Kabelbende organiseren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaFleche
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-09 00:30
Zojuist een nieuw audio meubel gekocht.
Probeer nu mijn 5 plus 1 speakers en een zooi randapparatuur weer aan te sluiten maar al snel wordt het weer een warboel aan hdmi,analog, stroom en speaker kabels.
Ondanks alle goede start zaken zoals tywraps, labels aan kabels etc.

Wat doen jullie eraan om deze chaos te voorkomen? Of is het accepteren dat kabelchaos 'a part of the homecinema experience' is.

Overigens doet alles het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Computers (2x), NAS, randapparatuur en homecinema staat bij mij allemaal bij elkaar.

Ik heb onder mijn bureau en in een kast PVC buizen (HWA 70mm) gemonteerd om kabels door te voeren.
De einden van kabels naar apparatuur bundel ik met spiraalslang en/of tie-ribs.

Als je zorgvuldig te werk gaat, dan hoeft het geen 'kabelchaos' te worden, maar er zal altijd wel wat kabel zichtbaar blijven.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:34
Ik kwam laatst ook HDMI keystones tegen. Misschien dat ik de achterwand van mijn meubel daar 6 van in ga zetten. Ik heb inmiddels mijn HDMI kabels maar voorzien van een kleuren labeltje dat scheelt alweer iets. Overige kabels liggen veelal in mijn zelfgemaakte meubel. 3 spelcomputers maken het uitdagend om netjes te houden. Vooral de wii's met zijn vele kabeltjes.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Waarschijnlijk ten overvloede, maar ik kom zo vaak tegen dat mensen simpelweg te lange kabels hebben.
Ik had maar een kabel van 1 M nodig, maar ja die kabel van 3 meter was maar anderhalve euro duurder dan die van 1,5 meter. Dus beter iets te lang dan te kort he?!
Vaak vergeten ze dan dat ze die 3 meter kabel ook ergens moeten wegwerken.

Netwerkkabels maak je op maat en speakerkabels knip je simpelweg op maat af. Voor power-kabels maak ik telkens een afweging of de stekker in het zicht is (dan werk ik liever kabel weg) of uit het zicht (dan knip ik hem op maat en zet er een losse stekker op). Voor de rest meet ik met een stuk touw vaak de lengte op die ik echt nodig heb en ga dan een zo passend mogelijke kabel regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06:45
Inderdaad kabels zoveel mogelijk op maat kopen. Verder netjes bossen en wat geleiders aan achterzijde kast gemonteerd. Afgelopen week heb ik een paar uur uitgetrokken om alle kabels weg te werken. Reden: aankoop van een Nintendo switch, nieuwe speakers en een kabel die vervangen moest worden.

Ik heb gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt en opbouw stopcontacten in één van de vakken gemonteerd in plaats van een los stekkerblok. Ondertussen stonden er 10 apparaten die stroom nodig hadden. Daar wordt het snel een rommeltje van. Was even een klus, maar operatie is gelukt. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirrukje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 11:08
Laatst ook nieuwe meubel aangeschaft en geïnstalleerd met de wil om de kabelbende eens goed neer te leggen ook. Eigenlijk niet te doen, wat mij betreft. Tyrips en dergelijke helpen maar tot op zekere hoogte, elk kabel heeft zijn eigen route en eindbestemming dus blijft het gewoon lastig om te bundelen. Ik heb het maar geaccepteerd en zolang het niet zichtbaar is, prima. Alles is aangesloten en ik zie de kabels niet, dus wat boeit het eigenlijk dat het erachter een zooi is.

Mocht het nu wel in het zicht zijn zou ik persoonlijk eens gaan kijken of je een goot of houdertjes aan de achterkant kan monteren waar alles ingelegd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:38

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik heb daarom wel al mijn netwerkkabels in een andere kleur. Zo weet ik meteen welke kabel bij welk apparaat hoort. Eigenlijk nu nog een labelwriter oid omdat vastgeniete papiertjes om de kabels ook snel los gaan / lelijker worden. Ik zit eraan te denken om lange kabels te gaan oprollen, maar weet eigenlijk niet of dat kwaad kan qua spoelen/weerstand /warmte. Momenteel liggen alle kabels in en achter het dressoir, en dat zou nog netter kunnen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaFleche
Dirrukje schreef op zondag 6 januari 2019 @ 17:24:
Laatst ook nieuwe meubel aangeschaft en geïnstalleerd met de wil om de kabelbende eens goed neer te leggen ook. Eigenlijk niet te doen, wat mij betreft. Tyrips en dergelijke helpen maar tot op zekere hoogte, elk kabel heeft zijn eigen route en eindbestemming dus blijft het gewoon lastig om te bundelen. Ik heb het maar geaccepteerd en zolang het niet zichtbaar is, prima. Alles is aangesloten en ik zie de kabels niet, dus wat boeit het eigenlijk dat het erachter een zooi is.

