Vraag

• foxgamer2019
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Helaas kan ik in mijn woning geen UTP-kabel aanleggen zonder de vloer eruit te slopen. :(
Er zijn zover ik kan zien ook geen andere mogelijkheden, of ik zou al met kabelgoten moeten gaan werken.

Ik ben een beetje zoekende wat te doen, huidige setup:
- Ziggo (200/20)
- RT-AC87U in meterkast
- ASUS USB-AC68
- NUC (Server + NAS)
- Desktop
- Chromecast
- Telefoon

De snelheid voor mijn S9 is super (~702 / 650 Mbps), maar mijn desktop snelheid is nogal laag.
Dit komt mede door de ASUS USB-AC68 die niet goed werkt op Linux (~324 / 81 Mbps).

Nu heb ik de volgende alternatieven in gedachte:
- RT-AC87U inruilen voor 2x aiMesh RT-AC68U
- Powerline adapters voor desktop
- Andere USB-adapter voor Linux

Powerline heb ik in het verleden geprobeerd, maar dat was helaas met mixed feelings. Zijn er sinds één jaar alweer betere op de markt gekomen?

Met aiMesh zou ik twee AP's kunnen maken en dan de desktop kunnen aansluiten via de kabel.
Er zit hier mogelijk wel latency op, al lees ik hier verschillende verhalen over.

Het is de bedoeling te komen boven de 500/500, maar het liefst hoger zoals bij de S9.

Alvast bedankt!

Forza Horizon 5? Voeg mij toe op Xbox Live. :)

Beste antwoord (via foxgamer2019 op 13-01-2019 18:16)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:32

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

foxgamer2019 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 09:30:
@dion_b Ik heb nu inderdaad spijt van die aanschaf, al kan ik ze gelukkig kosteloos terugsturen naar Ziggo.
Na wat reviews te hebben gelezen, blijkt dat je bij Powerline al blij mag zijn met 1/5 van de geadverteerde snelheid, bij deze zou dat uitkomen rond de 200Mbits, dat is helaas voor mijn LAN te langzaam. :|
Als 200Mbps onvoldoende is, moet je al helemaal niet aan PLC beginnen. Die 1/5 is een overschatting. Gemiddeld haal je met een vergelijkbare G.hn of AV2.0 MIMO set in NL ongeveer 130Mbps link rate, wat neerkomt op zo'n 65Mbps netto throughput. Nu zijn er wel een paar heldere factoren die dit beinvloeden. Als je geaarde stopcontacten hebt werkt MIMO en kun je een stuk meer halen, misschien wel 200Mbps gemiddeld (heb ik itt die 130Mbps link rate/65Mbps netto geen harde gegevens van...), maar belangrijkste blijft de hoeveelheid verstoring tussen de 2 en 80MHz op je stroomnet. Dat is van tevoren zo goed als niet te bepalen en in praktijk nauwelijks achteraf te beinvloeden - je gaat niet alle lampen (grootste boosdoeners: spaar- en LED-lampen, nauwkeuriger: de spanningsomvormers erin) uitschakelen om betere netwerkverbinding te realiseren. Als je geluk hebt kun je netto boven de 400Mbps uitkomen met een set als dit, maar dan heb je het over de top <1% van installaties. Ga daar maar niet vanuit.
Nu ben ik aan het kijken naar deze bridge-oplossing. Ik heb altijd geleerd dat deze een latency toevoegen, wat opzicht niet erg is, maar hoe erg is deze?
<<1ms

Het is gewoon bridging tussen media, niet meer en niet minder - net zo goed als PLC dat is. Verschil is alleen dat je hogere data rates haalt dan met PLC practisch mogelijk is, wat de latency nog iets verlaagt.

Ik test standaard WiFi-spul met een redelijk high-end wireless bridge (een Netgear R7800), en haal - als de AP het aankan - 940Mbps als ik met ongedempt, schoon signaal werk - oftewel Gigabit Ethernet is de bottleneck daarom ben ik nu met een R9000 bezig om met 10GbE te kunnen werken, en latencies zijn niet meetbaar hoger dan met Ethernet. Natuurlijk ga je in praktijk meer ruis in de omgeving hebben dan dit, wat throughput zal verlagen en latency zal verhogen, maar dat ligt niet aan het bridgen maar aan de WiFi. Wat je op die S9 haalt zul je ook via een wireless bridge halen.
Is deze bv. meer dan met bijvoorbeeld AiMesh van ASUS? Of een repeater/range-extender (zijn die nog altijd hetzelfde tegenwoordig)?
"Mesh" is sowieso niets meer dan veredelde repeaters, maar dan met centraal beheer. Asus' AiMesh is in zoverre innovatief dat het 'gewone' routers mee laat doen in zo'n netwerk, maar verder krijg je op dat moment zelfde resultaat als met de meest low-end dual radio mesh sets.

