Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +17Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 11:22
Ik ben een eigen gameboy aan het bouwen (omdat het leuk is, niet omdat er geen tig oplossing zijn al :)) en wou dit met jullie delen.

Ik wou een groter scherm dan de meesten gebruiken en heb gekozen voor een 5inch scherm van elecrow. Deze heeft ook een touchscreen wat hopelijk bruikbaar is voor dingen als scumm vm edg. Als hoofd systeem heb ik gekozen voor een PI 3 B+ vanwege de 1gb ram en vele usb poorten. De A+ was een goed alternatief. Een zero is een stuk zuiniger maar heeft niet genoeg vermogen voor N64 emulatie, wat 1 van de doelen is.

Naast het werkenD krijgen van alles (ik doe graag dingen op mijn eigen manier) vindt ik het 3D tekenen en printen ook erg leuk. Ik gebruik daarom geen bestaande case maar ontwerp mijn eigen (alles pas voor mijn formaat handen edg). Ik wil ook wat zaken anders doen dan anders zoals 1 goede analoge stick (niet zo'n platte schuif) en geen D pad.

Momenteel wacht ik op onderdelen (scherm, power module, speakers, versterker) dus een mooi moment om hier een wat te plaatsen.

Om een goed gevoel te krijgen bij de case heb ik deze als dummy geprint. Zo kan ik goed de posities van de knoppen en stick kiezen. Ook voor de montage van de stick in de case en de knoppen heb ik prototypes geprint (meer dan 1 ;)) totdat alles goed uit kwam qua hoogtes en erg netjes aansloot.

http://foto.ccme.nl/W640/Overig/Pi%20boy/IMG_20190106_122622960.jpg

Ik wil zo weinig mogelijk gebruik maken van smeltlijm (iets wat erg gewoon is met dergelijke builds :)) en heb daarom veel gekozen voor componenten met schroef gaten. Helaas was dat niet voor alles mogelijk. Voor de eigen knoppen prints was het uiteraard geen probleem (de losse knoppen komen aan de zijkant.

Qua ruimte kwam ik eigenlijk aardig uit maar 2 usb poorten van de PI zaten in de weg. Ik had intern ook een usb poort nodig (voor de controller) dus ik heb een set poorten verwijderd en ga deze aansluiting intern gebruiken. De overige 2 komen beschikbaar aan de zijkant voor toetsenbord / muis / usb sticks edg.

http://foto.ccme.nl/W640/Overig/Pi%20boy/IMG_20190106_122636519.jpg

Als voeding heb ik Sony 18650 cellen liggen en ik hoop 2 uur speeltijd te halen. Laden en spelen wordt mogelijk dus erg irritant is het niet. Er kunnen altijd andere / meer cellen in met een ander ontwerp van de case. Een Pi Zero zou veel meer speeltijd op leveren maar de mogelijkheden zijn dan echt een stuk minder.

http://foto.ccme.nl/W640/Overig/Pi%20boy/IMG_20190106_122714655.jpg

De case teken ik in Fusion 360 waarbij het een uitdaging is om iets te tekenen wat er leuk uit ziet, functioneel is en goed te printen is. Tot nu toe lukt het aardig. De case bestaat uit 2 delen welke met 6 schroeven samengevoegd worden. Door de vlakke delen te printen op een spiegel krijg je een mooi gladde afwerking aan de voor en achterkant. Dit oogt meteen al mooi strak.

http://foto.ccme.nl/W640/Overig/Pi%20boy/case1.jpg

http://foto.ccme.nl/W640/Overig/Pi%20boy/case2.jpg

Qua knoppen / bediening wil ik het simpel maar functioneel houden. De volgende knoppen zijn er:
- Combi analoge stick / D-pad
- A,B,X,Y
- L en R
- Select en Start

Ik wou graag een goede analoge stick in een gameboy voor race spellen en N64 games. Ruimte voor nog een D pad is er niet en een goede D pad ontwerpen is ook lastige dan ik dacht. Ik heb er voor gekozen om de analoge stick schakelbaar te maken (druk op de stick) tussen analoge modus en D-pad modus. De stick en alle knoppen zijn aangesloten op een Arduino welke een usb HID (joystick) emuleert. De modus in de arduino is om te schakelen tussen D pad en analoog waardoor het voor de pi lijkt alsof beiden aanwezig zijn. Dit is gedaan voor maximale compatibiliteit met de spellen. De analoge stick voelt goed aan (kost namelijk zo goed als niets) en lijkt voldoende nauwkeurig. Door te spelen met de trigger punten in D pad modus (software is nog niet helemaal af) kan ik zelf bepalen hoe de stick aanvoelt als D pad. Ik heb het even getest met Pacman en het begin is prima, al speelt het nog niet zo lekker als een echte arcade stick.

Zodra het scherm binnen is (5 inch 800x480) kan ik de case hierop aanpassen met de uitsparingen voor de usb poorten en deze printen zodat ik een speelbaar prototype heb (zonder geluid en accu nog). Het scherm is er wellicht eind volgende week, de overige delen pas aan het einde van de maand. Even geduld nog :(

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Tadango
Mooi plekje gevonden voor de joystick controller en gelijk alle knoppen aangesloten:

http://foto.ccme.nl/W640/Overig/Pi%20boy/IMG_20190106_210912536.jpg

http://foto.ccme.nl/W640/Overig/Pi%20boy/IMG_20190106_210939833.jpg

Dit speelt erg lekker en de knoppen geven een hele mooie feedback. De joystick heeft een dood punt aan het eind van zijn slag helaas maar de code voor de D pad emulatie is verbeterd en speelt nu erg lekker.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 12:50
Ziet er mooi uit man. Ben benieuwd.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• Mr_Gee
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 03-04 20:58

Mr_Gee

Ik Heb Gesproken

Nice

Proffesioneel Platzak

• RickyH
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 10-03 20:52
Erg gaaf dit!
Ik ben nu zelf (overenthousiast) aan een game boy zero begonnen.
Idd veel hotglue en wachten op onderdelen :)

• jbhc
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 08:23
Bijzonder mooi project!

