Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietnetje
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 07-01-2024
Beste leden

Sinds enige tijd ondervind ik problemen met mijn laptop.

- Regelmatig hoor ik de fan aanslaan terwijl de laptop met niets bezig is (temperatuur van de CPU is dan ong 60 graden)
- Zo af en toe begint mijn laptop te piepen, waarna ik ga kijken in het programma Speccy en daar zie ik dat de temperatuur van de CPU oploopt tot 95 graden. (laptop is dan bezig met bv PS oid) maar geen extreem werk
- Bij het piepen van de laptop open ik direct het programma Control Center (wat bij de laptop geleverd is) daarmee kan ik de fan op bv max,custom zetten waarna het piepen meestal over is, soms lukt dit niet en stopt mijn laptop ermee.

De laptop is nog geen 2 jaar oud, dus slijtage oid lijkt mij niet het probleem? Ik heb al 5 keer een nieuwe installatie gedaan van Windows. Wat kan hier aan de hand zijn? Als jullie meer informatie willen dan hoor ik het graag.

De laptop valt nog onder de garantie maar dan ben ik de laptop een paar weken kwijt, wat ik natuurlijk wil voorkomen, vandaar mijn vraag hier of ik zelf nog iets kan doen?

Alvast bedankt. Gr Jeroen

Beste antwoord (via Fietnetje op 06-01-2019 17:58)

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:03

HugoBoss1985

Xenotech

hoi1234 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 17:53:
[...]

Temperatuur wordt zeker weten door opgehoopt stof veroorzaakt. Heck, in mijn laptop was zelfs na een half jaar 'stofmatvorming'. Vraag me een beetje af hoe je met een driver de temperatuur omlaag wilt brengen.
Wat ik trouwens nog toe wilde voegen w.b.t. die stofmat…
Kan zijn dat dit niet (volledig) te verwijderen is met perslucht en dat hiervoor (gedeeltelijk) demonteren noodzakelijk is.
Er is een kans dat dikke stukken stof verplaatst worden door perslucht en dus niet uit het systeem verdwijnen.
Vaak ben je dan al wel het stof uit het probleem gebied kwijt.

Zoals hier door anderen gepost, bijhouden is gewoon het beste.
Een dun laagje stof is gewoon makkelijk weg te krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door HugoBoss1985 op 06-01-2019 17:57 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:09
Heb je de koeling wel eens schoongemaakt en/of de koelpasta vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietnetje
Uszka schreef op zondag 6 januari 2019 @ 14:51:
Heb je de koeling wel eens schoongemaakt en/of de koelpasta vervangen?
Dit was inderdaad mijn plan, dus ik enthousiast de laptop los schroeven, todat.. ik aankwam bij het laatste schroefje en die zit onder een verzegel sticker van de laptop, dus als ik die weghaal dan ben ik bang dat ik totaal geen garantie meer heb (wat logisch is natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:09
Als je nog garantie hebt dan terug naar de verkoper. Laat die het probleem maar oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.boogerd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-09 13:54
Misschien is het handig om aan te geven welk merk en type laptop het hier betreft?

De i7-7700 is een desktop CPU welke in een laptop voor flink wat warmte kan zorgen. Ook bij een beperkte load. Komt het "piepen" van je fan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramk
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-12-2024
Waarschijnlijk, zoals de andere tweakers al zeiden, zit er stof/vuil in je computer en dan voornamelijk bij je CPU/koeler. Of je fan werkt niet correct? En inderdaad, gewoon teruggaan naar de winkel waar je 'm kocht. Op elektronica zit wettelijk minimaal 2 jaar garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietnetje
Specificatie laptop

Cpu:
Intel Core i7 - 7700HQ - QUAD CORE (2.8GHz -3.8GHz) 6MB cache­ 45 Watt

Geheugen:
32GB DDR4-2400 * CRUCIAL * ( 2 x 16GB )­

Videokaart:
NVIDIA GTX1050M Ti 4.0GB GDDR5

Hardeschijven:
- 500 GB SSD SAMSUNG 850 EVO­ Sata-600 READ: 540 MB/s - WRITE: 520 MB/s
-512GB M.2 mSATA Samsung SM961 NVME READ: 3200 MB/s IOPS 330.000 - WRITE: 1700 MB/s IOPS 300.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:44
Even terzijde, speccy is niet echt een goed programma voor temperaturen, gebruik HWinfo64.

