PS4: Wifi valt geregeld enkele millisecondes uit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garathane
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:30

garathane

l'enfer, c'est les Autres

Topicstarter
Mijn zoon heeft op zijn kamer zijn PS 4 staan. Sinds ik een nieuwe router heb gekocht (ASUS Blue Cave) valt af en toe, soms vaker, soms minder vaak, zijn WiFi-verbinding enkele milliseconden weg. In het scherm komt te staan: netwerkfout en na minder dan een halve seconde is de verbinding hersteld. Bij de meeste spellenis dat geen probleem, maar het is wel lang genoeg om uit het potje FIFA te worden geschopt.
Hij raakt er behoorlijk gefrustreerd van (en ik dus ook :) ) Overigens hebben we er beneden nergens last van: noch met de PC, noch met laptops, noch met de mobiele telefoons, nergens mee. Ook op onze slaapkamer (naast die van mijn zoon) hebben we nergens last van.
De router staat in de meterkast, het is een jaren-dertig huis (dus nergens beton of betonijzer) en zijn kamer is ongeveer vijf meter van de router verwijderd, met een open kamerdeur.

Wat heb ik gedaan: PS4 opnieuw ingesteld (niet op 5GHz maar op 2.4)
Firmware router ge-update
De PS 4 heeft der laatste firmware geïnstalleerd

Nu zit ik te denken aan een repeater, maar ik weet niet of dat een oplossing is: het is een uitval van nog geen seconde. en de rest van het huis heeft nergens last van

Vragen: ligt het aan de router ?
ligt het aan de PS4 ?
heeft iemand iets vergelijkbaars gehad en een oplossing gevonden ?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfade
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-06 00:56
Ding om te proberen: Geef de ps4 een vast ip adres buiten de dhcp.
Wat geeft de ps aan als NAT type ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felix!
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23-06 15:58
Als ik het goed begrijp heb je dus de PS4 op 5GHz en de 2.4GHz getest? Zo niet, test 5GHz eens.

Indien je de optie hebt om een kabel te trekken heeft dat altijd de voorkeur

No one is listening until you fart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garathane

garathane

Topicstarter
@Felix: beide snelheden getest en maakt geen verschil, ik heb de router ook zo ingesteld dat gaming voorkeur heeft boven ander gebruik
Kabel: dan kan hij niet meer spelen, de TV is dan te ver weg....
@Xfade: NAT type twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfade
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-06 00:56
NAT 2 is prima. Probeer een vast IP. U kunt ook testen of er verschil is als u hem even beneden zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garathane

garathane

Topicstarter
gaan we proberen
Mocht dat niet helpen,sta ik open voor meer ideeën :) .

Edit: beneden valt de verbinding ook uit.

[ Voor 87% gewijzigd door garathane op 06-01-2019 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:15

lier

MikroTik nerd

Heb je vaste WiFi kanalen ingesteld, op basis van een analyse (tal van tools beschikbaar, zowel voor mobiel als voor pc)? Hoe heb je WiFi ingesteld (waachtwoord een SSID hoef ik niet te weten, de rest wel)?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 455473

Gebruik een kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garathane

garathane

Topicstarter
lier schreef op zondag 6 januari 2019 @ 15:58:
Heb je vaste WiFi kanalen ingesteld, op basis van een analyse (tal van tools beschikbaar, zowel voor mobiel als voor pc)
Ik geloof het niet. en wat analyse tools betreft: die ken ik niet. Bedoel je zoiets als NetSpot ? https://www.netspotapp.co...nalyzer-windows-apps.html
(snel even gegooled)

Wat ik vooral vreemd vind is dat de PS ook beneden last heeft van uitval, en alle andere apparaten in huis (1 PC,2 laptops,2 mobile telefoons,2 tablets) niet. Volgens mijn zoon is het begonnen na de aanschaf van de ASUS-router, maar desondanks vind ik het vreemd.
Ik heb inmiddels voorgesteld de PS mee te nemen naar een vriend en te kijken of het daar ook voorkomt.