Ga je als hij klaar is de bestanden ook publiceren?

• Johnny
  • Registratie: december 2001
  • Nu online

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Heb je niet veel te weinig knoppen voor N64-emulatie? Of ga je het mogelijk maken om via USB of bluetooth controllers aan te sluiten voor beter ervaring/multiplayer?

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• PetersNL
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 22-04 21:47
Wanneer mensen inspiratie zoeken, raad ik aan om eens een kijkje te nemen op het forum van sudomod.com

• Tadango
@RickyH Ik zal nog een onderdelen lijst plaatsen zodra ik weet dat alles goed samenwerkt. Ik ben wel benieuwd naar het voedings / lader deel wat jij gaat gebruiken.

@jbhc Ja, ik zal alles op github zetten (Arduino code en case STL's)

@Johnny Ja, ik mis wat voor een goede emulatie maar de meeste spellen spelen prima met deze knoppen. Het is een setup bruikbaar voor vele consoles. Via USB / BT is het altijd mogelijk om andere / meerdere controllers aan te sluiten nog.

• RickyH
@Tadango Ik heb een adafruit power boost 1000c als trafotje en voor de play en charge functie en een 3500mah lipo batterij van eBay.
Die zou (hopelijk) 3 á 4 uur speeltijd moeten geven, hij past in ieder geval perfect in het bestaande batterij compartiment van de Gameboy behuizing.
Wanneer hij af is zal ik mijn buildlog ook met jullie delen.

Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar jouw eindresultaat, ik vind het erg tof dat je er helemaal je eigen draai aan geeft.

Det touchscreen in combinatie met ScummVM vind ik overigens een erg tof idee!

RickyH wijzigde deze reactie 08-01-2019 18:25 (7%)

• Tadango
Ik weet nog niet of ScummVM netjes werkt met de touchscreen qua calibratie (lees wat wisselende berichten) edg dus ik heb eens gekeken hoe het werkt met sticks edg..... niet echt standaard. De knoppen indeling is fixed in de source code. Aanpassen van de knop mapping zou een aanpassingen van de code en een hercompilatie betekenen. Daar heb ik geen zin in dus ik heb de mapping in de Arduino aangepast zodat het logisch is met ScummVM. Dan speelt het lang niet optimaal, maar het speelt wel prima.

Verder print ik nu wat knoppen totdat het scherm binnen is. Het wachten duurt altijd zo lang...

• Tadango
Gisteren was het scherm bezorgd dus dat was een leuke avond klooien. Het scherm oogt prima al wordt het snel minder qua contrast en kleuren als je schuin van onderen kijkt. Tja, 30 euro voor 5inch touchscreen is dat acceptabel. Helaas viel de totale dikte wat tegen. Scherm + pi is 29mm dik ongeveer dus ik heb in de case een hoogte van 30mm aangehouden. Met een 2mm shell is dat 34mm dik totaal. Dan heb je ook wat vast tenminste. De uitsparingen van de HDMI connector en USB poorten zijn verwerkt in de case net als de uitsparing voor het actieve deel van het scherm (stond niet bij de specs....). De HDMI adapter (PI naar LCD bord) valt precies in de rand van de case. Dat heb ik gebruikt als mogelijkheid om deze uitneembaar te maken zodat je een HDMI kabel kan aansluiten op de PI of het scherm door dit blokje te verwijderen. Dat wordt straks afgewerkt met een mooi kapje. Voor de USB poorten moet er ook nog een afdekking ontworpen worden waarbij het toetsenbord ontvangertje kan blijven zitten.

Na een uur de PI te hebben gebruikt werd deze toch wel erg warm. Ik heb koelgaten in de achterkant gemaakt bij de PI zodat er iets van ventilatie is. Actieve koeling gaat wat te ver denk ik als is er wel ruimte voor een kleine 5V fan. Een koellichaam op de PI kan helpen al kan de warmte lastig weg in een gesloten case. Met een open achterkant zal dit wellicht helpen om de core temp iets onder controle te houden. De cpu is niet overgeklokt (is al stock eigenlijk bij de B+), maar de GPU en RAM wel. Dat helpt enorm maar levert ook extra hitte op en verbruik.

Qua verbruik ga ik dit weekend meten wat alles echt verbruikt in de praktijk. Afhankelijk daarvan ga ik kijken of ik verder ga met het huidige plan met 1 186500 cel of dat er wellicht een groter LiPo pakket in komt. 2 186500 zal niet gaan lukken wellicht al heb ik daar wel ideen voor. Dat zou een super oplossing denk (cellen heb ik al).

De case print nu dus kan over een paar uur getest worden. De print van vannacht had wat verkeerde instellingen en viel uit elkaar bij enige belasting. De passingen waren wel prima dus vanavond verwacht ik te kunnen spelen in de behuizing.

http://foto.ccme.nl/W640/Overig/Pi%20boy/case_print.jpg

• Casejunky
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 25-04 14:28
Heel tof dit! ben zeer benieuwd

• Tadango
Niet gek voor een eerste poging :)

http://foto.ccme.nl/W640/Overig/Pi%20boy/IMG_20190111_161620064.jpg

http://foto.ccme.nl/W640/Overig/Pi%20boy/IMG_20190111_161628904.jpg

http://foto.ccme.nl/W640/Overig/Pi%20boy/IMG_20190111_161708794.jpg

http://foto.ccme.nl/W640/Overig/Pi%20boy/IMG_20190111_161726125.jpg

Nu alles in de case op zijn plek zit zie ik dat er genoeg ruimte is voor de cellen. Achter het scherm passen er 2 en onderin was al plek voor 1. Ik weet alleen niet of er genoeg ruimte naast de Pi blijft voor een cel want daar moet ook nog de versterker, het laad moduul en de laad aansluiting. Die puzzle laten we voor later als deze onderdelen er zijn. Het scherm past strak pas in de uitsparing en zal eerst op zijn plek gehouden worden via de achterkant. Een dunne schuimlaag zal op de PI drukken net boven de GPIO aansluitingen zodat het scherm vanuit het midden aangedrukt blijft. Er zit een kleine zwarte rand rond het scherm binnen de bezel maar dat staat niet verkeerd.

http://foto.ccme.nl/W640/Overig/Pi%20boy/IMG_20190111_161532974.jpg

De ontvanger van het toetsenbordje valt buiten de behuizing, dus dat gaan we anders doen. Wellicht geen kapje maken? Dat zien we nog wel. De HDMI adapter moet aangepast omdat open aansluitingen een probleem zijn. Daar komt een kapje op gelijmd waarmee je hem ook los kan trekken.

