Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Vochtig dakbeschot na zoldervloer isolatie

Pagina: 1
Acties:

• Erwinn84
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 12-02 12:25
Goedenavond,

Aan het einde van de afgelopen zomer heb ik in onze oude woning (1914) de volledige houten zoldervloer (vliering, slechts gebruikt voor wat opslag) voorzien van een Isover zolderisolatie (16 cm dik) deken incl dampremmende laag. Een flinke, maar wel eenvoudige klus. Naar mate de herfst dichterbij kwam werd snel duidelijk dat de warmte die we stoken op de verdieping er direct onder, de slaapkamer/badkamer, nu veel beter blijft hangen en we minder hoeven te stoken boven. Wat dat betreft dus een gouden zet.

Waar ik vanmiddag echter achter kwam is dat het schuine dakbeschot (mansarde dak) vlak bóven de isolatiedeken nu op flink wat plekken (vooral boven de badkamer) klam tot vochtig aan voelt en dat was vóór het isoleren niet het geval. De isolatiedeken is gelegd zoals Isover aan heeft geraden: tussen de houten kepers en met het dampremmende scherm naar beneden gericht.

Heeft iemand hier ervaring mee en hoe zou ik dit op kunnen lossen? Lijkt me niet goed dat dat dakbeschot de komende maanden (totdat het warmer wordt) vochtig blijft.. Het probleem zit eigenlijk alleen laag op het schuine dakbeschot, zeg maar de eerste 40 cm boven de zoldervloer. Het bovenste deel, de zoldervloer zelf en de isolatie zijn kurkdroog. Wat kan ik nu het beste doen om het op te lossen? Wellicht de kieren langs de plafond randen dicht spuiten met pur, omdat daar mogelijk warme lucht langs stroomt vanaf de verdieping eronder?

Andere suggesties?

Ik hoop dat iemand me kan helpen!

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 15:19

franssie

Save the albatross

Er kunnen een paar dingen aan de hand zijn maar omdat je dakbeschot nu onder het dauwpunt komt, wordt vocht dat eerder door de warme tocht werd afgevoerd (of niet condenseerde omdat het warmer was) niet meer afgevoerd. Pur zal dat alleen maar verergeren.
Dus waar komt dat vocht vandaan, ligt er ook een waterwerende folie onder de pannen of kan water uit de goot omhoog waaien naar het houtwerk?

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Erwinn84
Met de dakgoot (hemelwater) kan het niet te maken hebben, want de dakgoot zit een paar meter lager. Het probleem zit ter hoogte van de knik in het mansarde dak. Onder de pannen ligt een soort dakbedekking-achtig spul dat op het dakbeschot zit.

Ik vermoed zelf dat er door kieren in het plafond (de hoek dak-plafond) nu warme lucht omhoog stroomt. De isolatie (en daaronder dus het dampscherm) ligt ook in die hoeken maar dekt die warme lucht wellicht onvoldoende af..

Erwinn84 wijzigde deze reactie 06-01-2019 23:23 (6%)

• franssie

franssie

Save the albatross

Die warme lucht zal je dak drogen dus als je die nog verder blokkeert zal het vochtprobleem eerder toenemen dan afnemen. Tenzij je geen of slechte afvoer hebt van de badkamer gok ik dat het vocht van buiten komt (en al kwam) maar dat het nu door de lagere temperatuur condenseert op het hout.

edit: ik lees nu dat het met name bij de badkamer zit? Dan moet je je ventilatie eens goed nakijken, misschien dat er een buis loszit oid en dat dat naar boven blaast?

franssie wijzigde deze reactie 06-01-2019 23:28 (22%)

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Erwinn84
Oke duidelijk, maar warme lucht vanuit de badkamer of slaapkamer dat nu boven komt en op het dakbeschot condenseert zorgt nu voor het vocht dan toch? Of begrijp ik het nu niet goed :-)

op de badkamer is de (mechanische en natuurlijke) ventilatie verder prima. Ook al gecontroleerd op lekkages in de afvoer etc.

