de mogelijkheden die er zijn om eenvoudig in te kunnen loggen. Het probleem is dat er op 1 account gewerkt moet worden omdat de grafische interface daarop open staat. Eigen accounts gebruiken is dus uitgesloten. Het idee was om de knop vast te maken aan de kast waar de pc in zit (19inch) rek op wielen. En met mijn huidige kennis is het volgens mij toch console access = root access. Dus als je er eenmaal voor staat kun je er toch in. Vandaar dat ik dacht aam een knop. Deze kan ik dan zelf regelmatig( elke 3 maanden ongeveer) herprogrammeren naar het nieuwe wachtwoord.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Je zou kunnen kijken naar yubikeys.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Bensimpel schreef op maandag 7 januari 2019 @ 01:50:
Waarom? Daarmee heb je alsnog meerdere fysieke personen welke in kunnen loggen middels hetzelfde AD account.

Laat die metingen uitvoeren onder een AD service-account wat niet ifysiek ingelogd hoeft te zijn op de console.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:35

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

En met mijn huidige kennis is het volgens mij toch console access = root access.
Nee?

Je uitleg / info is wat wollig maar wat bedoel je met "console access"? Hoe moet ik dat technisch zien?

Andersom; als die 8 machines alleen maar werken met "100% full administrative accounts", wat maakt het dan uit want blijkbaar is de security al zo laks dat de wachtwoorden op een sticker zitten. Of je die sticker dan vervangt door een USB-key of anderszins; de persoon die hetapparaat bedient heeft dan per definitie dus "alle access".

Gezien de bewoordingen; het zijn dus geen 8 Windows machines maar anderszins "terminals" die LDAP praten tegen Active Directory?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
wimmel_1 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 01:54:
[...]

Waarom? Daarmee heb je alsnog meerdere fysieke personen welke in kunnen loggen middels hetzelfde AD account.

Laat die metingen uitvoeren onder een AD service-account wat niet ifysiek ingelogd hoeft te zijn op de console.
Ja want er hoeven geen controles gedaan te worden/handmatige acties/etc.. erg kortzichtig.

Dit zijn nou eenmaal vrij standaard praktijken op grote productie hallen, omdat operators aan en af lopen is er echt geen tijd om telkens opnieuw (lees: software afsluiten, uitloggen, inloggen, software starten en weer naar de juiste schermen gaan, etc) in te loggen. Iedere ochtend inloggen op 8 systemen en dan wisselen tussen gebruikers ook niet.

Waarom laat je het systeem niet automatisch inloggen en het niet laten locken? Kan je van het account waarop ingelogd wordt alsnog het wachtwoord om de zoveel tijd veranderen, en heeft niemand er last van.

[ Voor 5% gewijzigd door Montaner op 07-01-2019 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-07 08:01
Misschien een fingerprint scanner eventueel met 2factor authenticatie via sms?

Door een simpele knop toe te passen waarmee het lukt het wachtwoord tekenreeks door te voeren is imo een dikke vinger naar de gene die dit heeft ingevoerd.

En wat gebeurt er als iemand per ongeluk/expres de knop in drukt met tekstverwerker open? Staat je wachtwoord simpelweg op je scherm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:05
Dus: Je wilt 8 werkplekken voorzien van een lang en moeilijk wachtwoord om het inloggen vervolgens makkelijk te maken :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
lolgast schreef op maandag 7 januari 2019 @ 08:15:
Dus: Je wilt 8 werkplekken voorzien van een lang en moeilijk wachtwoord om het inloggen vervolgens makkelijk te maken :?
Ik vat het principe ook niet helemaal nee

[ Voor 67% gewijzigd door FreshMaker op 28-01-2019 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Is remote desktop geen optie? Iedereen logt in met eigen naam/wachtwoord, en kan via remote desktop in de gezamenlijke GUI geraken? Dan kan je het toch ietsje veilig houden.