Bovendien is dat niet wat je wilt - mesh/repeaters breiden WiFi-dekking uit ten koste van throughput, jij hebt gezien wat die S9 haalt absoluut geen WiFi-dekkingsprobleem op locatie, je wilt alleen een apparaat zonder WiFi-mogelijkheden aansluiten erop en wilt nadrukkelijk geen concessies doen qua throughput.

Apparaten die als repeater verkocht worden kunnen vaak ook voor wireless bridge spelen (bridgen is echt niet ingewikkeld...), maar het is low-end prut en jij hebt performance-eisen, dus ik kan het afraden.
Heeft het overigens ook zin om hier te kijken naar MU-MIMO als ik deze als bridge wil gebruiken?
Tip: minder druk maken om marketingblaat. MU-MIMO is bedoeld om efficiency te verhogen bij downstreamverkeer met meerdere low-end clients (telefoons enzo) tegelijk. Jij wilt één enkele client zo high-end mogelijk aansluiten. MU-MIMO gaat je dus niet helpen. MU-MIMO werkt ook alleen als alle clients het ondersteunen. Komt bij dat weinig MU-MIMO implementaties daadwerkelijk zinnig doen wat ze moeten; die van Qualcomm-Atheros kan daadwerkelijk in een relevante use-case (druk verkeer met smartphones in een cafe ofzo) een paar procent verbetering geven op totale throughput, maar die van Broadcom verlaagt het in praktijk zelfs. Nee dus, MU-MIMO kun je rustig negeren (en bij Broadcom-apparatuur zelfs liever uitzetten).
Het signaal hoeft eigenlijk niet verbeterd te worden, want inderdaad de snelheid is prima met mijn S9.
Idd.

Qua keuze bridge: je hebt nu een AC87U in de meterkast zitten. Dat heeft een nogal gare Quantenna 4x4:3 chipset (die ondanks beloftes geen MU-MIMO ondersteunt). Beste performance haal je als AP en bridge identiek zijn, dus nog een AC87U gebruiken als bridge. Als je goedkoop eentje 2e hands kan vinden is dat prima, maar nu de hoofdprijs voor een stuk afwijkende en niet meer in ontwikkeling zijnde apparatuur betalen zou ik afraden. Aangezien die Quantenna chipset toch maar 3 datastromen aankan, kun je net zo goed een willekeurige 3x3:3 chipset zonder MU-MIMO nemen, en dan kom je al snel uit bij een TP-Link Archer C7 als goedkoopste performante en degelijke optie, zeker als je er een WRT op zet (ben zelf fan van LEDE, maar het maakt hiervoor weinig uit welke je neemt).

De S9 heeft een Broadcom 4x4:4 MIMO, dus het heeft daadwerkelijk hogere specs dan de AC87U (hoezo overkill voor een smartphone? :P ), ze verbinden dus met 3 datastromen, dus ik verwacht dat je met pakweg die C7 zelfde performance gaat halen als bij de S9. Meer moet je hoegenaamd niet verwachten - wil je dat dan moet je investeren in 2x een 4x4:4 router voor zowel AP beneden als bridge bij je PC. IMHO idiote overkill (mocht je het toch willen, ik kan de Netgear R7800 van harte aanbevelen qua performance, stabiliteit en compatibility).

Soittakaa Paranoid!

Alle reacties

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Linux support van Broadcom chips zoals op de USB-AC68 is brak, je kunt beter naar Qualcomm-Atheros chipsets kijken. Die "Killier" NICs hebben QCA chips. Onder Windows uitermate beroerde drivers, maar solide onder Linux.

Verder de vraag welke bedrade infra wel aanwezig is. Stroom is er blijkbaar wel (en geen wonder dat je performance daar tegenvalt - zelfs met "2000Mbps" adapters mag je blij zijn als je 10% daarvan haalt), maar is er bijvoorbeeld een telefoonlijn of coaxkabel. Vooral die laatste is een goede, MoCA 2.0 levert stabiel >400Mbps echte throughput en wave 2 MoCA 2.0 en MoCA 2.5 zijn in staat een Gigabit Ethernetaansluiting vol te krijgen (>900Mbps gemiddeld gemeten hiero met een nieuwe Hirschmann INCA set).

