Is VR het waard voor mij?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Grijs
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 24-01-2024
(ik weet niet of dit het goede sub-forum is, weet iemand waar ik het misschien beter kan plaatsen?)

Ik zoek een?
Een VR-headset voor mijn PC. Maar ik ben meer op zoek naar een antwoord of het voor mij waard zou zijn. Ik heb een goede PC voor VR (GTX 1070 + Ryzen 5 1600) en VR lijkt me ook heel tof. Toch lees ik veel stukjes over dat er te weinig games zijn, dat het echt te duur is en allemaal dat soort dingen. Ik vind het inderdaad ook een boel geld (600 euro voor HTC Vive, en ik heb ook gelezen dat je dan nog een extra headband moet kopen omdat hij anders niet fijn zit). Ik maak mij het meeste zorgen om mijn ruimte, en ik weet niet of de ruimte in mijn slaapkamer genoeg is om alles uit de VR te halen (ong. 1.5x2m met wat creatief denken). Ik heb gelezen dat je voor veel games echt meer ruimte nodig hebt om er alles uit te halen. Ik ben van plan om te beginnen met games als Job Simulator, Budget Cuts, Beat Saber, Gorn en een paar puzzel en room-escape games. Ook ga ik racen in VR. Ik zou graag de HTC Vive willen, door de betere tracking.

ik heb zelf ook een PSVR gehad en erg veel plezier mee gehad, maar ik merkte dat ik heel geïrriteerd raakte van dat ik niet achter mij dingen kon doen, omdat de camera daar niet bijkwam. Ik had ook veel te weinig VR-games, ik had VR Worlds, GT Sport en Job Simulator. Is de upgrade naar de HTC Vive groot vanaf de PSVR?

Wat is je budget?
Ik denk dat ik een tweedehands HTC Vive ga kopen voor ~450 euro, en dan met de headstrip zit je op 550 euro. Dit is een hoop geld, en ik weet niet of ik dit het erg waard vind. Ik wil eigenlijk geen Oculus Rift, door de mindere tracking en het is dan nodig om nog een camera er bij te kopen.

Het andere grote probleem behalve ruimte is geld: Ik kan met dat geld ook een laptop kopen (zie mijn topic in LAA), maar heb niet genoeg om het beide te kopen.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
HTC Vive

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik ga hem dus gebruiken icm een Game-PC die VR zeker aankan, en een redelijk kleine speelruimte. Ik wil eigenlijk niet mijn hele setup naar de huiskamer verplaatsen omdat ik nog thuis woon.

Ik weet dat er genoeg dingen op het internet zijn, en ik heb ook uren op het internet gekeken over of het het waard voor mij zou zijn, maar ik kom er gewoon echt niet uit. Kan iemand mij advies geven? Heel erg bedankt!

:)

Alle reacties

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Of VR het waard is kun je denk ik alleen zelf beslissen. Ik moet zeggen dat die HTC Vive wel erg gaaf is hoor, maar ik betwijfel of ik er zelf nog mee zou willen spelen als de gimmick er een beetje af is. Als je twijfelt tussen een VRset of een notebook dan is zo'n notebook natuurlijk wel veelzijdiger in te zetten.

• Grijs
Bedankt. Ik heb ook het gevoel dat het op een gegeven moment een beetje saai word, of meer 'normaal'. Ik heb mijn PSVR een paar maanden veel gebruikt maar ben er toen ook een beetje mee gestopt (Ik vond het nog steeds super leuk, maar het gameaanbod was echt heel slecht op PlayStation), wat op PC volgens mij anders is.

Ik ben eigenlijk benieuwd of het ook leuk is in zo'n kleine speelruimte, maar daarvoor moet er maar net iemand zijn die ook een HTC Vive heeft in een kleine speelruimte. Zo'n notebook kun je inderdaad voor meer dingen gebruiken, maar ik weet echt niet waar ik nou meer plezier aan zou hebben, want ik heb een laptop ook niet 'nodig', het lijkt me alleen heel fijn om gewoon een laptop te hebben voor vakantie en dingen, maar dat staat in mijn topic op LAA.