Alternatief is uiteraard geen of een poepsimpel wachtwoord (genre "WijWetenLekkerHetWachtwoordMet25Tekens!", maar check zeker of de policy dit toelaat.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audi-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:31

Audi-Arjan

★★★★★

En toch persoonlijke accounts? Evt achter een vingerafdrukscanner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1337
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 21:28
Wat je ook kan doen ik zo'n USB-key waar je het over hebt voor een gedeelte van het wachtwoord, daarna nog een makkelijker te onthouden gedeelte wat nog zelf ingetypt moet worden. Of dat veilig genoeg is kan ik niet bepalen.

Het is me overigens een raadsel waarom je een moeilijk lang wachtwoord wilt instellen dat je vervolgens met 1 knopje kan invoeren. Dan kan je zoals mensen hierboven al opperen net zo goed geen wachtwoord erop zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23:40
[...]

Met een yubikey nano ingesteld op een "static" wachtwoord kun je exact doen wat je wilt. Als je overstapt op windows 10 kun je (zodra dit wordt ondersteund) i.p.v. static wachtwoorden gebruik gaan maken van de veiliger FIDO2 in de yubikey methode om in te loggen.

Je laat de yubikey in de usb poort zitten (desnoods lijm je hem vast) en door met je vinger de yubikey aan te raken wordt het wachtwoord ingevoerd. Eventueel kun je dit (voor een heel klein beetje extra veiligheid) combineren met een een door de gebruikers in te voeren "pincode" dat dat functioneert als het eerste deel van het wachtwoord.
zie uitleg

TIP: Denk wel goed na of je de boel zo voldoende beveiligd hebt, Gebruik in ieder geval de "logon restriction" settings in active directory zodat de accounts alleen in kunnen loggen een specifiek werkstation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:12
Kun je niet beter een uitzondering maken in de policy dat je de screen saver/automatic lock optie uitzet?
Dan hoeven ze nog maar 1x per dag in te loggen

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijscream
franssie schreef op maandag 7 januari 2019 @ 01:33:
Stem wel even af met je security beheer (als je dat niet zelf bent) want je vervangt kennis door bezit. Dus iedereen met toegang tot die USB stick (of knop zou je daarvoor gaan) kan dan inloggen. Het nadeel van een gedeeld account is namelijk als er eens iets fout gaat je niet kan achterhalen wie wat gedaan heeft. Iemand heeft bedacht dat er zo een sterk wachtwoord moest komen en op alle regels bestaat een uitzondering maar communiceer het wel want anders kijken ze naar jou als het fout gaat.
Dit is besproken, er kan op de accounts alleen een meting gedaan worden voor de rest kan de gebruiker ook nergens bij.
franssie schreef op maandag 7 januari 2019 @ 01:35:
Je kan ook een goedkope handscanner kopen op ebay (die wordt herkend als toetsenbord) en het wachtwoord als een barcode op de computer printen. Maar dan kan iedereen dat wachtwoord wel heel eenvoudig ontcijferen.
dit klinkt als een oplossing alleen we willen van de stickers af. blijft een rot klus om deze elke 3 maanden van de schermen af te poetsen en weer nieuwe op te plakken.
Bensimpel schreef op maandag 7 januari 2019 @ 01:50:
Ik zal me hier eens in verdiepen.
[...]

Helaas is de Labview interface zo geschreven dat deze onder een gebruiker werkt. als de gebruiker weg loopt en een andere gebruiker in zou loggen krijgt hij zijn eigen interface en niet degene waar de meting op liep, hij kan dus ook niet het rapport uitdraaien om bij het product te doen.
Montaner schreef op maandag 7 januari 2019 @ 07:55:
[...]

Ja want er hoeven geen controles gedaan te worden/handmatige acties/etc.. erg kortzichtig.

Dit zijn nou eenmaal vrij standaard praktijken op grote productie hallen, omdat operators aan en af lopen is er echt geen tijd om telkens opnieuw (lees: software afsluiten, uitloggen, inloggen, software starten en weer naar de juiste schermen gaan, etc) in te loggen. Iedere ochtend inloggen op 8 systemen en dan wisselen tussen gebruikers ook niet.