Soittakaa Paranoid!

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Zijn hogere snelheden op je desktop wel noodzakelijk? Je behaalt immers al hogere snelheden dan je ziggo lijn. Of ben je vooral opzoek om je interne netwerk performance te verbeteren?

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

doei

@foxgamer2019 kan je wat meer vertellen waarom je niet met kabelgoten wilt werken ?
is het geen optie om door de vloer heen te boren bv ? als het begane grond is kan je wellicht door de kruipruimte.
Vloerverwarming word nooit tegen de muur aangelegd 10 tot 30cm er vanaf meestal :? je zou ook hiermee (china bestellen) en een steen schijfje .. een sleuf in de vloer kunnen slijpen meer werk als een plint maar je kan het wel wat oogstrellender afwerken .. ipv lelijke plint een accent dingetje op de vloer Opties zat

Heb je naar POF (Plastic Optical Fiber) gekeken ? zijn ongeveer net zo dik als speakerdraad .. conrad heeft er wat van.. het is echter geen gigabit maar wel stabiel.

@dion_b als hij coax kan leggen kan je ook cat5/ca6a kabel neerleggen toch ?

niet meer aanwezig

• Zawaponga
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-05 06:39
foxgamer2019 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 22:25:

Powerline heb ik in het verleden geprobeerd, maar dat was helaas met mixed feelings. Zijn er sinds één jaar alweer betere op de markt gekomen?

Alvast bedankt!
Devolo schijnt goede apparatuur te hebben, maar ik heb er zelf geen ervaring mee. Hangt natuurlijk ook van jouw elektrische bekabeling af. De magic 2 lan misschien iets voor jou?

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:29
foxgamer2019 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 22:25:

Nu heb ik de volgende alternatieven in gedachte:
- RT-AC87U inruilen voor 2x aiMesh RT-AC68U
- Powerline adapters voor desktop
- Andere USB-adapter voor Linux

....

Met aiMesh zou ik twee AP's kunnen maken en dan de desktop kunnen aansluiten via de kabel.
Er zit hier mogelijk wel latency op, al lees ik hier verschillende verhalen over.
Ik zou eerder gaan voor een goede (linux ondersteunde) wifi adapter, gezien een access point in 9 van de 10 gevallen eigenlijk niets anders is dan een (arm) linux kernel met drivers voor de specifieke hardware en een mooie web gui.
Mocht je voor een losse accesspoint gaan hoef je volgens mij ook niet de huidige AC87U te vervangen.

Waar heb je de snelheid (voor) nodig en is het mischien niet mogelijk om de high bandwidth spullen dichter bij elkaar te zetten op een eigen bedraad netwerk (al dan niet met eigen subnet)?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:58
Je kunt ook een accesspoint in station mode gebruiken om er gewoon ethernet van te maken.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

vso schreef op maandag 7 januari 2019 @ 10:50:
[...]

Op moment dat het netjes door ruime loze leidingen gaat kun je idd UTP ernaast trekken, maar als daar geen plek voor is, of als het ingemetseld is of erger, dan is dat geen optie. Mijn punt: als het er al ligt kan hij het gebruiken.

Soittakaa Paranoid!

• vso
  • Niet online

vso

doei

dion_b schreef op maandag 7 januari 2019 @ 11:25:
[...]
Op moment dat het netjes door ruime loze leidingen gaat kun je idd UTP ernaast trekken, maar als daar geen plek voor is, of als het ingemetseld is of erger, dan is dat geen optie. Mijn punt: als het er al ligt kan hij het gebruiken.
Als het er al ligt had hij toch wel gegoogled op "coax to UTP" ;)

Overgens .. voor die prijs van die meuk denk ik beter dat je de coax kan vervangen door 2x utp ..

niet meer aanwezig

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

vso schreef op maandag 7 januari 2019 @ 11:32:
[...]

Uhuh...
Overgens .. voor die prijs van die meuk denk ik beter dat je de coax kan vervangen door 2x utp ..
Als hij de coax nu niet gebruikt en als het vrij in een buis ligt zodat het vervangen kan worden, ja. Maar als hij de coax gebruikt voor TV is dat geen optie en als de coax niet vrij in een buis ligt ook niet. Dan moet je wat anders, en MoCA is niet duurder dan goede WiFi of high-end PLC, en presteert beter en stabieler dan beide.