Het gekke is dat er nu duidelijk meer vocht op het dakbeschot zit dan voor het plaatsen van de isolatie.

Misschien een extra dampscherm op de meeste vochtige plekken aanbrengen?

Erwinn84 wijzigde deze reactie 06-01-2019 23:32 (5%)

• MO1234
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 00:15
Lijkt me juist dat het niet van buiten komt. Zeker omdat boven de badkamer zit. Warme lucht met veel vocht condenseert tegen koude dak beschot. Pur + extra ventileren lijkt me de beste optie

• franssie

franssie

Save the albatross

Pur zou kunnen werken als het vocht uit de badkamer komt. Kwaad kan het sowieso niet echt maar als dat het probleem niet oplost lekt het ergens. Ventilatie is altijd goed in een onverwarmde ruimte.

• TheGhostInc
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 17-02 20:51
Ventileren?
Als er voldoende koele (=droge) lucht binnenkomt, dan zal die het overtollige vocht meenemen naar buiten. Maar dus ook eventuele warmte die toch op zolder komt.
(Of ergens een WTW regelen en daarmee ventileren)

• Erwinn84
Boven meerdere kamers zit er wat vocht op het eerste deel van het dakbeschot, maar bij de badkamer zit het meeste. Jullie zeggen dus inderdaad pur is de beste optie, en dan vooral de hoeken zoldervloer - dakbeschot goed dicht maken zodat er geen lucht door kieren meer kan.

Nog andere opties? Folie?

• franssie

franssie

Save the albatross

Geen folie want dat sluit je vocht op. Het idee van @TheGhostInc is met een losse WTW voor de zolder is ook wel aardig.

• Erwinn84
TheGhostInc schreef op zondag 6 januari 2019 @ 23:37:
[...]

Ventileren?
Als er voldoende koele (=droge) lucht binnenkomt, dan zal die het overtollige vocht meenemen naar buiten. Maar dus ook eventuele warmte die toch op zolder komt.
(Of ergens een WTW regelen en daarmee ventileren)
Daar heb ik inderdaad al wat maatregelen voor getroffen, namelijk een aantal gaten van 4 cm doorsnee waar nu frisse buitenlucht doorheen kan stromen op de plekken waar het vocht zit. Hoeveel van die gaten zouden nodig zijn? Om de meter bijvoorbeeld?

• franssie

franssie

Save the albatross

@Erwinn84 kan je eens een foto plaatsen van een stukje schot met gat? Heb je die gaten door het schot en de folie heen geboord?

• Erwinn84
Een foto heb ik zo even niet nu, maar inderdaad, door die paar gaten heen zie je nu in feite de pannen.

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 15:57
Je moet zorgen dat de badkamer direct naar buiten ventileert en niet door luchtlekken naar zolder. Warme vochtige lucht die in een koude onverwarmde ruimte terecht komt koelt af en dan gaat het vocht condenseren. Je badkamerventilatie moet uiteraard in orde zijn, maar je moet in ieder geval de warme zijde van je badkamerplafond nagenoeg luchtdicht afwerken.
Sorry maar als je voorstelt een wtw te installeren om enkel om daarmee een onverwarmde ruimte te ventileren heb je het niet helemaal op een rijtje.

• Erwinn84
ASW1 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 08:31:
Je moet zorgen dat de badkamer direct naar buiten ventileert en niet door luchtlekken naar zolder. Warme vochtige lucht die in een koude onverwarmde ruimte terecht komt koelt af en dan gaat het vocht condenseren. Je badkamerventilatie moet uiteraard in orde zijn, maar je moet in ieder geval de warme zijde van je badkamerplafond nagenoeg luchtdicht afwerken.
Sorry maar als je voorstelt een wtw te installeren om enkel om daarmee een onverwarmde ruimte te ventileren heb je het niet helemaal op een rijtje.
Dat luchtdicht afwerken van het badkamerplafond, kan dat naar jouw idee ook met pur aan de zolder kant, dus door daar de naden tussen badkamerplafond en dakbeschot te dichten? Dan kan de lucht in ieder geval ook niet meer op de zolder komen lijkt me. Anders moet het hele plafond er uit namelijk in de badkamer :-)

Erwinn84 wijzigde deze reactie 07-01-2019 13:44 (5%)

• ASW1
Beter aan de warme zijde natuurlijk; waarom lekt het daar dan, is het een systeemplafond o.i.d.? Ik begrijp niet helemaal hoe de opbouw is maar je kunt het misschien het beste zelf beoordelen.

