Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Inrichten domoticakast

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Herbiek616
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 20-02 22:15
Ik heb ons huis, bij de bouw ervan, voorzien van een flink aantal loze buizen..

Deze komen allemaal uit in een lege vaste kast op de eerste etage (op de overloop). Zie foto

Zoals je kunt zien. komen de buizen zowel uit het plafond als uit de grond.

Ik heb alle elektra in eerste instantie conventioneel aangelegd, waarbij vanuit de meterkast de lichtgroepen naar een centraaldoos lopen en van daaruit naar andere centraaldozen in dezelfde groep en naar WCD's en lichtschakelaars.

Vrijwel alle schakelaars en WCD's zijn echter ook voorzien van een loze buis richting de getoonde domoticakast. Dit geld ook voor alle centraaldozen in ons huis. De enige uitzondering daarop is de garage. Daar wilde ik eerst een aparte centraaldoos voor loze leidingen in die ruimte (plus uit de tuin) plaatsen, maar inmiddels denk ik dat het beter is daar een aparte kleine schakelkast te plaatsen.

De afstand tussen meterkast (begane grond) en domoticakast (eerste etage) is relatief kort en kan relatief simpel enkele kabels van elke lichtgroep naar de domoticakast trekken

De plaat tegen de achterkant is 86cm breed en 230m hoog.

Ik heb enkele voorbeelden gezien van zulke gevulde kasten waarbij er kabelgoten zijn gebruikt langs beide zijden (links en rechts) en horizontaal tussen de DIN rails.
Uit een overgebleven voorraad heb ik een aantal van zulke kabelgoten (met sleuven) kunnen meenemen.
Het gaat om de volgende afmetingen (hoogte x breedte):

3 stuks 60x25
3 stuks 80x40
3 stuks 80x30
3 stuks 80x60

Hoe kan ik die het beste in mijn kast verwerken?

Zelf denk zit ik er aan te denken om zowel de 80x60 als de 80x30 naast elkaar in verticale richting in de hoeken links en rechts te plaatsen. Ik heb daarmee een totale gootbreedte van 90mm en kan toch wat kabels apart houden.

De goot van 80x40 gebruik ik dan om de horizontale verbindingen te maken tussen link en rechts. Eventueel kan ik 2 dwarsgoten maken van een tweeën gezaagde 3de koker.

Ik heb geen idee hoeveel devices ik op de DIN rail ga klikken en hoeveel ik er daar van nodig heb.
Bij Loxone zag ik dat de ideale afstand tussen device en goot 3cm is. Maar wat is de maximale afmeting van een device zelf?

Verder heb ik het plan om ook beide zijkanten van de kast te voorzien van OSB constructieplaat dat ik nog heb liggen zodat ik daar devices zonder DIN rail bevestiging kan vastschroeven.

Iemand tips voor mij?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: maart 2017
  • Nu online
Je vragen zijn echt te generiek en zo open dat er eigenlijk geen zinnig woord over te zeggen is.

Zaken waar je over na moet denken:
- wat wil je allemaal automatiseren? Welke oplossing ga je gebruiken en wat komt er dan aan apparatuur in de centrale kast te hangen? En welke toekomstplannen heb je nog waar je ruimte voor wilt reserveren?
- hoe ga je de kabels monteren? Rijgklemmen?
- hoe zorg je ervoor dat laagspanning en 230v volledig gescheiden zijn?

Daarna; maak een ontwerp op papier op schaal om gevoel te krijgen bij de maten. Post die hier voor feedback

Sethro wijzigde deze reactie 06-01-2019 21:40 (31%)

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 10:48

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

ik zou eerst in het (grote?) nette lan c.q meterkast topic kijken hierin laat men veel voorbeelden zien van wegwerken van kabel zooi.

Overgens ik vraag me af of je wel onderzoek hebt gedaan voordat je hieraan begon, want zoveel domotica ken ik niet die die bekabeld is, en steeds meer is wifi (helaas).