[ Voor 30% gewijzigd door garathane op 06-01-2019 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:42
garathane schreef op zondag 6 januari 2019 @ 17:05:
[...]

Ik geloof het niet. en wat analyse tools betreft: die ken ik niet. Bedoel je zoiets als NetSpot ? https://www.netspotapp.co...nalyzer-windows-apps.html
(snel even gegooled)

Wat ik vooral vreemd vind is dat de PS ook beneden last heeft van uitval, en alle andere apparaten in huis (1 PC,2 laptops,2 mobile telefoons,2 tablets) niet. Volgens mijn zoon is het begonnen na de aanschaf van de ASUS-router, maar desondanks vind ik het vreemd.
Ik heb inmiddels voorgesteld de PS mee te nemen naar een vriend en te kijken of het daar ook voorkomt.
Welke WiFi kanalen gebruik je dan momenteel. Als je 2,4 gebruikt pak dan alleen 1,6,11 en laat de rest links liggen.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 22:06
Hoewel een kabel naar boven trekken misschien geen optie is, kun je wel eens testen of het probleem met een kabel ook voordoet.

En heb je je oude router nog staan? Wellicht kun je die eens als een AP aansluiten op nieuwe router, en die speciaal een SSID voor de PS4 laten uitzenden? Of WiFi op je modem aanzetten, met een apart SSID (als dat kan, welke provider heb je(?

[ Voor 13% gewijzigd door Cpt.Morgan op 06-01-2019 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GB2
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-06 16:46

GB2

HKLM_ schreef op zondag 6 januari 2019 @ 17:12:
[...]

Welke WiFi kanalen gebruik je dan momenteel. Als je 2,4 gebruikt pak dan alleen 1,6,11 en laat de rest links liggen.
Dat is natuurlijk onzin, als je niet weet wat er in de omgeving zit en gebruikt wordt, ja ik probeer dat ook altijd als standaard aan te houden maar als je buurman op kanaal 3 zit op 40 MHz wide met zijn router dan wordt het lastig zeker als de rest van de buurt op kanaal 11 zit.

Het feit dat 1 spel het probleem heeft en andere niet zal denk ik komen doordat de timeout van het spel heel hoog staat in gesteld, dus dat een ander spel een timeout aanhoud van bijvoorbeeld een aantal mili seconden en een ander spel een tiental...

Een repeater zorgt ook voor vertraging, signaal wordt opgepakt en doorgestuurd dus zit vertraging in signaal.

Ik zou dichtbij de router het een keer proberen op 5 GHz en stel je signaal in op 20 MHz wide en niet op 40 of 80 MHz (4 kanalen).

Als dit de slaapkamer niet haalt kijken of je de antennes wat beter kan optimaliseren, inderdaad signaal ook controleren met een tooltje..
En inderdaad voor echt kritsch verkeer gewoon kabel trekken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:42
GB2 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 17:35:
[...]

Dat is natuurlijk onzin, als je niet weet wat er in de omgeving zit en gebruikt wordt, ja ik probeer dat ook altijd als standaard aan te houden maar als je buurman op kanaal 3 zit op 40 MHz wide met zijn router dan wordt het lastig zeker als de rest van de buurt op kanaal 11 zit.

Het feit dat 1 spel het probleem heeft en andere niet zal denk ik komen doordat de timeout van het spel heel hoog staat in gesteld, dus dat een ander spel een timeout aanhoud van bijvoorbeeld een aantal mili seconden en een ander spel een tiental...

Een repeater zorgt ook voor vertraging, signaal wordt opgepakt en doorgestuurd dus zit vertraging in signaal.

Ik zou dichtbij de router het een keer proberen op 5 GHz en stel je signaal in op 20 MHz wide en niet op 40 of 80 MHz (4 kanalen).

