Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

plaatsing en legplan panelen; hoeveel ruimte?

Pagina: 1
Acties:

• bolleh
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 23:55
Inleiding
Ik kijk al een tijdje mee in dit topic, sinds 1 december woon ik in een nieuw huis en wil daar graag zonnepanelen gaan (laten) installeren. Nu zit ik met een dak voor wat op het noordoosten is gericht, een achterkant die op het zuidwesten is gericht, en nog twee platte daken(bijkeuken 3,40 x 2,80 en schuur 3,78 x 5,48). Er is een 3 fase aansluiting(3x25A) in de woning aanwezig.

Achter op het zuidwesten lijkt mij de beste eerste stap, die is volledig schaduwvrij in de zomer echter zit ik wel met op beide boven verdiepingen een dakkapel over vrijwel de gehele breedte van de woning(6 meter). Op de noordoost kant zit ook een kleine dakkapel en drie dakramen.

Tekening / foto

De hoogtes die ik heb opgemeten aan de achterkant van de woning zijn:
A: 1,65
B: 1,74-1,80 (schatting op basis van afmeting pannen, 29cm hoog, 20,7 breed)

Gewenste situatie
Ik zou graag genoeg panelen willen leggen om in het eigen gebruik te kunnen voorzien, en liefst zoveel mogelijk voorbereid op eventuele overstap naar een warmtepomp oid in de toekomst. Wat mijn jaarverbruik zal zijn weet ik nog niet, maar ik houdt momenteel dagelijks de meters bij en kom op gemiddeld 13kwh per dag, let wel dat sinds ik dit bijhoudt er elke dag wel iemand thuis is geweest ivm vakanties. Ik vermoed dat een jaarverbruik van 3.000-3.500kwh realistisch is momenteel.

Ik denk zelf aan het volgende:
Schuin dak voorkant: 1x5 in portrait gericht op noordoosten
Schuin dak achterkant: 2x5 in portrait gericht op zuidwesten
Bijkeuken: 2x2 schuin onder kleine hoek gericht op zuidoosten
Schuur: voorlopig niets ivm verwachte schaduw in de zomer van boom ten zuiden van de schuur.

Vragen
Nu zijn mijn vragen:
1. De standaard panelen zijn 1,65 lang, dit betekent in mijn eerste meting dat de onderkant van het paneel vrijwel tegen het dak van de dakkapel komt, en de bovenkant tot boven de lood afdichting van de bovenste dakkapel. Is dit een probleem, eventueel qua montage? Of kan ik beter kijken naar panelen met een iets kleinere maat?
2. De panelen komen helemaal boven de dakkapel ongeveer 10-15 centimeter van de nok van het dak af, is dit wel verstandig of moet ik hier niet al te veel van verwachten qua wind en dergelijke? Of kan ik ook hiervoor beter kijken naar panelen met een iets kleinere maat?
3. Zie ik een beter legplan over het hoofd? Landscape tussen de dakkapellen en boven de bovenste dakkapel kan ook maar dan natuurlijk minder panelen, eventueel zou ik dan de bovenkant van de dakkapellen ook vol kunnen leggen om dat te compenseren / aanvullen, maar ik heb op dit moment geen idee of de constructie van de dakkapellen dat zal houden.

Kortom er is zoveel informatie hier in het topic, en op internet te vinden, dat ik door de bomen het bos niet meer zie :)

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

Panasonic hit kuro 325 Wp zijn 1590 x 1053
Dat komt beter uit denk ik.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 07-01-2019 03:22 (102%)

Live PVoutput - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• bolleh
Die had ik inderdaad gezien, maar die zijn qua aanschaf bijna 2x zo duur dan goedkopere panelen. Zijn er nog meer panelen met een dergelijk afwijkend formaat?

Het lijkt mij dat gezien er vrijwel geen schaduw valt het weinig uitmaakt of er goedkope panelen of duurdere Panasonic geplaatst worden?

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

Dan wordt het solaredge of micro omvormers aanschaffen omdat je te weinig spanning hebt.
De panasonic leveren 59 Vmpp en de gewone 32 Vmpp

Dus waar stop je liever het geld in?