Volgens mij kan je beter netwerk bekabeling toepassen en c.q patchpaneel in de kast wegwerken .. de overige ruimte kan je trouwens nog steeds gebruiken voor domotica maar dan is je bekabelings vraag gedekt. stroom kan je ook via Power over Ethernet (PoE) doen voor je domotica mocht het bekabeld kunen anders heb je overal internet/netwerk :)

http://students.imsa.edu/~crazycub/tolkienwin98.htm <--- Tolkien vs Microsoft

• Herbiek616
Al langere tijd heb ik mijn zinnen gezet op automatisering via Loxone en een aantal van hun componenten.

Ik wil de volgende items gaan automatiseren:

Schakelen van verlichting in het gehele huis, totaal 25 lichtpunten, waarvan een stuk of 12 via dimmers (ik voorzie nu nog niet het gebruik van kleuren verlichting).

Uitlezen en aansturen van Modbus signalen van de Duco ventilatieunit en wellicht later van 2 Mitsubishi Heave Industry airconditioners

Uitlezen van een stuk of 10 temperatuur/RH sensoren via 1-wire.

Aansturen van 15 zoneverwarming kleppen (24VDC) van Robot in 7 verschillende vloerverwarmings zones.

Schakelen van een 5tal 24 V AC gestuurde schakelkleppen voor tuinschroeiers

Aansturen van 2 elektrische gordijnen op 24 VDC

Aansturen van een knikarmscherm

Daarvoor wil ik een aantal van de Loxone componenten gebruiken, maar waarschijnlijk ook van wat voordelige hardware zoals Railduno en dimmers (via Ali Express)

Uit verschillende forum berichten is wel duidelijk geworden dat afmonteren van bedrading op klemmen wel aanbevolen word. De bovenste rail zal in elk geval wel gevuld worden met klemmen. Wellicht is dat ook wel handig voor de onderste rij omdat ik ook een stuk of 15 buizen heb die uit de vloer komen.

• Femme
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 11:03

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Je kunt prima wat algemene adviezen geven over der inrichting van een domoticakast zonder te weten welke hardware je er al allemaal in wil onderbrengen. Het formaat van din-rail-modules is toch vrij standaard.

Kabelgoten zoals Hager BA6 zijn niet erg duur (zo'n 20 tot 30 euro per twee meter). Ik zou er persoonlijk voor kiezen om nieuwe kabelgoten te bestellen als die beter bij je doel passen. Later een kabelgoot vervangen is veel werk.

Het plaatje in je post is erg klein en ik kan er weinig detail in zien. Het lijkt erop dat je de kabelgoten op een underlaymentplaat wilt monteren en dat de meeste buizen aan de bovenkant de kast in komen. Je kunt prima goedkoop zo'n kast opbouwen door je rails een kabelgoten op een underlayment- of MDF-plaat te monteren. Voor een strak eindresultaat zou je die plaat even een egaal kleurtje kunnen geven.

Je wilt waarschijnlijk veel draden en kabels van boven via goten aan de zijkanten naar lagere rails routeren. Ik zou voor de verticale kabelgoten daarom zeker een 65x90 (hxb) nemen of eventueel nog breder. De horizontale kabelgoten mogen smaller zijn omdat daar minder kabel doorheen gaat, maar ik zou niet smaller gaan dan 60mm.

Tussen de horizontale kabelgoten adviseer ik een ruimte van minimaal 180mm. In het midden daarvan komt de din-rail. Smaller kan ook (tot ca 150mm) maar dan zit je veel meer te prutsen bij het aansluiten van aders op terminals.

Als je constant current of constant voltage led-verlichting wil gebruiken met centrale dmx-gestuurde drivers van bijvoorbeeld EldoLED of LTech heb je mogelijk meer dan 180mm nodig afhankelijk van het type driver dat je uitkiest. Je zou hier een aparte rij voor kunnen reserveren met een grotere afstand tussen de kabelgoten.

Denk na over hoe je netspanning en (24V of andere potentialen) gelijkstroom van elkaar gescheiden gaat houden. Volgen NEN1010 mogen enkelvoudig geïsoleerde draden geen contact met elkaar maken. In de praktijk is dat niet altijd te voorkomen als aders moeten oversteken. Je kunt wel voor een goede scheiding zorgen door alle 230V netspanning via één zijde naar beneden te leiden en de draden eventueel door een smallere kabelgoot te leggen die je in de brede verticale kabelgoot plaatst.