Soittakaa Paranoid!

• drie van acht
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Is bijvoorbeeld een kabelplint een optie?

• foxgamer2019
  • Niet online
dion_b schreef op maandag 7 januari 2019 @ 09:46:
Linux support van Broadcom chips zoals op de USB-AC68 is brak, je kunt beter naar Qualcomm-Atheros chipsets kijken. Die "Killier" NICs hebben QCA chips. Onder Windows uitermate beroerde drivers, maar solide onder Linux.

Verder de vraag welke bedrade infra wel aanwezig is. Stroom is er blijkbaar wel (en geen wonder dat je performance daar tegenvalt - zelfs met "2000Mbps" adapters mag je blij zijn als je 10% daarvan haalt), maar is er bijvoorbeeld een telefoonlijn of coaxkabel. Vooral die laatste is een goede, MoCA 2.0 levert stabiel >400Mbps echte throughput en wave 2 MoCA 2.0 en MoCA 2.5 zijn in staat een Gigabit Ethernetaansluiting vol te krijgen (>900Mbps gemiddeld gemeten hiero met een nieuwe Hirschmann INCA set).
Heb helaas geen goede ervaringen met Atheros, wel met Intel.
Ik heb ook gekeken naar mogelijkheden voor het uitbreiden van mijn moederbord, heb helaas een M-ITX zonder extra beschikbare PCI-e bus, dan zou ik hier iets moeten hebben van een PCI-riser of van USB naar PCI-e.
Kawaii schreef op maandag 7 januari 2019 @ 09:52:
Zijn hogere snelheden op je desktop wel noodzakelijk? Je behaalt immers al hogere snelheden dan je ziggo lijn. Of ben je vooral opzoek om je interne netwerk performance te verbeteren?
Het gaat om de interne netwerk performance. Mijn data staat veelal op de NAS en die benader ik dan ook op afstand over SMB/NFS en ook om te streamen.
vso schreef op maandag 7 januari 2019 @ 10:50:
@foxgamer2019 kan je wat meer vertellen waarom je niet met kabelgoten wilt werken ?
is het geen optie om door de vloer heen te boren bv ? als het begane grond is kan je wellicht door de kruipruimte.
Vloerverwarming word nooit tegen de muur aangelegd 10 tot 30cm er vanaf meestal :? je zou ook hiermee (china bestellen) en een steen schijfje .. een sleuf in de vloer kunnen slijpen meer werk als een plint maar je kan het wel wat oogstrellender afwerken .. ipv lelijke plint een accent dingetje op de vloer Opties zat

[Afbeelding]

Heb je naar POF (Plastic Optical Fiber) gekeken ? zijn ongeveer net zo dik als speakerdraad .. conrad heeft er wat van.. het is echter geen gigabit maar wel stabiel.

Zit in apartment, helaas geen kruipruimte aanwezig. Kabelgoten zouden vanuit de meterkast moeten komen, en hoewel dat opzicht allemaal kan, moet ik door drie andere kamers heen. :|
Aragnut schreef op maandag 7 januari 2019 @ 10:56:
[...]

Ik zou eerder gaan voor een goede (linux ondersteunde) wifi adapter, gezien een access point in 9 van de 10 gevallen eigenlijk niets anders is dan een (arm) linux kernel met drivers voor de specifieke hardware en een mooie web gui.
Mocht je voor een losse accesspoint gaan hoef je volgens mij ook niet de huidige AC87U te vervangen.

Waar heb je de snelheid (voor) nodig en is het mischien niet mogelijk om de high bandwidth spullen dichter bij elkaar te zetten op een eigen bedraad netwerk (al dan niet met eigen subnet)?
Denk inderdaad dat een goede Linux-ondersteunende WiFi-adapter de enige optie is.
vso schreef op maandag 7 januari 2019 @ 11:32:
[...]

Coax ligt wel in de woonkamer, maar niet in de buurt van desktop helaas.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:54

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

De eerder genoemde powerline adapters zijn voor een goede werking afhankelijk van netjes aangelegde electra, bij voorkeur met randaarde, met zo min mogelijk overgangen (dus zoveel mogelijk volledig doorgetrokken draden). Als die bedrading goed is, zou ik het aanraden, maar anders is het weggegooid geld. Gegeven de "mixed feelings" die TS aangeeft te hebben, zou ik het hem niet aanraden, tenzij hij ondertussen verhuisd is.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

foxgamer2019 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:31:
[...]

