Nieuwe PSU veel lawaai fan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ketamingo420
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 02-03 17:53

ketamingo420

ketamingo420

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb laatst helemaal nieuwe pc gebouwt

I9 9900k
32 gb ddr4 3200mhz
Gigabyte z370 aorus gaming 5
Evga gtx 2080ti
Corsair h100i v2
Thermaltake RGB smart pro 650wat

En zodra ik een game opstart begint de fan van de psu nogal erg luid te blazen wat nog wel beetje stoort, alle temps zijn gewoon redelijk laag, mijn vraag is dus wat kan hier de oorzaak van wezen? Is mijn aantal wat te laag ofzo weten julie iets?

Geoetjes!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-06 11:08

djunicron

*click-swoosh-thud*

Waarschijnlijk gaat ie herrie maken omdat je er op dat moment veel van vraagt... is redelijk normaal gedrag.

Of het een stille PSU is weet ik niet eerlijk gezegd. Zo te horen dus niet. Ik bedoel, natuurlijk gaat de fan draaien als je er een dergelijk systeem eraan laat trekken, meeste PSU's slaan bij 60% belasting aan of gooien de RPM daar omhoog.

Nu is 650W niet echt te laag. Mits je 380W+ Biossen op je kaart gaat flashen, is 320W veelal de max. Nu weet ik niet hoeveel wattage je je 9900K voert, het is immers een K-cpu, dus het verbruik staat niet echt vast, want ik hoop dat je em niet "stock" draait. Nu begreep ik dat deze CPU's nog wel een 200W+ kunnen pakken. Als je dat echt 24/7 wil kunnen doen om zo je 5,0 tot 5,2 all core rustig te kunnen draaien en wél je GPU meer power wilt geven om deze naar z'n max te laten boosten, zou een iets ruimere voeding niet misstaan.

In mijn geval hoor ik m'n PSU, een Bitfenix Whisper-M 650 Gold, helemaal niet. Maar dat is dan ook een stille fan. Ik draai een 2080Ti die met 290W op 2040-2070mhz uitkomt (waterblok) dus ik hoef daar niet extra te leveren. CPU is met een 138W max Ryzen ook niet heel extreem, maar ik heb wel 3x een SSD erin en 4 HDD's, naast 6 fans op radiatoren. Ik bedoel de fan draait wel bij een beetje zware toepassing, maar het maakt niet echt veel geluid.

Je zou kunnen kijken of je geen resonatie hebt, dat ie net niet lekker vast zit b.v. Gezien de RGB neem ik aan dat je de fan naar boven hebt? Warme lucht uit je PC trekken ermee is leuk, maar het kan zijn dat de fan harder gaat draaien omdat de verkoeling niet optimaal is?

Het kan natuurlijk ook zomaar zo zijn dat het gewoon een luidruchtige fan is. Even snel rondkijkend, lees ik geen berichten dat deze fan heel luid zou moeten zijn? Heb je gekeken naar hoe de fan geregeld wordt? Je hebt hierin keuzes zo te lezen:
https://www.eteknix.com/t...ghpower-rgb-psu-review/7/ (oudere versie?)
http://www.jonnyguru.com/...eviews&op=Story6&reid=516

Je zou kunnen kijken wat er gebeurt als je minder stroom trekt: MSI Afterburner - Power target omlaag 85% zou iedere kaart nog moeten doen (niet tegelijk overclocken, factory settings+ PL omlaag).
En daarbij eventueel CPU OC omlaag gooien, maar dat betekend niet auto, maar juist een lage VCore bij stock clocks. (vergeet niet je huidige profile indien al getest op te slaan)
Zo kan je waarschijnlijk zonder al te gek veel werk even 25W minder op je GPU trekken en tot 60W minder op je CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ketamingo420
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 02-03 17:53

ketamingo420

ketamingo420

Topicstarter
Ik ga dat zo eens even proberen, en dat die psu fans gewoon wat harder draaien dat wist ik inderdaad alleen bij deze is het meteen zodea ik een spel opstart gelijk echt net zo luid als een ps3 met veel stof erin die het zwaar heeft, de fans had ik al getest om met fan naar de grond te richten, en zou het misschien mogelijk zijn om een andere fan erin te stoppen en aan te sluiten op een fan/rg b controller? Of moet die echt bestuurd worden door de psu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:26
Met deze voeding vraag je erom. De kwaliteit en prestaties staan op een laag niveau en daarom is de voeding veel te duur. Koop je een systeem van dik €2000 en ga je enorm besparen op de kwaliteit van de voeding. Goede voedingen met RGB zijn schaars. product: Aerocool Project 7 bijvoorbeeld, zijn goede voedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Het is heel simpel: de gekozen voeding staat bekend om z'n zeer agressieve fancurve en zal dus onder load altijd lawaai maken. De enige oplossing is een andere voeding kopen die wel z'n geld waard is: pricewatch: Corsair RM650x (2018) Zwart