Aanschaf 4k beeldscherm, ik kan niet kiezen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Poljert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-01 07:29
Beste tweakers,

Ik zoek een?
Al langere tijd ben ik me aan het oriënteren om een 4k beeldscherm aan te schaffen. En hoewel ik van alles aan informatie tegen kom, waarvan helaas ook tegenstrijdige zaken, kan ik voor mezelf eigenlijk lastig een goede keuze maken.

Wat is je budget?
Rond de € 500,-. Iets daar nog boven is geen probleem.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, niet echt. Echter, producten van LG kunnen me niet bekoren. Producten van Philips wil ik absoluut niet, want daar heb ik geen goede ervaring mee.

Gebruiksdoel:
Gebruiksdoel is natuurlijk logisch, ik ga er naar kijken. Maar er komt natuurlijk veel meer bij kijken. Normaal gesproken zit ik achter de pc voornamelijk op internet maar ik werk ook met foto's (zelf gemaakt of door derden gemaakt). En daarnaast speel ik soms nog wel eens een spelletje ook. Hoewel dat de laatste tijd op een erg laag pitje staat, maar ik wil hier voor de toekomst wel rekening mee houden. Daarnaast word er ook film-/videomateriaal bekeken, ook 4k (hdr) materiaal.

Waaraan moet het scherm voldoen:
Omdat ik met foto's werk, en ook een beetje foto's bewerk, wil ik graag een scherm met goede kleurweergave en goed contrast.
Omdat ik soms game wil ik niet al te hoge input-lag.
En het moet natuurlijk een kwalitatief goed product zijn.
Niet te extreem groot. Rond de 27" a 28" is naar mijn idee een goede maat.

Wat geen absolute must is maar wel mooi meegenomen als het er op of er aan zit:
-Verstelbaar in hoogte
-Kantelbaar
-Draaibaar

Wat is absoluut niet belangrijk:
Ik heb geen behoefte aan freesync of g-sync. De mate waarin ik game is van dusdanig niveau te noemen dat dit te verwaarlozen is.
Refresh rate maak niet zoveel uit, 60 hz is prima. Hoger is niet nodig.
Speakers is ook niet relevant, als die er op zitten zullen ze waarschijnlijk nooit gebruikt gaan worden.

Welke schermen zijn een goede optie:
In mijn zoektocht heb ik tot op heden onderstaande schermen kunnen selecteren als mogelijk scherm.
#ProductPrijsSubtotaal
1BenQ EL2870U Grijs, Zwart€ 290,78€ 290,78
1BenQ PD2700U Zwart€ 494,-€ 494,-
1HP Envy 27s Zwart€ 410,20€ 410,20
1Iiyama ProLite XUB2792UHSU-B1 Zwart€ 419,-€ 419,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.613,98

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Beeldscherm word gebruikt op mijn 'kantoor' (ook wel rommelkamer, game-kamer en opslag). Beschikt over een prachtig mooi peertje aan het plafond. Lichtsituatie is verder controleerbaar dmv jaloezieën.

Huidig systeem is simpel, bevat een i3, 8 gb geheugen, on-board video. Primair besturingssysteem: Linux.
Met dit systeem alleen een hdmi 1.4 aansluiting. In eerste instantie zal daarmee 60 hz niet mogelijk zijn. Maar later dit jaar een nieuw systeem, tenminste, dat is de bedoeling.

Waaraan twijfel ik:
Punt 1: de kleurruimte. Vanwege de foto's wil ik dus goed beeld, en vooral ook goede kleuren. Nou lees ik soms dat je dan niet perse 100% srgb dekking nodig heb of adobe rgb. Maar bij andere lees ik weer advies om toch wel voor adobe rgb te gaan. Eventueel dan met net geen 100% dekking. Ga ik dat verschil merken?

Punt 2: HDR. Dit is natuurlijk een mooie ontwikkeling. Heeft bij fotobewerking weinig toegevoegde waarde. Maar als ik toch een scherm ga kopen, loont het dan om wel voor hdr te gaan? Voor bijvoorbeeld games en video's. Want ook hiervan las ik dat hdr eigenlijk niet heel zinvol is op een monitor omdat het veel minder effectief is dan op een goed tv-scherm.

Punt 3: aansluiting via hdmi 1.4. Is niet optimaal. Kan dan natuurlijk geen gebruik maken van 4k @ 60 hz. Nou vind ik dat zelf niet echt een probleem, maar lever ik verder niets in qua kleurweergave? Of doe ik er beter aan om een videokaart te kopen met display port?