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.boogerd
Het merk en type kan ons meer zeggen over de kwaliteit!? Daarnaast komt het piepen van je CPU fan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietnetje
iCore schreef op zondag 6 januari 2019 @ 15:14:
Even terzijde, speccy is niet echt een goed programma voor temperaturen, gebruik HWinfo64.
Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietnetje
a.boogerd schreef op zondag 6 januari 2019 @ 15:19:
[...]

Het merk en type kan ons meer zeggen over de kwaliteit!? Daarnaast komt het piepen van je CPU fan?
Ik heb de laptop gekocht bij XNB, het is een clevo laptop (samengesteld)

Notebook N85_N87,HJ,HJ1,HK1
XNOTEBOOKS® DESTINY KABY17 IPS

Heb je hier informatie genoeg aan?

Of het piepen van mijn CPU fan komt, dat weet ik niet, ik zal de volgende keer opletten
Bedankt!

[ Voor 10% gewijzigd door Fietnetje op 06-01-2019 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

In 2 jaar tijd kan er genoeg stof in komen wat er voor zou kunnen zorgen dat de boel te warm wordt.

Een aantal noemen hier stof/vuil maar geen mogelijk simpele oplossing 8)7

Je kan proberen een busje perslucht te kopen en dan in (richting in de laptop) de warmte uitlaatpoorten te blazen.

[ Voor 15% gewijzigd door HugoBoss1985 op 06-01-2019 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
HugoBoss1985 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 15:24:
Je kan proberen een busje perslucht te kopen en dan in (richting in de laptop) de warmte uitlaatpoorten te blazen.
Dat kan inderdaad, maar dan wel de fan tegenhouden met een paperclip oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

PilatuS schreef op zondag 6 januari 2019 @ 15:27:
[...]

Dat kan inderdaad, maar dan wel de fan tegenhouden met een paperclip oid.
Wie weet wel verstandig i.v.m. het niet te snel laten draaien van de fan(s)
Maar het is géén compressor he... stelt geen zak voor zo'n busje perslucht. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Fietnetje schreef op zondag 6 januari 2019 @ 14:54:
[...]

Dit was inderdaad mijn plan, dus ik enthousiast de laptop los schroeven, todat.. ik aankwam bij het laatste schroefje en die zit onder een verzegel sticker van de laptop
Is dat ook nodig om ram te upgraden?
dus als ik die weghaal dan ben ik bang dat ik totaal geen garantie meer heb (wat logisch is natuurlijk)
Niet per se zo. Standaard zeggen die stickers niets, althans niet wettelijk bij normaal gebruik.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Clevo zelf doet er, volgens mij, geen stickers op.

Dat heeft dan de winkel/leverancier gedaan waar de laptop gekocht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
HugoBoss1985 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 15:29:
[...]

Wie weet wel verstandig i.v.m. het niet te snel laten draaien van de fan(s)
Maar het is géén compressor he... stelt geen zak voor zo'n busje perslucht. ;)
Ook zo'n busje perslucht kan de fan veel sneller laten draaien dan wat de bedoeling is. Er zit meer dan genoeg kracht in en is vergelijkbaar met een compressor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

PilatuS schreef op zondag 6 januari 2019 @ 15:33:
[...]