Verwijderd

Ik weet niet of je zit te wachten op de mening van een VR skepticus, maar bij deze.... :)

Ik vind VR in de huidige staat erg meh. Zelfs in absoluut ideale omstandigheden waarin ik het geprobeerd heb (Vive + 50m2 ruimte + dikste PC) vond ik een uurtje spelen genoeg. Leuk, maar totaal niet indrukwekkend zowel in de ervaring zelf als de games die ik toch wel erg primitief vond met zeer slechte graphics. Zelfs wanneer je de huidige staat wel al indrukwekkend vind lijkt het me niet iets wat je dagelijks een paar uur doet.

Ik denk dat VR uiteindelijk de wereld op zijn kop gaat zetten maar nu nog niet. Als je een gamer bent zou ik eerder budget uittrekken voor andere manieren om je ervaring vandaag de dag te verbeteren. Een wide angle high FPS scherm, een dikkere videokaart, dat soort dingen waar je wel echt iets mee kunt.

• Grijs
Bedankt voor je reactie! je hoort inderdaad veel verschillende verhalen over VR, mensen die er van houden en mensen die het gewoon niet heel indrukwekkend vinden. VR is op dit moment denk ik perfect voor games met wat simpelere graphics, als Budget Cuts, Job Simulator en Beat Saber. Ik ben ook niet van plan om bjivoorbeeld Skyrim VR te spelen.
Verwijderd schreef op zondag 6 januari 2019 @ 12:53:
Ik denk dat VR uiteindelijk de wereld op zijn kop gaat zetten maar nu nog niet. Als je een gamer bent zou ik eerder budget uittrekken voor andere manieren om je ervaring vandaag de dag te verbeteren. Een wide angle high FPS scherm, een dikkere videokaart, dat soort dingen waar je wel echt iets mee kunt.
Ik ben het hier wel met je eens. VR is relatief nog heel nieuw, en het is gewoon nog een beetje als een game in alpha of bèta heb ik soms het gevoel. Het moet nog groeien en ontwikkelen, en ik denk dat ik er eentje ga aankopen als het echt mainstream is.

Ik ben overigens erg blij met de setup die ik nu heb, ik heb recentelijk een 144Hz scherm aangeschaft, en daar ben ik enorm blij mee. Ik ga gewoon wat sparen en dan waarschijnlijk iets van een laptop kopen.

Verwijderd

Ikzelf stel me dit voorbeeld voor als definitieve doorbraak van VR: Avatar. Het is maar een voorbeeld, maar stel dat je je echt in een andere wereld kunt wanen, op een overtuigende manier. Waarin alles klopt en de graphics op het niveau zijn van de film. Maar niet alleen dat, ook de interactie met de wereld en zijn objecten en wezens. Je hersenen zullen niet weten wat ze overkomt.

Wanneer dit kan, een dergelijke killer app, dan zal iedereen om zijn, en het zal de wereld op zijn kop zetten. Maar we zijn ver weg van dit punt. Niet alleen in techniek, maar denk ook aan het maken van een dergelijke wereld, hoe moeilijk dat is. Ik stel me investeringen voor van wellicht een paar honderd miljoen, en dat kan nu niet, gezien de minuscule markt. Een kip-ei probleem.

Tot die tijd zie ik het als speeltje. Maar zelfs op de lange termijn blijf ik skeptisch in de zin dat ik VR gaming niet als vervanger zie van traditionele gaming. Je sluit je af en dat heeft ook nadelen, het is vermoeiend, enz.

• Grijs
Ik ben het helemaal met je eens, het is nu meer een speeltje. De markt is gewoon te klein om zo'n grote game als jij beschrijft uit te brengen, en dat is jammer. Ik denk wel dat VR veel potentie heeft.
Nogmaals, heel erg bedankt voor je hulp!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Ik heb nu een paar maanden een Oculus Rift en sindsdien heb ik eigenlijk geen game meer op de monitor gespeeld. Het is niet zo dat ik uren per dag game, maar een monitor-setup is niet te vergelijken met de immersie van VR.
Ik speel zelf Beat Saber heel veel, en Elite Dangerous (wel met een simpele HOTAS setup). Voor die laatste heb je alleen een stoel nodig.