Waarom laat je het systeem niet automatisch inloggen en het niet laten locken? Kan je van het account waarop ingelogd wordt alsnog het wachtwoord om de zoveel tijd veranderen, en heeft niemand er last van.
gelukkig iemand die ook te maken heeft met deze manier van werken. automatisch inloggen is een optie maar de lock na 15 minuten mag er niet vanaf. Dit is helaas geen optie.
Fore! schreef op maandag 7 januari 2019 @ 08:08:
Misschien een fingerprint scanner eventueel met 2factor authenticatie via sms?

En wat gebeurt er als iemand per ongeluk/expres de knop in drukt met tekstverwerker open? Staat je wachtwoord simpelweg op je scherm.
een fingerprint scanner werkt niet met meerdere gebruikers volgens mij op het zelfde account. en dan zou ik voor alle gebruikers die ervan gebruik maken een vinger in moeten stellen voor elk apparaat.
als iemand op de knop drukt is dit inderdaad het geval.
lolgast schreef op maandag 7 januari 2019 @ 08:15:
klopt. het wachtwoord is nu voor alle systemen het zelfde, dit wil ik aanpassen. mochten de password hashes lekken dan duurt het iig langer om ze te kraken.
FreshMaker schreef op maandag 7 januari 2019 @ 08:30:
[...]

Ik vat het principe ook niet helemaal nee

Klinkt als Ik moet van mijn baas veilig werken, maar mijn chef vindt het onzin.

@thijscream
Je zou verder moeten kijken dan het inloggen
WIE is er verantwoordelijk als het fout gaat ?
Wat zijn de consequenties als dit gebeurt

Wie krijgt de schuld als het uiteindelijk uitkomt als er wel netjes wachtwoorden gewijzigd worden, maar misbruikt worden en een virus / delete actie uitgevoerd wordt ?

Onze werkstations op de meldkamer hebben ook allemaal een 'simpel' wachtwoord, maar geen toegang naar het domein
Wil je 'in' het domein, zal je moeten inloggen met een prive-key.
Voor de één ( de mensen die aanvang / einde ) is dat een wachtwoord, voor de 'zwervers' ( die meerdere stations gebruiken, verspreidt over locatie / dag ) is er een yubikey / 2FA.

Het is van belang wie de verantwoording over die wachtwoorden draagt ( meestal de gebruiker )

"toegang tot console", bedoel je hardware of software
Je kan van mij zo servers meekrijgen, alleen zal je er weinig vanaf kunnen halen, de data staat onder encryptie, zonder de juiste tools heb je weliswaar een dure PC in handen, maar de data is genoeg beveiligd om zomaar te kunnen oogsten
misschien is het uit het domein halen van de systemen een oplossing, maar dan zit ik nog steeds met de credentials voor de database server waar gegevens in weggeschreven moet worden na de meting. En zou het uitvoeren van updates etc lastiger maken aangezien er geen policies gepushed worden.
naftebakje schreef op maandag 7 januari 2019 @ 10:09:
Is remote desktop geen optie? Iedereen logt in met eigen naam/wachtwoord, en kan via remote desktop in de gezamenlijke GUI geraken? Dan kan je het toch ietsje veilig houden.

Alternatief is uiteraard geen of een poepsimpel wachtwoord (genre "WijWetenLekkerHetWachtwoordMet25Tekens!", maar check zeker of de policy dit toelaat.
Dit is het probleem verschuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-07 08:01
thijscream schreef op maandag 7 januari 2019 @ 12:05:
[...]

een fingerprint scanner werkt niet met meerdere gebruikers volgens mij op het zelfde account. en dan zou ik voor alle gebruikers die ervan gebruik maken een vinger in moeten stellen voor elk apparaat.
als iemand op de knop drukt is dit inderdaad het geval.

