43 inch tv (4k / 1080p)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mombakkes
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 03-02 09:15
Ik zoek een?
Onze 32 inch 720p Samsung UE32EH400 is aan vervanging toe wegens iets te klein voor onze nieuwe leefruimte en sinds ik een Xbox One heb gekocht om RDR2 te spelen erger ik me ook aan de beeldkwaliteit (zwartwaardes / scherpte). Na een bezoekje aan de plaatselijke elektronicaboer bleek 43 inch voor ons een goed formaat. We zitten 2, respectievelijk 3 meter van het scherm af in een hoekzetel, dus de kijkhoek is ook niet onbelangrijk. 4k is niet meteen een must aangezien we alle videocontent (Netflix / YouTube / VRT nu / Stievie) casten naar een Google Chromecast 2 en die max 1080p ondersteunt. Smart TV-functionaliteit is dus ook bijzaak. Wel belangrijk is dat er minstens 3 maar liefst 4 HDMI-poorten aanwezig zijn (Chromecast / Xbox One / Nintendo Switch / reserve)

Wat is je budget?
500 - 700 euro

Wat heb je zelf al gevonden?
Omdat we samen nog 300 euro aan Ecocheques hebben willen we de tv graag in een fysieke winkel aankopen want online kan je niet met ecocheques betalen. Momenteel zijn het solden dus heb ik er de op papier interessantste 43"-aanbiedingen van de gangbare elektronicaketens eens bijgenomen:
Sony KD-43XF8599 Zwart à 700 euro

SAMSUNG UE40NU7190SXXN à 500 euro
SAMSUNG UE43NU7450SXXN à 500 euro

Welke vragen heb je hier nog over?
Iets wat ik me afvroeg maar niet meteen een eenduidig antwoord over vond online, kan je bluetooth-oortjes verbinden met de huidige tv's?.
De hamvraag is dus of de meerprijs van de Sony tov de Samsungs te verantwoorden is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:30
Let op dat televisies die in aanmerking komen om te kopen met ecocheques energielabel A+ moeten hebben. Geen van die drie toestellen voldoet daaraan, sommige winkels knijpen wel eens een oogje toe, bij Vandenborre heb ik daarnaar geïnformeerd maar men boog daar niet. Mijn schoonbroer kocht een fototoestel met ecocheques, dus daar deed men niet zo moeilijk, maar weet niet meer welke winkel dat was (regio Paal/Beringen).

Bij verschillende winkels kun je filteren op energielabel of dat deze te betalen zijn met ecocheques.

Ik wou rond Black Friday ook gebruik maken van onze ecocheques om een tv te kopen (kwam ook van 32"), maar heb er door het beperkte aanbod gewoon voor betaald. Als ik zocht naar A+ televisies die ook nog aan mijn andere eisen voldoen (refresh rate van minimaal 60Hz, VA paneel, 50-55" grootte), dan moest ik nog eens hetzelfde bedrag bij de ecocheques optellen (en we hebben voor €500, dus zat rond de €1000). Uiteindelijk een pricewatch: Samsung UE55NU7170 Zwart voor €500 gekocht, en mijn ecocheques kan ik ook besteden aan fietsuitrusting/stukken/onderhoud zonder mijn hoofd te moeten breken over beperkingen (ben nu wel vrij fanatiek fietser).

Als ik zoek naar kleinere tv's met energielabel A+, lijk ik vooral budgetmodellen te vinden.

Als je besluit om je ecocheques dan niet te gebruiken en toch één van die drie te nemen,
dan vind ik de Sony niet de meerprijs waard (voornamelijk 100Hz refresh rate en een extra tuner...). Tussen de Samsungs is er ook niet veel verschil de 7400 heeft een universele remote en ondersteunt bluetooth. De remote van de 7100 reeks is een beetje treurig. Als de 7400 je evenveel kost en ook nog eens groter is, dan neem je beter die. Voor zover ik weet hebben alle NU7xxx toestellen een vrij goede input lag (met mijn 7170 niet te klagen) en 60Hz refresh rate, dus voor je consoles zijn ze prima.

Een veel aangeraden LCD is de product: Sony XF90, die ik wel de opstap in prijs waard vind, maar die is minimaal 48" en ook wel wat duurder.

Ik ga wel eerlijk zeggen, als ik meer te besteden had, zou ik in die klasse geen toestel kopen, voor gaming en gewoon tv kijken is het voldoende, maar voor films (en meer filmische series) had ik toch wat beters gewild (maar dan moet je naar OLED).

Nog wat betreft de grootte, heb je gemeten dat het echt niet meer dan 43" kan zijn omwille van je meubel? Of is het dat jij of je partner vrezen dat een groot paneel te opzichtig zou zijn? Het is gewoon zo dat 3m al een behoorlijke afstand is. Ik zit op net iets meer dan 3m, met een 55" tv (vroeger 32", maar dan ging ik er vlak voor zitten met een stoel :) ), om te gamen buig ik me toch automatisch wat voorover en mijn vriendin neemt nog steeds die stoel om er vlak voor te zitten bij wat ingewikkelder games (ze speelt nu Valkyria Chronicles). Als je dan ziet dat 50-55" tv's niet echt veel meer kosten dan 40" tv's, neem ik er het opzichtige paneel maar bij, wat vroeger groot was, is nu normaal, over een paar jaar zijn 75" tv's betaalbaar en lijken 50" tv's klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeLo
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Voor gamen is de latency van de tv vaak ook niet onbelangrijk (bij FPS belangrijker dan 'tragere' games, maar toch). Sony's hebben vaak een lage (dus gunstige) latency, Samsungs regelmatig een hogere en dus voor gamen minder geschikte latency. Er zijn op internet veel tests te vinden waarin de latency van een tv staat. Zelf heb ik een paar jaar geleden specifiek voor een lage latency een Sony gekozen.