Ook zo'n busje perslucht kan de fan veel sneller laten draaien dan wat de bedoeling is. Er zit meer dan genoeg kracht in en is vergelijkbaar met een compressor.
De 3 verschillende busjes die ik geprobeerd heb in mijn leven vielen dan blijkbaar erg tegen...
Welke heb jij ervaring mee?
Ik kan wel een beter busje gebruiken. :)

Ik heb busjes van Conrad, een auto speciaalzaak en van een Doe-het-zelfzaak geprobeerd.

[ Voor 17% gewijzigd door HugoBoss1985 op 06-01-2019 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietnetje
Ok, een busje perslucht dat ga ik maar eens proberen, bedankt!
Kan het nog iets met drivers oid te maken hebben? Ik laat Windows update meestal eerst de drivers installeren, mocht er daarna nog een driver niet ge-update zijn dan ga ik naar de fabrikant zijn website en download daar de driver.

Of is er software dat met bv 1 klik kan zien welke drivers er missen of out of date zijn? Mag betaalde software zijn, want de meeste software die ik geprobeerd heb is imo gewoon troep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Fietnetje schreef op zondag 6 januari 2019 @ 15:35:
Ok, een busje perslucht dat ga ik maar eens proberen, bedankt!
Kan het nog iets met drivers oid te maken hebben? Ik laat Windows update meestal eerst de drivers installeren, mocht er daarna nog een driver niet ge-update zijn dan ga ik naar de fabrikant zijn website en download daar de driver.

Of is er software dat met bv 1 klik kan zien welke drivers er missen of out of date zijn? Mag betaalde software zijn, want de meeste software die ik geprobeerd heb is imo gewoon troep.
Dat kan je nog uitsluiten door het systeem in de veilige modus te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietnetje
HugoBoss1985 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 15:35:
[...]

Dat kan je nog uitsluiten door het systeem in de veilige modus te testen.
Dat zou idd kunnen, maar soms heb ik dagen geen last van een piep of een te snel draaiende fan.. en om nu dagen in de veilige modus te gaan "werken" dat zie ik niet zo zitten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Fietnetje schreef op zondag 6 januari 2019 @ 15:36:
[...]

Dat zou idd kunnen, maar soms heb ik dagen geen last van een piep of een te snel draaiende fan.. en om nu dagen in de veilige modus te gaan "werken" dat zie ik niet zo zitten..
Jij wilt toch weten/uitsluiten of het een software/driver probleem is :P
Start het systeem op in de veilige modus, laat Prime 95 versie 26.6 draaien en hou je (cpu) temperaturen in de gaten met Hwinfo64.

Als dat snel naar de 95 graden gaat, dan stop je Prime 95 en weet je meer waar je aan toe bent.
Dan is het dus vrijwel zeker geen software/driver probleem.

Misschien is die laptop gewoon erg vuil/verstopt, of het is iets van een stroom probleem.
Coilwhine o.i.d. kan ook het piepen veroorzaken, maar dan zouden we het moeten horen...
Ik heb wel eens videokaart gezien die veel te warm werd omdat iemand een klein weerstandje had afgebroken vlakbij de gpu die...
Blijkbaar kreeg die gpu daardoor veel en veel teveel stroom = warmte.

Ik download zelf altijd manueel de nieuwste drivers i.p.v. dat door Windows Update te laten doen...

[ Voor 42% gewijzigd door HugoBoss1985 op 06-01-2019 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
HugoBoss1985 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 15:33:
[...]

De 3 verschillende busjes die ik geprobeerd heb in mijn leven vielen dan blijkbaar erg tegen...
Welke heb jij ervaring mee?
Ik kan wel een beter busje gebruiken. :)

Ik heb busjes van Conrad, een auto speciaalzaak en van een Doe-het-zelfzaak geprobeerd.
Geen idee meer welke dat ooit eens precies is geweest, maar er zat aardig wat kracht in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.boogerd
Fietnetje schreef op zondag 6 januari 2019 @ 14:50:
- Bij het piepen van de laptop open ik direct het programma Control Center (wat bij de laptop geleverd is) daarmee kan ik de fan op bv max,custom zetten waarna het piepen meestal over is, soms lukt dit niet en stopt mijn laptop ermee.[/i]
Als het piepen ophoud zodra je de fan speed aanpast dan lijkt het erop dat je fan niet al te best is.Dat je laptop ermee stopt kan bescherming tegen oververhitting zijn.

