Eurotronic Spirit radiatorknop - mechanisch probleem?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Korte versie:
Onlangs heb ik een paar pricewatch: Eurotronic Spirit Thermostaat kraan Z-Wave Plus besteld en die probeer ik nu te monteren op een Jaga Tempo radiator. Volgens mij sluit het mechanisch gezien prima en probleemloos aan, echter: na het afronden van de installatie geeft de radiatorknop een "Er2" foutmelding, wat volgens de handleiding 'valve not detected' betekent. Hoe kan ik dit oplossen?

Foto van een goedwerkende 'domme' knop en een foutmelding-gevende Eurotronic knop:
Stomme radiatorknoppen
(klikbaar voor full-size)

Zowel de originele als nieuwe knop hebben een M30x1.5mm aansluiting. Volgens de Eurotronic website Adapter-tabel heeft een Jaga radiator geen adapter nodig, dus heb ik de drie bijgeleverde adapters ook niet gebruikt.

Ook als ik de handleidingen voor de drie bijgeleverde adapters bekijk (RA, RAV, RAVL) dan komt mijn radiatoraansluiting niet overeen met de 'bild 1' plaatjes - dus ik ben wel behoorlijk zeker van dat ik geen adapter hoef te gebruiken.

Verder nog geprobeerd:
  • Ik heb twee (Jaga Tempo) radiatoren in huis geprobeerd: bij beide geeft de thermostaatknop een 'Er2' melding, dus het ligt niet aan de radiator.
  • Ook heb ik al twee Eurotronic Spirit radiatorknoppen geprobeerd en beide geven de 'Er2' foutmelding - dus het is geen exemplaarprobleem.
  • Met google 'eurotronic spirit er2' kom ik hooguit verwijzingen naar de handleiding tegen dat een Er2 melding 'valve not detected' inhoudt - mechanisch probleem dus.
Ofwel, het kan alleen nog aan de gebruiker/installatie van de knop liggen, maar ik zie niet wat ik fout gedaan kan hebben: radiator vol open draaien, ring losdraaien, oude knop er af, nieuwe Eurotronic knop er op, ring aandraaien en 'boost' knop indrukken om de installatie af te maken.

Tagging @lenwar, @jortdbokx: hebben reviews geschreven dus kunnen misschien wat zinnigs zeggen.

Iemand nog slimme ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:44
Ik zou eens meten met een schuifmaat hoe ver het middelste 'dingetje' terugvalt vanaf de plastic rand, ten opzichte van de oude knop. Hij detecteert waarschijnlijk het pinnetje van je radiatorknop niet omdat de nieuwe knop er verder vanaf zit als de oude?

Misschien kun je, nadat je hebt gemeten dat er idd teveel ruimte in zit, er iets tussen stoppen om de ruimte op te vullen?

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 05-01-2019 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Nu online
ThinkPadd schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 13:25:
Ik zou eens meten met een schuifmaat hoe ver het middelste 'dingetje' terugvalt vanaf de plastic rand, ten opzichte van de oude knop. Hij detecteert waarschijnlijk het pinnetje van je radiatorknop niet omdat de nieuwe knop er verder vanaf zit als de oude?

Misschien kun je, nadat je hebt gemeten dat er idd teveel ruimte in zit, er iets tussen stoppen om de ruimte op te vullen?
Ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb nog een ander merk radiator in huis die eenzelfde M30x1.5mm aansluiting heeft en daar werkt de Eurotronic knop wel op.

Foto's:
Niet-Jaga radiator:
Niet-Jago radiator aansluiting

Jaga radiator:
Aansluiting Jago Tempo radiator
(klikbaar voor full-size)

En dan lijkt het in eerste instantie duidelijk anders, echter: vanaf schroefdraad tot aan het uiteinde van het smalle piefje kom ik in beide gevallen tot ~14mm lengte.

Het zal er wellicht net om hangen. Ik zal straks eens spelen met wat over het piefje heen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jortdbokx
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20-10 16:06
Ik had bij het installeren op een standaard Danfoss RA radiatorkraan ook een paar problemen met de meegeleverde adapter, je moet de Eurotronic redelijk stevig aanduwen, en het draaigedeelte niet met een waterpomptang vast maken, alleen met de hand want anders draait de schroef te ver door en kan ie zichzelf eraf duwen. Maar na wat gerommel deed ie het uiteindelijk wel.

Helaas heb ik geen ervaring met het ophangen aan een Jaga radiator, Hopelijk dat anderen je hierbij kunnen helpen :)

P.S.