Heb helaas geen goede ervaringen met Atheros, wel met Intel.
Onder Linux? Verbaast me, Atheros is meestal de benchmark als het op goede open-source support aankomt. Een QCA9880 zou een performante, stabiele oplossing moeten zijn IMHO. Dat gezegd, een Intel AC7260 zou ook prima zijn, maar die heb je niet in USB-uitvoeringen.
Ik heb ook gekeken naar mogelijkheden voor het uitbreiden van mijn moederbord, heb helaas een M-ITX zonder extra beschikbare PCI-e bus, dan zou ik hier iets moeten hebben van een PCI-riser of van USB naar PCI-e.
Heeft die mITX bord niet stiekem een mPCIe-slot waar je een laptopNIC op zou kunnen monteren? Dan kun je idd een AC7260 (of QCA9880 of iets anders) kunnen nemen.

Zo niet, even omdenken: je zou ook een degelijke WiFi-AP/router kunnen nemen en die als client bridge inzetten, om je desktop en andere spullen daar bedraad op aan te sluiten. Pakweg een TP-Link Archer C7 heb je 2e hands voor minder dan de meeste USB NICs en levert veel meer performance.

Soittakaa Paranoid!

• vso
  • Niet online

vso

doei

@foxgamer2019 tja als je data over gaat zetten en dat het doel is. doe jezelf een lol en leg kabels aan (cat 6a) dan maar door de 3 kamers heen ..

Meet zo exact mogelijk de lengte op en tel er minimaal 3 meter bij (speling) koop dan die lengte kabel 2x, knip van beide kabels aan 1 kant de stekker eraf .. en duw die samen door de muren heen. beschadig je 1 van de kabel door ruwe acties heb je een reserve / test kabel .. of voor andere doeleinden.

Aan de andere kant kan je een opbouw WCD / Stekker erop zetten .. (beide oplossingen zijn even duur .. tenzij je een UTP tang en wat rj45 stekkers krijgt) .. als ze een kabel tester hebben ben je helemaal blij.

niet meer aanwezig

• foxgamer2019
  • Niet online
dion_b schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:56:
[...]

Onder Linux? Verbaast me, Atheros is meestal de benchmark als het op goede open-source support aankomt. Een QCA9880 zou een performante, stabiele oplossing moeten zijn IMHO. Dat gezegd, een Intel AC7260 zou ook prima zijn, maar die heb je niet in USB-uitvoeringen.

[...]

Heeft die mITX bord niet stiekem een mPCIe-slot waar je een laptopNIC op zou kunnen monteren? Dan kun je idd een AC7260 (of QCA9880 of iets anders) kunnen nemen.

Zo niet, even omdenken: je zou ook een degelijke WiFi-AP/router kunnen nemen en die als client bridge inzetten, om je desktop en andere spullen daar bedraad op aan te sluiten. Pakweg een TP-Link Archer C7 heb je 2e hands voor minder dan de meeste USB NICs en levert veel meer performance.
Hoe zit het precies met lagency? Ik wil het liefst bij ASUS blijven i.v.m. Merlin firmware waar ik nogal wat dingen van gebruik o.a. dnscrypt.

Het heeft wel een m.2. slot - maar hoe herken ik zo'n mPCIe-slot? Het gaat hier om een ASUS B150i (spijtig de non-Wifi versie).

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

foxgamer2019 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 21:18:
[...]

Hoe zit het precies met lagency? Ik wil het liefst bij ASUS blijven i.v.m. Merlin firmware waar ik nogal wat dingen van gebruik o.a. dnscrypt.
Dat staat hier toch los van? Je laat je huidige router staan waar het staat, je neemt hier gewoon een wireless bridge, dat is een 'dom' layer 2 apparaat dat een WiFi-uplink heeft en als client verbindt met de router/AP, en die verbinding bridget naar Ethernet. Dat kan natuurlijk met een Asus, maar er is nul reden om daar specifiek bij te blijven aangezien het niets met de routerfunctionaliteit te maken heeft.

Mbt latency - de toegevoegde latency van Ethernet is totaal verwaarloosbaar met de latency van WiFi. Wil je dat niet? Trek dan alsnog een kabel, want WiFi direct op een moederbord gaat niet zinnig lagere latencies hebben.
Het heeft wel een m.2. slot - maar hoe herken ik zo'n mPCIe-slot? Het gaat hier om een ASUS B150i (spijtig de non-Wifi versie).
Er zijn ook WiFi-modules beschikbaar voor m.2, denk aan de Intel AC8260.