Mijn advies leg het voor aan de leverancier. Misschien kan je voorstellen dat je bij XNB kan langs gaan (mocht je hier zelf natuurlijk ook in de gelegenheid zijn) en dat ze er dan gelijk ernaar kunnen kijken!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietnetje
HugoBoss1985 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 15:38:
[...]

Ik download zelf altijd manueel de nieuwste drivers i.p.v. dat door Windows Update te laten doen...
En dan bij een nieuwe Windows installatie de automatische update uitzetten? Maar wat moet je dan precies allemaal downloaden? NVIDIA,INTEL... Daarom vroeg ik mij af of er goede software is die bv out of date drivers en missende drivers kan opsporen?

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietnetje
a.boogerd schreef op zondag 6 januari 2019 @ 16:09:
[...]

Als het piepen ophoud zodra je de fan speed aanpast dan lijkt het erop dat je fan niet al te best is.Dat je laptop ermee stopt kan bescherming tegen oververhitting zijn.

Mijn advies leg het voor aan de leverancier. Misschien kan je voorstellen dat je bij XNB kan langs gaan (mocht je hier zelf natuurlijk ook in de gelegenheid zijn) en dat ze er dan gelijk ernaar kunnen kijken!?
Dit heb ik voorgelegd aan de verkoper (XNB) maar dan wordt de laptop naar Engeland gestuurd waarna ik hem een paar weken kwijt ben..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
zou eens kijken wat een busje lucht voor je kan betekenen... helpt dit niet / niet voldoende kan je hem altijd nog inleveren voor garantie :?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:11
Ventilator even fixeren met bvb een paperclip en de stofzuiger erop zetten, mocht je een roker zijn is er maar een oplossing en dat is de complete koeling demonteren en uitwassen met st marcs.
Ventilatoren uiteraard niet maar de rest van het koelblok wel, vaatwasser werkt ook goed trouwens ;)
Zorg wel dat je eerst verse koelpasta hebt voordat je hieraan begint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
TRAXION schreef op zondag 6 januari 2019 @ 16:20:
Ventilator even fixeren met bvb een paperclip en de stofzuiger erop zetten, mocht je een roker zijn is er maar een oplossing en dat is de complete koeling demonteren en uitwassen met st marcs.
Ventilatoren uiteraard niet maar de rest van het koelblok wel, vaatwasser werkt ook goed trouwens ;)
Zorg wel dat je eerst verse koelpasta hebt voordat je hieraan begint.
Een stofzuiger lost het probleem niet op. Verder kan het tricky zijn door statische elektriciteit.

Het probleem is vaak zoiets als dit:

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/4/3049/3088146503_0302a1d6e5_b.jpg

Ga je hier met een compressor op blazen kan je zo'n matje stof wegblazen. Een stofzuiger gaat dit niet oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
PilatuS schreef op zondag 6 januari 2019 @ 16:23:
[...]

Een stofzuiger lost het probleem niet op. Verder kan het tricky zijn door statische elektriciteit.

Het probleem is vaak zoiets als dit:

[Afbeelding]

Ga je hier met een compressor op blazen kan je zo'n matje stof wegblazen. Een stofzuiger gaat dit niet oplossen.
Ja breek me de bek niet open heb hele katten uit laptops gehaald :)
En statisch ja zou kunnen heb ik er ooit last van gehad op alle apparaten die ik stofzuig dit zijn de playstations hier in huis 2 stuks laptops al vanaf het jaar kruik en pc's is er nog nooit iets fout gegaan.

