Wel of niet nieuwe laptopaccu kopen? En wat voor batterij?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasteis
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-06 12:36
Hoi Tweakers,

Dit jaar wordt mijn Dell XPS13 alweer 6 jaartjes (in de zomer) en dat begin ik te merken aan de slijtageniveau van mijn batterij (50%). Maar de laptop werkt nog naar behoren (hij blaast af en toe wel enorm, maar niet hinderlijk) en er zijn geen verdere defecten, bovendien zit de laptop er nog naar behoren uit.

Echter, ben ik toch op zoek naar een nieuwe batterij, alleen ik vroeg me af of hierdoor mijn batterijduur ook significant beter wordt of dat hier nog andere factoren bij meespelen? Worden onderdelen als een processor ook minder zuinig? Voor heen deed ik zo'n 8 uur met mijn laptop op één acculading. Als mijn laptop met één nieuwe accu zo'n 6 tot 7 uur weer mee kan, vindt ik de aankoop rechtvaardig.

Nou vindt ik ook verschillende batterijen, wat is het voordeel van meer cellen, maar minder batterijcapaciteit dan de originele batterij?

Ik zoek een?
Een nieuwe accu voor mijn Dell XPS13-L322X uit 2013

Wat is je budget?
€75 tot €150,-

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Het liefst een officiële batterij, maar als een onofficiële batterij minstens zo goed voor twee jaar werkt, waarom niet?

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Zijn er Tweakers die ervaring hebben met het vervangen van de accu na zo'n 5 a 6 jaar of misschien zelfs ervaring hebben met dit model.

Research die ik al gedaan hebt:
https://www.psaparts.nl/l...xtended-life--eq8thy.html
https://www.psaparts.nl/l...22x-batterij--22dfdb.html

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je kan zien of je zo'n batterij via iFixit kan aankopen. Die zouden van goede kwaliteit moeten zijn, als je geen officiële Dell-batterij op de kop kan tikken.

Ik heb een tijdje terug een aftermarket-batterij voor een HP gekocht, dat was geen officieel HP-spul en de batterijduur was (voor zover ik me op dat moment kon herinneren) ook niet vergelijkbaar met de batterijduur van de originele batterij.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaïr.exe
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-06 13:04
Door de ervaring die ik heb met onofficiële ''aftermarket'' laptop batterijen (heb er echt een kleine 50 gekocht via eBay van allerlei merken), raad ik je af deze aan te schaffen. De capaciteit is vaak minder dan de helft en daalt veels te snel.
Ik heb vaak ook mijn twijfels over de aftermarket batterijen, want die zijn na een halfjaartje ook van 5 uur runtime naar 1 uur runtime.

Beste is toch ergens een officiële (misschien zelfs tweedehands) batterij scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasteis
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-06 12:36
@Borromini iFixit heeft alleen Apple en Android gerelateerd, Dell valt dus daar niet onder.

Uit jouw en die van @Jaïr.exe kan ik opmaken dat ik sowieso voor een officiële batterij moet gaan. Maar mijn volgende vraag hierop is dan, in hoeverre hadden jullie met een nieuwe originele batterij de volledige accuduur terug?

Met andere woorden, welke factoren zijn nog meer van belang... om een originele accuduur te hebben. Ik wil best investeren in een nieuwe accu, mits ik niet nog meer onderdelen zou moeten vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Als die accu's niet meer nieuw geproduceerd worden ben je aangewezen op een oude die niet teveel gebruikt geweest is (als ik me niet vergis gaat de kwaliteit ook gewoon door veroudering achteruit en niet alleen door gebruik, zij het minder).

Mijn 9350 dateert van januari 2016, die is nu op de kop 3 jaar oud. De originele accuduur ga je waarschijnlijk niet meer halen, maar met een jonge tweedehandse batterij moet je wel in de buurt komen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaïr.exe
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-06 13:04
Pasteis schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 14:15:
@Borromini iFixit heeft alleen Apple en Android gerelateerd, Dell valt dus daar niet onder.

Uit jouw en die van @Jaïr.exe kan ik opmaken dat ik sowieso voor een officiële batterij moet gaan. Maar mijn volgende vraag hierop is dan, in hoeverre hadden jullie met een nieuwe originele batterij de volledige accuduur terug?

Met andere woorden, welke factoren zijn nog meer van belang... om een originele accuduur te hebben. Ik wil best investeren in een nieuwe accu, mits ik niet nog meer onderdelen zou moeten vervangen.
Je zit in ieder geval beter met een originele batterij dan met iedere aftermarket batterij. Stel je koopt er een en het is minder dan verwacht, dan zou je het kunnen retourneren naar de winkel.
Pagina: 1