Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Combineren halve 16gb kit met enkele 8gb kit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Triodes
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-11 15:02
Recent is de helft van mijn uit twee reepjes bestaande 16GB geheugenkit overleden. Ik heb me inmiddels een slag in de rondte gezocht, maar ik heb niks kinnen vinden omtrent het volgende:

Kan ik mijn overgebleven nog werkende 8GB reepje combineren met een nieuw kitje bestaande uit één 8GB reepje.

Concreter:
kan ik aan een reepje uit de kit:
Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16
Het volgende reepje toevoegen:
Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M1A2400C16

Mij is altijd verteld identieke modules te gebruiken. Nu komt dit denk ik verrekte dicht in de buurt, maar ik zou het toch graag even zeker weten.

Intel i5 7500
Geheugen hierboven
Cooler master G550M psu
ASRock z270 killer sli
Samsung 840 evo
WD black 750GB
En een Gigabyte GTX1070 met windforce koeler die atm niet gemonteerd is.

Groetjes Aron

Edit: specs toegevoegd.

[ Voor 27% gewijzigd door Triodes op 05-01-2019 01:01 ]

Beste antwoord (via Triodes op 05-01-2019 09:07)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hahn schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 00:21:
Je kan het combineren, maar als je dual channel wilt, dan gaat dat (deels) niet meer werken. Maar of je überhaupt dual channel hebt hangt van je moederbord af. Dus met alleen deze informatie ben je er nog niet.
Waarom zou dual channel niet werken? De modules lijken vrijwel hetzelfde te zijn, kunnen dezelfde snelheden aan (mogelijk dat er nog een klein verschil in timings zit, maar daar is overheen te komen), dus dual channel gaat gewoon werken hoor.

Alle reacties

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:04
Je kan het combineren, maar als je dual channel wilt, dan gaat dat (deels) niet meer werken. Maar of je überhaupt dual channel hebt hangt van je moederbord af. Dus met alleen deze informatie ben je er nog niet.

The devil is in the details.

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:44

rdejongjr

Gnome

Ook een leuk alternatief: garantie claimen? Meeste merken hebben " levenslange" garantie...

Afhankelijk van shop/fabrikant duurt het misschien 2-3weken.

En misschien kun je bij je verkoper in de tussentijd een vervangende module krijgen (bij rma hebben ze de hele kit nodig helaas)

• Triodes
@Hahn
Moederbord en CPU zouden in staat moeten zijn om Dual Channel te draaien. Wat ik in het verleden bij het instellen in de bios gezien heb heeft dit ook zodanig gewerkt. Zou je kunnen toelichten (of artikeltje linken?) wat/waarom dit dan niet of nog maar deels werkt?

@rdejongjr
Goede opmerking, maar het betreft hier een kit uit een 2e hands PC waarvan ik geen enkele vorm van aankoopgegevens heb. Ik kan een poging wagen bij Corsair, maar een ander topic over garantie bij Corsair zonder factuur oid stemden mij niet hoopvol.

Acties:
  • Beste antwoord

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Hahn schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 00:21:
Waarom zou dual channel niet werken? De modules lijken vrijwel hetzelfde te zijn, kunnen dezelfde snelheden aan (mogelijk dat er nog een klein verschil in timings zit, maar daar is overheen te komen), dus dual channel gaat gewoon werken hoor.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
het is aanbevolen om voor dual-channel gelijke modules te gebruiken.. maar het hoeft echter niet!

zolang de specificaties maar gelijk zijn (kwa snelheid) gaat het eigenlijk altijd wel goed.

404 Signature not found

• Triodes
@TERW_DAN
Een afbeelding van de 8 gb kit en de sticker op mijn eigen reep hebben allebei 16-16-16-39 opgedrukt.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dan is de kans heel groot dat je het gewoon naast elkaar kunt gebruiken.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:04
TERW_DAN schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 00:59:
[...]

Omdat ik dacht dat het ging over 3 reepjes in totaal, maar dat had ik verkeerd begrepen.

The devil is in the details.

Pagina: 1