HollowGamer schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 09:30:
@
dion_b Ik heb nu inderdaad spijt van die aanschaf, al kan ik ze gelukkig kosteloos terugsturen naar Ziggo.
Na wat reviews te hebben gelezen, blijkt dat je bij Powerline al blij mag zijn met 1/5 van de geadverteerde snelheid, bij deze zou dat uitkomen rond de 200Mbits, dat is helaas voor mijn LAN te langzaam.

Als 200Mbps onvoldoende is, moet je al helemaal niet aan PLC beginnen. Die 1/5 is een overschatting. Gemiddeld haal je met een vergelijkbare G.hn of AV2.0 MIMO set in NL ongeveer 130Mbps link rate, wat neerkomt op zo'n 65Mbps netto throughput. Nu zijn er wel een paar heldere factoren die dit beinvloeden. Als je geaarde stopcontacten hebt werkt MIMO en kun je een stuk meer halen, misschien wel 200Mbps gemiddeld (heb ik itt die 130Mbps link rate/65Mbps netto geen harde gegevens van...), maar belangrijkste blijft de hoeveelheid verstoring tussen de 2 en 80MHz op je stroomnet. Dat is van tevoren zo goed als niet te bepalen en in praktijk nauwelijks achteraf te beinvloeden - je gaat niet alle lampen (grootste boosdoeners: spaar- en LED-lampen, nauwkeuriger: de spanningsomvormers erin) uitschakelen om betere netwerkverbinding te realiseren. Als je geluk hebt kun je netto boven de 400Mbps uitkomen met een set als dit, maar dan heb je het over de top <1% van installaties. Ga daar maar niet vanuit.
Nu ben ik aan het kijken naar deze bridge-oplossing. Ik heb altijd geleerd dat deze een latency toevoegen, wat opzicht niet erg is, maar hoe erg is deze?
<<1ms
Het is gewoon bridging tussen media, niet meer en niet minder - net zo goed als PLC dat is. Verschil is alleen dat je hogere data rates haalt dan met PLC practisch mogelijk is, wat de latency nog iets verlaagt.
Ik test standaard WiFi-spul met een redelijk high-end wireless bridge (een Netgear R7800), en haal - als de AP het aankan - 940Mbps als ik met ongedempt, schoon signaal werk - oftewel Gigabit Ethernet is de bottleneck
daarom ben ik nu met een R9000 bezig om met 10GbE te kunnen werken, en latencies zijn niet meetbaar hoger dan met Ethernet. Natuurlijk ga je in praktijk meer ruis in de omgeving hebben dan dit, wat throughput zal verlagen en latency zal verhogen, maar dat ligt niet aan het bridgen maar aan de WiFi. Wat je op die S9 haalt zul je ook via een wireless bridge halen.
Is deze bv. meer dan met bijvoorbeeld AiMesh van ASUS? Of een repeater/range-extender (zijn die nog altijd hetzelfde tegenwoordig)?
"Mesh" is sowieso niets meer dan veredelde repeaters, maar dan met centraal beheer. Asus' AiMesh is in zoverre innovatief dat het 'gewone' routers mee laat doen in zo'n netwerk, maar verder krijg je op dat moment zelfde resultaat als met de meest low-end dual radio mesh sets.
Bovendien is dat niet wat je wilt - mesh/repeaters breiden WiFi-dekking uit ten koste van throughput, jij hebt gezien wat die S9 haalt absoluut geen WiFi-dekkingsprobleem op locatie, je wilt alleen een apparaat zonder WiFi-mogelijkheden aansluiten erop en wilt nadrukkelijk geen concessies doen qua throughput.
Apparaten die als repeater verkocht worden kunnen vaak ook voor wireless bridge spelen (bridgen is echt niet ingewikkeld...), maar het is low-end prut en jij hebt performance-eisen, dus ik kan het afraden.
Heeft het overigens ook zin om hier te kijken naar MU-MIMO als ik deze als bridge wil gebruiken?
Tip: minder druk maken om marketingblaat. MU-MIMO is bedoeld om efficiency te verhogen bij downstreamverkeer met meerdere low-end clients (telefoons enzo) tegelijk. Jij wilt één enkele client zo high-end mogelijk aansluiten. MU-MIMO gaat je dus niet helpen. MU-MIMO werkt ook alleen als alle clients het ondersteunen. Komt bij dat weinig MU-MIMO implementaties daadwerkelijk zinnig doen wat ze moeten; die van Qualcomm-Atheros kan daadwerkelijk in een relevante use-case (druk verkeer met smartphones in een cafe ofzo) een paar procent verbetering geven op totale throughput, maar die van Broadcom verlaagt het in praktijk zelfs. Nee dus, MU-MIMO kun je rustig negeren (en bij Broadcom-apparatuur zelfs liever uitzetten).
Het signaal hoeft eigenlijk niet verbeterd te worden, want inderdaad de snelheid is prima met mijn S9.
Idd.
Qua keuze bridge: je hebt nu een AC87U in de meterkast zitten. Dat heeft een nogal gare Quantenna 4x4:3 chipset (die ondanks beloftes geen MU-MIMO ondersteunt). Beste performance haal je als AP en bridge identiek zijn, dus nog een AC87U gebruiken als bridge. Als je goedkoop eentje 2e hands kan vinden is dat prima, maar nu de hoofdprijs voor een stuk afwijkende en niet meer in ontwikkeling zijnde apparatuur betalen zou ik afraden. Aangezien die Quantenna chipset toch maar 3 datastromen aankan, kun je net zo goed een willekeurige 3x3:3 chipset zonder MU-MIMO nemen, en dan kom je al snel uit bij een TP-Link Archer C7 als goedkoopste performante en degelijke optie, zeker als je er een WRT op zet (ben zelf fan van LEDE, maar het maakt hiervoor weinig uit welke je neemt).
De S9 heeft een Broadcom 4x4:4 MIMO, dus het heeft daadwerkelijk hogere specs dan de AC87U (hoezo overkill voor een smartphone?

), ze verbinden dus met 3 datastromen, dus ik verwacht dat je met pakweg die C7 zelfde performance gaat halen als bij de S9. Meer moet je hoegenaamd niet verwachten - wil je dat dan moet je investeren in 2x een 4x4:4 router voor zowel AP beneden als bridge bij je PC. IMHO idiote overkill (mocht je het toch willen, ik kan de Netgear R7800 van harte aanbevelen qua performance, stabiliteit en compatibility).