PC in reboot loop na het plaatsen van nieuwe CPU

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinhopok
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-09 09:20
Dag Tweakers,

Ik heb momenteel de volgende componenten in mijn PC:
Moederbord: Gigabyte GA-B150M-D3H
CPU: Intel Core i5 6400
Werkgeheugen: HyperX Fury DDR4 8GB
Videokaart: Gigabyte GV-R939G1 GAMING-8GD (Radeon R9 390)

Nou heb ik vandaag de 9th Gen Intel Core i7 9700K binnen gekregen. Ik dacht dus met mijn naΓ―eve hoofd dat omdat zowel moederbord als nieuwe CPU socket 1151 hebben, dat dat wel zou moeten werken en dat ik er qua perfomance mooi op vooruit ging. Nou gebeurde het volgende:

Ik heb mijn oude Intel Core i5 6400 vervangen met de nieuwe i7 CPU en probeerde nadat alles weer keurig was aangesloten mijn PC op te starten. Bij het opstarten spinde de fans ongeveer een seconde en bleven de LED's ook ongeveer een seconde branden. Daarna ging het systeem weer uit en herstartte zichzelf weer na een paar seconden, waarna weer precies hetzelfde gebeurde.

Toen ging ik eens zoeken en toen leek het erop dat mijn moederbord nog helemaal niet compatible is met de 9th gen van intel. Op dat moment haalde ik de nieuwe i7 processor weer uit mijn computer en zette mijn i5 weer netjes terug, in de hoop om nog even van mijn PC in ieder geval gebruik te kunnen maken.

Toen ik daarna alles weer had aangesloten en mijn computer weer opstartte, startte hij voor ongeveer 5 seconden op en sloot daarna weer af. Ook dit herhaalde zich constant. Ik dacht toen: "wellicht dat het aan de RAM ligt oid". Dus die er één voor een uitgehaald, maar zonder succes.

Ik ben momenteel radeloos over waar het nu aan kan liggen dat mijn PC niet meer opstart. Kan het zijn dat mijn moederbord kapot is? Of wellicht mijn CPU? Ik ben in ieder geval van plan om een nieuw moederbord te kopen die wel compatible is met de 9th Gen van intel. Ik hoor graag jullie suggesties over waar het aan kan liggen en hoop ook op een aantal suggesties voor een goed moederbord waar ik weer even mee vooruit kan.

Alvast bedankt!

[ Voor 1% gewijzigd door robinhopok op 05-01-2019 22:28 . Reden: Videokaart toegevoegd ]

Beste antwoord (via robinhopok op 06-01-2019 18:43)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:11
Reset je bios eens door je CLR_BIOS-pinnen te verbinden:
http://download.gigabyte....150m-d3h(ddr3)(gsm)_e.pdf

Bij 16) op pagina 20:
CLR_CMOS (Clear CMOS Jumper)
Use this jumper to clear the BIOS configuration and reset the CMOS values to factory defaults. To clear the CMOS values, use a metal object like a screwdriver to touch the two pins for a few seconds.
••
Always turn off your computer and unplug the power cord from the power outlet before clearing the CMOS values.
••
After system restart, go to BIOS Setup to load factory defaults (select Load Optimized Defaults) or manually configure the BIOS settings (refer to Chapter 2, "BIOS Setup," for BIOS configurations).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-08 20:12

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Zijn er toevallig pinnetjes gebroken? Je moet sowieso een nieuw mobo, de oudere chipsets ondersteunen geen 9e generatie processoren...

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinhopok
d22wth schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 22:00:
Zijn er toevallig pinnetjes gebroken? Je moet sowieso een nieuw mobo, de oudere chipsets ondersteunen geen 9e generatie processoren...
Voor zover ik heb kunnen zien is, zijn er geen pinnetjes gebroken. Dank voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinhopok
Denken jullie dat dit moederbord zal werken in combinatie met de beschreven componenten? (i7 9th Gen ipv de i5): pricewatch: MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon

Voor zover ik heb kunnen zien is deze compatible met de 9th gen processors, maar misschien dat ik een compatibiliteit de andere componenten over het hoofd zie? Of is dit moederbord wellicht 'te overkill'? Ik hoor graag wat jullie ervan vinden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:34
Op dat bord werkt het idd.
Welk geheugen ga je gebruiken? Je oude trage latje(s)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinhopok
Uszka schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 23:58:
Op dat bord werkt het idd.
Welk geheugen ga je gebruiken? Je oude trage latje(s)?
Zit ik nog over te twijfelen. Zou jij snellere aanraden? Voor mijn gevoel zijn degene die ik nu heb nog voldoende voor de dingen die ik doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Op Z390 zou ik 3000 of 3200 MT/s gebruiken. Wat heb je nu, 2133?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinhopok
Uszka schreef op zondag 6 januari 2019 @ 13:07:
Op Z390 zou ik 3000 of 3200 MT/s gebruiken. Wat heb je nu, 2133?
Yes, momenteel 2133 mhz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07-08 12:32

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Uhh,...zijn de max specs van een i9 9700 niet DDR4-2666?

