Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Eerste Ryzen setup mogelijk bios probleem?

Pagina: 1
Acties:

• Spacewide
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:27
Vandaag een nieuwe build in elkaar gestoken
Ryzen 2600X, Gigabyte b450 Aorus Pro, 16GB Corsair 3000 C15 RAM.

Alles ging prima, Windows 10 netjes vanaf USB geïnstalleerd met de meest nieuwe drivers.
Ik dacht even naar tips zoeken van Ryzen en daar raadde men een BIOS update aan.

Vanuit de Gigabyte support website via een tool @Bios van F2 naar F3 geüpdatet.
En vanaf hier begon de ellende

Ik kreeg hierna volgende melding in bios;
"rom image is not loaded
rom image update denied"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FIjS2z703YjHZUpi11s3wbm6/medium.jpg
Instellingen bewaren van Bios lukt niet --> bios slaagt vast.

Blijkbaar heeft dit moederbord DualBios. Ik dacht aan een CMOS reset, maar dan krijg ik volgende melding bij het opstarten.
"new cpu installed ftpm nv corrupted or ftpm nv structure changed"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/a2PIyBwV6NXBJnoFeuuxR81P/medium.jpg

Ik las in het topic van "Ryzen Ervaringen" het volgende; Yahiko750 in "AMD Ryzen & AM4 Ervaringen topic"

Helaas geraak ik niet in windows, zelfs niet met standaard bios instellingen. Ik krijg een beeld vol "sneeuw" en kleuren te zien.

Final hope was om Windows opnieuw te installeren, maar mijn USB poorten vallen uit bij het begin van de installatie.

Geprobeerd:
- Bios downgrade naar F2 via Qflash, zelfde meldingen
- CMOS reset
- Alles loskoppelen en opnieuw geplaatst
- facepalm

RMA moederbord? ;w

[ Voor 4% gewijzigd door Spacewide op 05-01-2019 14:50 ]

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:39
Heb je toevallig bij de eerste installatie/configuratie in de Bios de volgende optie aangezet? "AMD CPU fTPM" (Enables or disables the TPM 2.0 function integrated in the AMD CPU. (Default: Disabled))

Want daar klaagt hij namelijk over...
https://docs.microsoft.co...re/secure-your-device/tpm

Als je na het booten bij de vraag Y or N voor Y(es) gaat, kom je dan niet gewoon verder in de installatie van Windows?

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Verwijderd

Wie raadde jou een bios update aan? (if it ain't broke don't fix it geldt helemaal voor bios updates)
Zo te zien levert F3 alleen een verbetering voor APU's op.
Heb je daadwerkelijk zoals Gigabyte aangeeft de chipset drivers eerst een update gegeven naar versie 18.10.20.02 of nieuwer?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2019 14:51 ]

• Spacewide
Saeverix schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 14:45:
Heb je toevallig bij de eerste installatie/configuratie in de Bios de volgende optie aangezet? "AMD CPU fTPM" (Enables or disables the TPM 2.0 function integrated in the AMD CPU. (Default: Disabled))

Want daar klaagt hij namelijk over...
https://docs.microsoft.co...re/secure-your-device/tpm

Als je na het booten bij de vraag Y or N voor Y(es) gaat, kom je dan niet gewoon verder in de installatie van Windows?
Deze stond op standaardwaarde, zoals je schrijft, op "Disabled".
Hierna probeerde de computer naar Windows te booten, maar met lelijke artifacten als gevolg. Alsof de GPU compleet vast slaagt.
Verwijderd schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 14:47:
Wie raadde jou een bios update aan? (if it ain't broke don't fix it geldt helemaal voor bios updates)
Zo te zien levert F3 alleen een verbetering voor APU's op.
Heb je daadwerkelijk zoals Gigabyte aangeeft de chipset drivers eerst een update gegeven naar versie 18.10.20.02 of nieuwer?
Ik heb de laatste drivers van https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am4/b450

Hier staat 18.10.1810 en dat komt dus niet echt overeen met de aangeraden versie van Gigabyte's website -> 18.10.20.02.
Denk je dat dit mij de das omgedaan heeft ;(
Tips had ik van PCWorld en wat YouTube op de achtergrond terwijl ik bezig was.

