Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• koendio
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 13:10
wij hebben nieuwbouwhuis gekocht en daarbij mbv een hypotheekadviseur een hypotheek uitgezocht. De termijn voor de rente loopt tot 10 januari 2019, welke we kosteloos 3 maanden konden verlengen. Onlangs hebben we bericht gehad dat aan alle ontbindende voorwaarde voor de bouw is voldaan en dat we dus naar de notaris konden voor de overdracht. De ingangsdatum grondrente is door de bouwer bepaald op 1 februari.

Ik heb contact gehad met de hypotheekadviseur om te vragen wat nu verstandig zou zijn (voor 10 januari naar de notaris, of de hypotheek verlengen), maar de adviseur die we hadden bleek naar een andere bedrijf te zijn overgestapt. Een collega van hem adviseerde om voor 10 januari te passeren, omdat er anders kosten bij zouden komen?? Toen ik hem vertelde dat het verlengen toch kosteloos was, gaf hij aan dat dit idd zo was, maar dat het dan toch verstandig was om voor de 10e te passeren.

Nu staat de afspraak dus op 9 januari.

Vanaf wanneer gaan we nu rente betalen? In het overzicht van de notaris lijkt het alsof hij 9 januari geld gaat overmaken naar de bouwer. hierdoor krijg ik de indruk dat we dus vanaf dan rente gaan betalen en dat het ons dus bijna een maand rente zou gaan schelen als we net voor 1 februari gaan passeren.

hoor graag het advies

• sluipschutter
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 11:21
Normaal gesproken wordt het geld van je hypotheekverstrekkers in een bouwdepot gezet, vanuit daar betaal je alle rekeningen in termijnen aan de aannemer.

Je betaalt aan de hypotheekverstrekker direct rente, maar krijgt vaak dezelfde rente over het stuk in het depot.. Dus betaal je alleen over het gedeelte dat is uitgegeven.

Ik zou zeggen, als je het geld pas op 1 februari overmaakt dan betaal je pas van 1 feb rente.. Maar als je al 9 januari het overmaakt aan de bouwer lijkt het me logisch dat je dan al extra betaald.

• EiT
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 07:28
Even op de site van je hypotheekverstrekker kijken.

Even uit mijn hoofd:
Bij rabo werken ze bijvoorbeeld niet met 1e dag maar van de 16e tot 15e dag van de maand. Dus of je de 16e of 1e tekend maakt dan geen verschil.
Ook betaal je de 2e maand pas voor het eerst met alleen de rente van de eerste maand.
De 1e wordt hypotheek afgeschreven en je krijg de rente over bouwdepot de 3e weer terug gestord.
Kon de link niet zo snel vinden, maar het beste blijft om even te kijken bij je hypotheek verstrekker.

Druk en zetfouten voorbehouden.

• Maverick
  • Registratie: oktober 2001
  • Nu online
Volgens mij zit het als volgt in deze situatie.

Vanaf het passeren van de hypotheek ga je rente aan de bank betalen omdat je de grond in bezit hebt. Als er termijnen van de bouw betaald worden gaat je lening omhoog en ga je dus meer rente betalen.
Maar(!) vrijwel iedere bouwer rekent grondrente. Dat is rente die moet betalen aan de bouwer omdat hij de grond in bezit heeft totdat jij deze van hem koopt. Dit loopt vanaf een door hem te bepalen moment tot aan het passeren van de hypotheek. De rente die hij hiervoor rekent is flink hoger dan wat je bij de bank betaalt. (volgens mij is iets van 6 of 9% niet ongebruikelijk). Daarom kun je beter zo snel mogelijk passeren want dan is dat bedrag dat je aan de bouwer moet betalen lager.

Dit zijn overigens dingen die je toch wel al in een eerder stadium tegen had moeten komen (namelijk bij het tekenen van de koopakte bij de bouwer, daar zal die grondrente ook in gespecificeerd zijn)

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sham27
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 12:55
Sneller passeren is vaak aantrekkelijker omdat de rente van je hypotheek lager is dan de bouwrente die je moet betalen.

Waarschijnlijk moet de bouwrente betaald worden vanaf het moment dat de opschortende voorwaarden zijn vervallen, maar dit staat in je koop-/aanneemovereenkomst.

Oftewel: je betaald bouwrente voor de termijn tussen "start brief" en passeren notaris aan de ontwikkelaar/aannemer; je betaald hypotheekrente vanaf het moment van passeren.

BMW F31 330i M Sport Shadow

• koendio
bedankt voor de snelle antwoorden, maar ik merk dat ik het lastig vind om te snappen.

Wij gaan nu waarschijnlijk tekenen voordat de grond officieel moet worden overgedragen;
tekenen vd hypotheekakte: 9 januari
grondrente: 1 februari

het is dus afhankelijk van de bank (in ons geval Argenta) of we wel/geen hypotheek moeten betalen voor de termijn tussen 9jan en 1feb?
Als dit wel zou moeten, dan lijkt het mij voordeliger om zo dicht mogelijk bij 1 feb te passeren. Toch?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mauricej
  • Registratie: augustus 2012
  • Nu online
Je gaat betalen vanaf het moment dat je bij de notaris zit, want dan koop je de grond. De rest van je hypotheekbedrag gaat naar het bouwdepot en vanuit het depot betaal je de overige termijnen van de aannemer. Dat zal bij Argenta echt niet anders zijn, die gaat je echt geen geld uitlenen voor meer dan een halve maand zonder rente te willen ontvangen.