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-09 16:39
evilweed schreef op zondag 6 januari 2019 @ 13:30:
Uhh,...zijn de max specs van een i9 9700 niet DDR4-2666?
Met een 9700K icm Z mobo is het doorgaans gewoon een kwestie van XMP aanzetten voor hogere snelheden. Waarschijnlijk scheelt het maar een paar euro tussen een 2666 MHz set en een 3000+ set, zonde om dan niet voor die snellere te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Kan tot 20% in fps schelen als je 3200 MT/s neemt https://nl.hardware.info/...fee-lake-scaling-in-games

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitano
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-08 12:39
Is er niet een firmware update beschikbaar voor je moederbord ? Zou kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Gitano schreef op zondag 6 januari 2019 @ 13:52:
Is er niet een firmware update beschikbaar voor je moederbord ? Zou kunnen helpen.
Waarvoor zou het kunnen helpen? Om een cpu werkend te krijgen die niet op de cpu compatibiliteitslijst van het moederbord staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitano
Uszka schreef op zondag 6 januari 2019 @ 13:58:
[...]

Waarvoor zou het kunnen helpen? Om een cpu werkend te krijgen die niet op de cpu compatibiliteitslijst van het moederbord staat?
Komt vaak voor dat die lijst van de release van het bord was en er later middels firmware updates cpu’s aan toegevoegd zijn, maar die zie jij niet op de lijst terug :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Gitano schreef op zondag 6 januari 2019 @ 14:01:
[...]

Komt vaak voor dat die lijst van de release van het bord was en er later middels firmware updates cpu’s aan toegevoegd zijn, maar die zie jij niet op de lijst terug :-)
Dat werkt zo met geheugen, niet met cpu's. Sowieso werken 9xxx cpu's niet op 1xx en 2xx chipsets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitano
Uszka schreef op zondag 6 januari 2019 @ 14:06:
[...]

Dat werkt zo met geheugen, niet met cpu's. Sowieso werken 9xxx cpu's niet op 1xx en 2xx chipsets.
Ik heb niet gekeken naar de specs of wat dan ook, maar dit werkt zeker wel op deze manier, ik heb in het verleden vaker cpu’s aan de gang gekregen na een firmware update. Zo heel gek is dat echt niet. Dat het niet op dit moederbord gaat wil niet zeggen dat dat nooit kan :-). En het was gewoon even een eerste gedachte die ik erbij kreeg toen ik het las. Toch een optie om even uit te zoeken wat gewoon in de standaard diagnose trajectje hoort volgens mij om mee te nemen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
In het P4 tijdperk kon dat nog wel eens voor komen. Tegenwoordig kloppen die lijsten allemaal.
Toch een optie om even uit te zoeken wat gewoon in de standaard diagnose trajectje hoort volgens mij om mee te nemen :-)
Nou @robinhopok Je hoort het. Ff het BIOS updaten en dan zou het kunnen werken. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinhopok
Gitano schreef op zondag 6 januari 2019 @ 14:12:
[...]

Ik heb niet gekeken naar de specs of wat dan ook, maar dit werkt zeker wel op deze manier, ik heb in het verleden vaker cpu’s aan de gang gekregen na een firmware update. Zo heel gek is dat echt niet. Dat het niet op dit moederbord gaat wil niet zeggen dat dat nooit kan :-). En het was gewoon even een eerste gedachte die ik erbij kreeg toen ik het las. Toch een optie om even uit te zoeken wat gewoon in de standaard diagnose trajectje hoort volgens mij om mee te nemen :-)
Ik heb voor het plaatsen van de nieuwe CPU de BIOS geupdate naar de laatste versie. Helaas wordt ook na een BIOS update het nieuwe model niet ondersteund. Volgens mij is het ook afhankelijk van de chipset (zo heb ik mij laten vertellen) of nieuwere modellen met een BIOS update te ondersteunen zijn.

https://www.gigabyte.com/...0M-D3H-rev-10#support-cpu

Dit is de lijst met CPU's die mijn huidige moederbord ondersteunt. Zo te zien helaas geen i7 9700.
Het kopen van een nieuw moederbord lijkt dus de enige oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gitano
Uszka schreef op zondag 6 januari 2019 @ 14:19:
[...]

In het P4 tijdperk kon dat nog wel eens voor komen. Tegenwoordig kloppen die lijsten allemaal.

[...]

Nou @robinhopok Je hoort het. Ff het BIOS updaten en dan zou het kunnen werken. Succes!
Gek dat ik het dan toch nog geen 2 maanden geleden nog heb meegemaakt met een heel recente cpu en moederbord.

Maar aangezien er niks in de post over stond leek het me een goede opmerking.

Ondertussen heeft TS aangegeven de firmware al geupdate te hebben dus in dit geval was het dus geen nuttige tip, maar wil niet zeggen dat het nooit voor zou kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Gitano Hou je bij de feiten en vertel geen onzin !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 04:48

PhatFish

and, uhm......Moo

Gitano schreef op zondag 6 januari 2019 @ 15:01:
[...]