Vwb tracking: tja. Er zijn zat mensen die de twee sensors die bij de Rift zitten gewoon tegenover elkaar zetten, ik heb zelf die 3e sensor omdat room scale gewoon heel prettig is bij games als Gorn of Robo Recall. Ik wil best geloven dat een Vive iets beter is qua tracking. De controllers van de Rift zijn daarentegen weer fijner.

Maargoed: je vraagt je af of het er klaar voor is. Mijn ervaringen zeggen: ja, maar hopelijk blijft het hier niet bij. Ik zou best graag iets hogere resoluties willen en geen screen door effect meer. Verder is de techniek zoals ie nu is gewoon volwassen genoeg om te kunnen stellen dat we nu de eerste generaties HMD's hebben waarop voortgeborduurd kan worden.
Een killer app voor VR is uiteindelijk momenteel voornamelijk Beat Saber. Gezien de populariteit en hoe goed de game werkt zie ik geen reden om die game niet tot killer app uit te roepen. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:55
Verwijderd schreef op zondag 6 januari 2019 @ 13:13:
Ikzelf stel me dit voorbeeld voor als definitieve doorbraak van VR: Avatar. Het is maar een voorbeeld, maar stel dat je je echt in een andere wereld kunt wanen, op een overtuigende manier. Waarin alles klopt en de graphics op het niveau zijn van de film. Maar niet alleen dat, ook de interactie met de wereld en zijn objecten en wezens. Je hersenen zullen niet weten wat ze overkomt.
Er zijn al best wat van dat soort ervaringen/spellen waarbij ik dacht "holy shit, dit is vet". Bijvoorbeeld na een uur Superhot VR spelen ging ik in het echt onbewust ook proberen met m'n handen de tijd door te spoelen, omdat ik dat gewend was in het spel :+

Maar die ervaringen/spellen zijn meestal vrij kort en het is best een gedoe om VR op te zetten. Je moet sowieso de ruimte ervoor hebben, en je moet een headset opzetten, controllers pakken, spel opstarten, klaar gaan staan, etc. Het is een stuk meer werk dan een icoontje op je desktop aanklikken en spelen maar. Plus dat het letterlijk veel fysieker is natuurlijk :P

The devil is in the details.

• Grijs
Jullie laten mij nu nog meer twijfelen 8)7

Dit is ook waar ik het over had, zo veel mensen met hele goede ervaringen, maar ook zo veel mensen die het gewoon niks vinden.

@Cyphax hoe groot is de ruimte die jij gebruikt als ik vragen mag? en is dat denk je genoeg?

Ik heb zelf erg veel plezier beleeft met de PSVR, dus ik denk dat dat met een Vive ook wel gaat lukken. Ik ga er zelf gewoon goed over nadenken, en ik heb ook al een beetje op Steam gekeken naar leuke VR games en ik kon er erg veel vinden.

Bedankt voor jullie hulp en inbreng allemaal!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Dat ligt aan je hoeveelheid disposable budget. Als je een nieuwe headset koopt en het na 2 maanden doorverkoopt ben je een keer 150 euro kwijt. Als je dat niet kan lijen dan moet je het niet doen.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Grijs schreef op zondag 6 januari 2019 @ 13:24:
Jullie laten mij nu nog meer twijfelen 8)7
Ik moet eigenlijk eerst even kwijt dat dit 100% herkenbaar is, ik heb gewoon echt stoute schoenen aangetrokken en die Rift gekocht (vnml vanwege het prijsverschil met de Vive; ik had eerst de Vive op het oog); ik had daarvoor nog nooit een echte HDM opgehad (weleens gespeeld met Cardboard VR met de telefoon, maar dat is echt instap-VR) dus ik wist vooraf echt niet wat ik moest verwachten. Ik wist alleen wel dat VR iets was dat ik wilde, die immersie (iig potentieel).
Dit is ook waar ik het over had, zo veel mensen met hele goede ervaringen, maar ook zo veel mensen die het gewoon niks vinden.
Maar jij bent al bekend met het potentieel van VR; jij zult niet een van die mensen worden die het gewoon niks vinden. :)
@Cyphax hoe groot is de ruimte die jij gebruikt als ik vragen mag? en is dat denk je genoeg?
Ik heb effectief misschien 2x2, op de zolderkamer. Maar de controllers komen met enige regelmaat de deur en het plafond alsnog weleens tegen. :X Het is wel genoeg voor Gorn of Fallout 4 of Robo Recall; net genoeg om "Optimal" te zijn volgens de software.