Soittakaa Paranoid!

• foxgamer2019
  • Niet online
@dion_b Die m.2 module is helaas al ingebruik voor een NVMe.

Inmiddels bij Ziggo powerlines besteld zonder Wi-Fi, ik ga eens testen of die nieuwe standaard (had hiervoor v2) voor een snelheden en stabiliteit biedt.

Mocht het niks worden, dan ga ik even kijken, maar dan wordt het waarschijnlijk mijn MB vervangen door een met Wi-Fi of een extra PCI-e slot.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat lijkt me aanzienlijk duurder dan een willekeurig routerje als wireless bridge, en gezien de performance op de S9 ga je die zeker ook niet met PLC-prut overtreffen (al is het relatief goede G.hn). Vanwaar die optie niet verder bekijken?

[Voor 32% gewijzigd door dion_b op 09-01-2019 00:42]

Soittakaa Paranoid!

• foxgamer2019
  • Niet online
@dion_b Ik heb nu inderdaad spijt van die aanschaf, al kan ik ze gelukkig kosteloos terugsturen naar Ziggo.
Na wat reviews te hebben gelezen, blijkt dat je bij Powerline al blij mag zijn met 1/5 van de geadverteerde snelheid, bij deze zou dat uitkomen rond de 200Mbits, dat is helaas voor mijn LAN te langzaam. :|

Nu ben ik aan het kijken naar deze bridge-oplossing. Ik heb altijd geleerd dat deze een latency toevoegen, wat opzicht niet erg is, maar hoe erg is deze? Is deze bv. meer dan met bijvoorbeeld AiMesh van ASUS? Of een repeater/range-extender (zijn die nog altijd hetzelfde tegenwoordig)? Heeft het overigens ook zin om hier te kijken naar MU-MIMO als ik deze als bridge wil gebruiken?
Het signaal hoeft eigenlijk niet verbeterd te worden, want inderdaad de snelheid is prima met mijn S9.

Thanks. :)

[Voor 7% gewijzigd door foxgamer2019 op 09-01-2019 09:31]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

foxgamer2019 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 09:30:
Als 200Mbps onvoldoende is, moet je al helemaal niet aan PLC beginnen. Die 1/5 is een overschatting. Gemiddeld haal je met een vergelijkbare G.hn of AV2.0 MIMO set in NL ongeveer 130Mbps link rate, wat neerkomt op zo'n 65Mbps netto throughput. Nu zijn er wel een paar heldere factoren die dit beinvloeden. Als je geaarde stopcontacten hebt werkt MIMO en kun je een stuk meer halen, misschien wel 200Mbps gemiddeld (heb ik itt die 130Mbps link rate/65Mbps netto geen harde gegevens van...), maar belangrijkste blijft de hoeveelheid verstoring tussen de 2 en 80MHz op je stroomnet. Dat is van tevoren zo goed als niet te bepalen en in praktijk nauwelijks achteraf te beinvloeden - je gaat niet alle lampen (grootste boosdoeners: spaar- en LED-lampen, nauwkeuriger: de spanningsomvormers erin) uitschakelen om betere netwerkverbinding te realiseren. Als je geluk hebt kun je netto boven de 400Mbps uitkomen met een set als dit, maar dan heb je het over de top <1% van installaties. Ga daar maar niet vanuit.
Nu ben ik aan het kijken naar deze bridge-oplossing. Ik heb altijd geleerd dat deze een latency toevoegen, wat opzicht niet erg is, maar hoe erg is deze?
<<1ms

Het is gewoon bridging tussen media, niet meer en niet minder - net zo goed als PLC dat is. Verschil is alleen dat je hogere data rates haalt dan met PLC practisch mogelijk is, wat de latency nog iets verlaagt.

