Vandaag een nieuwe build in elkaar gestoken
Ryzen 2600X, Gigabyte b450 Aorus Pro, 16GB Corsair 3000 C15 RAM.
Alles ging prima, Windows 10 netjes vanaf USB geïnstalleerd met de meest nieuwe drivers.
Ik dacht even naar tips zoeken van Ryzen en daar raadde men een BIOS update aan.
Vanuit de Gigabyte support website via een tool @Bios van F2 naar F3 geüpdatet.
En vanaf hier begon de ellende
Ik kreeg hierna volgende melding in bios;
"rom image is not loaded
rom image update denied"

Instellingen bewaren van Bios lukt niet --> bios slaagt vast.
Blijkbaar heeft dit moederbord DualBios. Ik dacht aan een CMOS reset, maar dan krijg ik volgende melding bij het opstarten.
"new cpu installed ftpm nv corrupted or ftpm nv structure changed"

Ik las in het topic van "Ryzen Ervaringen" het volgende; Yahiko750 in "AMD Ryzen & AM4 Ervaringen topic"
Helaas geraak ik niet in windows, zelfs niet met standaard bios instellingen. Ik krijg een beeld vol "sneeuw" en kleuren te zien.
Final hope was om Windows opnieuw te installeren, maar mijn USB poorten vallen uit bij het begin van de installatie.
Geprobeerd:
- Bios downgrade naar F2 via Qflash, zelfde meldingen
- CMOS reset
- Alles loskoppelen en opnieuw geplaatst
- facepalm
RMA moederbord?
Ryzen 2600X, Gigabyte b450 Aorus Pro, 16GB Corsair 3000 C15 RAM.
Alles ging prima, Windows 10 netjes vanaf USB geïnstalleerd met de meest nieuwe drivers.
Ik dacht even naar tips zoeken van Ryzen en daar raadde men een BIOS update aan.
Vanuit de Gigabyte support website via een tool @Bios van F2 naar F3 geüpdatet.
En vanaf hier begon de ellende
Ik kreeg hierna volgende melding in bios;
"rom image is not loaded
rom image update denied"

Instellingen bewaren van Bios lukt niet --> bios slaagt vast.
Blijkbaar heeft dit moederbord DualBios. Ik dacht aan een CMOS reset, maar dan krijg ik volgende melding bij het opstarten.
"new cpu installed ftpm nv corrupted or ftpm nv structure changed"

Ik las in het topic van "Ryzen Ervaringen" het volgende; Yahiko750 in "AMD Ryzen & AM4 Ervaringen topic"
Helaas geraak ik niet in windows, zelfs niet met standaard bios instellingen. Ik krijg een beeld vol "sneeuw" en kleuren te zien.
Final hope was om Windows opnieuw te installeren, maar mijn USB poorten vallen uit bij het begin van de installatie.
Geprobeerd:
- Bios downgrade naar F2 via Qflash, zelfde meldingen
- CMOS reset
- Alles loskoppelen en opnieuw geplaatst
- facepalm
RMA moederbord?
[ Voor 4% gewijzigd door Spacewide op 05-01-2019 14:50 ]