[ Voor 3% gewijzigd door Cyphax op 06-01-2019 13:32 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• Grijs
Cyphax schreef op zondag 6 januari 2019 @ 13:32:
[...]
Ik heb effectief misschien 2x2, op de zolderkamer. Maar de controllers komen met enige regelmaat de deur en het plafond alsnog weleens tegen. :X Het is wel genoeg voor Gorn of Fallout 4 of Robo Recall; net genoeg om "Optimal" te zijn volgens de software.
Mijn ruimte kan ik waarschijnlijk ook wel zo groot maken met heel erg creatief denken, maar ik ga er ook veel racegames mee spelen achter mijn bureau met een stuurtje en pedalen.
Ik ga er zelf even over nadenken, maar jullie zijn mij wel aan het overhalen :P

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-01 14:40

Praetextatus

the dutch_paki

Kun je het een keer lenen van een friend of bij iemand gewoon testen? Dan heb je ook een idee van hoe 't aanvoelt met de games waar je interesse in hebt. Ben ook van plan om binnen nu en 3 maanden iets de Vive of Rift aan te schaffen. Heb een simpele variant geprobeert een kleine jaar geleden op een event georganiseerd door de werkgever met Samsung telefoon en is voor mij voor herhaling vatbaar.

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• Grijs
Praetextatus schreef op zondag 6 januari 2019 @ 14:38:
Kun je het een keer lenen van een friend of bij iemand gewoon testen? Dan heb je ook een idee van hoe 't aanvoelt met de games waar je interesse in hebt. Ben ook van plan om binnen nu en 3 maanden iets de Vive of Rift aan te schaffen. Heb een simpele variant geprobeert een kleine jaar geleden op een event georganiseerd door de werkgever met Samsung telefoon en is voor mij voor herhaling vatbaar.
Ik ken iemand met een Oculus Rift, maar het lijkt mij een beetje raar om aan hem te vragen of ik hem uit mag testen, want het is de vader van iemand uit de klas van mijn zusje 8)7

Ik herinner me toch iemand, een goede vriend van mijn vader heeft een Oculus, ik zou het eens aan hem vragen.

Maar ik heb natuurlijk wel ervaring met VR (PlayStation) en ik vond dat ook heel erg leuk, dus ik weet niet of het echt nodig is om hem uit te testen. Natuurlijk is het wel leuk om te kijken of je een game als Beat Saber leuk vind, maar de gameplay video's zien er wel tof uit. Ik ga misschien wel even een oproepje op Facebook zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door Grijs op 06-01-2019 14:45 ]

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-01 14:40

Praetextatus

the dutch_paki

Grijs schreef op zondag 6 januari 2019 @ 14:42:
[...]

Ik ken iemand met een Oculus Rift, maar het lijkt mij een beetje raar om aan hem te vragen of ik hem uit mag testen, want het is de vader van iemand uit de klas van mijn zusje 8)7

Maar ik heb natuurlijk wel ervaring met VR (PlayStation) en ik vond dat ook heel erg leuk, dus ik weet niet of het echt nodig is om hem uit te testen. Natuurlijk is het wel leuk om te kijken of je een game als Beat Saber leuk vind, maar de gameplay video's zien er wel tof uit. Ik ga misschien wel even een oproepje op Facebook zetten.
Je kunt ook een advertentie hier op tweakers nog plaatsen ;) overigens hebben sommige Mediamarkt locaties ook vr sets opgesteld. Als je vraagt kun je rustig ermee aan de slag meestal.