[...]

klopt. het wachtwoord is nu voor alle systemen het zelfde, dit wil ik aanpassen. mochten de password hashes lekken dan duurt het iig langer om ze te kraken.
En het gebruik van een pasje of dongle icm wachtwoord?
Als je die combo dan verplicht maakt kan het wachtwoord ook simpeler wellicht?

Barcode zou ik absoluut niet doen, die kun je ontcijferen met elke random barcode scanner app op je smartphone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:35

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik was ooit een project tegengekomen met een USB ATtiny dat als een keyboard emulator werkte, je kon daarin bv meerdere accounts opnemen

https://hackaday.io/proje...en-source-password-keeper

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-09 16:46
Ik zit te denken aan smartcards met certificaat voor de AD authenticatie, waarbij iedere gebruiker een andere kaart heeft met eigen pincode. Zo is de boel nog iets secure maar doordat iedereen hetzelfde certificaat heeft wat gekoppeld is aan 1 AD gebruiker werkt iedereen onder hetzelfde account. Zo zou je wellicht op de PC ook nog de specifieke kaart kunnen loggen zodat je zelfs kan zien welke specifieke kaart / gebruiker op dat moment "ingelogd" was.
memphis schreef op maandag 7 januari 2019 @ 12:48:
Ik was ooit een project tegengekomen met een USB ATtiny dat als een keyboard emulator werkte, je kon daarin bv meerdere accounts opnemen

https://hackaday.io/proje...en-source-password-keeper
Ook mijn eerste gedacht, maar absoluut niet veilig. Iemand die even notepad opent en het WW laat typen....

[ Voor 32% gewijzigd door Tadango op 07-01-2019 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-09 10:16
Misschien een stom idee(dat kan omdat ik je of niet begrijp of te simpel denk) maar waarom geen NFC communicatie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• simplemouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-09 11:28

simplemouse

*.*.*.*

Wat ik grappig vind is dat er dus een beleid is waar je een lang password moet gebruiken van +/- 25 tekens.
Dit wil je vervolgens gaan omzeilen door het gebruik van een USB stick oid.

Volgens mij kan je beter het beleid aanpassen zodat de wachtwoorden te onthouden zijn of zinnen gebruiken als wachtwoorden.

In mijn belevenis sla je de plank compleet mis om aan de ene kant streng te zijn met lange wachtwoorden en aan de andere kant een knop in te bouwen welke dit heel gemakkelijk kan omzeilen....

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik weet dat we op Tweakers zijn, en iedereen is pro security... maar dit soort problemen is toch dagelijkse kost in vele bedrijven? Buiten de beheerders wil niemand dat goede/sterke security ten koste gaat van gemak en productiviteit van werknemers.

In dit geval komt het simpelweg neer op een aantal pc's die verplicht op 1 shared account benaderd worden. Momenteel kan iedereen en z'n kat inloggen want er hangen stickers op de monitor. En je wil dus betere security. Al de rare oplossingen met verborgen knoppen en barcodes scannen dragen weinig bij qua security; dit maakt het enkel ingewikkelder voor de (atechnische) gebruiker én voor de beheerder.

Betere security dan stickers op het scherm, in volgorde van mwa naar ok:

Een gedeeld AD account met kort wachtwoord, voor alle pc's, enkel gekend door de gemachtigde gebruikers. Tegen de policy, maar nog altijd beter dan de sticker.
Een vreemde die net binnenwandelt kan al niet meer inloggen.

Een gedeeld AD account per pc, met kort wachtwoord, enkel gekend door de gemachtigde gebruikers. Lastig voor de gebruikers (hoe houd je ze uit elkaar?).

Een gedeeld AD account dat conform de policy is, geldig voor alle pc's. Iets lastiger voor de gebruiker dan een kort wachtwoord, maar goed, als ze maar 1 wachtwoord moeten kennen valt dat wel mee.