De knoppen aan de voorkant werken prima en hebben zo goed als geen speling. De knopjes klikken heerlijk. Aan de zijkant zitten ze wat laag maar de USB aansluitingen van de PI zitten in de weg. Kwestie van wennen of een andere slimme oplossing bedenken.

Voor nu heb ik een DC/DC converter erin zitten met 2 cellen in serie. Een losse schakelaar aan de buitenkant is even niet anders. De accuduur zal ik morgen bepalen. Als de cellen opgeladen zijn (losse lader) zal ik hem eens goed testen met de kap erop.

• Tadango
De temperatuur loopt toch aardig hard op. Er is geen lucht stroming en daardoor zit de core al snel op 70 graden en dan wordt alles langzamer. Ik heb gekeken naar een kleine ventilator (ik heb nog een 25mm fan liggen) maar dat maakt een irritant geluid. Ik heb nu eerst een koellichaam geplaatst. De temperatuur stijgt minder snel maar uiteindelijk wordt dit ook teveel. Er zal een manier moeten komen om de warmte uit de case te krijgen onder irritant geluid. Helaas zit de CPU midden tussen het scherm en de printplaat, dus een koellichaam aan de buitenkant zal niet kunnen. Voor een grotere stillere ventilator is geen ruimte tenzij ik de case nog dikker maak, en die is nu al dik genoeg. Wellicht eens proberen met standaard instellingen ipv een leuke overclock.....

http://foto.ccme.nl/W640/Overig/Pi%20boy/IMG_20190112_095112095.jpg

• PE4000
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 04:59
Je zou zo iets als onderstaande afbeelding kunnen toepassen, maar dan op schaalniveau.
http://uk.connectland.eu/var/product-medium/5/526.jpg
Als voorbeeld...
Of zoiets..
http://www.wescap.nl/media/catalog/product/cache/1/image/250x250/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/m/e/mecwaaiers_1.pnghttp://www.wescap.nl/media/catalog/product/cache/1/image/250x250/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/m/v/mv_ultramide.png
Een kleine ventilatorvleugel...

• Deurstopper
  • Registratie: juli 2012
  • Niet online
Gaaf dit! Ga dit topic in de gaten houden. Succes met je project!

Steam: http://steamcommunity.com/id/DeurstopperNL Origin: DeurstopperNL

• Tadango
PE4000 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 11:49:
Je zou zo iets als onderstaande afbeelding kunnen toepassen, maar dan op schaalniveau.
[Afbeelding]
Als voorbeeld...
Of zoiets..
[Afbeelding][Afbeelding]
Een kleine ventilatorvleugel...
Dat snap ik, maar is nog niet zo makkelijk omdat het erg klein moet zijn. Daarnaast gaat dat aardig irritant klinken ben ik bang. Het kleine fannetje hoor je al erg duidelijk en wil ik nog niet inbouwen.

Met wat onderklokken op CPU niveau (de CPU van de B+ is een overgeklokte normale PI 3) scheelt het al weer een paar graden. Als ik de GPU en geheugen niet overklok en de CPU op 1200Mhz zet zit ik rond de 60 graden na 2 uur draaien. Het wordt denk ik een combi van bruikbare overkloks en niet alles maximaal.

• Mr_gadget
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 12:47

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Misschien kan je zelf met aluminium een koelblokje maken wat de warmte naar de zijkant kan trekken?

• zynex
  • Registratie: mei 2007
  • Nu online
Zou je echt niet kunnen proberen het ontwerp aan te passen waarbij de PI omgedraaid zit? Dat scherm zelf wordt waarschijnlijk al warm en dan zit ook nog de pi er tegenaan. Dat kan allemaal niet helpen voor de koeling. Als je de pi omdraait en zorgt dat het koelblok richting de achterkant wijst dus, kun je daar simpel weg gewoon wat koel sleuven maken in de behuizing en heb je misschien toch geen fan nodig.

Verder een erg leuk project. :)

• RickyH
Man, dat schiet lekker op!
Ik heb mijn laatste onderdeeltje ook binnen, dus nu ook verder maar dat zal op z'n elfen dertigste zijn. ;)

Ik denk overigens dat wat @zynex zegt zo maar eens veel zou kunnen schelen.
Je zou eventueel de onderkant van de Pi misschien ook kunnen bekleden met hittewerende tape.

• Tadango
Ja, de PI omdraaien zou een super oplossing zijn, maar dan zit ik wel met een issue met de HDMI aansluiting. Deze adapter is niet zomaar om te draaien en daar zou ik dan een andere voor moeten maken (lastig met HDMI stekkers). Als je dat mooi uitneembaar wil maken zoals nu (niet super belangrijk) komen de USB aansluitingen verder naar binnen. Dat is ook weer op te lossen maar op deze manier past het wel mooi zonder moeilijk te doen. Ook wil ik een opening maken om bij de SD aansluiting te komen, wat ook weer lastiger is als de PI omgedraaid zit. Ik ga eerst nu de CPU spanning omlaag brengen en kijken welke snelheid ik nog overhoud dan.