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 07-01-2019 07:49 (16%)

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 00:10
Veel installateurs blijven liefst een halve of volledige dakpan van nok of dakkapel of goot of zijkant. Gelukkig is de onderste rij wel gemakkelijk schoon te maken mocht die vies worden van opspattend water.

1 als 5 of 6 cm het verschil maakt kom je bij nieuwe panelen inderdaad op Panasonic, is tweedehands een optie? Dan heb je regelmatig partijen van 80 cm breed.

2 met wat extra dakhaken kun je wel iets versterken. Kijk eens bij andere daken in de buurt.

3 6 panelen van 2 meter? Die kunnen in 1 string en het voltage wordt ruim hoog genoeg (lager dan optimaal maar het scheelt minder dan 1.5% omvormerrendement.

15xQ Cells 310 Full Black, Solax X1 5.0, Atlantic Explorer 3 270 coil

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

@busscherski
En de andere kant van het dak en de uitbouw bij de keuken?

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 07-01-2019 09:35 (86%)

• busscherski
@AUijtdehaag

Ik had even op de eerste stap gefocust.

Moet de tweede stap ook op korte termijn?

• bolleh
Ik zou het liefst inderdaad de achtergevel doen en meteen de voorkant / bijkeuken. Als ik voorzichtig reken zou ik met 10 panelen zuidwest op de achterkant zo’n 2500kwh per jaar moeten doen(10x300x0,85x0,9) maar zoals gezegd zou ik het prettig vinden met het oog op mogelijk afschaffen salderingsregeling dat er op elk moment van de dag wel energie opgewekt wordt gedurende de dag.

Dat leek mij qua dak oriëntatie haalbaar, maar dat is zonder solaredge / micro omvormers dus niet haalbaar?

• busscherski
Als je het beste wilt moet je de Panasonics nemen.
En Solaredge is ook niet verkeerd.
Maar er zijn ook mogelijkheden die wat sneller terugverdiend worden.

Volgens Sunnydesign tool zijn 4 standaard panelen genoeg voor een SMA, de omvormer efficientie ligt dan wel slechts rond 93% ipv de 97% die de achterkant haalt. Hoeveel panelen van 2 meter passen hier?

Optie 1:
3 kW string omvormer met 2 mppt's.
String A: 6 panelen van 72 cellen (achterkant)
String B: 5 panelen van 60 cellen (voorkant)
QS1 voor de 4 panelen op de bijkeuken.

Optie 2:
Ik heb zelf geen ervaring met Tigo's en heb er niet zoveel verstand van maar heb er veel goede verhalen over gehoord.

3 kW string omvormer met 2 mppt's.
String A: 6 panelen van 72 cellen + 4 panelen op de bijkeuken met 4 Tigo`s, allemaal in 1 lange string. Zolang de spanning en stroom per cel ongeveer gelijk is werkt dat. De string spanning komt dan dichtbij het ideale punt.
String B: 5 panelen van 60 cellen

Dan heb je 7.2 + 5 + 4 = 16.2 panelen van 1.65 m geplaatst

Is de schaduw op de schuur dermate aanwezig dat het minder opbrengt dan op NO?

Als je alleen de opbrengst wil monitoren en niet voltages etc. zou je er ook een verbruiksmeter tussen kunnen tweaken.

• bolleh
Het huis is precies 6 meter breed, dus dan passen er 3 in landscape maar dan zit je dus echt tegen de rand van het dak aangezien het een hoekwoning is.

Als ik het goed begrijp is het gebruik van de pana hit kuro in portrait beter ivm kleinere afmeting en beter aangeraden omdat hier meer cellen per paneel gebruikt worden.

Zou ik die op de achterzijde kunnen combineren met panelen op de bijkeuken / voorkant van de woning?

Als daarbij dan geen kostbaardere omvormer nodig is dan valt het qua kosten inderdaad wel mee.