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Persoonlijk zou ik nooit iemand aanraden om een reguliere Vive te kopen. Als je het geld ervoor over hebt een Vive Pro (wat gezien je nog skeptisch ben je niet hebt), en andere een Rift of een WMR. Bij gelijke prijs is het een dubbeltje op zijn kant tussen de Rift en de Vive, ze hebben beide hun voor en nadelen. Met het huidige prijsverschil zou ik altijd voor de Rift kiezen (en dat is precies de reden dat ik een jaar geleden een Rift hebt gekocht).

En om dan direct maar wat dingen uit de weg te ruimen: Een Rift heeft betere tracking dan een Vive! Ik ben te lui om het weer op te zoeken, maar er is een wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Voor de duidelijkheid: De betere tracking is geen reden om een Rift te kopen, want de tracking van de Vive is ook prima. Echter je moet ook geen Rift laten gaan omdat hij mindere tracking zou hebben.

Een Vive heeft wel voordelen bij tracking: Je maximale gebied is groter, maar dat is dus niet relevant bij jou. Je tracking stationnen hebben alleen stroom nodig, terwijl een Rift USB nodig heeft. En een twee sensor roomscale setup bij Rift schijnt wel beetje twijfelachtig te zijn qua tracking. Zelf heb ik dan ook twee sensoren front facing: Kom je een heel eind mee, drie zou idealer zijn, maar dan kom je dus op het nadeel dat ik geen nette plaats heb voor een derde sensor als er ook nog een USB kabel naartoe moet.

Het idee dat het gedoe zou zijn VR te starten kan ik ook totaal niet begrijpen. Het is letterlijk je headset opzetten en je controllers pakken. Ik vraag me ook af wat @Fledder2000 dan gespeeld heeft. Dat gemiddeld genomen graphics achterblijven is niet te ontkennen. Dat je na een uur spelen wel tijd bent aan een pauze geloof ik ook direct, aan het begin had ik echt niet zulke lange sessies. Maar dat het niet indrukwekkend is heb ik zo ongeveer nog nooit gehoord over VR. En natuurlijk, dat indrukwekkende wordt minder. Je blijft het soms houden, maar niet zoveel als je aan het begin hebt. Maar het blijft voor mij iig heel veel indrukwekkender dan ik ooit bij reguliere spellen heb.

Qua spellen ben ik ondertussen bij het stadium dat het wachten is tot er weer wat nieuws uit komt, danwel een leuke aanbieding. Ik speel meer regulier dan VR, maar ik heb er absoluut geen spijt van hem gekocht te hebben. En er zijn ook mensen die wel honderden uren in een enkel VR spel stoppen. Zeker aan het begin ga je genoeg spellen hebben te spelen, eerlijkheidshalve moet ik daarbij wel opmerken dat een algemeen gebrek aan veel VR spellen is dat ze kort zijn. Een SkyrimVR bijvoorbeeld is dat niet, maar dat is weer geen 'echt' VR spel. (Alsnog vinden heel veel mensen het één van de beste VR ervaringen).

Het is wel een beetje lullig dat momenteel in Europa de Rift weer naar de reguliere prijs van €450 is gegaan, terwijl hij in Amerika na Black Friday nog goedkoper is geworden en voor $350 (ex VAT) te krijgen is.

[ Voor 3% gewijzigd door Sissors op 06-01-2019 15:25 ]

• Grijs
Sissors schreef op zondag 6 januari 2019 @ 15:21:
En om dan direct maar wat dingen uit de weg te ruimen: Een Rift heeft betere tracking dan een Vive! Ik ben te lui om het weer op te zoeken, maar er is een wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Voor de duidelijkheid: De betere tracking is geen reden om een Rift te kopen, want de tracking van de Vive is ook prima. Echter je moet ook geen Rift laten gaan omdat hij mindere tracking zou hebben.
Dat is goed om te weten, ik dacht dat het verschil in tracking best wel groot was.