Ik heb ook even het verbruik gemeten en zie deze waardes op 5.050V:
- LCD scherm aan onder verlichting: 173mAh
- LCD scherm met verlichting: 271mAh
- PI Idle / menu: 560mAh
- PI Belast (Kodi, Mame, N64): 690 mAh

Soms is er bij het laden een korte piek naar de 1A maar meestal zit hij er net onder. Ik ga uit van een verbruik van 5W gemiddeld. Ik ga uit van 3,3V gemiddeld per cel met 2500mAh bruikbaar, dus 8.25Wh per cel, dus 16,5Wh totaal. Als de omvormer een beetje efficiënt is (95% opgave, maar welke belasting?) zou ik dus 3 uur speeltijd kunnen verwachten. Dat ligt in de lijn van de verwachting dus. Ik ga mijn best doen om een 3e cel erin te krijgen zodat het totaal naar 4,5uur gaat.

De kinderen brachten me ook nog op een goede toevoeging. Ze wouden even mario kart spelen en probeerden de hele tijd te sturen door de kast te kantelen..... dus waarom bouw ik er geen beweging sensor in? Dan krijgt de Arduino gewoon nog een modus erbij. De sensoren heb ik genoeg liggen.

• RickyH
Als je hem ondersteboven draait met de cpu van het scherm af, en hem vervolgens een halve slag draait, dan zit je HDMI weer boven en de USB aan de andere zijkant.
Dan heb je alles hetzelfde als nu, maar dan gespiegeld. ;)

• Tadango
En dat is precies het probleem met de HDMI stekkers :)

• RickyH
Je kan de stekker er toch ook gewoon ondersteboven inprikken?
Als de kabel lang genoeg is merk je daar aan de andere kant waarschijnlijk niets van.

Anders zou je, maar dat is wel wat ingrijpender, de HDMI kunnen losmaken en hem zelf met draad weer kunnen aansluiten op de Pi.
Dan kun je hem zo flexibel plaatsen als je zelf wilt.

• Tadango
De "kabel" is een printplaatje met 2 HDMI stekkers erop gesoldeerd. Dat is erg compact op deze manier en hoort bij het LCD scherm. Alles met een kabel wordt zelf solderen.

Ik heb nu temperaturen rond de 66 graden. Dat is na onderzoek niet eens zo gek. 1300Mhz op -4 over_voltage met nog steeds overgeklokte gpu en geheugen. Dit draait alles prima. Ik zie meestal 70% load op 1 core dus de cpu hoeft niet sneller te draaien.

• Tokkes
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 24-04 22:16
Tadango schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 17:00:
Ook wil ik een opening maken om bij de SD aansluiting te komen, wat ook weer lastiger is als de PI omgedraaid zit.
https://www.amazon.co.uk/...ro-Sd-micro/dp/B008HAP7BW

Tokkes wijzigde deze reactie 12-01-2019 20:14 (9%)

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

• Napsju
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 12:35

Lekker!

• Tokkes
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 24-04 22:16
Napsju schreef op zondag 13 januari 2019 @ 14:01:
[...]

Uitverkocht. Gelukkig heeft oom Ali wel een oplossing.
Het ging me ook vooral om het concept en niet zozeer het specifieke artikel :)

Heb me zelf ook zo'n projectje gestart een tijdje terug. Wel een beetje (veel meer) originele gameboy, case 3d printed, en achteraan groeven voor de vingers + triggers/'schouderknoppen. Is wel wat groter dan de originele gameboy, uiteraard, maar ik kan hem zo ook als mediacenter/TV console gebruiken.

2de revisie gaat iets zijn waar ik effectief een gameboy cartridge ombouw om er een SD kaartje in te hebben, om heulemaal retro te gaan.

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

• Tadango
Momenteel zit ik even met een software probleempje. Ik ben de controller code aan het optimaliseren en heb ook de acceleratie sensor toegevoegd. Op de PC werkt alles nu prima (hele code is herzien, dus veel is anders) maar op de PI wordt een button release als klik gezien. Ik zie dus steeds dubbele clicks per knop. Op de PC blijft de knop gewoon netjes actief totdat ik een release stuur maar op de PI niet. Normaal bleef de code een knop press sturen als de knop ingedrukt bleef maar nu alleen bij de eerste keer. Op de 1 of andere manier werkt dat niet goed op de PI....... Tijd voor een andere oplossing.

• thijsco19
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 12:47

thijsco19

Yamaha MT03 2008

Tadango schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 17:00:
Ik heb ook even het verbruik gemeten en zie deze waardes op 5.050V:
- LCD scherm aan onder verlichting: 173mAh
- LCD scherm met verlichting: 271mAh
- PI Idle / menu: 560mAh
- PI Belast (Kodi, Mame, N64): 690 mAh

Soms is er bij het laden een korte piek naar de 1A maar meestal zit hij er net onder. Ik ga uit van een verbruik van 5W gemiddeld. Ik ga uit van 3,3V gemiddeld per cel met 2500mAh bruikbaar, dus 8.25Wh per cel, dus 16,5Wh totaal. Als de omvormer een beetje efficiënt is (95% opgave, maar welke belasting?) zou ik dus 3 uur speeltijd kunnen verwachten. Dat ligt in de lijn van de verwachting dus. Ik ga mijn best doen om een 3e cel erin te krijgen zodat het totaal naar 4,5uur gaat.
Specifieke reden dat je voor die Sony cellen ga?
Als je de Sanyo ncr3500ga cellen gebruik heb je (gebruik makend van jouw reken som) al ruim 4 uur speeltijd, zonder een derde cel toe te voegen.

Eventueel zou je ook de overstap naar 21700 cellen kunnen maken; https://www.nkon.nl/recha...samsung-inr21700-50e.html
Zomaar een tip ;)

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• Tadango
Deze sony cellen heb ik liggen en hebben qua specs 3100mAh. Dat betekend ongeveer 2500 in de praktijk.

21700 zou net passen zonder aanpassingen aan de case. Wellicht eens naar kijken ...

