Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

FreeNAS Server / Workstation - €1200

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• conara
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:38
Ik ben een build aan het samenstellen wat moet gaan dienen als server / workstation pc. In eerste instantie een gekke combinatie, maar ik ga proberen uit te leggen waarom ik hiervoor heb gekozen. Primair is de build bedoeld als server voor back-up bestanden en normale bestanden. Hiervoor wil ik FreeNAS gebruiken als OS. In FreeNAS wil ik een virtuele machine draaien met daarop Windows. Op deze windows PC komt een bepaald software pakket te draaien. Vanaf diverse computers kan ik dan inloggen op die machine om gebruik te maken van het software pakket d.m.v. remote desktop. Op die computer worden waarschijnlijk ook andere lichte software pakketen gedraait.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 1100/1200 euro.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Moet compatible zijn met FreeNAS.

Build
Op het moment denk ik aan de volgende build. Ik heb gekozen voor een relatief krachtig systeem i.v.m. dat Windows soepel moet draaien. Bewust voor ECC geheugen gekozen i.v.m. FreeNAS.

Ik twijfel nog erg over het moederbord en of ik niet voor een ATX moederbord moet gaan (dat betekent wel een andere (grotere) kast)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-9600K Boxed€ 277,51€ 277,51
1Gigabyte B360 M AORUS PRO€ 103,-€ 103,-
3WD Red WD30EFRX, 3TB€ 95,50€ 286,50
1Corsair Carbide Air 240 Zwart€ 87,58€ 87,58
2Sandisk Ultra USB 3.0 Flash Drive 16GB Zwart€ 6,99€ 13,98
2Kingston ValueRAM KVR24E17D8/16€ 180,50€ 361,-
1BitFenix Formula Gold 450W€ 65,95€ 65,95
1Crucial MX500 2,5" 250GB€ 44,50€ 44,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.240,02

Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag willen weten wat jullie van de build vinden en of jullie een betere build kunnen bedenken. Daarnaast ben ik benieuwd wat jullie van de gekozen configuratie (FreeNAS met windows in een virtuele machine) vinden en of jullie denken dat dit vlekkeloos gaat werken.

Beste antwoord (via conara op 10-01-2019 19:46)

• rlkz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Helaas is het alleen nemen van ECC geheugen modules niet afdoende. Je moederbord (chipset) en je gekozen CPU dienen ook beide ondersteuning te bieden voor ECC. Sommige fabrikanten willen nog wel eens experimenteel ECC ondersteunen op consumenten moederborden, maar ligt je focus op ECC, neem dan een server moederbord of een echt workstation moederbord met de bijbehorende server chipset (zoals voor 8gen een C242 of C246). Daarnaast hebben over het algemeen server moederborden het voordeel om je server op afstand te beheren met IPMI/KVM.

Op basis van je huidige selectie: De specificaties van je huidig gekozen moederbord:
Support for ECC Un-buffered DIMM 1Rx8/2Rx8 memory modules (operate in non-ECC mode)
Daarnaast voor je CPU:
ECC Memory Supported ‡ No
Samengevat, qua componenten zal je met je wens voor ECC, je componenten selectie nog iets moeten aanpassen. Een C242 of C246 moederbord met een i3-8xxx, of Xeon E-21xx maakt ECC geschikt. Wil je minimaal 6 cores, dan kom je al snel uit bij de Xeon E-2126G. Zie hier voor meer informatie. Overigens is de markt voor C242 of C246 moederborden nog niet heel ruim, maar de prijsvergelijker van de buren heeft al een aardige selectie.

Met betrekking tot de gecombineerde rollen van FreeNAS, heb je dit in de praktijk al geprobeerd? Desnoods in een VM? Misschien kan dit een bevestiging zijn als dit wel of niet goed werkt.