Wat verwacht ik van jullie tweakers?
Er zijn natuurlijk altijd zaken waar ik zelf niet aan denk, en jullie wel. Alle tips en suggesties zijn dus welkom!

Ik hoop dat jullie mijn 3 aangekaarte twijfelpunten uit de wereld kunnen helpen. Of in ieder geval een goede poging doen tot.

Het is voor een scherm toch al een behoorlijk bedrag vind ik zelf, dus de aankoop die ik uiteindelijk ga doen moet wel goed zijn en moet ik weer minimaal een aantal jaar mee voort kunnen.

Beste antwoord (via Poljert op 05-01-2019 21:27)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Over kleurruimte; AdobeRGB wordt vaak aangeraden als je veel (profi) print. DCI-P3 zie je steeds meer (is ook onderdeel van veel HDR specs) en overlapt voor een groot deel met aRGB. DCI-P3 schermen heb je ook steeds goedkoper.

Maar wide gamut (argb, p3) lijkt me leuk, maar iig een 100% srgb dekking met goede calibratie lijkt me het meest belangrijk.

4K op 27" zou ik zelf niet willen maar dat is persoonlijk, ik wil iig geen ui scaling hoeven aanzetten.

specs

Alle reacties

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Even over de beugel; je kunt deze prima los kopen, heb er ook één die je kunt draaien en kantelen die je vastmaakt aan het bureaublad, dus je hoeft ook niet te boren. ;)

Over schermen weet ik helaas niet super veel, heb je overigens wel een goede GPU die de 4K goed kan renderen?

Edit: over welke Intel CPU hebben we het?

[ Voor 7% gewijzigd door HollowGamer op 05-01-2019 10:42 ]

• Arthurky
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21-11-2020
Je moet toch wel even controleren of je GPU 4K aan zal kunnen. Dat zijn namelijk een heleboel pixels meer.

Adobe rgb en srgb zijn echt een meerwaarde als je aan grafisch ontwerp doet, voor foto/film heeft deze een minder impact.

HDR is toch een mooie toevoeging bij je monitor, je video's en games zullen er net iets beter uitzien volgens mijn eigen ervaring daarmee.

En misschien even je PC upgraden, zal de ervaring met je beeldscherm ongetwijfeld beter maken.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Een IGP met HDMI 1.4 en een i3 CPU erbij; ik zou er eerlijk gezegd niet eens aan beginnen om daar een 2160p scherm aan te hangen. Sterker nog; je geeft aan (goed uitgezocht) dat je dan op 30Hz zit; kunnen die monitoren dat wel aan als weergave of verwachten ze monitoren hogere refresh-rates.

Zonde van je geld, eerlijk gezegd. Zoals de rest ook al zegt: je zal een aardige GPU-upgrade moeten voorbereiden als je toch spelletjes wil spelen en dan is het zonde om "tijdelijk" een extra GPU aan te schaffen die goedkoop is maar wel 2160p60 kan weergeven.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Poljert
Gamen op de huidige set-up gebeurd niet hoor, dat is niet te doen. Is meer voor de toekomst dat ik niet een scherm wil hebben waarbij gamen uit den boze is omdat de lag te groot is.

De i3 7100 met hd630, om precies te zijn, ondersteund 4k. Ik kan optioneel voor weinig nog een GTX 1050 overnemen. Nee, dat is nog steeds niet voldoende om te gamen op 4k, dat snap ik.

Dat de pc nog vervangen gaat worden staat overigens gewoon in mijn eerste bericht.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Poljert schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 11:32:
De i3 7100 met hd630, om precies te zijn, ondersteund 4k. Ik kan optioneel voor weinig nog een GTX 1050 overnemen. Nee, dat is nog steeds niet voldoende om te gamen op 4k, dat snap ik.
Is het niet efficienter om een ander moederbord te kopen dan? Want de HD630 kan 2160p60 aan maar je moederbord heeft blijkbaar HDMI1.4 dus daar zit je uitdaging nu.
Dat de pc nog vervangen gaat worden staat overigens gewoon in mijn eerste bericht.
Dat heb ik gelezen maar je wil toch ook niet Photoshoppen of films kijken op 30Hz? Geen idee maar ik ben ontzettend gevoelig voor refresh-rates; werd al gestoord toen mijn laptop 59.9Hz naar mijn TV stuurde ipv 60Hz.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Poljert
Ander moederbord is aan de prijs (met hdmi 2.0 of display-port). Dan kan ik beter de GTX 1050 pakken. Of wat dan ook met een display-port of hdmi 2.0.