Dankje

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:59
Ik zou geen CMOS reset doen maar proberen de recovery te triggeren. Zie bv deze URL. Is al wat ouder:

https://www.overclockers....-on-Gigabyte-motherboards

Je kan iig het bord forceren om het recovery BIOS naar je primaire BIOS te flashen. De duurdere borden hebben een switch om het BIOS te kiezen. De goedkopere borden werken even grofweg als volgt:
1. Boot van BIOS 1
2. Indien geen boot-fout gedetecteerd -> boot door
3. Indien fout -> trigger recovery. Dit duurt een tijdje. Het bord flasht nu het backup bios terug naar je primaire bios (dat is dan weer F2)
4. Boot van BIOS 1

Zie ook deze URL met uitleg en een leuk plaatje erover:
https://www.gigabyte.com/.../tech_081226_dualbios.htm

Je moet nu alleen stap 3 forceren.
Spacewide schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 14:57:
Hier staat 18.10.1810 en dat komt dus niet echt overeen met de aangeraden versie van Gigabyte's website -> 18.10.20.02.
Denk je dat dit mij de das omgedaan heeft ;(
Dat lijkt me bijzonder sterk. De reden dat de chipset drivers nodig zijn is (waarschijnlijk) dat het nieuwe BIOS een feature heeft die door de driver ondersteund moet worden. Het flashen van het BIOS en het POST-scherm heeft nog niets met een driver whatsoever te maken. Als je dit BIOS POST-scherm en BIOS-scherm krijgt is de flash op de 1 of andere manier niet goedgegaan (corrupte file? Antivirus?).

Trigger ff de recovery, zet het nieuwe BIOS op een USB stick en flash vanuit het oude F2 BIOS.

[ Voor 40% gewijzigd door Korvaag op 05-01-2019 15:35 ]

UNOX: The worst operating system

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:03

D4NG3R

kiwi

:)

BIOS/UEFI updates zijn (doorgaans) inderdaad niet nodig tenzij je ze expliciet nodig bent voor een fix of feature. Het is al helemaal niet verstandig om deze uit te voeren vanuit Windows. Dit staat zelfs in de handleiding:
Because BIOS flashing is potentially risky, if you do not encounter problems using the current version of BIOS, it is recommended that you not flash the BIOS.

To flash the BIOS, do it with caution. Inadequate BIOS flashing may result in system malfunction.
Heb je al contact opgenomen met Gigabyte om te vragen of zij een oplossing hebben welke je zelf kan uitvoeren? Indien dat niet mogelijk is zal je toch contact op moeten nemen met de webwinkel, en de kans is groot dat je hier geen (gratis) garantie op krijgt omdat het een softwareprobleem is.
De handleiding laat echt letterlijk nada zien over hoe de dual bios feature nou eigenlijk werkt. Lekker vriendelijk voor de klant. :')

[ Voor 13% gewijzigd door D4NG3R op 05-01-2019 15:11 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Korvaag
D4NG3R schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 15:07:
BIOS/UEFI updates zijn (doorgaans) inderdaad niet nodig tenzij je ze expliciet nodig bent voor een fix of feature. Het is al helemaal niet verstandig om deze uit te voeren vanuit Windows. Dit staat zelfs in de handleiding:

[...]

Heb je al contact opgenomen met Gigabyte om te vragen of zei een oplossing hebben welke je zelf kan uitvoeren? Indien dat niet mogelijk is zal je toch contact op moeten nemen met de webwinkel, en de kans is groot dat je hier geen (gratis) garantie op krijgt omdat het een softwareprobleem is.

[...]

De handleiding laat echt letterlijk nada zien over hoe de dual bios feature nou eigenlijk werkt. Lekker vriendelijk voor de klant. :')
Klopt. Feitelijk is het ook niet nodig omdat het bord het automatisch zou moeten doen. Helaas werkt het soms niet lekker. Ik heb hier ook ff naar moeten zoeken omdat mijn bord op een gegeven moment ook een bricked primair BIOS had doordat ik wat aan het spelen was :) Bij mij ging de recovery wel automatisch, maar ik ben toen wel wat gaan zoeken hoe het nou werkte.