• sebastius
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 12:54

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

@Tadango heb je een linkje naar het scherm en dat HDMI koppelprintje? Erg leuk speelgoed :)

Lezen over reparaties en andere elektronicaknutsels? Lees mijn tweakblog
We do what we must because we can.
For the good of all of us, except the ones who are dead.

• Tadango
Ik heb het scherm hier vandaan (HDMI adapter zit erbij, touch pennetje ook): https://nl.aliexpress.com...aspberry/32732615315.html

Hij is op veel andere plekken ook te krijgen.

• Tadango

Kleine demo van de beweging sensor welke nu nog gebruik maakt van ruwe sensor data. Na wat filtering moet dat nog een stuk beter werken.

Het speelde wat gek via het scherm van de camera (om de slechte game prestaties even goed te praten :+ )

• jbhc
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 08:23
Bijzonder leuk!

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 13:01
Kun je niet een heatpipe gebruiken? Misschien kun je er wel een harvesten uit een oude laptop of zo, of misschien iets op maat laten maken?

zcflevo.nl

• Tadango
De temperatuur wordt nu een dikke 60 graden en dat is voldoende voor nu. Met Kodi actief zit deze zelfs maar op 56 graden. Voor nu geen reden om extra aandacht aan de koeling te besteden want alles onder de 70 is prima. Als het zomer is zien we wel weer.

Ik zit alvast na te denken over de voeding en het aan en uit schakelen. Ik wil dat de PI na het afsluiten het systeem kan uitzetten maar met mijn gekozen lader / booster is dat wat lastig. Deze schakelt automatisch aan als er een load aangesloten is en ik weet nog niet of hij dan geforceerd uit wil. Bij het afkoppelen van de load schakelt hij wel uit. Een mechanische schakelaar is dan makkelijk maar daar kan de PI zelf niets mee. Nu weet ik dat hij een GPIO pin actief houdt vanaf de boot welke uit gaat als uitgeschakeld is. Hiermee zou ik een klein relais (solid state versie wellicht, of een FET oid) kunnen gebruiken om de PI aan te load te koppelen. De aan / uit knop activeert dit circuit dan waarna de PI het actief houdt tijdens het draaien. Het uitschakelen kan via de zelfde knop welke via een GPIO de PI triggert om af te sluiten (ook handig bij een hangende emulator :)) Hiervoor is in de PI alleen een simpele configuratie nodig.

Als de booster wel uitgeschakeld kan worden zit ik met een ander probleem. Zover ik de instructies begrijp kan je met een dubbele klik de booster wel uit forceren.... maar de PI zal na een halt wel geen dubbele klik kunnen uitvoeren. Dat zou wel het mooiste zijn qua oplossing. Ook weet ik niet zeker of hij dan niet weer activeert.

Wellicht even wachten op de booster maar ik ga alvast klooien met de GPIO oplossing en een Relais om de huidige mechanische schakelaar te vervangen.

• RobinKuijp
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 25-04 20:54
Tadango schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:08:
De temperatuur wordt nu een dikke 60 graden en dat is voldoende voor nu. Met Kodi actief zit deze zelfs maar op 56 graden. Voor nu geen reden om extra aandacht aan de koeling te besteden want alles onder de 70 is prima. Als het zomer is zien we wel weer.

Ik zit alvast na te denken over de voeding en het aan en uit schakelen. Ik wil dat de PI na het afsluiten het systeem kan uitzetten maar met mijn gekozen lader / booster is dat wat lastig. Deze schakelt automatisch aan als er een load aangesloten is en ik weet nog niet of hij dan geforceerd uit wil. Bij het afkoppelen van de load schakelt hij wel uit. Een mechanische schakelaar is dan makkelijk maar daar kan de PI zelf niets mee. Nu weet ik dat hij een GPIO pin actief houdt vanaf de boot welke uit gaat als uitgeschakeld is. Hiermee zou ik een klein relais (solid state versie wellicht, of een FET oid) kunnen gebruiken om de PI aan te load te koppelen. De aan / uit knop activeert dit circuit dan waarna de PI het actief houdt tijdens het draaien. Het uitschakelen kan via de zelfde knop welke via een GPIO de PI triggert om af te sluiten (ook handig bij een hangende emulator :)) Hiervoor is in de PI alleen een simpele configuratie nodig.

Als de booster wel uitgeschakeld kan worden zit ik met een ander probleem. Zover ik de instructies begrijp kan je met een dubbele klik de booster wel uit forceren.... maar de PI zal na een halt wel geen dubbele klik kunnen uitvoeren. Dat zou wel het mooiste zijn qua oplossing. Ook weet ik niet zeker of hij dan niet weer activeert.

Wellicht even wachten op de booster maar ik ga alvast klooien met de GPIO oplossing en een Relais om de huidige mechanische schakelaar te vervangen.
Ik heb z'n schakelaar voor de pi alleenstaande gemaakt voor een volumio boxje.
2 relais, 1 comperator 1 transistor en 2 weerstanden. Je gebruikt dan de reset aansluiting om in te schakelen en van een gpio pin om uit te schakelen. :)
Wil je mijn schema ervan hebben? Moet je ff zoeken

Als je weinig ruimte hebt zou je deze functie ook in je Arduino kunnen programmeren. :o

Meow, meow I'm a cow

• Tadango
Ik ga zelf even klooien met de GPIO shutdown opties, zit vast iets bruikbaars tussen. De arduino alles laten coördineren heb ik aan gedacht, maar daar heb ik niet veel IO meer op vrij. Als ik goed zoek nog 4 vrij denk ik :) Deze zou dan via GPIO moeten communiceren met de PI over 2 poorten voor registreren halt vanuit de PI en voor het starten van een shutdown in de PI. Dat kost al 2. Dan moet de powerknop op de arduino, maar ook via de booster (anders gaat er niets aan) en de arduino moet de booster kunnen bedienen.

Alternatief is de powerknop de booster laten bedienen voor power up en de PI laten signalen voor power down. De arduino hoeft dan alleen naar de halt state op de PI te kijken en de booster triggeren voor power off. Tenminste als de booster uit kan me de load erop.