I browse with Vivaldi

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• rlkz
  • Niet online
Helaas is het alleen nemen van ECC geheugen modules niet afdoende. Je moederbord (chipset) en je gekozen CPU dienen ook beide ondersteuning te bieden voor ECC. Sommige fabrikanten willen nog wel eens experimenteel ECC ondersteunen op consumenten moederborden, maar ligt je focus op ECC, neem dan een server moederbord of een echt workstation moederbord met de bijbehorende server chipset (zoals voor 8gen een C242 of C246). Daarnaast hebben over het algemeen server moederborden het voordeel om je server op afstand te beheren met IPMI/KVM.

Op basis van je huidige selectie: De specificaties van je huidig gekozen moederbord:
Support for ECC Un-buffered DIMM 1Rx8/2Rx8 memory modules (operate in non-ECC mode)
Daarnaast voor je CPU:
ECC Memory Supported ‡ No
Samengevat, qua componenten zal je met je wens voor ECC, je componenten selectie nog iets moeten aanpassen. Een C242 of C246 moederbord met een i3-8xxx, of Xeon E-21xx maakt ECC geschikt. Wil je minimaal 6 cores, dan kom je al snel uit bij de Xeon E-2126G. Zie hier voor meer informatie. Overigens is de markt voor C242 of C246 moederborden nog niet heel ruim, maar de prijsvergelijker van de buren heeft al een aardige selectie.

Met betrekking tot de gecombineerde rollen van FreeNAS, heb je dit in de praktijk al geprobeerd? Desnoods in een VM? Misschien kan dit een bevestiging zijn als dit wel of niet goed werkt.

I browse with Vivaldi

• conara
@rlkz : Top bedankt voor je feedback! Ik had dat inderdaad over het hoofdgezien. Ik ga even terug naar de tekentafel en dan kom ik z.s.m. met een nieuwe build / voorstel.
Deze build is niet voor mij, maar thuis heb ik ook een FreeNAS server staan en daar heb ik windows in VM goed werkend gekregen. Opzich werkt dat functioneel goed, echter is de VM wel wat aan de trage kant. Ik denk dat dit voornamelijk komt door de trage processor die in mijn systeem zit (Intel Pentium G4400 Boxed) en de afwezigheid van een SSD.

EDIT:

Poging 2:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8350K Boxed€ 177,05€ 177,05
1Asus P11C-X€ 165,50€ 165,50
3WD Red WD30EFRX, 3TB€ 95,50€ 286,50
1Corsair Carbide 100R Silent Edition€ 54,90€ 54,90
2Sandisk Ultra USB 3.0 Flash Drive 16GB Zwart€ 6,99€ 13,98
2Kingston ValueRAM KVR24E17D8/16€ 180,50€ 361,-
1BitFenix Formula Gold 450W€ 65,95€ 65,95
1Crucial MX500 2,5" 250GB€ 44,50€ 44,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.169,38

Graag jullie feedback! Alvast bedankt. Ik denk dat een i3 snel genoeg is voor de taken die ermee gedaan moeten worden. Software pakket is niet extreem zwaar en volgens mij zijn de i3 processoren tegenwoordig relatief snel.

[ Voor 69% gewijzigd door conara op 05-01-2019 15:57 ]

• Otkurom
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-11 21:18
Ik zou de SSD vervangen door een m.2 variant, houd je weer een drive bay over mocht je later een extra HDD willen bijplaatsen ;) (en staat netter, minder kabels)

Overigens weet ik niet wat je allemaal wil gaan draaien, maar misschien zou je je ook nog willen afvragen of je niet een iets grotere SSD wilt hebben. Zou jammer zijn als je daar over een jaar tegenaan loopt en niet nu die paar tientjes extra in stopt.

[ Voor 44% gewijzigd door Otkurom op 05-01-2019 19:42 ]

• rlkz
  • Niet online
Wetende dat dit specifiek bord wel IPMI/KVM mist. Andere C242 borden van Asus hebben een dedicated netwerkpoort voor IPMI/KVM, bij Asus dien je daarnaast een extra KVM module te kopen (ASMB9-iKVM). Mocht het budget het toelaten, kun je ook bij Supermicro kijken, daar is volledige IPMI/KVM inbegrepen bij producten met een -F in de productnaam en in de regel op een losse dedicated NIC.