Een Vive heeft wel voordelen bij tracking: Je maximale gebied is groter, maar dat is dus niet relevant bij jou. Je tracking stationnen hebben alleen stroom nodig, terwijl een Rift USB nodig heeft. En een twee sensor roomscale setup bij Rift schijnt wel beetje twijfelachtig te zijn qua tracking. Zelf heb ik dan ook twee sensoren front facing: Kom je een heel eind mee, drie zou idealer zijn, maar dan kom je dus op het nadeel dat ik geen nette plaats heb voor een derde sensor als er ook nog een USB kabel naartoe moet.
Dat is een beetje een probleem, alle USB-poorten in mijn PC zijn bezet door dingen die er in moeten blijven zitten, dan zou ik een extra USB-hubje moeten kopen. Ik wil wel echt roomscale met in het geval van de Rift dus drie sensoren, want dat vond ik een erg groot probleem bij de PSVR, dat je niks achter je kon doen.
Qua spellen ben ik ondertussen bij het stadium dat het wachten is tot er weer wat nieuws uit komt, danwel een leuke aanbieding. Ik speel meer regulier dan VR, maar ik heb er absoluut geen spijt van hem gekocht te hebben. En er zijn ook mensen die wel honderden uren in een enkel VR spel stoppen. Zeker aan het begin ga je genoeg spellen hebben te spelen, eerlijkheidshalve moet ik daarbij wel opmerken dat een algemeen gebrek aan veel VR spellen is dat ze kort zijn. Een SkyrimVR bijvoorbeeld is dat niet, maar dat is weer geen 'echt' VR spel. (Alsnog vinden heel veel mensen het één van de beste VR ervaringen).
Op Steam zijn er volgens mij minder games voor de Oculus Rift dan voor de HTC Vive, of heb ik dat mis?
Ik zou inderdaad ook een VR willen om soms gewoon op te doen, en een uurtje Beat Saber te spelen, om een leuke race te doen in Project Cars 2, om mensen op een iets te bloederige manier dood te maken in Gorn.. Ik zal ook regulier blijven gamen.

Overigens komt HTC binnenkort ook met een soort Oculus Touch controllers (dit was een gerucht, maar er was een filmpje van een werkend prototype) en die zou beschikbaar zijn voor de oude Vive, dus dat vind ik geen argument.

Voor de één of andere reden spreekt de Vive mij gewoon meer aan, maar dat beeld moet ik ook maar eens gaan veranderen. Als je alles bij elkaar optelt:

Tweedehands Vive: 450 euro + Headstrap met koptelefoon: ~100 euro is dus 550 euro
Oculus Rift: 450 euro + extra sensor: 80 euro, is dus ook bijna zo duur, het is wel natuurlijk allemaal nieuw, maar dan zit je ook nog met de irritante USB-kabeltjes en zo.

Ik kan overigens mijn speelruimte uitbreden naar ~3x2.5m als ik een eenpersoonsbed in huis haal, want ik heb nu een tweepersoonsbed waarvan ik nooit de andere kant van het bed gebruik.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Grijs schreef op zondag 6 januari 2019 @ 15:36:
[...]

Dat is een beetje een probleem, alle USB-poorten in mijn PC zijn bezet door dingen die er in moeten blijven zitten, dan zou ik een extra USB-hubje moeten kopen. Ik wil wel echt roomscale met in het geval van de Rift dus drie sensoren, want dat vond ik een erg groot probleem bij de PSVR, dat je niks achter je kon doen.
Nu zijn PCIe USB hubjes volgens mij ook niet zo duur, danwel de optie een regulier USB hubje waar je je andere randapparatuur op stopt (de sensoren zou ik wel rechtstreeks op je moederbord willen), maar dat is inderdaad wel een punt. Ik heb zelf dus vooral ervaring met mijn twee sensoren front-facing setup, maar van wat ik heb gehoord is een PSVR wel behoorlijk beperkt in tracking, en kan je bij een Beat Saber al buiten je tracking komen. Dat is bij mijn setup echt niet het geval. Ik zou zeggen dat ik ruwweg 270 graden bereik heb. Maar bij sommige spellen moet ik inderdaad echt soms opletten omdat ik tracking voor de controllers verlies als ik echt 180 graden gedraaid ben. (De headset verliest nooit tracking). De makkelijkere 360 graden setup van een Vive is zeker een voordeel.
[...]