Als je pas vanaf 1 februari rente over de grond hoeft te vergoeden en je kunt de hypotheekofferte kostenloos verlengen, dan lijkt het mij het goedkoopst om pas eind januari naar de notaris te gaan. Ik snap niet welke kosten je adviseur nog ziet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 07:28
mauricej schreef op zondag 6 januari 2019 @ 14:18:
Ik snap niet welke kosten je adviseur nog ziet.
Ze krijgen hun geld later? ;)
Bij ons kreeg de adviseur pas geld toen er getekend werd bij de notaris. Dit ging via een nota van de notaris.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
koendio schreef op zondag 6 januari 2019 @ 10:42:
... Toen ik hem vertelde dat het verlengen toch kosteloos was, gaf hij aan dat dit idd zo was, maar dat het dan toch verstandig was om voor de 10e te passeren...
Of hij weet niet waar hij het over heeft of 'hij' heeft er belang bij om voor de tiende te passeren. Ik gok het laatste ;)

Mijn insteek: vraag hem om duidelijk uit te leggen waarom dat dan verstandiger is. Zonder goede uitleg zou ik het passeren zo laat mogelijk doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koendio
zeer bedankt voor de antwoorden. Ik ga een mail richting de hypotheekadviseur sturen en hem om uitleg te vragen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
koendio schreef op zondag 6 januari 2019 @ 17:26:
zeer bedankt voor de antwoorden. Ik ga een mail richting de hypotheekadviseur sturen en hem om uitleg te vragen.
Wat vaak helpt als mensen geen duidelijkheid geven: vraag hem om wel op de 9e te passeren, maar dat hij regelt dat de rente pas op 1 februari gaat lopen. Hij zal dan met de spreekwoordelijke billen bloot moeten.

• koendio
Mail gestuurd, krijg ik een automatisch reply dat de medewerker per 1-1-2019 (ook) niet meer in dienst is van de betreffende zaak. Dan de mail maar doorgestuurd naar het algemene emailadres (is een landelijke keten) met het vertrouwen (hoop?) dat iemand anders dit op pakt en tot een goed einde brengt. Negatieve recensies zijn immers zo geplaatst.

• GosuYuri
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 09:40
Je kan toch gewoon even telefonisch contact opnemen met de vestiging of een mail sturen naar de vestiging zelf? Het is 7 januari, dit afdoen met een mailtje naar een algemeen adres is niet erg pro-actief. Het is jouw hypotheek, als je het belangrijk vindt moet je even doorpakken. (Goedbedoeld)

Het is redelijk lood om oud ijzer naar mijn mening. Wanneer je eerder passeert gaat je hypotheek wat eerder in en betaal je niet separaat de grondrente en vice versa. Het verschil netto zal bijzonder weinig uitmaken, maar eerder passeren zal door de aftrek handiger zijn. Het slim passeren vlak voor het einde van een maand e.d. maakt niet uit. Je betaalt vanaf passeer datum, of dat nou de eerste, tiende of laatste van de maand is.

GosuYuri wijzigde deze reactie 07-01-2019 12:10 (3%)
Reden: typo

• koendio
paar keer contact gehad met hypotheekadviseur-kantoor. Uiteindelijk hebben we afgesproken dat zij het (wat er netto overblijft) bedrag wat we vanaf passeren hypotheek notaris t/m start grondrente kwijt zullen zijn naar ons gaan overmaken.
Voor ons is dit een goede oplossing.

• Harm2211
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 11-01 13:43
Dit is zeer schappelijk van de adviseur. Je gaat uiterlijk bouwrente over de grond betalen als je de grond niet voor 1 februari afneemt. Het is dan niet ongebruikelijk dat je eerder bij de notaris terecht komt om de grond af te nemen omdat dat nu eenmaal zo uitkomt en vanaf dat moment ga je dus hypotheekrente betalen over het gedeelte wat uit het bouwdepot is opgenomen om de grond te kopen.

Uiteraard was het ook zijn fout, want het advies om zo snel mogelijk te passeren terwijl je kosteloos kon verlengen was slecht.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 13:49

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Die grondrente is vanuit de bouwer, die betaal je dus niet als je voor 1 februari passeert. Het is een stok achter de deur om mensen z.s.m. te laten passeren. De hypotheekrente is immers veel lager dan de rente die de ontwikkelaar rekent.

Je bank gaat rente in rekening brengen vanaf het moment dat het geld besteed wordt, dus op het moment dat je passeert, gaat je hypotheek daadwerkelijk lopen. Het meest rendabele is dus op 31 januari passeren.
1) je betaalt geen verlengingskosten in je hypotheek blijkbaar
2) rente ontwikkelaar gaat pas 1-2 in en die voorkom je zo
3) je eigen hypotheek betaal je per 31-1. Meestal is de eerste afschrijving dan 1 maart.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True