Als dit de slaapkamer niet haalt kijken of je de antennes wat beter kan optimaliseren, inderdaad signaal ook controleren met een tooltje..
En inderdaad voor echt kritsch verkeer gewoon kabel trekken...
1,6,11 voor 2,4 is helemaal geen onzin aangezien dit de enige drie kanalen zijn die niet overlappen. Op alle andere kanalen heb je extra ruis en zit je nooit goed is welke situatie dan ook.. eigenlijk moet je 2,4 helemaal links laten en over gaan op 5Ghz

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Xfade schreef op zondag 6 januari 2019 @ 14:02:
NAT 2 is prima. Probeer een vast IP. U kunt ook testen of er verschil is als u hem even beneden zet.
Heb hetzelfde gehad met online schaken, ook steeds van die verloren partijen door dit soort kortdurende uitvallen van het netwerk. Allereerst natuurlijk het minst drukke kanaal uitgezocht op 2.4 Ghz (1, 6 of 11). Zoals gezegd door anderen 5 Ghz kan ook de oplossing zijn indien de buren teveel signalen verzenden, of ook het signaal dichterbij halen door een extra accesspoint aan te leggen.

Voor mij was een statisch ip de oplossing, maar alleen in combinatie met een mac filter die alleen eigen apparatuur toestaat op specifieke statische adressen.

Mocht dit nog niet afdoende zijn kan je nog port forwarden en bandbreedte toekennen aan de ps4 via de quality of service (qos) en volgens mij upnp enabelen en p2p uit. Wel even checken of de firewall van de ISP de upnp en bewuste poort blokkeert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GB2

GB2

HKLM_ schreef op zondag 6 januari 2019 @ 17:42:
[...]

1,6,11 voor 2,4 is helemaal geen onzin aangezien dit de enige drie kanalen zijn die niet overlappen. Op alle andere kanalen heb je extra ruis en zit je nooit goed is welke situatie dan ook.. eigenlijk moet je 2,4 helemaal links laten en over gaan op 5Ghz
Ik zeg ook dat dat de meest handige oplossing is ja, maar daar heb je niet zoveel aan als je niet weet hoe de situatie is.
En kanaal 3, 8 en 13 overlappen ook niet hoor, dus als 1 & 6 druk zijn en ver weg 11 dan zou ik op 13 gaan zitten, ja is geen standaard maar bij mij in de straat zitten er ook een paar op 3,4,5,8,10&12...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garathane

garathane

Topicstarter
Tot zover bedankt voor alle antwoorden, ik ga een en ander proberen en laat weten wat heeft geholpen, of dat het niet hielp.....

@Cpt.Morgan : de oude router is overleden
@GB2 Het schijnt met alle spellen te gebeuren, zoals Fortnight en Red Dead redemption, maar dan schijnt het minder ingrijpend te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GB2

GB2

Zet eens in de kamer of in de buurt een laptop / pc die continu een Ping stuurt naar een adres naar buiten,.. valt deze gelijktijdig weg of geen probleem?
Als hij wegvalt Ping dan eens de router...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-04 16:43
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe je weet dat de rest van de apparatuur hier geen last van heeft. Aangezien het maar een paar miliseconde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garathane

garathane

Topicstarter
@Herda: online games op de PC of de laptop gespeeld hebben geen problemen, de PS in de kamer eergisteren wel. Ik heb voorgesteld om de PS eens mee te nenemn naar een vriend, dan wel er eentje even te ruilen en dan te kijken wat er gebeurt.

Zoon werkt nu dus is het even rustig , maar wil i.i.g de PS port forwarden en een statisch IP-adres geven zoals aljooge voorstelt.

Edit: port forwarden en statisch IP-adres heeft niet geholpen....
Nu maar eens kijken of een (nog rondslingerende) repeater iets kan verbeteren.

@HKLM_ : ik kan in de router geen kanalen instellen, de enige keuze in het rolmenuutje is áuto'

Update: ook met een Devolo DLan repeater blijft het probleem bestaan. Ik heb geen ideeën meer, buiten een test met de PS buitenshuis laten doen.

[ Voor 34% gewijzigd door garathane op 20-01-2019 18:29 ]

Pagina: 1