Analoog circuit voor 2 pulsen vanuit 1 halt puls uit de GPIO kan ook, maar ben ik minder handig mee dan een Arduino :)

Relais is het eenvoudigste: Knop activeert relais waarna de power on GPIO van de PI deze actief houdt. Power knop triggert ook shutdown GPIO op de PI. Pi gaat uit en schakelt het relais uit. Simpel en effectief. Met een FET niet eens zo'n gekke oplossing.

• Tadango
De PI is dood.... lang leve de PI? Ik heb een GPIO opgeblazen met mijn schakel moduul denk ik, en de PI starte niet meer op. Alles losgehaald en de PI start prima op, alles werkt, behalve die GPIO pin.... gek. Alles weer in elkaar en de hij start niet meer op? Blijkbaar als hij aan het LCD scherm gekoppeld zit start hij nu niet. Heeeeel vreemd. Ik had het schakel deel zo goed als werkend maar had 1 foutje gemaakt waardoor er een te hoge spanning op de GPIO kwam helaas. Eens kijken wat we hieraan kunnen doen nog.....

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 13:01
Ja zoiets is simpel te maken met een arduinotje. Arduino in deep sleep, en een knopje aan een interrupt om de stroom in te schakelen. Seriële communicatie met de pi, zodat die kan laten weten dat ie een shutdown doet, en dan een paar seconden later de stroom uitschakelen.

Enneh, als je een te hoge spanning op een gpio pin gezet hebt mag je denk ik van geluk spreken dat de rest van de soc het wel nog doet. Maar ja garantie tot de stoeprand natuurlijk. Gelukkig hebben ze de prijs van een RPi zo gekozen dat zulke foutjes niet te veel zeer doen.

zcflevo.nl

• Tadango
Blijkbaar is het interrupt deel niet 100%. Als ik deze naar het LCD loskoppel werkt alles prima. Overige GPIO pins ook, dus we klooien verder, maar zonder touchscreen (was alleen in Pixel Desktop maar bruikbaar)

• Tadango
Er zijn wat onderdelen binnen gekomen, maar helaas heb ik een probleem met 1: Het laad / power moduul. Deze werkt op zich prima maar tijdens het laden is de output altijd actief, dus staat de PI boy altijd aan..... Dat is juist iets wat ik niet wil. Deze is dus niet bruikbaar als volledig power moduul. Opties:
- 1) Een mechanische schakelaar / aan uit circuit toevoegen
- 2) Andere lader / voedings oplossing kiezen

Optie 1 kan, maar heeft zeker niet mijn voorkeur. Ik kan het voedings moduul gebruiken met de 1s oplossing maar mooi aan / uit zal nooit echt lekker werken. Het voordeel is wel dat als de PI vastloopt ik deze altijd kan uit schakelen. Optie 2 heeft wat meer mogelijkheden. De huidige DC-DC converter zou ik kunnen aanpassen zodat deze elektronisch schakelbaar is, ook via de PI. Deze heeft alleen een hogere ingangs spanning maar een 2s input werkt prima. Het voordeel is dat als de accu leeg raakt de uitgang spanning onder de 4.8V zakt waardoor de PI een undervoltage warning geeft: Dus gratis lege accu waarschuwing :) Het nadeel is dat ik een reset / forced of schakelaar extra moet inbouwen (geen groot probleem) en opzoek moet naar een 2s lader + BMS (2s cellen moet je balanceren).

• Tadango
De DC-DC converter ombouw werkt super. 57uA in standby. Dat is in een maand 42mAh leeg loop. Aangezien er 10.000 aan accu in komt dat neer op 20 jaar voordat hij van vol naar leeg gaat in standby.... daar valt mee te leven ;)

De PI kan zichzelf nu uitschakelen en daarom heb ik ook de knop de shutdown functie in de PI laten triggeren. Zo regelt de PI alles zelf. Het nadeel is dat als hij vast loopt hij ook niet meer uit wil. Wellicht is daar nog een watchdog optie voor, anders komt er een force off knop ergens bij in welke via een klein gaatje te bereiken is.

• Tadango
Mmh, klein reken foutje ;) Er komt geen 10.000 mAh in maar 5.000 mAh aangezien de cellen in serie gaan, dus maar 10 jaar standy....

Ik heb de 3000 mAh cellen leeg getrokken tot de undervoltage waarschuwing op de PI begint. De accu spanning is dan gezakt tot net onder de 6V. Bij 5.6V draait alles nog prima en is de undervoltage waarschuwing continu. Dat is een perfect limit voor LiOn cellen. Ik heb de cellen opgeladen en was blij met alles boven de 2500 mAh. Ik was blij verbaasd toen er 2997mAh ingeladen werdt. Dat betekent een optimaal gebruik van de capaciteit.

http://foto.ccme.nl/W640/Overig/Pi%20boy/regulator.jpg

De aangepaste DC-DC converter. Pin 5 van de chip is de active low enable pin. Deze zit normaal direct aan massa gekoppeld. Ik heb deze aangepast en met een 220kOhm weerstand aan de accu + gekoppeld. Via een NPN transistor kan deze aan nu aangeschakeld worden vanuit de PI. De transistor zit via een 10kOhm weerstand aan de GPIO van de PI gekoppeld. Als de PI opstart zal deze na ongeveer 1,5 seconden de transistor blijven schakelen totdat hij uitschakelt. Je moet de aan/uit knop dus 1,5 seconden blijven indrukken.

