geheugen upgrade (cl, freq, latency, ...)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• effem
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-09 16:02
Hi

Ik heb een redelijk oude PC (Medion MD8361 (P5300D).
Dat gebruik ik vooral voor software ontwikkeling onder Linux. Nu liep ik er tegen aan dat als ik Android Studio draai het systeem erg traag wordt. Ik kan het niet precies pinpointen, maar ik zat aan het geheugen te denken, en wilde daar een upgrade van doen.

Het is een systeem met een i7-2600 (Sandy Bridge). Oude processor, maar qua performance kan ie nog redelijk mee.

Systeem heeft 4 memory banks (DDR3) die volgens de beknopte documentatie max 4G/bank kunnen bevatten.
Huidige confguratie is 2x2GB en 2x1GB bevatten Allemaal Samsung memory, 1333 Mhz (is ook de max wat het mobo aankan); cl 9, non ecc, 1.5 V real latency volgens tweakers 13.51.
Idee is om de 2x1GB te vervangen door 2x4GB

Het mobo is ECS H67H2-EM (v 1.0) met een bios waar eigenlijk qua memory niets in te stellen is.
videokaart Geforce GT730,
Samsung SSD EVO 500 GB

Het geheugen waar ik naar zat te kijken is:
pricewatch: Corsair ValueSelect CMV8GX3M2A1600C11
maar dat is CL11 en heeft een true latency van 13.75.
Gaat dit werken? En is dit qua performance de beste keuze?
Of kan ik beter voor bv pricewatch: Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9 gaan

(en als iemand een andere suggestie heeft: graag).

PS: ik heb ook nog naar 2x8 G zitten kijken. Volgens de documentatie is het mobo gelimiteerd tot 4GB per slot maar als ik naar deze post kijk Welke componenten upgrade Video Editing PC > SSD > HHD etc dan zie ik dat daar toch iemand 2x8 gestoken heeft).

Beste antwoord (via effem op 08-01-2019 19:00)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@effem Volgens mij kan er maximaal 4x4GB in https://www.manualslib.co...-V-1-1.html?page=9#manual ik zou sowieso 4 gelijke modules kiezen (1600 klokt waarschijnlijk terug)
1333/1066 is maximum pricewatch: G.Skill F3-10600CL9D-8GBNT
of je kijkt in V&A

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 15:56

Vidra

Vragen?

Volgens de website van ECS kan er inderdaad max. 4GB per dimm slot in het moederbord

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/ic7DPW8

Wellicht dat 2x 8GB werkt, maar het wordt officieel niet ondersteund.

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@effem Volgens mij kan er maximaal 4x4GB in https://www.manualslib.co...-V-1-1.html?page=9#manual ik zou sowieso 4 gelijke modules kiezen (1600 klokt waarschijnlijk terug)
1333/1066 is maximum pricewatch: G.Skill F3-10600CL9D-8GBNT
of je kijkt in V&A

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:58
Ik zou eerst een meten of je daadwerkelijk een geheugen bottleneck hebt, zit dat 95-100% vol op het moment dat het systeem traag wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• effem
@Vidra @Hackus 4GB/dimm staat inderdaad ook in de mainual van Medion.
Maar Welke componenten upgrade Video Editing PC > SSD > HHD etc zegt dat ie er 2x8G in heeft zitten (en dat lijkt CPU-Z output).

@Hackus 4 gelijke is altijd beter, maar van de andere kant is de 2x2 extra houden ook wel antrekkelijk.
De G-Skill is inderdaad een mooie keuze en maar eur 43; ik heb die over het hoofd gezien.
De reden dat ik met de Corsair kwam is ook omdat die via Bol leverbaar is.
(kerstpakket was bol.com bon) maar 13 euri verschil is natuurlijk behoorlijk.

@mitsumark ja, meten is weten. CPU load was niet erg hoog, systeem was erg traag (ook muis en performance monitor). Ik ken dat gedrag vooral als ie het systeem als een gek aan het swappen is, maar met een SSD kun je dat natuurlijk niet meer horen.

Ik besef dat ik ook niet precies mijn probleem omschreven heb: Android studio ging nog wel, het ging pas echt fout toen ik mijn app ging simuleren; onder water wordt dan QEMU gestart

Edit: nog wat ge-experimenteerd met system monitor op het scherm
BIj de eerste test ging het geheugen naar 4.5 G of zo als ik android studio startte, en naar 5.3 Gb en 1.6G swap als ik de emulator startte.
Omdat ik de beginsituatie niet goed opgeschreven had, heb ik een reboot gedaan, en als ik nu android studio draai dan ga ik maar tot 3.9 GB, terwijl er de eerste keer niet echt andere dingen draaiden.
Maar gezien gebruik is investering van 43 eurootjes voor 2x4 GB geen slecht idee.

[ Voor 18% gewijzigd door effem op 05-01-2019 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• effem
Even een followup.
Ik heb (een beetje op de gok) een paar 8GB reepjes overgenomen van een andere tweaker, en die doen het prima in deze PC. In het datasheet van de CPU staat ook dat deze 32GB aan kan, en de adreslijen zijn inderdaad ook allemaal naar het memory uitgevoerd. huidige configuratie is 2x8gb en 2x2gb (omdat ik die toch over had). Timing was toevallig hetzelfde. (CL9 op 1333Mhz).
Pagina: 1