Onverwachte mobiele layout op PC monitor, en feature request

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
crisp schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 22:18:
[...]

Heel graag :) mag dan in Scaling tweakers header stuk? voor zover het daarmee samenvalt, en anders in een los topic aangezien ik gok dat het niet veel te maken heeft met de weergave van de gerelateerde onderwerpen?
Daar heeft het niets mee te maken lijkt het dus dan maar een apart topic aangezien ik verderop ook gelijk even een feature wil aanstippen.

Ik merkte toen de laatste iteratie van Tweakers actief was geworden enkele weken geleden alweer dat plotseling op het forum na ik op de rest van de site alles in krankzinnig groot formaat op mijn 1920x1200 24" monitor kreeg. Met links bovenin het bekende 'hamburger' menu waaraan je een mobiele layout herkent.

Nou was ik niet lang daarvoor een andere browser gaan gebruiken, die wat zuiniger met resources zou omspringen, maar ik had bij mijn beste weten die delen van Tweakers al bezocht vóór de wijziging dus het leek te komen door die wijziging aan de Tweakers-kant. Ik probeerde de instelling op Tweakers zelf te forceren naar een desktopresolutie maar dat had geen effect. Ook een add-on om wat met user-agents te experimenteren gaf geen resultaat.

Door het o.a. bespreken van de onvrede over lage informatiedichtheid, die ik van harte deel, mengde ik mij even in het andere topic en meldde ik mijn probleem aldaar.

Naar aanleiding van deze reactie...
crisp schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 17:44:
@CaptJackSparrow dat klinkt meer alsof je een mobiele grade geforceerd hebt op je desktop of iets dergelijks.
... wou ik daar op melden dat ik me daar niet bewust van was. Ik zou verwachten dat bedoeld werd een mobiele user-agent instelling of zo wat zeker niet het geval was. Ik wou tevens een screenshot plaatsen ter illustratie. Ik klikte even op de profiellink van Crisp en maakte een screenshot. Toen besloot ik voor de zekerheid even te testen of die op 100% zoom stond want voor het forum gebruik ik gewoonlijk een iets hoger zoomlevel (125%).

Plotseling... BOEM! De site zag er weer normaal uit en de mobiele layout was overgegaan in de normale desktoplayout. Ik ging toen wat testen met zoomen en ontdekte dat bij een zoomlevel van 200% op Tweakers plotseling de mobiele layout getoond/geserveerd wordt. Ik schat dat de zoomrate nog hoger stond op minstens 250% of 300%

HUH! Ik heb nooit die zoomrate op een dergelijke waarde gezet. Ik begreep nu wel waarom het forum wel goed had kunnen blijven. Dat staat op een apart subdomein "gathering." En de rest allemaal op het hoofddomein tweakers.net. En een browser onthoudt aparte zoominstellingen voor sites, en blijkbaar ook voor subdomeinen.

Ik had deze oorzaak totaal niet verwacht maar zo leer je elke dag weer wat bij. ;)

Nu vraag ik me dus de volgende zaken af.

Kan de site in de nieuwe iteratie dat zoomniveau in mijn browser geforceerd hebben? Kan dat überhaupt? Het zou wel stomtoevallig zijn als door bijv. een accidenteel ingedrukt zijn van toetsen op mijn toetsenbord dat zoomniveau veranderd zou zijn precies toen die iteratie actief was geworden. Omdat ik een duidelijke mobiele layout kreeg en ik nooit verwacht had dat dit bij inzoomen kon veranderen van desktop naar mobiele layout kwam ik geen moment op het idee om de oorzaak daarin te zoeken. Puur omdat ik niet wou dat het effect in het screenshot evt. versterkt zou worden door een extra zoomniveau resette ik dat even met Ctrl-0, wat tot dit verhaal leidde.

Is het 'by design' dat deze omschakeling van desktoplayout naar mobiele layout plaatsvindt bij dat zoomniveau of behoort dat niet te gebeuren als de user-agent gelijk blijft? Ik neem wel aan dat de browser niet plotseling een andere (mobiele) user-agent gaat versturen bij dat hogere zoomniveau.