Voor een nette afmontage zorg je ervoor dat de kabels en draden die de domoticakast binnen komen op rijgklemmen worden afgemonteerd (bovenin de kast of waar je leidingen uitkomen). Vanuit de rijgklemmen trek je draden naar je relais, I/O-modules of andere aansluitpunten in de kast. Rijgklemmen zijn ook handig voor potentiaalverdeling zodat je minder draad in de kast zelf hebt. Kijk ter inspiratie een naar foto's in Loxone bedrade en draadloze smarthomes en https://tweakers.net/ext/...edclick&ItemID=1081879891 .

• Herbiek616
Femme schreef op maandag 7 januari 2019 @ 20:26:

Het plaatje in je post is erg klein en ik kan er weinig detail in zien.
Ik had eerst de volledige (grote) afbeelding geplaatst, maar krijg te zien dat ik liever screendumps moet gebruiken, die laten echter niet de volledige afbeelding zien: verwarrend. Ik zal zo proberen de afbeelding aan te passen.
Ik zou voor de verticale kabelgoten daarom zeker een 65x90 (hxb) nemen of eventueel nog breder. De horizontale kabelgoten mogen smaller zijn omdat daar minder kabel doorheen gaat, maar ik zou niet smaller gaan dan 60mm.
Voegt mijn idee om 2 goten naast elkaar te plaatsen in verticale richting aan beide zijden niks toe? Alleen maar onhandig?
Je kunt wel voor een goede scheiding zorgen door alle 230V netspanning via één zijde naar beneden te leiden en de draden eventueel door een smallere kabelgoot te leggen die je in de brede verticale kabelgoot plaatst.
Die smallere kabelgoot moet dan ook iets minder hoog zijn omdat je anders de deksel van de brede goot er niet meer op krijgt? Uiteindelijk moet bepaalde draden toch de andere goot dwars kruisen. Wat is het verschil met de door mij voorgestelde goten naast elkaar?
Verder mogen volgens mij de draden van verschillende groepen (fasen) ook niet in dezelfde goot lopen, maar hoe je dat moet voorkomen als ik 230V netspanning bijvoorbeeld links in de kast houd en laagspanning rechts? Kan moeilijk 5 verschillende verticale goten plaatsen voor elke lichtgroep apart. Gebruiken jullie YMVK of ander huishoud snoer met 1,5 of 2,5 mm2 aders in de kabelgoten als losse VD draden niet mogen?
Voor een nette afmontage zorg je ervoor dat de kabels en draden die de domoticakast binnen komen op rijgklemmen worden afgemonteerd (bovenin de kast of waar je leidingen uitkomen).
In mijn kast wordt dat dus een rail met rijgklemmen boven in en een rail met rijgklemmen onder in de kast.
Is een kabelgoot tussen de plek waar de leidingen binnen komen en de rij met rijgklemmen aan te raden of sluit je de kabels rechtstreeks aan op de rijgklemmen zonder dat deze door een kabelgoot lopen?

In mijn situatie komen de buizen met 230V leidingen en laagspannings kabels in willekeurige volgorde binnen. Een kabelgoot boven de rijgklemmen boven in de kast kun je dan gebruiken om de 230V leidingen naar 1 kant van de kast te brengen? Verder houd ik graag wat lengte over en knip mijn kabels niet te kort af.

• Herbiek616
In een forum op een andere website zag ik een discussie over het plaatsen van onderdelen waar 230V op gevoerd werden zoals relais e.d. en dat dit niet op een houten plaat gemonteerd mag worden. Op zich lijkt dit wel logisch omdat dit in een meterkast ook niet gebeurd, zit het geheel ook in een plastic box.
@Femme jij had het over een kleurtje geven van de achterplaat, maar dat veranderd niks aan de geleidbaarheid en dit wel zo mag? Geloof dat jij ook alles rechtstreeks op een houten achterplaat hebt geschroeft?

Aan de andere kant: er zijn genoeg elektrische technische installaties die ik een geheel metalen kast
gebouwd zijn? Als ik de inbouwkast opentrek kijk ik rechtstreeks tegen de verschillende onderdelen aan. Draden dan wel weggewerkt in kokers, maar wel kleine stukjes zichtbaar en schroefverbindingen.

Iemand daar een mening over?

Herbiek616 wijzigde deze reactie 10-01-2019 23:37 (7%)

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True