Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Desktop upgrade

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Suspect_jay
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01-06-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Vlottere game ervaring op 1080p, betere FPS/ kwaliteit. Pc beetje futureproof houden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Liefst minder dan €400 ( excl. ev monitor)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Pc bestaat momenteel uit

pricewatch: Intel Core i7-4770K Boxed
pricewatch: Gigabyte GV-N770WF3-4GD (rev. 2.0)
pricewatch: ASRock Z87 Extreme3
pricewatch: Corsair Enthusiast TX850 V2
product: Samsung 860 EVO
8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 799MHz

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Ik hoop met een GPU en nieuw Ram weer even mee te kunnen. Eventueel een nieuwe monitor

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Energie en geluid maakt mee niets uit. ik wil zoveel mogelijk bang voor buck

Wat verwacht je van ons?[i]

Ik merk dat ik steeds minder games vlot kan afspelen. Pc begint wat traag aan te voelen. Maar ik wil dit systeem nog wat leven in blazen om weer een jaar of 2 mee te kunnen gamen. dus enkele specifieke vragen.

- koop ik beter een setje Ram van 16Gb? of prik ik er gewoon 8gb bij? de kloksnelheid van het huidige ram lijkt me wat laag (799.6MHz).

- Is het zinvol om een nieuwe GPU te kopen? Of beter een gebruikt exemplaar. Ik wil geen €100 meer betalen als de cpu ofzo dan een bottleneck wordt.

- Momenteel gebruik ik mijn oude LCD Samsung tv als beeldscherm(1360x768) .Als ik een nieuwe Gpu koop schaf ik beter ook een nieuw scherm aan denk ik?
Koop ik dan best al een 4k monitor of is dat dan overkill?

Mvg Jonas

Alle reacties

• Joramk
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12-10 10:56
Hai Jonas,

Antwoorden op je drie vragen:
1) Je RAM is inderdaad niet erg snel. Maar ik weet niet of je 16GB nodig hebt. Welke spellen speel je? Als je spellen speelt als CS:GO voegt het namelijk niks toe. Als je simulatiespellen speelt als Cities:Skylines is het zeker de upgrade waard.
2) Ik zou als ik jou was, een 2e hands GPU kopen op Marktplaats of V&A hier op Tweakers. Een GTX 1050/960 heb je voor minder dan 100,-. Welke GPU je nodig hebt, ligt natuurlijk aan wat je met je PC doet welke games je speelt.
3) Ik zou een nieuw 1080p scherm kopen. Een 4K-scherm kost al snel het dubbele van een FullHD-scherm, en 4K gamen kan enkel met een recente CPU + dure videokaart (zoals een GTX 1080 oid),

• Otkurom
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-11 21:18
Op 1080P zou ik eigenlijk verwachten dat die GTX770 nog redelijk mee zou moeten kunnen. Volgens tomshardware zou die in ieder geval bneter moeten presteren dan een 1050Ti...

Je geeft overigens aan dat je momenteel niet eens op 1080p zit, dus ik betwijfel heel sterk dat de videokaart de bottleneck is.

Welke games speel je? En zou je tijdens het gamen misschien eens een keer de loads op het geheugen CPU en GPU kunnen monitoren? (bijvoorbeeld met hwinfo64?)

• Suspect_jay
Bedankt alvast voor de reacties!

Ik speel vanalles, maar vooral racegames (forza) lijken soms wat te haperen.

Ik ken niet superveel van computer hardware. Maar ik begrijp niet hoe mijn 770 beter zou presteren dan een nieuwere 1050ti

Mvg Jonas

• Otkurom
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-11 21:18
Een videokaart bestaat uit vele paralelle rekenkeren die allemaal simultaan kleine berekeningen uitvoeren. Die GTX 770 van jou heeft 1536 kernen, een MSI GTX 1050ti maar 768. Uiteraard hangt het ook van kloksnelheid, hoeveelheid geheugen, de geheugenbus breedte en de drivers af, maar het aantal kernen bepaald al een heleboel...

Vergelijk de echte specificaties maar eens. Het zou kunnen dat je VRAM vol loopt, maar vandaar de vraag om eens te kijken wat nou echt de bottleneck vormt door alle utilizations te bekijken...

Overigens is dit ook wel een interessante pagina voor prestaties van GPU's..

draait je gehuegen echt maar op 800MHz trouwens?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:56
Otkurom schreef op zondag 6 januari 2019 @ 12:51:

draait je gehuegen echt maar op 800MHz trouwens?
800 MHz is 1600 MT/s want geheugen is DDR

• Grijs
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 24-01-2024
Suspect_jay schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 20:12:

Ik ken niet superveel van computer hardware. Maar ik begrijp niet hoe mijn 770 beter zou presteren dan een nieuwere 1050ti
De GTX 770 is zo'n 25% sneller: https://gpu.userbenchmark...ia-GTX-1050-Ti/2174vs3649

:)

• Uszka
Grijs schreef op zondag 6 januari 2019 @ 13:01:
De GTX 770 is zo'n 25% sneller
Sneller in wat?

Verwijderd

Uszka schreef op zondag 6 januari 2019 @ 12:58:
[...]

800 MHz is 1600 MT/s want geheugen is DDR
IK ben wel benieuwd naar wat hij gemeten heeft. PC3-6400 is heel vreemd in combinatie met een Z87 bord, dat was al achterhaald geheugen toen dat bord uitkwam. Het zal inderdaad wel PC3-12800 of te wel DDR3-1600 geheugen zijn.

4k voor gaming is redelijke overkill en zelfs met een 1080Ti moet je bij de meeste spellen al de detail terugdraaien. Als je voorbereid wil zijn op 1440p gaming dan kan je denken aan een GTX 1070, daar heb je overigens ook geen nieuwe CPU of geheugen voor nodig daar is je huidige CPU prima voldoende voor.

Het is niet zinvol om extra geld voor de CPU uit te trekken als je naar minder dan een GTX 1080 gaat en zelfs dan is het twijfelachtig.
Frame rate in DX11 spellen, compute etc... De 770 is simpelweg een snellere GPU dan de 1050 die Joramk voorstelt. De 770 zit qua snelheid tussen een 1050Ti en een 1060-6GB. En de 1060 is zo'n beperkte winst dat die het geld echt niet waard is. Ook hier is een upgrade pas zinnig (lees bang voor buck) als je minimaal naar 1070/Vega56 nivo gaat.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2019 13:20 ]

• Uszka
Verwijderd schreef op zondag 6 januari 2019 @ 13:14:
IK ben wel benieuwd naar wat hij gemeten heeft.
Zo leest CPU-Z, Speccy of HWInfo64 de geheugensnelheid uit.

Een RX 580 zou een mooie upgrade zijn. 60 - 70% sneller dan een GTX 770, veel meer vram en icm met een knappe Freesync monitor kan er weer een aardige tijd mee gedaan worden.
#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GD5 (11265-01)€ 253,46€ 253,46
1Acer Nitro VG240Y Zwart€ 149,-€ 149,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 402,46

Wat extra geheugen pak je natuurlijk van V&A.

• Suspect_jay
Hey

Bedankt alvast.

Ram geheugen info komt idd van speccy. Merk is hyperx fury

In die videokaarten zal ik me eens meer moeten verdiepen.
Dus de gtx 770 misschien nog houden icm wat Ram en een nieuwe monitor.
Pagina: 1