De aan/uit knop overbrugt de transistor via een diode. Deze knop trekt ook de shutdown GPIO op de pi omlaag via een 2e diode. Op deze manier is maar 1 simpele knop nodig en blijft alles los van elkaar.

http://foto.ccme.nl/W640/Overig/Pi%20boy/IMG_20190126_204606772.jpg

Lekker vol al maar nog ruimte genoeg. De versterker met regeling komt rechts bovenin aangezien dat een logische plek is voor de regeling en er is nog net ruimte genoeg. De aan/uit knop zal ook ongeveer op die plek komen en ernaast komt dan de micro USB aansluiting voor het opladen. De lader zelf heeft nog geen plek maar komt wellicht naar de versterker half onder de PI (wellicht een lader met Micro USB ingebouwd). De BMS zal op de onderste cel komen want daar is nog mooi de ruimte voor, ook met de grotere 21700 cellen.

http://foto.ccme.nl/W640/R270/Overig/Pi%20boy/IMG_20190126_204932107.jpg

Tot slot heb ik een WS2812 led ingebouwd welke de mode van de joystick weergeeft. Ook dient deze als power led:
- blauw: DPad modus
- geel: Analoge stick
- rood: DPad met Accelleratie sensor als analoge input

Het is nog even wachten op de speakers en hopelijk zijn die het waard. Onderin de hoeken is nog net ruimte voor 2 compacte speakers. Uiteraard moet er stereo geluid in....

• Tadango
De undervoltage status is prima uit te lezen in een script, dus deze gebruik ik nu voor het automatisch uitschakelen bij een lege accu. Een simple bash script controleert dit elke seconde. Na 10 keer op rij een undervoltage geeft deze een melding en na 40 seconden gaat hij afsluiten.

#!/bin/bash
OK=0

while :
do
status=$(vcgencmd get_throttled)
status=${status#*=}
DIFF=$(($SECONDS - $OK))
LOWBATT=$((($status & 0x5) == 5))

if [ $LOWBATT == 0 ]
then
OK=$SECONDS
else
if [ $DIFF == 10 ]
then
wall 'Low battery, power off in 30 seconds'
elif [ $DIFF -gt 40 ]
then
wall 'Shutdown now'
sudo poweroff
exit
fi
fi

sleep 1
done

• Tadango
De server op zolder reageerde niet maar na een reboot.... lekker dan. Deze staat op een plekje weg gestopt en ik had geen zin deze naar beneden te halen voor analyse. Ook een monitor bij de PC weghalen en naar de zolder slepen had ik geen zin in. Pi boy bood uitkomst :) HDMI kabel er in en een portable HDMI monitor.

http://foto.ccme.nl/W640/Overig/Pi%20boy/IMG_20190202_110002198.jpg

De speakers zitten ook in het prototype. Deze bevallen erg goed ook al zijn ze slechts 11x15mm! Daarover later meer. Momenteel werk ik het ontwerp bij zodat de speakers en led edg vast geklikt kunnen worden. Daarna verder met de voedings / versterker printplaat.

Tadango wijzigde deze reactie 02-02-2019 12:28 (6%)

• Tadango
Dit zijn de kleine speakertjes welke ik getest heb. Ze zijn slechts 11x15mm maar hebben voldoende kracht voor een dergelijk project. Op 100% is het irritant hard en geniet de hele kamer mee. Op 50% is het een prima volume voor normaal gebruik. De kwaliteit valt me niet tegen, ongeveer telefoon kwaliteit. Meer hoeft en past ook niet, al heb ik ruimte voor een micro sub aan de achterkant ;)

http://foto.ccme.nl/W640/Overig/Pi%20boy/IMG_20190210_133130958.jpg

Ik heb het power / versterker bord gemaakt aangezien het daarop wachten was voor het definitieve ontwerp. Als lader is er een 2A 8.4V onderweg maar aangezien de chinezen aan het feesten zijn duurt dat nog even..... De open ruimte zou precies moeten passen volgens de specs.

De Lader heeft 12V nodig waardoor een micro usb oplader helaas geen optie is. Daarom komt er een 12V 2A adapter bij. Als aansluiting gebruik ik een standaard 5.5/2.1mm DC socket waar de lader direct in plugt. Voor de accu heb ik een 2s 3A BMS besteld. De accu wordt via de BMS op het power bord aangesloten. De aan / uit knop zit bovenin het bord. De 4 polige stekker rechts gaat naar het LCD scherm voor voeding en de aan / uit signalen. De aansluiting links boven zijn voor audio in en de 2 speakers.

http://foto.ccme.nl/W640/Overig/Pi%20boy/IMG_20190210_133106367.jpg

De achterkant was nogal leeg dus daar heb ik een logo geplaatst. Het logo is los geprint en valt in de achterkant dus het oppervlak is glad.

http://foto.ccme.nl/W640/Overig/Pi%20boy/IMG_20190210_134748791.jpg

Tijd om de laatste versie te printen (hopelijk) :)

http://foto.ccme.nl/W640/Overig/Pi%20boy/case3.jpg

http://foto.ccme.nl/W640/Overig/Pi%20boy/case4.jpg

http://foto.ccme.nl/W640/Overig/Pi%20boy/case5.jpg

http://foto.ccme.nl/W640/Overig/Pi%20boy/case6.jpg

• Casejunky
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 25-04 14:28
Bijzonder leuk project en echt een gaaf dingetje

• Tadango
@Casejunky Bedankt, het is leuk om te maken en om te gebruiken.

Bijna klaar :) De case hoeft niets meer aan te gebeuren. Alleen de interne lader moet er nog in. Laden gaat nu via een externe lader via de nieuwe aansluiting. Deze zit direct op de accu nu.

http://foto.ccme.nl/W640/Overig/Pi%20boy/IMG_20190212_183020013.jpg

Intern lijkt het al beter qua bedrading. Links onder is het nog wat druk door de usb kabel en de accu verbinding.

http://foto.ccme.nl/W640/Overig/Pi%20boy/IMG_20190212_183214998.jpg

De speakers en led zitten mooi in de case geklikt. Het ontwerp klopt :)

http://foto.ccme.nl/W640/Overig/Pi%20boy/IMG_20190212_183235444.jpg

Ook het accu / versterker bord past er mooi in. Het laad moduul zou er net tussen moeten passen volgens de specificaties. Zien we later wel weer. Het bord zit alleen 0,5mm te hoog eigenlijk maar het volume wiel loopt wel vrij. Dan maar niet perfect in het midden, is wel vaker niet 100% zuiver ;)

http://foto.ccme.nl/W640/Overig/Pi%20boy/IMG_20190212_183248686.jpg

• kitao
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 10:45
Tadango schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 18:51:
@Casejunky Bedankt, het is leuk om te maken en om te gebruiken.