Mocht het nu wel in het zicht zijn zou ik persoonlijk eens gaan kijken of je een goot of houdertjes aan de achterkant kan monteren waar alles ingelegd kan worden.
Tja....zo is het nu bij mij ook....maar je moet er niet aan willen komen :-)
Vandaag moest ik mijn ps4 en BluRay speler omwisselen. De ps4 stond eigenlijk in een te krappe ruimte en werd erg warm, en de plek van de BluRay is 3 keer zo groot (dus heel veel lucht erom heen).... en dan is dat klaar..... doet de draaitafel het niet (stekkertje losgeschoten door dat gedoe)
.....nou... toen toch wel een vloekje gelaten.

Nu niet meer aankomen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
LaFleche schreef op zondag 6 januari 2019 @ 22:14:
[...]

Tja....zo is het nu bij mij ook....maar je moet er niet aan willen komen :-)
Vandaag moest ik mijn ps4 en BluRay speler omwisselen. De ps4 stond eigenlijk in een te krappe ruimte en werd erg warm, en de plek van de BluRay is 3 keer zo groot (dus heel veel lucht erom heen).... en dan is dat klaar..... doet de draaitafel het niet (stekkertje losgeschoten door dat gedoe)
.....nou... toen toch wel een vloekje gelaten.

Nu niet meer aankomen :-)
Daarom mijn methode van buizen en spiraalslangen. Dat maakt het wijzigen van de bedrading een stuk eenvoudiger. PVC buizen is een nogal simpele oplossing, maar het werkt. Een meer elegante oplossing is het gebruik van kabelgoten met sleuven om op willekeurige plaats een kabel uit te leiden.

En uiteraard is het toepassen van kabels met een passende lengte een eerste vereiste, maar in veel gevallen ben je gewoon gebonden aan handelslengtes.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Nu online

A13X

Dude

Ik heb het toen zo opgelost

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6iRoj4qs.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oVtsV9Ds.jpg

[ Voor 31% gewijzigd door A13X op 08-01-2019 18:57 ]

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:48

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik heb nu even geen foto want werk, maar ik heb gewoon klemmetjes achterop mijn meubel gemonteerd.
Mijn meubel staat een stukje van de muur af, een centimeter of 5.
Al mijn kabels gaan door deze klemmetjes heen waardoor ik nauwelijks kabels zie langs mijn apparatuur heen (kast is open aan de achterkant).

Houdt wel rekening met wat speling in je kabels. Je moet ze zéker niet te kort kopen of maken, want je wil nog wel bij de achterkant van je appratuur kunnen zonder dat je meteen kabels los moet trekken.
Zeker bij de versterker is dit essentieel.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirrukje
Ohh wow, wel heel netjes eigenlijk. Het deel waar de kabels in liggen is dat iets wat bij de meubel hoorde of heb je dat apart aangeschaft/gemonteerd? Zijn dit kant en klare oplossingen? Zoiets kan ik ook nog wel aan de achterkant kwijt namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Standaard bedradingskanalen zijn dat, bijv Hager BA6 of BA7

[ Voor 23% gewijzigd door Sethro op 08-01-2019 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirrukje
Okej, nice.. zal eens zoeken. Zat verder nog wel even te kijken maar je hebt wel beduidend minder kabels dan ik heb. Geen 5.1 of hoger in ieder geval, ook lang niet alles op het netwerk. Dat is toch echt het merendeel van de kabels bij mij. Alle netwerkkabels, netwerkhubje, die dikke audio en subwoofer kabels die achter de tv meubel door de vloer gaan, En dan alle stroomkabels ook nog.

Edit, ohh je hebt stroomvoorziening aan de onderkant van het bovenblad geplaatst. Nice, dan heb je die voeding idd niet overal naar beneden toe lopen.

[ Voor 16% gewijzigd door Dirrukje op 08-01-2019 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Nu online

A13X

Dude

Dirrukje schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 12:02:
Okej, nice.. zal eens zoeken. Zat verder nog wel even te kijken maar je hebt wel beduidend minder kabels dan ik heb. Geen 5.1 of hoger in ieder geval, ook lang niet alles op het netwerk. Dat is toch echt het merendeel van de kabels bij mij. Alle netwerkkabels, netwerkhubje, die dikke audio en subwoofer kabels die achter de tv meubel door de vloer gaan, En dan alle stroomkabels ook nog.