Zou niet met het mondstuk in de pc gaan maar op de behuizing zou niet zo een heel groot probleem moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Zo'n matje stof zit achter de heatsink, dus de heatsink zit tussen de stofzuiger en het stof. Als het losjes is dan lukt het misschien nog wel met een stofzuiger, maar is het echt een matje geworden gaat een stofzuiger niets doen. Bij een PC is het anders, maar voor een laptop is een compressor of busje lucht het enige wat goed gaat werken. Het beste is natuurlijk de hele laptop uit elkaar halen om het echt goed te verwijderen, maar het er in blazen werkt ook best goed is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietnetje
Bedankt voor het meedenken :) Ik ga is iemand zoeken die dit voor mij kan regelen. Ik ga/durf hier niet zelf aan te beginnen (vooral toen ik regel "vaatwasser en st. Marc" voorbij zag komen haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Fietnetje schreef op zondag 6 januari 2019 @ 16:37:
Bedankt voor het meedenken :) Ik ga is iemand zoeken die dit voor mij kan regelen. Ik ga/durf hier niet zelf aan te beginnen (vooral toen ik regel "vaatwasser en st. Marc" voorbij zag komen haha.
Met een busje lucht of compressor stelt niets voor. Paperclip in de fan steken zodat ie nergens heen kan. Even flink blazen waar de lucht normaal uitkomt als de laptop draait en klaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
af en toe even preventief blazen scheelt de opbouw van tapijtjes

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Gewoon zelf even met een compressor/fietspomp de ventilator schoonblazen. Dat stickertje kun je rustig verwijderen. In NL mag je garantie niet vervallen dan, tenzij een eventueel defect na het verwijderen van de sticker optreedt dat aantoonbaar door de gebruiker komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
hoi1234 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 16:51:
Gewoon zelf even met een compressor/fietspomp de ventilator schoonblazen. Dat stickertje kun je rustig verwijderen. In NL mag je garantie niet vervallen dan, tenzij een eventueel defect na het verwijderen van de sticker optreedt dat aantoonbaar door de gebruiker komt.
Dat zou ik niet doen. Gelijk hebben en krijgen zijn 2 heel verschillende dingen. Als een winkel of fabrikant moeilijk gaat doen heb je een hoop gezeik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

hoi1234 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 16:51:
Als je dit kan aantonen, post het hier dan even.
Want dan schroef ik gelijk een paar videokaarten uit elkaar om de koelpasta te vervangen.
Er zitten stickertjes op één schroefje met "warranty void if removed or damaged" 8)7
Logisch ook, want er zijn genoeg koekenbakkers die een gpu die (chip) beschadigen door het verkeerd terug plaatsen van een koelblok (hoekje van een gpu die afbreken).
Een fabrikant of leverancier kan dan aan de hand van het stickertje zien dat het door de gebruiker beschadigd is.
Scheelt ze een hoop tijd aan onderzoek, dan wordt je RMA standaard geweigerd en kan je waarschijnlijk nog betalen ook.

Ik begrijp niet hoe je dit zomaar kan aanraden aan iemand met een laptop waar (blijkbaar) nog garantie op zit.
Want daar kun je dan dus echt naar fluiten.

[ Voor 38% gewijzigd door HugoBoss1985 op 06-01-2019 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

TRAXION schreef op zondag 6 januari 2019 @ 16:27:
[...]

Ja breek me de bek niet open heb hele katten uit laptops gehaald :)
En statisch ja zou kunnen heb ik er ooit last van gehad op alle apparaten die ik stofzuig dit zijn de playstations hier in huis 2 stuks laptops al vanaf het jaar kruik en pc's is er nog nooit iets fout gegaan.

Zou niet met het mondstuk in de pc gaan maar op de behuizing zou niet zo een heel groot probleem moeten zijn.
De vaatwasser?
Ik neem mijn laptop altijd mee in bad.
En daarna blaas ik hem gewoon ff droog met de Föhn.

:+

Water en statische elektriciteit gaat niet samen met electronica :)
Google eens wat ESD schade is en hoe lang het kan duren voordat dit zich manifesteert.