Bijna klaar :) De case hoeft niets meer aan te gebeuren. Alleen de interne lader moet er nog in. Lader gaat nu via een externe lader via de nieuwe aansluiting. Deze zit direct op de accu nu.

[Afbeelding]

Intern lijkt het al beter qua bedrading. Links onder is het nog wat druk door de usb kabel en de accu verbinding.

[Afbeelding]

De speakers en led zitten mooi in de case geklikt. Het ontwerp klopt :)

[Afbeelding]

Ook het accu / versterker bord past er mooi in. Het laad moduul zou er net tussen moeten passen volgens de specificaties. Zien we later wel weer. Het bord zit alleen 0,5mm te hoog eigenlijk maar het volume wiel loopt wel vrij. Dan maar niet perfect in het midden, is wel vaker niet 100% zuiver ;)

[Afbeelding]
Razend knap gemaakt hoor, echt indrukwekkend.
Vraag me wel af of het geen kwaad kan dat blauwe printplaatje bovenop onbeschermd te laten ?
Iemand met vochtige of knetter statische vingers zou dan toch kortsluiting kunnen maken bij aanraking ?
Rubber dopje erover zou dit kunnen voorkomen, hoewel het toch iets decoratiefs heeft. :)

• Tadango
kitao schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 19:59:
[...]

Razend knap gemaakt hoor, echt indrukwekkend.
Vraag me wel af of het geen kwaad kan dat blauwe printplaatje bovenop onbeschermd te laten ?
Iemand met vochtige of knetter statische vingers zou dan toch kortsluiting kunnen maken bij aanraking ?
Rubber dopje erover zou dit kunnen voorkomen, hoewel het toch iets decoratiefs heeft. :)
Heeft weinig effect weet ik uit ervaring ;) Maar er komt nog een kapje / houder overeen maar hoe deze eruit komt te zien ben ik nog niet helemaal uit.

• Tadango
De chinezen zijn ook klaar met feesten, maar zien nu dat er onderdelen van mijn order niet op voorraad zijn :( Was alles wel toen ik bestelde.... Naja, eens kijken of ik inmiddels betere items kan vinden :) Duurt nog wel even dus :(

• Parklife
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 07:36
Ik ben zelf niet zo van het spelletjes spelen,.. maar... Wat gaaf hoe je dit gemaakt heb! Knap staaltje!

Parklife

• SToRM666
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 24-04 19:14
Ziet er goed uit hoor! Ik ga ook maar eens een retro console maken denk ik :)
En nog niet gedacht aan een kleine inham in de achterkant om bij de SD kaart te kunnen zonder het apparaat open te schroeven?

SToRM666 wijzigde deze reactie 16-02-2019 10:25 (45%)

PSN id: NL_SToRM

• Tadango
SToRM666 schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 10:23:
Ziet er goed uit hoor! Ik ga ook maar eens een retro console maken denk ik :)
En nog niet gedacht aan een kleine inham in de achterkant om bij de SD kaart te kunnen zonder het apparaat open te schroeven?
Wel aan gedacht, maar nog geen reden voor gehad echt. Als ik iets wil kopiëren kan dat via wifi of vanaf een usb stick. De meeste aanpassingen gaan toch via SSH.

Wat betreft het Kodi GPIO Plan B... dat helpt ook niet. Ik moet een 2e GPIO gebruiken wil Kodi ergens naar luisteren, maar als deze vastloopt werkt het nog niet. Via SSH inloggen en rebooten werkt dan nog wel. Een poweroff schakelt dan ook niet uit aangezien dat via GPIO gaat welke Kodi heeft geblokkeerd :) Ik denk dat ik Kodi ga verwijderen maar ;)

• Tadango
The BMS en laad modulen zijn er :) Helaas zijn de laadmodules compleet waardeloos. 1 werkte 5 seconden, de andere 2 nog niet eens 1. BMS lijkt prima te werken en als een module faalt schakelt deze mooi de accu af. Even spanning erop en de accu werkt weer.

• burrfoot
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 24-04 15:08
De speakers zijn telefoonspeakers by the way, Nokia gebruikte ze oa in de N97 , 5800Xpressmusic, N95.. ik heb er genoeg door de handen gehad en herkende ze gelijk. Ze hebben baat bij een goede bevestiging en als je wat laag wilt toevoegen zul je een kleine klankkast moeten maken.

Ontopic.. gaaf project en zit te smullen van wat je tot dusver allemaal gedaan hebt.

"if you can't fix it with a hammer, try a bigger hammer"

• Tadango
Dankje :) De speakers doen het al erg goed in de huidige opzet. Bass krijg je er nooit uit maar de balans en het volume is niet gek. Grappig dat ze al zo oud zijn :) Ze klikken nu goed strak vast wat ze echt nodig hebben.

• Tadango
Ik heb weer 3 TP5100 laders binnen, dit keer lijken ze beter. De chip heeft geen silkscreen opschrift maar een laser opschrift. Normaal is dat beter. Dus direct 1 aangesloten...... Nauw, de chip knalt harder kapot, maar verder maar het weinig uit :( Straks nog een andere proberen......

Edit: Sluit ik een 2e aan en wil ik alles filmen als bewijs dat ze doorbranden..... werkt de 2e nog steeds 8)7 Daar eens verder mee testen dan.

Edit 2: En de 2e is ook stuk, wanneer ik niet film :( Zucht.....

Tadango wijzigde deze reactie 26-03-2019 17:47 (27%)

• Tadango
Ik denk dat ik de oorzaak gevonden heb, alleen daar wordt ik niet echt blij van......

Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True