Een gedeeld AD account, conform de policy, per pc.

In al deze gevallen (zeker bij het sticker geval) is het verstandig om het gedeeld account géén admin rechten toe te kennen. Liefst ook geen netwerk toegang, of in elk geval de machines op een aparte VLAN zetten (en bijhorende firewalling etc) zodat er verder geen rechtstreekse toegang is naar het bedrijfsnetwerk.

Je kan ook iets als de eerder genoemde yubikey gebruiken. Zoals ook eerder vermeld, vervang je hierbij kennis door bezit. Je kan het zien als het doorgeven (en/of verliezen) van een paswoord. Of dit bijdraagt aan security, of het juist zwakker maakt, moet je zelf inschatten voor je situatie. Maakt het wat uit als een vreemde/slechtwillende een key vindt en hiermee inlogt op 1 van de meetsystemen? Of is het gebruik van een yubikey, zelfs met risico op verlies, nog altijd beter dan het (onvermijdelijke) laten circuleren van een gedeeld wachtwoord dat sowieso ergens op een post-it of sticker belandt? Heb je überhaupt budget om yubikeys (of dergelijke) aan te kopen en hier service op te bieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-09 09:49
Een Arduino Leonardo / Arduino Micro. Beide boardjes kunnen dienst doen als keyboard. Maak hier een drukknop aanvast en programmeer deze dat bij een druk op de knop hij het wachtwoord intoetst.

Voor 2 euro ben je klaar en het zal prima werken.Super simpel.

https://www.arduino.cc/re...e/functions/usb/keyboard/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheckItOut
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-08 17:21
Dit dev-boardje kost maar een paar euro en kan zo geprogrammeerd worden:
https://medium.com/@tomac...nd-duck2spark-5d59afc1910

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:37
thijscream schreef op maandag 7 januari 2019 @ 12:05:
de lock na 15 minuten mag er niet vanaf. Dit is helaas geen optie.
Wat is het doel van die lock? Waarschijnlijk zorgen dat de PC niet open blijft staan zodat onbevoegden er toegang toe krijgen als bevoegde personen weglopen? Door het wachtwoord op het scherm te plakken / er een USB-knop die voor je inlogt aan te hangen zeg je dus eigenlijk dat iedereen die er fysiek bij kan komen bevoegd is? Dan kan het lock er ook wel vanaf.

Ik vermoed dat degene die het verwijderen van de lock tegenhoudt ofwel niet doorheeft wat het doel van die machines is, of niet goed doorheeft wat die USB-knop gaat doen...

Het "probleem" is dat deze PC geen werkplek is, maar een bedieningspaneel voor een apparaat. Je security officer moet het mijns inziens dan ook dusdanig beschouwen (mits het technisch ook daadwerkelijk zo is dichtgetimmerd). Op een thermostaat of lichtknop log je ook niet steeds in...
Waarom? Je geeft eerder aan dat het account op de rest van het netwerk niks mag; het wachtwoord is al publiek geheim (want hangt op de monitor geplakt).

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijscream
Ik heb genoeg om over na te denken. Het is inderdaad een discussie tussen wat is werkbaar en wat is veilig. Ik denk dat ik een duidelijk idee heb gekregen wat mogelijk is en vooral wat niet mogelijk is.
Ik krijg aan de productiemanager niet verkocht dat iedereen van zijn afdeling maar een 25 karakter wachtwoord moet onthouden voor 8 verschillende systemen. Hiervoor is zoals gedacht geen makkelijke oplossing.
Ik krijg bij de security afdeling niet verkocht om de zelfde korte wachtwoorden te gebruiken voor alle systemen.
Hiervoor moet ik een goede middenweg zien te vinden die beide partijen acceptabel vinden.
Iedereen bedankt voor het mee denken en ik ga met het team bekijken wat een mogelijke oplossing is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-09 16:46
Het probleem is dat de security officer geen uitzondering wil maken voor deze machines, en de systeembeheerder wel. Deze zitten niet op 1 lijn. Aangezien de systeembeheerder aan het kortste eind trekt zoekt deze een werkbare oplossing voor de eindgebruiker, om de regels / beperkingen heen. Typisch een geval van "zo gaat dat in de praktijk". Ik vraag me alleen af, weet iedereen daarvan en is het daarmee eens? Maar dat is niet aan ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:02