Je zou overigens ook nog de pricewatch: Intel Core i3-8100 Boxed of de pricewatch: Intel Core i3-8300 Boxed kunnen overwegen, aangezien de K variant van de i3 niet overklokbaar is op een server moederbord. Al is de top kloksnelheid wel in het voordeel van je gekozen pricewatch: Intel Core i3-8350K Boxed.
Otkurom schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 19:41:
Ik zou de SSD vervangen door een m.2 variant, houd je weer een drive bay over mocht je later een extra HDD willen bijplaatsen ;) (en staat netter, minder kabels)
Met @Otkurom. @conara - bij Asus zijn niet alle M.2 sloten volledig PCIe x4, let daar even op. Van de Asus P11C-X is deze namelijk PCI-E Gen3 x2 link of SATA600.

Tot slot, de Sandisk USB sticks, ben je van plan daar FreeNAS op te installeren? Persoonlijk heb ik hele slechte ervaringen met distro's op USB sticks (behalve de pricewatch: Mach Xtreme Technology MX-ES 8GB Rood SLC varianten). Je kan eventueel ook een goedkope SSD hiervoor gebruiken, maar dat is meer even een persoonlijk dingetje van @rlkz ;)

I browse with Vivaldi

• conara
Top bedankt weer voor de reacties!
Ik zou de SSD vervangen door een m.2 variant, houd je weer een drive bay over mocht je later een extra HDD willen bijplaatsen (en staat netter, minder kabels)

Overigens weet ik niet wat je allemaal wil gaan draaien, maar misschien zou je je ook nog willen afvragen of je niet een iets grotere SSD wilt hebben. Zou jammer zijn als je daar over een jaar tegenaan loopt en niet nu die paar tientjes extra in stopt.
Een grotere SSD is niet nodig. Dit heb ik zeker overwogen, maar blijkt toch niet nodig te zijn.
Wetende dat dit specifiek bord wel IPMI/KVM mist. Andere C242 borden van Asus hebben een dedicated netwerkpoort voor IPMI/KVM, bij Asus dien je daarnaast een extra KVM module te kopen (ASMB9-iKVM). Mocht het budget het toelaten, kun je ook bij Supermicro kijken, daar is volledige IPMI/KVM inbegrepen bij producten met een -F in de productnaam en in de regel op een losse dedicated NIC.
Goede opmerking. Ik ga hier echter niet gebruik van maken, dus ik hou het bij het huidige bord.
Je zou overigens ook nog de pricewatch: Intel Core i3-8100 Boxed of de pricewatch: Intel Core i3-8300 Boxed kunnen overwegen, aangezien de K variant van de i3 niet overklokbaar is op een server moederbord. Al is de top kloksnelheid wel in het voordeel van je gekozen pricewatch: Intel Core i3-8350K Boxed.
Klopt bewust voor de iets hogere kloksnelheid gekozen.
Tot slot, de Sandisk USB sticks, ben je van plan daar FreeNAS op te installeren? Persoonlijk heb ik hele slechte ervaringen met distro's op USB sticks (behalve de pricewatch: Mach Xtreme Technology MX-ES 8GB Rood SLC varianten). Je kan eventueel ook een goedkope SSD hiervoor gebruiken, maar dat is meer even een persoonlijk dingetje van @rlkz
Klopt dat was ik van plan. Ik heb nog even zitten lezen en ga denk toch voor een SSD. Ik zat aan deze SSD te denken: pricewatch: Kingston A400 120GB Lijkt me toch veiliger dan twee USB stickies en bijna dezelfde prijs.

EDIT:

Trouwens komt er geen i3 van de 9de generatie intel?
Pagina: 1