Je hebt geen idee hoe streng specialistische ict bedrijven (hardware fabrikanten) hiermee omgaan.
Anti esd matten, anti esd kwasten, anti esd handschoenen, etc etc.
Allemaal (of individueel) verplichte koek.

Ik geloof hoe dan ook niet dat je met een stofzuiger hetzelfde resultaat behaald als met perslucht.
Met de stofzuiger zou je de ophoping van rommel dus proberen ergens door heen te zuigen waar het al niet doorheen wilt (van binnen naar buiten)
Met perslucht blaas je de rommel terug via de weg waar het naar binnen is gekomen (van buiten naar binnen.)
Zonder de laptop te demonteren welteverstaan.

[ Voor 37% gewijzigd door HugoBoss1985 op 06-01-2019 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
HugoBoss1985 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 17:01:
[...]

De vaatwasser?
Ik neem mijn laptop altijd mee in bad.
En daarna blaas ik hem gewoon ff droog met de Föhn.

Water en statische elektriciteit gaat niet samen met electronica :)
Google eens wat ESD schade is en hoe lang het kan duren voordat dit zich manifesteert.

Je hebt geen idee hoe streng specialistische ict bedrijven (hardware fabrikanten) hiermee omgaan.
Anti esd matten, anti esd kwasten, anti esd handschoenen, etc etc.
Allemaal (of individueel) verplichte koek.
Nee ik ga niet de discussie aan over esd al helemaal niet gezien ik zeg dat je niet in je computer moet stofzuigen.

Daarnaast ik gooi geregeld hardware in de vaatwasser, niet de printplaten maar zeker wel koelblokken en behuizingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietnetje
Sticker verwijder ik liever niet, als het probleem bv nog niet is opgelost dmv

Stofzuiger
Fietsenpomp
Vaatwasser
st. Marc
Zelf blazen
Fohnen
In bad gaan
Etc :P

Dan denk ik toch dat de leverancier gaat zeggen dat ik het probleem zelf veroorzaakt heb wss.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Fietnetje schreef op zondag 6 januari 2019 @ 17:17:
Sticker verwijder ik liever niet, als het probleem bv nog niet is opgelost dmv

Stofzuiger
Fietsenpomp
Vaatwasser
st. Marc
Zelf blazen
Fohnen
In bad gaan
Etc :P

Dan denk ik toch dat de leverancier gaat zeggen dat ik het probleem zelf veroorzaakt heb wss.
Als je het zeker wilt weten kan je er nog met je auto overheen rijden!

Even serieus:

Ga testen in veilige modus zoals gemeld & probeer een busje perslucht.
Is het dan nog niet in orde, dan ga je een RMA aanvraag doen.

[ Voor 14% gewijzigd door HugoBoss1985 op 06-01-2019 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietnetje
HugoBoss1985 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 17:19:
[...]

Als je het zeker wilt weten kan je er nog met je auto overheen rijden!

Even serieus:

Ga testen in veilige modus zoals gemeld & probeer een busje perslucht.
Is het dan nog niet in orde, dan ga je een RMA aanvraag doen.
Liever niet bij een (voor mij) dure laptop |:(

Maar heeft er nog iemand tips mbt een programma die out of date/missende drivers kan opsporen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Fietnetje schreef op zondag 6 januari 2019 @ 17:25:
[...]
Maar heeft er nog iemand tips mbt een programma die out of date/missende drivers kan opsporen?
Indien Windows 10, helemaal niets. Het enige wat ik voor mijn PC doe is na een herinstallatie is alle Windows 10 updates draaien en even de Nvidia drivers downloaden, Windows doet de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Ik doe altijd alle drivers voor mijn moederbord (met mijn laatste build gewoon de disk bij mijn moederbord gebruikt) en daarna mijn videokaart drivers.

Tot die tijd laat ik de internet kabel uit mijn systeem.