Inmiddels heb ik trouwens ook een goedkope 3v1a adapter uit china gekocht en deze aangesloten op de batterijhouder, want zelfs goede batterijen zijn in anderhalve week leeg

[ Voor 5% gewijzigd door jortdbokx op 05-01-2019 16:44 . Reden: Spelfouten >.> ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Nu online
ThinkPadd schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 13:25:
En dat maakt dus inderdaad het verschil. Bij allevier de Eurotronic kranen een stukje opgevouwen papier - millimeter of zo dik - er tussen en dan worden ze wel goed herkent en lijkt het ook allemaal te functioneren.

Heel fraai is het in elk geval niet. Zal eens een mailtje richting Eurotronic sturen.

Dank voor het meedenken en de tip!
jortdbokx schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 16:42:
Inmiddels heb ik trouwens ook een goedkope 3v1a adapter uit china gekocht en deze aangesloten op de batterijhouder, want zelfs goede batterijen zijn in anderhalve week leeg
...ik hoop toch dat de batterijen minstens een half jaar of zo wel meegaan - zo niet, dan gaat het hele systeem er weer uit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robwp
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22-10 14:39
Hoe is de terugkoppeling in domoticz ? Deze lopen altijd ver achter. Lees enkele uren. Temp bij stellen ook niet mogelijk. Vooralsnog een hele dure en slecht functionerende sensor 😇

Benieuwd hoe het bij jou werkt.

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=65328

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Nu online
Robwp schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 21:22:
Hoe is de terugkoppeling in domoticz ? Deze lopen altijd ver achter. Lees enkele uren. Temp bij stellen ook niet mogelijk. Vooralsnog een hele dure en slecht functionerende sensor 😇

Benieuwd hoe het bij jou werkt.
Ik ben nogal nieuw in het Domotica wereldje, dus wellicht dat je wat anders bedoeld dan ik denk, maar: snel. Als ik de thermostaatknop handmatig in temperatuur verstel, dan is binnen tien seconden in Domoticz de nieuwe temperatuur te zien. En andersom ook: als ik in Domoticz een andere temperatuur instel, dan is binnen eenzelfde tijd de knop verzet.

De knoppen 'praten' met een Linux server (Debian 'Stretch') via een pricewatch: Aeon Labs Aeotec Gen 5 Z-Wave USB Interface.

Vooralsnog werkt het prima wat aansturing van Domoticz betreft. Enkel mechanisch zit het niet OK - heb al twee radiatorknoppen weer vervangen door oude types, omdat ze - ondanks 'goede' installatie - de radiator lieten opwarmen terwijl de temperatuurinstelling zeer laag stond.

[ Voor 10% gewijzigd door vanaalten op 05-01-2019 21:58 ]

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-10 08:33
Hoi @vanaalten! Ik ben mij nu aan het oriënteren op slimme radiatorknoppen voor mijn Jaga convectoren en kwam dit topic en je review tegen. :)

Nou is het volgens mij niet zo dat alle Jaga convectoren ook diezelfde afsluiters gebruikt. Bij mij ziet het er ook heel anders uit en heb ik ze van "Comap", uiteraard weer de exotische maat waardoor ik met adapters aan de slag moet. Misschien zou je het dus beter kunnen verwoorden naar de Jaga afsluiter+knop ipv de hele radiator ermee incompatible te benoemen.

Anyway, ik laat het wel weten als ze binnen zijn.

(Trouwens, ik zag dat Aeotec ook een radiatorknop heeft. Lijkt echt een kopie van die Eurotronics te zijn, maar helemaal als nieuw product in de markt gezet (najaar 2019) in hun laatste Gen7 lijn. Zelfs de manual helemaal gekopieerd gewoon. huh.)

Update: werkt prima, nu paar weken in gebruik. Zie mijn review.

[ Voor 7% gewijzigd door gertvdijk op 08-01-2020 12:38 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crashy
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:14
Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen - heb namelijk ook twee Eurotronic Spirit Z-Wave Plus radiotorkranen gekocht, maar ik kom er niet uit met welke adapter ik precies nodig heb, de bijgeleverd passen niet of geven in ieder geval een error 2 aan.

Onderstaand wat foto's van een mijn radiatoren, wie kan mij helpen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XwksthOnhDdjdv1K8PKxH46C3tc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PzxLIHd1ngERjExXgV96riRY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lcUJVftktxMxslMO4InzYF4Je74=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZphuuiAnb4ECSwP8WaeCX0eg.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5XRovRSpoW2l8sHTb8yqS2j_E5Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Fmcp3XZzIGsG0TJC8mOibIv5.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TLM8Q97Mt_SIlWcmE59JwrtK6Fk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/werqd0Bx6LwRjAu2qkfTmt0o.jpg?f=user_large
Pagina: 1