Is het daarbij dan ook mogelijk om de 2 rijen op de achterzijde in 1 string te plaatsen. En een x aantal panelen op de voorzijde(NO) + 4 op de bijkeuken gericht op het oosten gezamenlijk als tweede string?

Bijv 10 portrait op de achterzijde zuidwest, 4 op de bijkeuken oost en 6 op de voorkant noordoost?

bolleh wijzigde deze reactie 07-01-2019 21:34 (6%)

• busscherski
En 3 x 1960 mm?

https://www.winkelman-zon...30wp/51573/?display=tiles

Ja van de Kuro's kun je er minder in een string doen. Vanaf 3 kan al op een string omvormer. En de omvormer zit in gevallen met weinig plaats op het dak gemakkelijker op het ideale voltage. Met gewone panelen zit je met +/- 12 stuks op het ideale voltage. Met Kuro`s rond 7 al. Bij het ideale voltage heb je tot 5% meer jaaropbrengst dan met het laagste voltage dat het nog net werkt.

Voorkant en bijkeuken op 1 string is denk ik niet zo handig omdat de bijkeuken meestal veel meer licht vangt dan de panelen op de voorkant. Verdiep je even in Tigo's, weet ik ook niet zoveel van.

• bolleh
Dan denk ik toch te gaan voor 2x5 kuro op het achterdak op het zuidwesten gericht en 4x kuro op de bijkeuken op het zuidoosten gericht.

Dan zou ik dus twee strings hebben, 1 voor elk dak?

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

Je kan:
2x 5 op ingang 1 zetten (2 strings van 5 panelen, parallel schakelen eventueel met y-connectoren)
Eventueel 1x 5 op diezelfde ingang parallel erbij zetten (noordoost dak)
1x 4 op ingang 2 zetten. (platdak)

De strings die je parallel zet, moeten dezelfde hoeveelheid panelen in een string hebben.
Als je zuidwest met noord oost wil combineren, kan dat gewoon.
Als alle panelen in dezelfde string maar dezelfde kant opkijken en dezelfde helling hebben.

Maar het kan geen kwaad, een en ander ff in te vullen in https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/ (kies nieuw project)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 08-01-2019 20:03 (11%)

• bolleh
Kijk leuke website, leuk om mee te spelen.
Ik heb eens even 2x5 panasonic 325wp(ZW) en 4x panasonic 325wp ingevoerd(ZO). NO ben ik eigenlijk wel vanaf gestapt qua idee. Deze twee daken dekken al een groot deel van de dag af doordat er vanaf 10 uur zon op begint te schijnen en tot laat in de avond schaduwvrij.

Nu vraag ik mij alleen af welke soort inverter daar het best bij past? Ik heb zitten spelen met de tool en kwam met zowel de Sunnyboy (1-fase) en de STB (3-fase) op hetzelfde uit:

Sunnyboy 4.0-1AV-41:

Kan deze 1-fase inverter echter wel aangesloten worden op een 3-fase meterkast aansluiting?

STP 4.0-3AV-40:

Zijn er ook nog andere merk / modellen inverters(niet per se op deze site vermeld) die geschikt zouden zijn voor dit legplan?

Ik ben van plan om van het weekend te starten met offertes opvragen, en dan die te toetsen aan hetgeen jullie hier aanraden.

• bolleh
@AUijtdehaag @busscherski

Toch nog één laatste vraag.
Na wat nagedacht te hebben en een aantal offertes verder(die allemaal met Solaredge spul komen, zelfs nadat ik aangeef geen schaduw te hebben op het dak) heb ik op de website van Sunnydesign een samenstelling gevonden waarin ik mij kan vinden, en die op Solar-bouwmarkt inclusief installatie op een totaalbedrag uitkomt waar ik happy mee ben.

Het zou dan gaan om het volgende:
6x Trina 300WP all black gericht op het Zuidwesten, 2x3 landscape tussen en boven de dakkapellen in 1 string op 1 MPPT.
4x Trina 300WP all black gericht op het Zuidoosten op het dak van de bijkeuken onder hoek van 20 graden in een tweede string op de tweede MPPT.