Op Steam zijn er volgens mij minder games voor de Oculus Rift dan voor de HTC Vive, of heb ik dat mis?
Ga er maar vanuit dat elk beetje populair spel op Steam voor VR ook de Oculus ondersteunt. Sommige native, andere via SteamVR. Het is wel zo dat ze dan niet de volledige mogelijkheden van de Oculus controller gebruiken, omdat de Vive controller die nou eenmaal sowieso niet heeft.
De enige beetje recente uitzondering is Fallout VR, en dat is vanwege ruzies tussen Oculus en Bethesda. Maar ondertussen heeft die ook gewoon Oculus support.
Instaedit: Even rondgekeken bij Steam, en van de top selling + whats experienced een hele zooi random aangeklikt, en allemaal ondersteunen ze de Rift.

Andersom zijn wat van de beste VR spellen Oculus exclusives. Maar via ReVive kunnen ook andere headsets die spelen.
Overigens komt HTC binnenkort ook met een soort Oculus Touch controllers (dit was een gerucht, maar er was een filmpje van een werkend prototype) en die zou beschikbaar zijn voor de oude Vive, dus dat vind ik geen argument.
Ik denk dat je Valve bedoelt. Als we toch geruchten gaan doen: dan komt Oculus met de Rift S met inside out tracking waardoor je geen/minder tracking stations nodig hebt. Hier heb je wat informatie ervan: https://uploadvr.com/video-knuckles-steam-oculus/. Deze specifiek uitgekozen omdat hij anderhalf jaar oud is. En ja, er zijn nieuwere updates ondertussen, maar ik zou me baseren op wat er is, en niet wat er ooit zou kunnen komen. Als je anderhalf jaar geleden een Vive hebt gekocht met het idee dat je daarna deze wel erbij zou kopen, dan ben je al lang aan het wachten.
Valve zelf is ook een headset aan het maken. Misschien releasen ze die wel drie weken nadat jij er één koopt. En misschien wordt wel het hele project gecanceld. We weten het niet. Ga er maar wel vanuit dat je richting een €100 extra kwijt bent als je ook nog een zet extra controllers later moet kopen.
Tweedehands Vive: 450 euro + Headstrap met koptelefoon: ~100 euro is dus 550 euro
Oculus Rift: 450 euro + extra sensor: 80 euro, is dus ook bijna zo duur, het is wel natuurlijk allemaal nieuw, maar dan zit je ook nog met de irritante USB-kabeltjes en zo.

Ik kan overigens mijn speelruimte uitbreden naar ~3x2.5m als ik een eenpersoonsbed in huis haal, want ik heb nu een tweepersoonsbed waarvan ik nooit de andere kant van het bed gebruik.
Rift heeft ook nog zooi spellen erbij als je nieuw koopt, inclusief best goede.

En even als disclaimer voor de duidelijkheid: Als jij een Vive koopt verwacht ik echt niet dat het een miskoop is. Onder de streep hebben ze allebei wat voor en nadelen, maar zijn ze erg aan elkaar gewaagd. Maar imo heb je bij Oculus toch een significant betere prijs/kwaliteit, tenzij je echt qua tracking een voordeel hebt bij Vive. En dat moet dan het tracking gebied zijn, dan wel gemak van geen USB nodig. De tracking nauwkeurigheid is bij beide prima.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Gezien je hem tweedehands gaat kopen zie ik vrijwel geen risico. Als het niet bevalt dan verkoop je hem met (waarschijnlijk) minimaal verlies weer door. Dus gewoon kopen als je het zo graag wil. ;-)

• Grijs
Sissors schreef op zondag 6 januari 2019 @ 15:53:
[...]

