Intel i5 of AMD Ryzen 5?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd12
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-11-2024
Hallo Tweakers,

Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop voor mijn studie en het spelen van lichte games, hier ik heb al 2 laptops gevonden (https://tweakers.net/pricewatch/compare/1233117;1129553/). Het zijn in principe dezelfde laptops maar de ene heeft een Intel i5-7200U processor en de andere een AMD Ryzen 5 2500U processor. Ik heb vrij weinig verstand van processors dus is mijn vraag aan jullie welke beter is, of als jullie ervaring hebben met 1 van deze processors. Ik heb wel al gelezen dat de AMD laptop een minder batterij heeft maar omdat ik hem toch vooral thuis gebruik maakt dat niet uit.

Groeten Sjoerd

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Militia Pilot
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19:54

Militia Pilot

Standby For Titanfall!

Amd heeft geloof ik een betere Igpu, ook heeft de ryzen een hogere turboclock, en die laptop heeft wifi AC, waar de intel laptop alleen bgn heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:29

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Militia Pilot schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 20:49:
Amd heeft geloof ik een betere Igpu, ook heeft de ryzen een hogere turboclock, en die laptop heeft wifi AC, waar de intel laptop alleen bgn heeft.
Ik heb liever een hogere baseclock dan een hogere turbo; iets met accu-verbruik.

Verder zijn de specs op T.net niet heerlijkmakend; beiden hebben gewoon 802.11ac aan boord bij Acer zelf.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:55
https://www.cpubenchmark....-Ryzen-5-2500U/2865vs3123

Ryzen is quadcore en de Intel Dual Core.
Op singlecore doet de Ryzen nauwelijks onder voor de Intel en multicore is de Ryzen flink sneller. En een betere GPU natuurlijk.

Daar staat wel een in de praktijk hoger stroomverbruik tegenover, maar dat was niet zo’n issue.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

De accu zal wel gelijk of vergelijkbaar zijn, maar de Ryzen 5 gebruikt simpelweg meer.

De vraag is of je kan leven met die kortere accuduur? Thuisgebruik met een voeding zou ik zeggen dat het geen probleem is, dan is de ryzen 5 variant veel beter!

Ryzen 5 2500U is een 4 core / 8 thread cpu
i5-7200U is een 2 core / 4 thread CPU

Ik zou zelf geen cent meer uitgeven aan een dual core CPU, dat is nu al niet optimaal meer en zal alleen maar minder worden.

En dan heb ik het nog niet gehad over de iGPU, die van AMD is zo'n 50-75% sneller!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Sjoerd12 Ryzen 2500U is in dit geval de beste en snelste.

oa deze al gezien pricewatch: Acer Aspire 5 A515-51-5862

[ Voor 55% gewijzigd door Hackus op 05-01-2019 21:09 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd12
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-11-2024
Bedankt voor jullie reacties. Het is mij nu wel duidelijk dat ryzen de beste optie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hexxagon
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-07 02:27
Sjoerd12 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 12:46:
Bedankt voor jullie reacties. Het is mij nu wel duidelijk dat ryzen de beste optie is.
Ik weet niet of ik op tijd ben, maar ik had tijd geleden heel veel gelezen over AMD 5 of Intel i5.

Het kwam kortom neer op het volgende: I5 heeft betere snelheid per core vergeleken met Ryzen, maar Ryzen heeft meer cores. Dus je bottleneck ligt dus bij de volgende vraag: beschikt jouw software of game over de mogelijkheid om zoveel cores optimaal te benutten?

De meeste games tot kort geleden zijn vooral geoptimaliseerd op minimale cores en maximale eruit halen (vanwege Intel's monopolie). Dus met de meeste games heb je met i5 een betere performance (met dezelfde videokaart) maar het verschil is minimaal (1%-5%).

Waar je het wel gaat merken is als je multitasked en video gaat renderen (50%+), dan is Ryzen bij uitstek beter.

Daarom had ik ook Ryzen genomen en ook omdat ik geloof dat het meer future proof is. We gaan immers steeds meer cores e.d. gebruiken ipv minder.
Pagina: 1