Zit die mobiele layout gecombineerd met de desktop layout in de pagina die ik opvraag en vindt die omschakeling lokaal in/door de browser plaats of wordt die mobiele layout apart opgehaald als ik naar dat hoge zoomniveau ga?

Ik ben benieuwd naar de antwoorden.

Tevens dus even een feature request.

Ik merk dat als ik op mijn tablet de site bezoek en ik daar i.v.m. het kleinere scherm er de voorkeur aan geef om met gesloten Tracker te werken dat dan later op de PC die ook verdwenen is terwijl ik die daar juist wel permanent in beeld wil houden. Dit is lastig. Ik had eigenlijk verwacht dat dit lokaal op het individuele device zou worden opgeslagen. Alternatief zou kunnen zijn dat Tweakers de aparte sessies herkent en de instellingen van de Tracker voor elk device/sessie apart bewaart. Je kunt per slot van rekening bij je instellingen andere eventuele sessies forceren te sluiten dus blijkbaar worden die apart bijgehouden.

Is dit zo te veranderen dat ik op elk device/elke sessie eigen instellingen van de Tracker kan gebruiken en dat die elkaar niet beïnvloeden? Ik ben me er niet van bewust dat ik hier op dit moment zelf al iets over zou kunnen instellen.

Zou ik wel zo handig vinden. Een 'comfort' functie. Heelfijndankuwelalstublieft. :P

Ik hoor het wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

CaptJackSparrow schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 12:24:
[...]
Nu vraag ik me dus de volgende zaken af.

Kan de site in de nieuwe iteratie dat zoomniveau in mijn browser geforceerd hebben? Kan dat überhaupt?
Een site kan een 'initial zoomlevel' meegeven als meta-tag, maar dat doen wij niet.
[...]
Is het 'by design' dat deze omschakeling van desktoplayout naar mobiele layout plaatsvindt bij dat zoomniveau of behoort dat niet te gebeuren als de user-agent gelijk blijft? Ik neem wel aan dat de browser niet plotseling een andere (mobiele) user-agent gaat versturen bij dat hogere zoomniveau.
De keuze voor een bepaalde mobiele layout ('grade') wordt niet bepaald op basis van user-agent maar op basis van de beschikbare breedte van je scherm/venster. Als je inzoomed wordt die breedte effectief kleiner (er past minder) en kan het dus inderdaad zo zijn dat je dan switched naar een andere 'grade'.
Zit die mobiele layout gecombineerd met de desktop layout in de pagina die ik opvraag en vindt die omschakeling lokaal in/door de browser plaats of wordt die mobiele layout apart opgehaald als ik naar dat hoge zoomniveau ga?
Dat zit inderdaad al gecombineerd in de pagina. Op basis van zogenaamde 'media-queries' wordt aan de hand van onder andere schermbreedte en device-pixelratio (high dpi/retina) bepaald welke styling gebruikt moet worden. Dat speelt zich puur in de browser af; aan onze serverkant hebben wij geen enkele weet van de client die de pagina opvroeg*

*uiteraard krijgen wij wel een user-agent opgestuurd, en hebben wij ook code om die te kunnen analyseren, maar feitelijk doen wij niets met die informatie behalve voor statistische doeleinden - je kan op https://tweakers.net/devicedetect/ zien hoe jouw browser wordt geclassificeerd
Tevens dus even een feature request.

Ik merk dat als ik op mijn tablet de site bezoek en ik daar i.v.m. het kleinere scherm er de voorkeur aan geef om met gesloten Tracker te werken dat dan later op de PC die ook verdwenen is terwijl ik die daar juist wel permanent in beeld wil houden. Dit is lastig. Ik had eigenlijk verwacht dat dit lokaal op het individuele device zou worden opgeslagen. Alternatief zou kunnen zijn dat Tweakers de aparte sessies herkent en de instellingen van de Tracker voor elk device/sessie apart bewaart. Je kunt per slot van rekening bij je instellingen andere eventuele sessies forceren te sluiten dus blijkbaar worden die apart bijgehouden.