Verder zet ik automatische installatie van drivers ook uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
HugoBoss1985 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 16:56:
[...]

Als je dit kan aantonen, post het hier dan even.
Want dan schroef ik gelijk een paar videokaarten uit elkaar om de koelpasta te vervangen.
Er zitten stickertjes op één schroefje met "warranty void if removed or damaged" 8)7
Logisch ook, want er zijn genoeg koekenbakkers die een gpu die (chip) beschadigen door het verkeerd terug plaatsen van een koelblok (hoekje van een gpu die afbreken).
Een fabrikant of leverancier kan dan aan de hand van het stickertje zien dat het door de gebruiker beschadigd is.
Scheelt ze een hoop tijd aan onderzoek, dan wordt je RMA standaard geweigerd en kan je waarschijnlijk nog betalen ook.

Ik begrijp niet hoe je dit zomaar kan aanraden aan iemand met een laptop waar (blijkbaar) nog garantie op zit.
Want daar kun je dan dus echt naar fluiten.
https://blog.iusmentis.co...prutsen-aan-een-apparaat/

Oké, het staat niet specifiek in de wet. Maar in de wet staat wel dat je een conform product mag verwachten. Volgens Engelfriet komt dat op hetzelfde neer.

Ik vraag me trouwens af of stof en ingedroogde koelpasta onder de garantie vallen. Ik vind het normaal dat een laptop na 2 jaar vol met stof zit. Dat kun je niet echt tegenhouden. Dat koelpasta gewoon indroogt is denk ik een eigenschap van de koelpasta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

hoi1234 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 17:48:
[...]

https://blog.iusmentis.co...prutsen-aan-een-apparaat/

Oké, het staat niet specifiek in de wet. Maar in de wet staat wel dat je een conform product mag verwachten. Volgens Engelfriet komt dat op hetzelfde neer.

Ik vraag me trouwens af of stof en ingedroogde koelpasta onder de garantie vallen. Ik vind het normaal dat een laptop na 2 jaar vol met stof zit. Dat kun je niet echt tegenhouden. Dat koelpasta gewoon indroogt is denk ik een eigenschap van de koelpasta.
Interessant punt.
Je auto gaat er niet stuk (alhoewel zout gaat invreten :P) van als je hem nooit schoonmaakt, je computer wel.
Ik vind het zelf logisch dat een verkoper advies geeft over het onderhoud van een computer/laptop.

Als een gebruiker zelf zijn systeem niet schoonhoudt en het hierdoor stuk gaat, denk ik dat dit geen garantie verhaal is.
Maar ik ben wel nieuwsgierig naar voorbeelden van zulke situaties.

Een ander leuk punt is het feit dat mensen een laptop op een deken of op schoot zetten.
Een gevolg is dan vaak dat er geen lucht aangezogen wordt.
Moeilijk aantonen dat het door de gebruiker komt...

[ Voor 17% gewijzigd door HugoBoss1985 op 06-01-2019 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Fietnetje schreef op zondag 6 januari 2019 @ 17:25:
[...]

Liever niet bij een (voor mij) dure laptop |:(

Temperatuur wordt zeker weten door opgehoopt stof veroorzaakt. Heck, in mijn laptop was zelfs na een half jaar 'stofmatvorming'. Wist ik ook niet overigens dat dat zo snel gaat. De computerwinkel die de laptop verkocht heeft, stuurde mij een foto waarop duidelijk stofvorming te zien was. Zij waren gelukkig zo vriendelijk om dat even schoon te maken. De ventilator moest toch vervangen worden. Vraag me een beetje af hoe je met een driver de temperatuur omlaag wilt brengen.
HugoBoss1985 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 17:53:
[...]

Interessant punt.
Je auto gaat er niet stuk (alhoewel zout gaat invreten :P) van als je hem nooit schoonmaakt, je computer wel.
Ik vind het zelf logisch dat een verkoper advies geeft over het onderhoud van een computer/laptop.