Ik test standaard WiFi-spul met een redelijk high-end wireless bridge (een Netgear R7800), en haal - als de AP het aankan - 940Mbps als ik met ongedempt, schoon signaal werk - oftewel Gigabit Ethernet is de bottleneck daarom ben ik nu met een R9000 bezig om met 10GbE te kunnen werken, en latencies zijn niet meetbaar hoger dan met Ethernet. Natuurlijk ga je in praktijk meer ruis in de omgeving hebben dan dit, wat throughput zal verlagen en latency zal verhogen, maar dat ligt niet aan het bridgen maar aan de WiFi. Wat je op die S9 haalt zul je ook via een wireless bridge halen.
Is deze bv. meer dan met bijvoorbeeld AiMesh van ASUS? Of een repeater/range-extender (zijn die nog altijd hetzelfde tegenwoordig)?
"Mesh" is sowieso niets meer dan veredelde repeaters, maar dan met centraal beheer. Asus' AiMesh is in zoverre innovatief dat het 'gewone' routers mee laat doen in zo'n netwerk, maar verder krijg je op dat moment zelfde resultaat als met de meest low-end dual radio mesh sets.

Bovendien is dat niet wat je wilt - mesh/repeaters breiden WiFi-dekking uit ten koste van throughput, jij hebt gezien wat die S9 haalt absoluut geen WiFi-dekkingsprobleem op locatie, je wilt alleen een apparaat zonder WiFi-mogelijkheden aansluiten erop en wilt nadrukkelijk geen concessies doen qua throughput.

Apparaten die als repeater verkocht worden kunnen vaak ook voor wireless bridge spelen (bridgen is echt niet ingewikkeld...), maar het is low-end prut en jij hebt performance-eisen, dus ik kan het afraden.
Heeft het overigens ook zin om hier te kijken naar MU-MIMO als ik deze als bridge wil gebruiken?
Tip: minder druk maken om marketingblaat. MU-MIMO is bedoeld om efficiency te verhogen bij downstreamverkeer met meerdere low-end clients (telefoons enzo) tegelijk. Jij wilt één enkele client zo high-end mogelijk aansluiten. MU-MIMO gaat je dus niet helpen. MU-MIMO werkt ook alleen als alle clients het ondersteunen. Komt bij dat weinig MU-MIMO implementaties daadwerkelijk zinnig doen wat ze moeten; die van Qualcomm-Atheros kan daadwerkelijk in een relevante use-case (druk verkeer met smartphones in een cafe ofzo) een paar procent verbetering geven op totale throughput, maar die van Broadcom verlaagt het in praktijk zelfs. Nee dus, MU-MIMO kun je rustig negeren (en bij Broadcom-apparatuur zelfs liever uitzetten).
Idd.

Qua keuze bridge: je hebt nu een AC87U in de meterkast zitten. Dat heeft een nogal gare Quantenna 4x4:3 chipset (die ondanks beloftes geen MU-MIMO ondersteunt). Beste performance haal je als AP en bridge identiek zijn, dus nog een AC87U gebruiken als bridge. Als je goedkoop eentje 2e hands kan vinden is dat prima, maar nu de hoofdprijs voor een stuk afwijkende en niet meer in ontwikkeling zijnde apparatuur betalen zou ik afraden. Aangezien die Quantenna chipset toch maar 3 datastromen aankan, kun je net zo goed een willekeurige 3x3:3 chipset zonder MU-MIMO nemen, en dan kom je al snel uit bij een TP-Link Archer C7 als goedkoopste performante en degelijke optie, zeker als je er een WRT op zet (ben zelf fan van LEDE, maar het maakt hiervoor weinig uit welke je neemt).

De S9 heeft een Broadcom 4x4:4 MIMO, dus het heeft daadwerkelijk hogere specs dan de AC87U (hoezo overkill voor een smartphone? :P ), ze verbinden dus met 3 datastromen, dus ik verwacht dat je met pakweg die C7 zelfde performance gaat halen als bij de S9. Meer moet je hoegenaamd niet verwachten - wil je dat dan moet je investeren in 2x een 4x4:4 router voor zowel AP beneden als bridge bij je PC. IMHO idiote overkill (mocht je het toch willen, ik kan de Netgear R7800 van harte aanbevelen qua performance, stabiliteit en compatibility).

Soittakaa Paranoid!

• foxgamer2019
  • Niet online
@dion_b Laat ik nou net nog een ASUS RT-AC87U hebben! Helemaal niet meer aan gedacht (staat bij mijn moeder), en die kan ik dan gebruiken voor het instellingen van een media-bridge. :)

Eigenlijk moet ik een ander topic aanmaken, maar ik wil het toch even aan je vragen.
Welke router zou voor mijn moeder (ook Ziggo 200/20) een goede vervanger zijn?
Ik ben opzoek naar een router met goed bereik, liefst (ook) met dd-wrt/OpenWRT ondersteuning en een max. prijs van 75 euro.