€ 1440,- 10x Trina 300WP all black
€ 959,- SMA Sunnyboy 3.0 (1 fase)
€ 955,- Installatie
€ 568,- Installatiemateriaal (schuin dak + plat dak)
€ 3922,- Totaal inclusief BTW
€ 3241,- Totaal exclusief BTW

Dit is de informatie uit de Sunny Design website:

Dit is via suncalc.net de zonnestand in januari / april / juni.
Januari: vanaf opkomst zon geen schaduw op ZO panelen
April: vanaf 9 uur geen schaduw op ZO panelen
Juni: vanaf 10 uur geen schaduw op ZO panelen

Laatste vragen:
1. Kom ik weg met die 4 panelen op 1 string op deze omvormer? Of moet ik hiervoor echt denken aan panelen zoals de Panasonic met een hoger voltage?
2. Ik mis op de ZO panelen alleen in het begin van de ochtend zon vanwege wat schaduw van de buurman, maar zo vroeg in de ochtend lijkt de instraling mij sowieso laag en dus eigenlijk niet boeiend.
3. Zie ik nog iets over het hoofd? Is er een andere inverter die vergelijkbare prestaties levert voor een lagere prijs? Keuze voor de SMA 3.0 is nu gemaakt op basis van 2 mppt's en de mogelijkheid om zoals door jullie aangegeven in de toekomst ook nog pannelen op Noordoost te leggen en die op de 1e MPPT bij te schakelen.

De totaalprijs bij Solar-bouwmarkt ligt in de comfortzone en scheelt een heleboel offertes opvragen en vergelijken.

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

Ik zou zeggen, probeer het.
Is het niks kan je altijd nog die 4 panelen verplaatsen op noordoost (en 2 bijkopen) en 4 panasonics kopen voor het platdak.

Vul voor de gein ook eens 4 panasonics in ipv 4 gewone en kijk wat het doet met het rendement.

• bolleh
Als ik die 4 vervang door Panasonic 325wp dan vliegt uiteraard het Typical PV voltage omhoog van die MPPT van 123V naar 219V. Jaarlijks energieopbrengst gaat van 2.732kWh naar 2.826kWh

Dat lijkt mij dus niet zoveel verschil uit te maken, behalve dan dat met de Panasonic dus sneller aan het minimum DC voltage kom, begrijp ik dat correct?

• busscherski
4 panelen is wel de absolute ondergrens met een normale string omvormer. De SMA zou moeten doen wat Sunnydesign beloofd. Je kunt nog kijken naar andere merken die nog lagere voltages noemen. Liefst met een efficiency graph erbij met een laag voltage.

https://www.google.com/ur...9_Lm&ust=1547747563161331

Je bent op zoek naar een omvormer met 2 mmpt's met lage startspanning en lage full power spanning.
.
Voor 1 grote omvormer zou je kunnen kijken bij
https://static.webshopapp...owatt-2500mtl-5000mtl.pdf
Growatt 2500MTL-S Full load dc voltage range vanaf 130 V

Of 2 kleine omvormers. Er zijn namelijk kleine omvormers doe beter om kunnen gaan met lage voltages.

Omniksol-1k-TL-M MPPT Voltage Range at Nominal Power vanaf 100 V.
Omniksol-1.5k-TL-M MPPT Voltage Range at Nominal Power vanaf 125V.

Of kijk even bij Solis mini.
http://www.durasolar.nl/l...%200,7%20-%202kW%20NL.pdf

Deze kleine omvormers met slechts 1 mppt vermelden lagere startspanningen dan de SMA waarmee je de simulatie gedaan hebt.

Vergelijk de specificaties goed.

edit:
voltage is vooral afhankelijk van de temperatuur, hoe warmer hoe lager het voltage.
stroom (Amperage) is vooral afhankelijk van de hoeveelheid licht.
De omvormer probeert altijd je optimale hoeveelheid stroom te trekken zodat het vermogen maximaal is.

busscherski wijzigde deze reactie 16-01-2019 18:59 (8%)

• busscherski
gelukt?

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True