Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Raoul1979
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 25-08 11:07
Ik ben mijn badkamer aan het verbouwen maar nu kom ik aan bij het aansluiten van mijn lamp voor boven de spiegel. Ik heb hiervoor een combinatie schakelaar gekocht. Uit de muur komen groen/geel, bruin en blauw en de aansluiting van de badkamer heeft blauw en bruin. Nu wil ik deze aan en uitschakelen doormiddel van de combinatieschakelaar. De combinatieschakelaar heb ik aangesloten volgens het schema wat er bij zit maar nu gaat alleen mijn lamp niet aan met de schakelaar. Heeft iemand enig idee hoe ik de aansluiting moet maken zodat ik met de schakelaar mijn lamp aan en uit kan zetten. Mocht het gevolg zijn dat op het moment dat de lamp uit is er ook geen stroom op het stopcontact staat is dit geen probleem.

Ik kijk uit naar de oplossing. ;)

Alle reacties

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 13:35
De combinatieschakelaar heb ik aangesloten volgens het schema wat er bij zit maar nu gaat alleen mijn lamp niet aan met de schakelaar.
Welk schema?

• BCC
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 14-09 21:34
Wat is een combinatieschakelaar? Een wisselschakelaar?

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Raoul1979 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 14:31:
[...]Uit de muur komen groen/geel, bruin en blauw en de aansluiting van de badkamer heeft blauw en bruin.
[...]De combinatieschakelaar heb ik aangesloten volgens het schema wat er bij zit maar nu gaat alleen mijn lamp niet aan met de schakelaar.
Wat bedoel je met 'de aansluiting van de badkamer heeft blauw en bruin'? Je hebt de combinatieschakelaar dus aangesloten op de doos waar groen/geel(aarde), bruin(fase) en blauw(nul) uitkomen? Wat komt er dan uit de muur waar de lamp zit; blauw en bruin? Zie je nergens een zwarte(schakel-) draad lopen?

@BCC een combinatieschakelaar is een WCD + schakelaar inéén, zo'n ding dus:

Harrie_ wijzigde deze reactie 05-01-2019 16:40 (16%)

• MeTooPV
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 13:00
Wat je schrijft klinkt een beetje gek. Mijn idee:

Bij het stopcontact / schakelaar zouden 4 draden moeten zijn:
geel/groen -> aarde
blauw -> nul
bruin -> fase
zwart -> schakel

Bij de lamp krijg je dan een zwarte en blauwe draad.

Nu er bij de lamp een blauwe en bruine draad zitten denk ik dat iemand zwarte draad tekort kwam en voor de schakeldraad ook bruin heeft gebruikt.

Dan zou je bij het stopcontact 2 bruine draden moeten zien. Op de ene staat spanning, op de andere niet

Als je weet welke bruine draad eigenlijk de schakeldraad is, dan wordt het denk ik weer makkelijk.

• franssnarf
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 12:08
Je moet ff opletten waar je de fase opzet bij het stopcontact. Meestal moet vanaf de voorkant gezien rechts de fase(bruin) en links de nul (blauw) hier knoop je ook de andere blauwe bij.
De zwarte(bij jou dus bruin als er ook bruin bij de lamp uitkomt) gaat aan bovenkant bij de schakelaar links of rechts erop.(liggend aan waar de aansluiting zit)
Groen/geel gaat onderin het midden onder de pin van de aarde.

Als je de bruin en blauw omdraait krijgt de schakelaar een nul erdoor en gebeurt er niks.

https://www.google.com/se...=729#imgrc=jh8l9AV03F5zwM

franssnarf wijzigde deze reactie 05-01-2019 17:56 (37%)

• Raoul1979
Ik begrijp dat er wat onduidelijkheid is. Het betreffende stroompunt was in de oude situatie een normaal stopcontact. Het stopcontact wat er nu moet komen heeft een lichtschakelaar erop. Vanuit de oude situatie heb ik alleen maar blauw, bruin en groen geel. En vanaf dit punt wil ik via nieuw te trekken kabels een badkamer lamp bedienen. Ik hoop dat dit iets meer duidelijkheid geeft.

• cryptapix
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 14:41
Dat is toch niet zo moeilijk dan? Je zou eens moeten kijken op www.google.com. Daar zijn honderden plaatjes te vinden van deze standaard schakeling.

• Raoul1979
cryptapix schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 21:32:
Dat is toch niet zo moeilijk dan? Je zou eens moeten kijken op www.google.com. Daar zijn honderden plaatjes te vinden van deze standaard schakeling.
Voeg ff zo plaatje toe dan. Scheelt mij weer zoeken

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 14:59
Raoul1979 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 23:49:
[...]

Dat plaatje had je toch al? Was bijgevoegd!
Raoul1979 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 14:31:
De combinatieschakelaar heb ik aangesloten volgens het schema wat er bij zit
Je krijgt sneller een oplossing als je zelf meer duidelijkheid geeft. Hoe ziet dat schema eruit wat je gevolgd hebt (dit vroeg @jeroen3 al om 16:35)? Hoe heb je het nu dan aangesloten, kun je hier een foto van plaatsen? Heb je de tips van @franssnarf al gevolgd? Hij deelt zelfs een filmpje hoe je het aansluit!

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• andre208
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 13:24
Volgens mijn kan je beter een vakman er na laten kijken want als je een nieuwe kabel wil trekken snap je het niet echt. Maar ik zal ook het antwoord verklappen.

Vanaf de doos waar de combinatie schakelaar komt moet je een zwarte draad via de centraal doos in het plafond naar de aansluiting waar de lamp komt maken. De bruine draad van de centraaldoos naar de aansluiting van de lamp trek je eruit. En als de lamp een aard aansluiting heeft moet je er ook nog even een aardraad intrekken dus geel/groen.

Op de oude manier was er dus een stopcontact en moet de lamp met een schakelaar op de lamp aan uit gezet worden dus mis je nu de zwarte schakeldraad van schakelaar naar de lamp.

• Raoul1979
het lukt mij niet om foto’s te plaatsten. Maar zal met alle hulp aan de slag gaan. Een ieder bedankt voor jullie hulp en wens me succes! d:)b

Raoul1979 wijzigde deze reactie 06-01-2019 09:37 (96%)

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Ik zie nu dat je nieuw bent hier op het forum Raoul (welkom!), misschien is het handig om even de
FAQ door te nemen en dan in het bijzonder het gedeelte over foto's plaatsen. Foto's kun je trouwens op allerlei plekken gratis uploaden, o.a. op imgur of anders even zoeken.

Verder nog even het volgende (en dan klink ik bijna als een moderator :9):
Raoul1979 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 23:49:
DIT is dus niet de bedoeling hier en komt eerlijk gezegd behoorlijk onbeschoft over. :/
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True