30 hz... ja dat is een hele goede opmerking. Ik weet niet zo goed of wat werkbaar is ja of nee. Ik heb beneden een htpc met 4k tv. Dat is al een ouder computertje, die ondersteund ook alleen maar 30 hz, want ook hdmi 1.4.

Nou gebruik ik die niet zoveel. Maar tot op de dag van vandaag heb ik geen moeite gehad net die refresh rate. Maar bij een tv zit je wel weer wat verder af, dat maakt wellicht een groot verschil.

Maar eigenlijk komt het er dus op neer dat een losse gpu met display-port / hdmi 2.0 wel een beetje een must is. Want daarmee is eigenlijk alle twijfel van punt 3 uit de wereld.

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Poljert schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 12:31:
Ander moederbord is aan de prijs (met hdmi 2.0 of display-port). Dan kan ik beter de GTX 1050 pakken. Of wat dan ook met een display-port of hdmi 2.0.

30 hz... ja dat is een hele goede opmerking. Ik weet niet zo goed of wat werkbaar is ja of nee. Ik heb beneden een htpc met 4k tv. Dat is al een ouder computertje, die ondersteund ook alleen maar 30 hz, want ook hdmi 1.4.

Nou gebruik ik die niet zoveel. Maar tot op de dag van vandaag heb ik geen moeite gehad net die refresh rate. Maar bij een tv zit je wel weer wat verder af, dat maakt wellicht een groot verschil.

Maar eigenlijk komt het er dus op neer dat een losse gpu met display-port / hdmi 2.0 wel een beetje een must is. Want daarmee is eigenlijk alle twijfel van punt 3 uit de wereld.
Het kijken van een film/serie is heel anders dan office/internet werk. De meeste films/series zijn 24p (+- 24hz) waardoor je niet echt last hebt van een 30hz monitor/tv/verbinding. Ik zou je aanraden om eerst te testen (met je htpc) of 30hz acceptabel is, ik vind het namelijk onwerkbaar. :)

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
30hz is niet werkbaar. Zo had ik ook ooit m'n nieuwe 4k monitor aangesloten via hdmi 1.4 maar na 5 minuten had ik snel een DP kabel gekocht want zelfs met desktopwerk kreeg ik er koppijn van.

Acties:
  • Beste antwoord

• maratropa
  • Niet online
Over kleurruimte; AdobeRGB wordt vaak aangeraden als je veel (profi) print. DCI-P3 zie je steeds meer (is ook onderdeel van veel HDR specs) en overlapt voor een groot deel met aRGB. DCI-P3 schermen heb je ook steeds goedkoper.

Maar wide gamut (argb, p3) lijkt me leuk, maar iig een 100% srgb dekking met goede calibratie lijkt me het meest belangrijk.

4K op 27" zou ik zelf niet willen maar dat is persoonlijk, ik wil iig geen ui scaling hoeven aanzetten.

specs

• Poljert
Ik heb eens bekeken op de htpc in hoeverre ik last heb van die 30 hz. Dat lijkt me geen probleem. Mocht ik toch last krijgen dat is dat heel makkelijk op te lossen met een losse gpu. Dus dat 'probleem' is volledig onder controle.

HDR neeg ik zelf eigenlijk sowieso wel naar. Maar als ik het zo lees is er ook geen rede om dat niet te doen.

Dus dan blijft er alleen de pricewatch: BenQ PD2700U Zwart over van mijn lijstje.

Of had er iemand nog een andere goede optie?

• maratropa
  • Niet online
@Poljert die benq pd2700u lijkt me geen HDR als ik het zo zie? De specs zijn verder wel netjes
https://www.benq.com/en/m...2700u/specifications.html

specs

• Poljert
Volgens de tweakers specs zou deze wél hdr moeten hebben.

En als je bij de overview tab kijkt bij BenQ dan word dat ook wel vermeld: https://www.benq.com/en/monitor/designer/pd2700u.html

Wel apart dat het niet even duidelijk in de spec sheet vermeld wordt.

Ik zie ook nog dat hij een ingebouwde kvm-switch heeft, wat ook weer heel mooi meegenomen is. Want daar zat ik ook al voor te kijken.
Pagina: 1