Is dit zo te veranderen dat ik op elk device/elke sessie eigen instellingen van de Tracker kan gebruiken en dat die elkaar niet beïnvloeden? Ik ben me er niet van bewust dat ik hier op dit moment zelf al iets over zou kunnen instellen.

Zou ik wel zo handig vinden. Een 'comfort' functie. Heelfijndankuwelalstublieft. :P

Ik hoor het wel. :)
Wat betreft de tracker: ik kan me voorstellen dat er wel wat voor te zeggen is om de keuze voor plaatsing (links/rechts) en wel/niet zichtbaar op sessie-basis te doen. Echter worden de instellingen nu op profiel-basis opgeslagen zodat je ook overal dezelfde indeling hebt. Ik weet niet hoe moeilijk het is om dit in de code van elkaar te scheiden voor ingelogde gebruikers...

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:42

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Maak de tracker weergave voorkeur niet-gebruiker specifiek en sla het op in een cookie. Geen idee of dat eenvoudig te doen is, maar het stuk voor de tracker zou je dan los kunnen halen om het niet in je profiel bij te hoeven/moeten houden.

@CaptJackSparrow, maak je browservenster eens smaller en zie de verschillende grades langskomen. :) Zoals hierboven al is gezegd, bepaald de effectieve beschikbare ruimte voor de weergave. Vandaar dat ingezoomd een mobiele weergave kan veroorzaken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Hero of Time schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 14:21:
Maak de tracker weergave voorkeur niet-gebruiker specifiek en sla het op in een cookie. Geen idee of dat eenvoudig te doen is, maar het stuk voor de tracker zou je dan los kunnen halen om het niet in je profiel bij te hoeven/moeten houden.
Technisch hebben we die keuze (user-based of session-based) voor voorkeuren, alleen de trackersettings zitten in 1 'bucket' waar voor ingelogde gebruikers de indeling zelf ook deel van is; dat zal dan losgetrokken moeten worden in de code zodat de weergave-voorkeur voor ingelogde gebruikers ook sessie-based kan (blijven) worden opgeslagen en de indeling user-based. Dat zal niet heel triviaal zijn gok ik.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:42

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

crisp schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 14:39:
[...]

Technisch hebben we die keuze (user-based of session-based) voor voorkeuren, alleen de trackersettings zitten in 1 'bucket' waar voor ingelogde gebruikers de indeling zelf ook deel van is; dat zal dan losgetrokken moeten worden in de code zodat de weergave-voorkeur voor ingelogde gebruikers ook sessie-based kan (blijven) worden opgeslagen en de indeling user-based. Dat zal niet heel triviaal zijn gok ik.
Ah, nee, dat zal niet zo simpel zijn.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
CaptJackSparrow schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 12:24:
[...]

Plotseling... BOEM! De site zag er weer normaal uit en de mobiele layout was overgegaan in de normale desktoplayout. Ik ging toen wat testen met zoomen en ontdekte dat bij een zoomlevel van 200% op Tweakers plotseling de mobiele layout getoond/geserveerd wordt. Ik schat dat de zoomrate nog hoger stond op minstens 250% of 300%

HUH! Ik heb nooit die zoomrate op een dergelijke waarde gezet.

Kan de site in de nieuwe iteratie dat zoomniveau in mijn browser geforceerd hebben? Kan dat überhaupt? Het zou wel stomtoevallig zijn als door bijv. een accidenteel ingedrukt zijn van toetsen op mijn toetsenbord dat zoomniveau veranderd zou zijn precies toen die iteratie actief was geworden.
Per ongeluk inzoomen overkomt mij vaker dan je misschien zou denken. Bijvoorbeeld bij een copy/paste actie heb ik CTRL ingedrukt, en als je dan per ongeluk het scrolwiel van de muis aantikt gaat de browser inzoomen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
crisp schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 14:39:
[...]

Ik geef even een schopje omdat ik benieuwd ben of er nu 4,5 maand later al wat meer inzicht is of deze feature kans maakt om (op afzienbare termijn) geïmplementeerd te gaan worden.

Valt er een update te melden of is er niet echt iets relevants gebeurd sinds begin dit jaar?
Pagina: 1