NielsNL

DigiCow

Bij ons wordt er een uitzondering gemaakt wanneer er 24/7 iemand aanwezig is bij deze systemen. Dan mag de time-out langer gezet worden. Dan behoud je de wachtwoorden, en het automatisch locken, maar wordt het voor de gebruiker een stuk beter.

M'n Oma is een site aan het haken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:49

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Wat je heel vaak ziet is dat men geen andere manier van werken wil aannemen, maar AVG technisch gezien zijn gezamenlijke accounts waarbij niet vastgelegd wordt wie wanneer welk account gebruikt een grote no-go. Vorig jaar heb ik bij een organisatie zo'n 500 'gezamenlijke' accounts opgeruimd en daarvoor andere oplossingen moeten bedenken en ja men kwam er niet altijd onder uit om hun werkwijze aan te passen.

Overigens is het mij nog niet helemaal goed duidelijk wat er nu exact gedaan moet kunnen worden op betreffende werkstations. Als deze daadwerkelijke dienen als bedienpaneel voor bepaalde apparatuur, dan zou je er ook een soort KIOSK oplossing voor kunnen maken. Volledig afgeschermd en je kunt alleen de betreffende aparatuur bedienen verder helemaal niets. Dan zou je ook een auto log-in functie kunnen gebruiken.

Maar om exact een voorstel te kunnen doen zou ik meer details moeten hebben. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01:23

Blokker_1999

Full steam ahead

Je spreekt van een labview interface. Dan vraag ik me direct af: is dit intern ontwikkeld? Indien dat het geval is, ga eens met die persoon spreken zodat de software zijn data niet in het gebruikersprofiel opslaat maar op een gedeelde locatie. Is de software extern ontwikkeld, vraag dan aan die partij welke mogelijkheden er zijn.

Je krijgt een zeer streng security beleid opgelegd met je 25 karakters maar gaat dan op zoek naar manieren om daar rond te werken in plaats van het eigenlijke probleem op te lossen, namelijk toegang tot de data onder verschillende accounts. Ik kan me niet voorstellen dat de mensen die strenge security willen implementeren daarmee akkoord gaan.

En met security mensen valt echt wel te praten. Zij hebben liever 1 wachtwoord dat niet op een monitor kleeft dan 8 wachtwoorden die wel op een monitor kleven. Als het echt niet mogelijk is om de software onder ieders eigen account te draaien, vraag dan aan security om mee te denken naar een oplossing. Want als upper management te horen krijgt dat security alleen maar onwerkbare regels dicteert gaan zij ook de wind van voren krijgen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NjitsSs
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:44
Ik heb bij ons in de productiehal hetzelfde issue... Aangezien al onze medewerkers reeds een RFID badge hebben voor toegang tot het gebouw is mijn plan om deze badge te gebruiken voor in te loggen.
Hierbij nog steeds de idle lockout van 15 minuten. Dit lijkt me een prima afweging tussen security en bruikbaarheid, zeker aangezien de badge reader gelogd kan worden.

Ik ben momenteel aan het experimenteren met het volgende:
https://github.com/robotgeek/RFIDuinoWindowsLogin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Joh, kijk nou ...

nieuws: Google toont Assistant Connect om eenvoudige apparaten met Assistant ...

Google luistert naar ons ;)
Op het e-ink-scherm kunnen bijvoorbeeld een weerberichten, agenda-evenementen of reisgegevens getoond worden. Daarnaast bevat het scherm een knop, die net zoals de losse knop functioneert en ingedrukt kan worden voor een scala aan commando's.
Pagina: 1