Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-06 08:53
Mijn stofzuiger is er deze week mee gestopt.

Het gaat om een AEG Cyclone (ASC6GF62). Ik heb er eerder al problemen mee gehad. Probleem is dat ik er gips mee opgezogen heb (lag door hele huis na het stuccen). Vorige keren hielp met door het perslucht de potmeter schoon te blazen en alle filters schoon te maken maar hij doet nu helemaal niks meer.

Ik wil kijken of het weer aan de potmeter ligt en deze doorverbinden. Is dit mogelijk? Mijn electronica kennis is summier maar een printje omwisselen lukt me wel mocht dit de oorzaak zijn.

Zou het jammer om een voor de rest prima stofzuiger weg te gooien. Als hij wel gaat met doorverbinden dan vervang ik het printje wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4REHVEe0Ut7SlE5sx5stPmfC/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4kyK6yqO6YFinD2XEgbSLp2u/medium.jpg

De zwarte draden lopen naar de motor en de blauwe komen van het netsnoer af.
Draden zijn aangesloten op N, M1, L, M2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Doorgaans doet een potneter het nog wel als je hem heen en weer beweegt of in de uiterste stand zet. Doet hij j ook dan niets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-06 13:21
Kans is klein dat het aan het printje ligt, eerder de motor zelf. Vermoedelijk teveel stof in de motor gekomen. Een huishoudstofzuiger kan echt niet op tegen bouwstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Effe de koolborstels controleren.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
_ferry_ schreef op zondag 6 januari 2019 @ 11:12:
Doorgaans doet een potneter het nog wel als je hem heen en weer beweegt of in de uiterste stand zet. Doet hij j ook dan niets?
Nee helemaal niks. Zal de koolborstels eens controleren. Het is jammer genoeg een ramp om uit elkaar te krijgen. Alles is plastic en geklikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:08

MsG

Forumzwerver

AEG is inderdaad een ramp om open te krijgen. Bij het lokale Repair Café deze al regelmatig onder handen gehad, maar er lijkt bij diverse modellen niet fatsoenlijk bij te komen.

Wat als je hem zo ver mogelijk demonteert, ook alle filters er uit en dan als een malle met een geschikte compressor of iets dergelijks met veel kracht de boel van binnenuit schoon blaast.

Zo heb ik hier ook een defect gewaande Miele weer in leven gebracht.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-06 21:11
Heb je de stekkers al van het printje gehad?

De kleuren zijn wat vreemd aangesloten op je foto's

Snelle test zonder print, haal de rechtse twee stekkers los (die bij de QR code) en steek ze in elkaar.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Zo te zien is het een stukje regel elektronica?

https://www.europart.nl/s...o6920-stofzuiger-60157010

Ik lees iets dat deze de zuigkracht regelt. Ik zie ook een ader is doorgelust op de print en 1 via een regeling (TRIAC oid)
Ik zet nu ook vraagtekens bij de kleuren van de draden, ik zou bij de doorlus (de schuine stekkers) 1 kleur verwachten en bij de regeling de andere kleur draden.En gezien het een gevoede schakeling is maakt het bij de regeling zeker uit hoe de draden aangesloten zitten.

Als je zeker weet dat de draden niet los geweest zijn en goed zitten kan je de 2 recht geplaatste stekkers doorverbinden waarmee je de hele regeling overbrugt en de motor op vol moet gaan lopen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp-Freak
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-06 19:25
memphis schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 17:06:
Als je zeker weet dat de draden niet los geweest zijn en goed zitten kan je de 2 recht geplaatste stekkers doorverbinden waarmee je de hele regeling overbrugt en de motor op vol moet gaan lopen.
Je mist dan wel een eventuele slow-start. Had hier eens naar gekeken voor mijn Miele stofzuiger. Die schijnt genoeg inschakelpiek te geven om je stoppen te laten springen.

Bedrading op de foto's is wel gewoon logisch toch, beide zwarte draden lopen volgens de TS naar de motor. Dus 1x direct doorgelust bij de schuine connectoren en 1x via de triac.