Edit, ohh je hebt stroomvoorziening aan de onderkant van het bovenblad geplaatst. Nice, dan heb je die voeding idd niet overal naar beneden toe lopen.
Zeker wel 5.1, bluray speler, htpc, netwerk kabel voor pc, coax voor ziggo, hdmi van alles naar de versterker en van de versterker naar de tv en nog een chromecast achterop.

Stekkerblok bovenop was gewoon het meest praktisch, kabels gaan op de kop van de goot eruit om daar in een wandgootje over te gaan.

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LaFleche
OMG..... dat ziet er mooi uit zeg......... ik denk dat het stroomblok aan de bovenkant monteren al heel erg veel draden-wirwar op de grond weghaalt...... dat ga ik nu so-wie-so doen (komend weekend).
Kan ook het overschot aan aan lengte netter worden aangepakt,

Blijven de hdmi kabels over maar deze zijn het issue dan niet meer zo.
Wellicht nog wel een kabel gootje voor de 5 speaker kabels, wat utp en coax....ruimt wel heel erg op.
Thanks....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tieske
  • Laatst online: 11-10 21:06
Wij hebben hier op twee plaatsen in huis een kabelbox staan.
deze heb je van verschillende aanbieders in verschillende uitvoeringen.
Hier een witte onder het tv meubel staan (wit meubel/lichte muur) en een zwarte in onze open wandkast (zwart meubel met donkere muur)
Hier een stekkerdoos in gepropt en zoveel mogelijk overlengte van kabels erin.

Zoals hierboven ook benoemd inderdaad zorgen dat kabels kort genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Ik heb mijn tv meubel op maat laten maken en de twee brede lades in het midden korter gehouden dan het meubel zelf. Daar is dus ruimte voor het stekker blok en eventueel te lange kabels. Kabels lopen van vak naar vak door gaten in de tussenschotten van het meubel.

Te lange kabels zijn bijeen gebonden maar dus wel uit het zicht. Enkel de kabels naar de sub storen me nu nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Voor stroomkabels heeft Essential Audio Tools de Current Spyder voedingskabel .
https://www.analogueaudio...etkabels-netfilters.shtml

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:35
Finesse schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 22:41:
Voor stroomkabels heeft Essential Audio Tools de Current Spyder voedingskabel .
https://www.analogueaudio...etkabels-netfilters.shtml
€200+ voor een netsnoer? 8)7

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Nee, 3 netsnoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-10 15:49

-36-

Trust me. I'm an amateur

Lang leve hersluitbare tywraps, maar niet alles hermetisch vastsnoeren, geen kabels op de grond en laat ze via vaste punten lopen om loshangende snoertjes te voorkomen. Verder is uit het zicht gecontroleerde chaos van opgerolde snoeren naar mijn idee acceptabel. Ik ga iig geen nieuwe kabels kopen of inkorten (uitgezonderd speaker/audiokabels) omdat deze te lang zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door -36- op 09-01-2019 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Wat voor een kabelgoot is dat?

Is dat wat @Sethro in zijn post noemt?

[ Voor 6% gewijzigd door Jorgen op 09-01-2019 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2019 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Verwijderd schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 02:06:
[...]

Knap dat jij in deze multicolor pixelcluster een "kabelgoot" herkent. :+
In een latere post (Dirrukje in "Kabelbende organiseren?"), waarin het originele bericht inclusief foto's gequote wordt, werken de linkjes naar imgur wel. Dan is het goed te zien.

[ Voor 14% gewijzigd door Jorgen op 09-01-2019 02:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jorgen schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 02:42:
[...]
In een latere post (Dirrukje in "Kabelbende organiseren?"), waarin het originele bericht inclusief foto's gequote wordt, werken de linkjes naar imgur wel. Dan is het goed te zien.
Ahh... dank je, op deze pics is er tenminste een duidelijke en strakke goot te zien. :)
imgur.com/oVtsV9D
imgur.com/6iRoj4q

Begin nu ook benieuwd te worden welke kabelgoot dit is en of de kabel die nu nog uitsteekt niet alsnóg in dat ding kan worden gepropt.

update
Ik zie het al, ben een beetje traag vandaag: Hager BA6 of BA7 :+

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2019 04:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-09 22:40
Let met wegwerken van kabels wel op dat je voeding en audiokabels los van elkaar neer legt. Je zult de eerste niet zijn die ineens een brom hoort omdat er toevallig een stroomkabel naast de speakerkabel ligt.

Ik heb voor bijvoorbeeld netwerkkabels altijd de juiste lengte, voor TV heb ik meestal genoeg ruimte om de boel een beetje er achter te leggen. Maar ook ik ben voorstander van kortere HDMI kabels en dergelijke kopen zodra je weet hoeveel je nodig hebt.
Pagina: 1