Als een gebruiker zelf zijn systeem niet schoonhoudt en het hierdoor stuk gaat, denk ik dat dit geen garantie verhaal is.
Maar ik ben wel nieuwsgierig naar voorbeelden van zulke situaties.

Een ander leuk punt is het feit dat mensen een laptop op een deken of op schoot zetten.
Een gevolg is dan vaak dat er geen lucht aangezogen wordt.
Moeilijk aantonen dat het door de gebruiker komt...
Precies stof sloopt meer dan je denkt. Tenminste als ik de computerzaak mag geloven. Beide ventilatoren zijn gesneuveld in mijn laptop door stof. Het is overigens echt niet slim om een laptop op een deken te zetten. Ik denk dat ik nog wel bewijs heb hoeveel stof dat aantrekt na 5 jaar.

[ Voor 58% gewijzigd door hoi1234 op 06-01-2019 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietnetje
[...]

Temperatuur wordt zeker weten door opgehoopt stof veroorzaakt. Heck, in mijn laptop was zelfs na een half jaar 'stofmatvorming'. Vraag me een beetje af hoe je met een driver de temperatuur omlaag wilt brengen.
Mijn vraag was wat de beste optie zou zijn, ik ben er nu achter dat ik de laptop zover mogelijk stofvrij moet zien te maken. Of er een bv verouderde driver mee te maken kan hebben dat weet ik niet, ook daar zou ik advies over willen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

[...]

Kan zijn dat dit niet (volledig) te verwijderen is met perslucht en dat hiervoor (gedeeltelijk) demonteren noodzakelijk is.
Er is een kans dat dikke stukken stof verplaatst worden door perslucht en dus niet uit het systeem verdwijnen.
Vaak ben je dan al wel het stof uit het probleem gebied kwijt.

[ Voor 4% gewijzigd door HugoBoss1985 op 06-01-2019 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietnetje
HugoBoss1985 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 17:56:
[...]

Er is kans dat dikke stukken stof verplaatst worden door perslucht en dus niet uit het systeem verdwijnen.

Bedankt voor je advies! Het "beste" advies zou dit toch zijn om de laptop te demonteren en kijken wat er aan de hand is volgens jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Fietnetje schreef op zondag 6 januari 2019 @ 17:58:
[...]

Bedankt voor je advies! Het "beste" advies zou dit toch zijn om de laptop te demonteren en kijken wat er aan de hand is volgens jou?
Eerst proberen wat ik je reeds aangegeven heb, zonder de boel (onnodig) te demonteren...
Lijkt me dat je nu toch genoeg opties hebt om zelf te proberen? ;)

We weten op dit moment niet veel meer.
Voor hetzelfde geld is een (van je twee fans) defect...

Gewoon gaan testen dus.

[ Voor 13% gewijzigd door HugoBoss1985 op 06-01-2019 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietnetje
HugoBoss1985 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 18:01:
[...]

Eerst proberen wat ik je reeds aangegeven heb, zonder de boel (onnodig) te demonteren...
Lijkt me dat je nu toch genoeg opties hebt om zelf te proberen? ;)

We weten op dit moment niet veel meer.
Voor hetzelfde geld is een (van je twee fans) defect...

Gewoon gaan testen dus.
Mijn dank is groot _/-\o_ Ik ben weer iets wijzer geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Fietnetje schreef op zondag 6 januari 2019 @ 18:07:
[...]

Mijn dank is groot _/-\o_ Ik ben weer iets wijzer geworden.
Ik stuur je de rekening nog wel :+

Graag gedaan, ik hoop dat je eruit komt.
En laat je het hier even weten?

[ Voor 14% gewijzigd door HugoBoss1985 op 06-01-2019 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietnetje
HugoBoss1985 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 18:08:
[...]

Ik stuur je de rekening nog wel :+

Graag gedaan, ik hoop dat je eruit komt.
En laat je het hier even weten?

Ja ik laat het hier weten als er veranderingen zijn :)
Pagina: 1