Nu zijn PCIe USB hubjes volgens mij ook niet zo duur, danwel de optie een regulier USB hubje waar je je andere randapparatuur op stopt (de sensoren zou ik wel rechtstreeks op je moederbord willen), maar dat is inderdaad wel een punt. Ik heb zelf dus vooral ervaring met mijn twee sensoren front-facing setup, maar van wat ik heb gehoord is een PSVR wel behoorlijk beperkt in tracking, en kan je bij een Beat Saber al buiten je tracking komen. Dat is bij mijn setup echt niet het geval. Ik zou zeggen dat ik ruwweg 270 graden bereik heb. Maar bij sommige spellen moet ik inderdaad echt soms opletten omdat ik tracking voor de controllers verlies als ik echt 180 graden gedraaid ben. (De headset verliest nooit tracking). De makkelijkere 360 graden setup van een Vive is zeker een voordeel.
Volgens dit linkje moeten de twee voorste sensoren op USB 3.0 worden aangesloten en de achterste op USB 2.0. Dan koop je er zo eentje bij: pricewatch: Sedna PCIE USB 3.0 4 Port Adapter en dan lukt dat, dan zit je op dezelfde prijs als de Rift.
Ga er maar vanuit dat elk beetje populair spel op Steam voor VR ook de Oculus ondersteunt. Sommige native, andere via SteamVR. Het is wel zo dat ze dan niet de volledige mogelijkheden van de Oculus controller gebruiken, omdat de Vive controller die nou eenmaal sowieso niet heeft.
De enige beetje recente uitzondering is Fallout VR, en dat is vanwege ruzies tussen Oculus en Bethesda. Maar ondertussen heeft die ook gewoon Oculus support.
Instaedit: Even rondgekeken bij Steam, en van de top selling + whats experienced een hele zooi random aangeklikt, en allemaal ondersteunen ze de Rift.

Andersom zijn wat van de beste VR spellen Oculus exclusives. Maar via ReVive kunnen ook andere headsets die spelen.
Toen ik op Oculus Rift en HTC Vive filterde, zag ik 104 pagina's met Oculus games en 150 pagina's met Vive games, dit komt waarschijnlijk doordat veel kleinere games niet beschikbaar zijn op een Rift, maar dit maakt niet zo veel uit, weer een argument van mij ontkracht :)
Ik denk dat je Valve bedoelt. Als we toch geruchten gaan doen: dan komt Oculus met de Rift S met inside out tracking waardoor je geen/minder tracking stations nodig hebt. Hier heb je wat informatie ervan: https://uploadvr.com/video-knuckles-steam-oculus/. Deze specifiek uitgekozen omdat hij anderhalf jaar oud is. En ja, er zijn nieuwere updates ondertussen, maar ik zou me baseren op wat er is, en niet wat er ooit zou kunnen komen. Als je anderhalf jaar geleden een Vive hebt gekocht met het idee dat je daarna deze wel erbij zou kopen, dan ben je al lang aan het wachten.
Valve zelf is ook een headset aan het maken. Misschien releasen ze die wel drie weken nadat jij er één koopt. En misschien wordt wel het hele project gecanceld. We weten het niet. Ga er maar wel vanuit dat je richting een €100 extra kwijt bent als je ook nog een zet extra controllers later moet kopen.
Dit is ook waar, geruchten blijven geruchten, en je moet het niet daar op baseren.
Rift heeft ook nog zooi spellen erbij als je nieuw koopt, inclusief best goede.
je bent dus waarschijnlijk hetzelfde kwijt voor nieuwe Rift + extra sensor + een paar games +USB-hub vs een tweedehands Vive + headstrap. De Vive koop je wel tweedehands, dus zoals @Satch al zegt kan je hem zonder al te veel verlies weer verkopen als het toch niks blijkt te zijn, al denk ik niet dat dit het geval is.

Als je het zo bekijkt zou een Oculus ook een hele goede optie zijn 8)7

• Grijs
Ik denk toch dat ik dat ik met een tweedehands HTC Vive ga. Ik vind het een enorm gedoe om de kabel van de derde Oculus sensor door mijn hele kamer te leiden, ik moet weer mijn PC open trekken om er een USB-kaart te installeren, en sowieso trekt de HTC Vive mij wat meer omdat heel veel VR-youtubers de Vive gebruiken. Ik koop er nog een headstrap bij met koptelefoon voor comfort, en dan zit ik op dezelfde prijs als Oculus met sensor en USB-kaartje.

Heel erg bedankt voor de hulp iedereen!

• Grijs
Ondertussen heb ik een Vive in huis, en wat een geweldig ding zeg :P
Ik heb hem nu ongeveer een weekje in gebruik, en werkt met roomscale echt geweldig! Bedankt voor alle adviezen en hulp.

Pagina: 1