U1 is waarschijnlijk een microcontroller die de triac aanstuurt via R13-T2-R12, met een pull-down R14. De potmeter hangt via R9 (en gefilterd met C5?) waarschijnlijk aan een ADC pin om de potmeterstand te meten. Je kunt de potmeter makkelijk controleren door de weerstand vanaf de wiper naar de andere twee pinnen te meten, of op dezelfde manier de potmeter overbruggen naar de maximale of minimale stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef2020
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-04-2024
Meet eens tussen de draden 'N' en 'L'. Meet je hier de netspanning ? Anders is mogelijk je schakelaar / aansluitkabel kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

m3gA schreef op zondag 6 januari 2019 @ 10:44:
Mijn stofzuiger is er deze week mee gestopt.

Het gaat om een AEG Cyclone (ASC6GF62). Ik heb er eerder al problemen mee gehad. Probleem is dat ik er gips mee opgezogen heb (lag door hele huis na het stuccen). Vorige keren hielp met door het perslucht de potmeter schoon te blazen en alle filters schoon te maken maar hij doet nu helemaal niks meer.

>>knip<<
Begin alsjeblieft niet aan het gedeeltelijk repareren van zo'n goedkoop huis-tuin-keuken apparaat. Het is niet voor niets dat er in "de bouw" professionele stofzuigers gebruikt worden welke gemaakt zijn voor fijnstof & gruis.

Probleem ontstaat doordat 't fijnstof zich in én tussen de vette lagers + onderdelen van alle componenten ín de stofzuigermotor begin te nestelen waardoor 't apparaat steeds moeilijker gaat "draaien" en vervolgens door brand.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
wimmel_1 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 21:27:
[...]

Begin alsjeblieft niet aan het gedeeltelijk repareren van zo'n goedkoop huis-tuin-keuken apparaat. Het is niet voor niets dat er in "de bouw" professionele stofzuigers gebruikt worden welke gemaakt zijn voor fijnstof & gruis.

Probleem ontstaat doordat 't fijnstof zich in én tussen de vette lagers + onderdelen van alle componenten ín de stofzuigermotor begin te nestelen waardoor 't apparaat steeds moeilijker gaat "draaien" en vervolgens door brand.
Een dure les. En het was zeker geen goedkope tofzuiger maar de motor blijkt dus doorgebrand te zijn inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandrov
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08-12-2021
Dag tweakers,
ik heb een probleem met exact hetzelfde printplaatje in een AEG stofzuiger.
De traploze draaiknop werkt al een tijdje niet meer, maar als ik hem volledig opendraai, zuigt de motor wel plots aan vol vermogen. De laatste tijd val hij echter ook in vol vermogen af en toe uit en werkt dan weer even als ik hem een tik geef of eens aan de knop draai. Maar het wordt wel moeilijk stofzuigen zo ;)
De stofzuiger heeft een draaiknop die via de potmeter het vermogen regelt van 0 - 1800 watt.
Als ik de weerstand tussen de pinnen en de wiper van de potmeter uitlees terwijl ik aan de knop draai, lijkt me dat deze nog correct werkt.
Als ik de spanning meet tussen M1 en N (de zwarte draadjes naar de motor) terwijl ik aan de potmeter draai springt die inderdaad ook van 0V plots naar 230VAC, als ik dan de knop een fractie van graadje terugdraai, geeft het 50VAC en nog een fractie verder 0V.
Aan de motor zelf ben ik nog niet aangeweest en wil dit ook zo lang mogelijk vermijden.
Is zo een nieuw printplaatje bestellen een garantie dat het weer goed zal werken? Wat mij betreft moet ik het vermogen niet traploos kunnen instellen. Alles of niets is goed voor mij, maar zelfs op vol vermogen geeft de schakeling soms geen contact.
Zijn er suggesties? Kan ik nog meer dingen uitmeten/testen?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Pagina: 1