Overigens vind ik BIOS updates bij AMD momenteel echt wel nuttig. Je merkt dat bij (met name) AGESA updates er performancewinst is. Een BIOS flashen voor een maffe APU die nu ondersteund wordt is daarentegen niet zo nuttig :P (tenzij je die APU wil kopen natuurlijk).

Verder inderdaad: flashen vanuit Windows is vragen om problemen. Het kan prima gaan hoor, maar ik heb het te vaak mis zien gaan om het nog te vertrouwen. Antivirus die ineens dingen blokkeert, plotseling herstartende systemen wegens updates (argh) etc.

• Spacewide
@Korvaag
Ik heb die trick van overclockers geprobeerd. Deze link had ik daarstraks ook gevonden, maar omdat je deze gelinkt hebt, heb ik deze eens nauwkeurig gelezen.
- Stap 2 blijven uitvoeren
- vervolgens geboot vanuit USB
- Windows installatie gestart, maar muis en klavier uitgetrokken, omdat voordien de USB-poorten uitvielen
- Wohoo! Zelfs instellingen van Bios kan ik weer bewaren!

4.5 uren later, nu kan ik de kids weer wat aandacht geven O-)

@D4NG3R
De contactgegevens van Gigabyte zijn genoteerd, maar deze mag ik weer even opzij leggen.
Hieruit geleerd dat een Bios update niet altijd even nuttig is.

Bedankt iedereen voor jullie tijd en duidelijke reacties;)

• Korvaag
Spacewide schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 16:05:
@Korvaag
Ik heb die trick van overclockers geprobeerd. Deze link had ik daarstraks ook gevonden, maar omdat je deze gelinkt hebt, heb ik deze eens nauwkeurig gelezen.
- Stap 2 blijven uitvoeren
- vervolgens geboot vanuit USB
- Windows installatie gestart, maar muis en klavier uitgetrokken, omdat voordien de USB-poorten uitvielen
- Wohoo! Zelfs instellingen van Bios kan ik weer bewaren!

4.5 uren later, nu kan ik de kids weer wat aandacht geven O-)

@D4NG3R
De contactgegevens van Gigabyte zijn genoteerd, maar deze mag ik weer even opzij leggen.
Hieruit geleerd dat een Bios update niet altijd even nuttig is.

Bedankt iedereen voor jullie tijd en duidelijke reacties;)
Mooi dat het gefixed is! En voortaan alleen flashen van USB-stick in het BIOS zelf :P

• Spacewide
Even een update jongens.

Als ik een waarde instel in bios dat instabiliteit creëert gaat het moederbord weer flippen. Een totale freeze tot ik CMOS reset en die bios recovery forceer.

Bijvoorbeeld bij een foute timing of snelheid van het ram geheugen...

Wat mij opviel is dat de F3 BIOS verwijderd werd van de Gigabyte support pagina. Nergens informatie van te vinden.
https://www.gigabyte.com/...RUS-PRO-rev-10#support-dl

Ik heb een RMA aangevraagd.

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Als ik een waarde instel in bios dat instabiliteit creëert gaat het moederbord weer flippen
Wat ben je voor een waardes aan het instellen? Uiteindelijk hoef je niet heel veel in te stellen..

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:03

D4NG3R

kiwi

:)

Wat ben je precies aan het instellen? Houd er rekening mee dat Ryzen extreem happig is op de RAM instellingen, zeker bij sneller RAM kan je deze vaak niet op de geadverteerde instellingen draaien of moet je verder sleutelen.

[ Voor 71% gewijzigd door D4NG3R op 09-01-2019 16:37 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Korvaag
Spacewide schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 13:52:
Even een update jongens.

Als ik een waarde instel in bios dat instabiliteit creëert gaat het moederbord weer flippen. Een totale freeze tot ik CMOS reset en die bios recovery forceer.

Bijvoorbeeld bij een foute timing of snelheid van het ram geheugen...

Wat mij opviel is dat de F3 BIOS verwijderd werd van de Gigabyte support pagina. Nergens informatie van te vinden.
https://www.gigabyte.com/...RUS-PRO-rev-10#support-dl

Ik heb een RMA aangevraagd.
Dus je hebt nu f4 erin geflashed?

Pagina: 1