• Erwinn84
Er lekt verder niets. Het dakbeschot vlak boven de zoldervloer (= het badkamer plafond) wordt de eerste 40 cm vochtig, vermoedelijk dus door warme lucht vanuit de badkamer die door kieren naar boven kan en die condenseert tegen het dakbeschot. Nou dacht ik misschien die kieren dicht maken met pur aan de zolder kant, zodat die warme lucht niet meer volledig omhoog (richting dakbeschot) kan.

• ATS
  • Registratie: september 2001
  • Nu online
Gaat het vocht dan niet condenseren in/vlak onder die zondervloer, op je pur rand? Ben je dan niet nog verder van huis?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• ASW1
Erwinn84 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:40:
Er lekt verder niets. Het dakbeschot vlak boven de zoldervloer (= het badkamer plafond) wordt de eerste 40 cm vochtig, vermoedelijk dus door warme lucht vanuit de badkamer die door kieren naar boven kan en die condenseert tegen het dakbeschot. Nou dacht ik misschien die kieren dicht maken met pur aan de zolder kant, zodat die warme lucht niet meer volledig omhoog (richting dakbeschot) kan.
Dat lekt er dus wel iets; je zegt dat er kieren zitten, dat noem ik (lucht-)lekken. Waarom kun je het niet aan de badkamerzijde dicht maken, waar lekt die lucht dan door je plafond?

• Erwinn84
Door kleine kieren tussen de plafondplaten / latten en het dakbeschot. Misschien anders aan de badkamer kant dicht kitten met sanitair siliconenkit ?

• Gebanned
  • Registratie: augustus 2012
ATS schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:48:
Gaat het vocht dan niet condenseren in/vlak onder die zondervloer, op je pur rand? Ben je dan niet nog verder van huis?
Waarschijnlijk wel ja. Omdat je dan een permanent vochtige zolder vloer krijgt zal je die langzaam maar zeker vol stoppen met vocht.

Pak de oorzaak aan en zorg voor voldoende dampremming. Nb. Wat voor folie heb je gebruikt: een damremmende of een dampdichtefolie. Veel dampremmers zijn officeel onvoldoende dampdicht voor toepassing boven een badkamer.
Kijk maar even naar het verschil tussen deze en deze folie.
Waarbij overigens de eerste met een sd van 87 al behoorlijk hoog is voor een dampremmer; genoeg folies die maar tot ca. 10-20 komen.

• ASW1
Ik denk dat het met intern vochttransport door materialen van je plafond wel los zal lopen, dat zal echt maar heel weinig zijn. Wanneer je de luchtlekken dichtgemaakt hebt ben je er al denk ik, vrijwel al het condensatievocht zal daar vandaan komen.
Daarnaast kan de bovenkant (vloer van de zolder) vrij ventileren dus je mag het aan de badkamerzijde ook helemaal dampdicht maken.

• Erwinn84
ASW1 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 17:29:
Ik denk dat het met intern vochttransport door materialen van je plafond wel los zal lopen, dat zal echt maar heel weinig zijn. Wanneer je de luchtlekken dichtgemaakt hebt ben je er al denk ik, vrijwel al het condensatievocht zal daar vandaan komen.
Daarnaast kan de bovenkant (vloer van de zolder) vrij ventileren dus je mag het aan de badkamerzijde ook helemaal dampdicht maken.
Ga ik dat eerst proberen: de kieren op de badkamer dicht kitten met siliconen kit sanitair. Dank!
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True