Gek dat ik het dan toch nog geen 2 maanden geleden nog heb meegemaakt met een heel recente cpu en moederbord.

Maar aangezien er niks in de post over stond leek het me een goede opmerking.

Ondertussen heeft TS aangegeven de firmware al geupdate te hebben dus in dit geval was het dus geen nuttige tip, maar wil niet zeggen dat het nooit voor zou kunnen komen.
Het punt is denk ik meer dat het vrij bekend is bij Tweakers dat Intel voor ongeveer iedere generatie CPU's een courante chipset erbij eist. Ook al is de socket hetzelfde, je zit met het VRM-circuit, wat vaak niet op het toegenomen aantal cores berekend is. Ik kan de YouTube-video zo even niet meer vinden, maar ik heb er één gezien (ik denk BitWit of ScienceStudio) waarbij men het wél aan de praat kreeg, maar uiteindelijk het hele moederbord werd opgeblazen doordat er te veel van de VRM's gevraagd werd. Een firmware-update hoort zeker in het lijstje van diagnose thuis, maar wanneer je nieuwe hardware met oude wilt combineren en het gewoon bekend is dat dat geen goed plan is, zoals in dit geval, is die stap gewoon over te slaan.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitano
Hackus schreef op zondag 6 januari 2019 @ 15:07:
@Gitano Hou je bij de feiten en vertel geen onzin !
Onzin ? Ja tuurlijk jij weet precies wat ik heb meegemaakt :-)

Waarom zo aanvallend ? Ik zie een vraag en heb een legitieme tip. Was gewoon behulpzaam bedoeld om die te posten. Ik zeg niet dat het DE oplossing zou zijn. Er was op moment dat ik het schreef nog niks over gezegd. Meer van je weet maar nooit.

Maar ga niet zeggen dat het onzin is, want het kan wel degelijk voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Gitano schreef op zondag 6 januari 2019 @ 15:19:
[...]

Onzin ? Ja tuurlijk jij weet precies wat ik heb meegemaakt :-)

Waarom zo aanvallend ? Ik zie een vraag en heb een legitieme tip. Was gewoon behulpzaam bedoeld om die te posten. Ik zeg niet dat het DE oplossing zou zijn. Er was op moment dat ik het schreef nog niks over gezegd. Meer van je weet maar nooit.

Maar ga niet zeggen dat het onzin is, want het kan wel degelijk voorkomen.
1151v2 werkt niet meer op Z270, laat staan oudere. Z370 werkt wel na bios update, maar B150 niet.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitano
PhatFish schreef op zondag 6 januari 2019 @ 15:19:
[...]

Het punt is denk ik meer dat het vrij bekend is bij Tweakers dat Intel voor ongeveer iedere generatie CPU's een courante chipset erbij eist. Ook al is de socket hetzelfde, je zit met het VRM-circuit, wat vaak niet op het toegenomen aantal cores berekend is. Ik kan de YouTube-video zo even niet meer vinden, maar ik heb er één gezien (ik denk BitWit of ScienceStudio) waarbij men het wél aan de praat kreeg, maar uiteindelijk het hele moederbord werd opgeblazen doordat er te veel van de VRM's gevraagd werd. Een firmware-update hoort zeker in het lijstje van diagnose thuis, maar wanneer je nieuwe hardware met oude wilt combineren en het gewoon bekend is dat dat geen goed plan is, zoals in dit geval, is die stap gewoon over te slaan.
Mee eens, maar ergens ging ik er vanuit dat TS gewoon eerst gekeken had of de nieuwe cpu op bestaande moederbord zou moeten werken en daarna tegen dat probleem aan liep, en in dat geval zou je toch vrij snel richting firmware gaan denken. Althans ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinhopok
Dank voor alle reacties. Ik heb zojuist het volgende besteld:
Moederbord: MSI MPG Z390 GAMING PRO CARBON
Intern geheugen: Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3200 C16

Hier hoop ik weer een tijd mee vooruit te kunnen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:11
Reset je bios eens door je CLR_BIOS-pinnen te verbinden:
http://download.gigabyte....150m-d3h(ddr3)(gsm)_e.pdf

Bij 16) op pagina 20:
CLR_CMOS (Clear CMOS Jumper)
Use this jumper to clear the BIOS configuration and reset the CMOS values to factory defaults. To clear the CMOS values, use a metal object like a screwdriver to touch the two pins for a few seconds.
••
Always turn off your computer and unplug the power cord from the power outlet before clearing the CMOS values.
••
After system restart, go to BIOS Setup to load factory defaults (select Load Optimized Defaults) or manually configure the BIOS settings (refer to Chapter 2, "BIOS Setup," for BIOS configurations).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitano
Ehmm, reset van bios heeft probleem opgelost ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinhopok
Gitano schreef op zondag 6 januari 2019 @ 20:35:
Ehmm, reset van bios heeft probleem opgelost ?
Yes, na de batterij op het moederbord eruit gehaald te hebben en daarna de bios te resetten werkte het weer met mijn oudere i5 CPU. Dank voor je reacties.
Pagina: 1