De TP-Link Archer C7 heeft die OpenWRT, maar volgens de omschrijving enkel V2. Is er eentje hieronder die ook OpenWRT ondersteuning biedt en toch een beetje future proof is?

Bedankt maarweer!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Welke modemrouter heeft ze van Ziggo? Tenzij je moeder net zoveel houdt van tweaken met netwerkspul als jij voldoen de instelmogenlijkheden daarin waarschijnlijk voor haar ruimschoots. De nieuwere (Compal en Arris Connecboxen) hebben net iets betere WiFi dan de Archer C7, en doen maar net iets onder voor de AC87U (plus minder compatibiliteitsgedoe dan met Quantenna spul).

Toch een losse? Voor EUR 75 is de keuze vrij beperkt, dan kom ik idd alleen op de C7 uit. Dat enkel v2 WRT ondersteunt is anno 2019 een non-issue, alles van de afgelopen 5 jaar is een v2. Sterker nog, koop er gewoon eentje 2e hands, ze zijn volop te krijgen.

Eerstvolgend apparaat wat IMHO significant meerwaarde boven een C7 met WRT biedt is de Netgear R7800, maar dan heb je het gelijk over EUR 150. Daar zit weinig tussenin.

Soittakaa Paranoid!

• foxgamer2019
  • Niet online
@dion_b Ik ga eens contact opnemen met Ziggo, hopelijk kan ik dan de Connectbox gebruiken ter vervanging.

Bedankt nogmaals voor de hulp. :)

PS. Nog even als aanvulling dat ik gelukkig geen enkele problemen heb met de RT-AC78U, ook al is dat bij deze chipset inderdaad bekend.

[Voor 32% gewijzigd door foxgamer2019 op 09-01-2019 18:01]

• foxgamer2019
  • Niet online
@dion_b Even als update, misschien ook handig voor andere. :)
Dit is met 2x ASUS RT-AC78U, met één dus in bridge-mode (beide laatste merlin versie):
code:
1
2
3
4
5
6
7
// Veelal is dit de status:
975 / 1170 Mbps
-55 dBm

// Maar ook uitschieters als:
1040 / 1170 Mbps
-54 dBm

En natuurlijk ook drops, maar niet super laag.
Ook met ping zit ik nog altijd rond de ~17ms.

Ik heb nog één vraag - het is voor mij nu ook mogelijk hogere kanalen te gebruiken (149+/80), heeft dit zin?
Een lager kanaal gaat toch beter door muren heen? De snelheid is meer dan prima, maar ik vraag het omdat er best veel clients op 49/80 zitten op dit moment en of dit mijn verbinding ten goede komt.

[Voor 6% gewijzigd door foxgamer2019 op 13-01-2019 18:17]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

foxgamer2019 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 18:16:
[...]

Ik heb nog één vraag - het is voor mij nu ook mogelijk hogere kanalen te gebruiken (149+/80), heeft dit zin?
Een lager kanaal gaat toch beter door muren heen? De snelheid is meer dan prima, maar ik vraag het omdat er best veel clients op 49/80 zitten op dit moment en of dit mijn verbinding ten goede komt.
In EU is het simpel: je mag 36-140 gebruiken, en niet hoger.

Nu heb ik nog nooit gehoord van iemand die gedonder kreeg ivm die US-only kanalen gebruiken (en ik heb dit bij degene die bij Agentschap Telecom belast is met klachten over onjuist spectrumgebruik nagevraagd), maar dan nog zou ik het niet doen.

Hoewel de 5GHz-band breed is, is er niet echt sprake van zinnige natuurkundige verschillen tussen onder- en bovenkant. Veel belangrijkere reden om niet boven de 140 te zitten is dat de meeste EU clients alleen de EU kanalen zullen scannen waardoor het waarschijnlijk is dat sommige geen verbinding zullen kunnen maken op die kanalen.

IMHO is dit beste volgorde (van goed naar slecht) van kanalen in de 5GHz:
- 100+/80 (want DFS, 1W zendvermogen en 1 min CAC)
- 52+/80 (want DFS en 1 min CAC, helaas maar 200mW zendvermogen)
- 116+/80 (want DFS, 1W zendvermogen, maar 10 min CAC)
- 36+/80 (geen CAC, want geen DFS, en verder maar 200mW zendvermogen)

Ik zou bij twee AP's dus de ene op 100+/80 en de andere op 52+/80 zetten.

Soittakaa Paranoid!

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee