Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Dit is mijn eerste post op het forum. Ik heb 2 dagen geleden een nieuw moederbord, processor en werkgeheugen gekocht. Mijn videokaart, hardeschijf en voeding heb ik meegenomen uit mijn oude pc.
Na (voor het eerst in mijn leven) de computer te hebben gebouwd, was ik enorm blij toen hij aanging. Ik kon windows installeren en alles regelen, totdat mijn pc random ging restarten. Dit doet hij soms 3x achter elkaar en soms staat hij maximaal 45 minuten aan nadat hij restart.

De stappen die ik al heb ondernomen na advies:
1. Mijn Bios geupdate
2. Alle drivers geïnstalleerd
3. Mijn moederbord gereset
4. Windows er opnieuw opgezet met verschillende SSD's en HDD's
5. UItgerekend hoeveel Watt mijn pc verbruikt met een calculator. Dit kwam onder de 500W uit.

Mijn specs zijn:

Gigabyte z390 gaming x
i5-9600k
Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3000
Radeon Sapphire dual-x r9 270x 2 gb (wordt nog vervangen)
Kingston SSD A400 240GB
Seagate Barracuda ST1000DM010 1TB
Seasonic S12II Series 520

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen! ik ben ten einde raad :?

Groetjes,
Rik

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2019 00:09 . Reden: onvolledig ]

Beste antwoord (via Verwijderd op 09-01-2019 16:25)

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:59

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Verwijderd schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 19:58:
bvk schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 19:50:[/b]
[...]

Heb de memtest inderdaad vanaf een USB opgestart. Zag geen errors voorbij komen voordat hij restart. Daarna nogmaals de memtest uitgevoerd en weer hetzelfde verhaal zonder errors.
Dat is niet zo mooi, maar geeft al wel wat meer duidelijkheid. Voeding, CPU. moederbord of Ram zijn de boosdoener, want meer is er niet aangesloten toch? Voeding kunnen we denk ik uitsluiten daar je er al twee geprobeerd hebt. CPU's vertonen doorgaans ook geen fouten tenzij foutief gemonteerd en er misschien een contactje/pinnetje beschadigd is.
Wat bedoel je met het geheugen op QVL? Ik zal morgen weer een bericht posten heb nu mijn handleiding en pc niet binnen handbereik.
De QVL staat voor Qualified Vendor List, oftewel de componenten die de moederbord fabrikant getest heeft op goede werking op dit moederbord. Als je geheugen op deze lijst staat kun je er vanuit gaan dat het goed zou moeten werken. Waar ik met het veelgebruikte Corsair Vengeance geheugen overigens wel van uit ga.
Iedereen bedankt voor alle snelle antwoorden vandaag!!
Nieuwe leden krijgen altijd snel reactie en hulp. Als echter je eerste probleem verholpen is laten we je daarna als een Baksteen vallen..... ;)

Specs

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:35
Zit ie cpu cooler goed geinstalleerd?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
HKLM_ schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 00:09:
Zit ie cpu cooler goed geinstalleerd?
Bedankt voor je snelle antwoord!
Ik heb deze na mijn weten goed geïnstalleerd. eerste keer te veel koelpasta gebruikt, dit netjes verwijderd en de juiste hoeveelheid erop gespoten (ongeveer een rijst korrel).
Heb met coretemp alle temperaturen bekeken tijdens een stresstest (CPU &GPU).
Alles zag er goed uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:02
Heb je het geheugen getest voor je Windows installeerde? Nee? Dan Hangen en Opstartproblemen troubleshooter , afdeling memtest.org /memtest8+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:47
Sowieso is die voeding niet geschikt voor het systeem. Dat ding is antiek. Meegenomen van een vorig systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Random reboots zijn in de meeste gevallen een PSU probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
biomass schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 00:12:
Heb je het geheugen getest voor je Windows installeerde? Nee? Dan Hangen en Opstartproblemen troubleshooter , afdeling memtest.org /memtest8+
Nee dit heb ik nog niet gedaan!
Uszka schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 00:13:
Sowieso is die voeding niet geschikt voor het systeem. Dat ding is antiek. Meegenomen van een vorig systeem?
Inderdaad meegenomen van een oud systeem. Wel pas 1,5 jaar geleden gekocht.
Zou je mij advies kunnen geven welke voeding ik het best kan gebruiken?
unfor schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 00:14:
Dan moet ik die maar vernieuwen denk ik!

Bedankt heren, ik ga morgen naar de winkel en het proberen met een nieuwe voeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Haal Dan wel meteen een goede, check pricewatch voor populariteit.
Ik kan de Corsair RMx serie echt aanraden. Een hoger wattage is niet vereist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Verwijderd schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 00:17:

Inderdaad meegenomen van een oud systeem. Wel pas 1,5 jaar geleden gekocht.
Zou je mij advies kunnen geven welke voeding ik het best kan gebruiken?
Afhankelijk van de videokaart. Aan welke vervanger voor de R9 270X denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
unfor schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 00:21:
Haal Dan wel meteen een goede, check pricewatch voor populariteit.
Ik kan de Corsair RMx serie echt aanraden. Een hoger wattage is niet vereist.
Bedankt voor de tip!
Uszka schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 00:22:
[...]

Afhankelijk van de videokaart. Aan welke vervanger voor de R9 270X denk je?
de GTX 1070 of 1080 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:54
Neem aan dat hij wil overclocken, dan is een 550 toch wel handig. Zou zelf misschien wel voor een 650 gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Met overklok kom je amper aan 300w. 450w is dus meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
418O2 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 00:33:
[...]

Neem aan dat hij wil overclocken, dan is een 550 toch wel handig. Zou zelf misschien wel voor een 650 gaan.
Overklokken is inderdaad wel de bedoeling. Ik wil meteen een goede aankoop doen daarvoor. Zal ik dan voor een 650W?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Verwijderd schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 00:35:
[...]

Overklokken is inderdaad wel de bedoeling. Ik wil meteen een goede aankoop doen daarvoor. Zal ik dan voor een 650W?
Als je er een 1080/2080 naast hangt en die ook wil overclocken kan dat geen kwaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
450w is echt genoeg als je gaat overklokken mits je een GTX 1080 Ti/RTX 2080(Ti)/Vega 56/64 neemt. Met een goede 550w zit je altijd goed en dan is de pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W de beste 550watter die je kan kopen <€100.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als je gaat overclocken is een 550w voldoende. pricewatch: Corsair RM550x (2018) Zwart is een populaire optie, net wat goedkoper dan de BeQuiet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Daar ben ik weer! Na vandaag een nieuwe PSU te hebben gekocht, de corsair RM550x leek alles goed te zijn. Alles draaide top en ik kon alles doen, totdat tijdens het gamen mijn pc weer ging restarten. eerst 1x en daarna weer meerdere keren achter elkaar zonder volledig opgestart te zijn.
Ik hoop dat jullie een antwoord hebben!

Groetjes,
Rik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Je hebt een verse Windows installatie @Verwijderd ?

In een van de eerste posts werd dit topic aangehaald, heb je die doorlopen inmiddels?

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:49

Nikeo

Jawelles

Heb je ook de afstandsbusjes tussen kast en moederbord juist geplaatst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:40
unfor schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 00:14:
Ook een te hoge temperatuur kan hier voor zorgen,TS check eens wat de temperaturen zijn met het programma HWinfo.

Wat voor koeler zit er op de cpu?
Indien het een AIO vloeistof koeler is,check dan of de pomp wel werkt.
Check ook of de CPU koeler.

Loop sowieso alles :)

[ Voor 22% gewijzigd door freaky35 op 05-01-2019 16:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk

bvk

Nikeo schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 16:16:
Heb je ook de afstandsbusjes tussen kast en moederbord juist geplaatst?
Als dat niet geval zou zijn geweest zou het systeem helemaal niet booten. Er is dus een component wat voor instabiliteit zorgt, alleen weten we nog niet welke.

TS zou de R270 er eens uit kunnen halen en met de IGP gaan werken en kijken of dat helpt. En uiteraard is het geheugen nu een eerste verdachte zolang Memtest86 nog niet gedraaid heeft.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
418O2 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 16:01:
Je hebt een verse Windows installatie @Verwijderd ?

In een van de eerste posts werd dit topic aangehaald, heb je die doorlopen inmiddels?

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Ik ga daar nu mee aan de slag. De moed zakt me alleen een beetje in de schoenen haha ;(
freaky35 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 16:31:
[...]

Ook een te hoge temperatuur kan hier voor zorgen,TS check eens wat de temperaturen zijn met het programma HWinfo.

Wat voor koeler zit er op de cpu?
Indien het een AIO vloeistof koeler is,check dan of de pomp wel werkt.
Check ook of de CPU koeler.

Loop sowieso alles :)
Ik heb een stresstest uitgevoerd toen die het nog deed en daar was alles in orde.
Mijn CPU cooler is een FUMA SCFM-1100.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:49

Nikeo

Jawelles

bvk schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 16:44:
[...]

Als dat niet geval zou zijn geweest zou het systeem helemaal niet booten. Er is dus een component wat voor instabiliteit zorgt, alleen weten we nog niet welke.

TS zou de R270 er eens uit kunnen halen en met de IGP gaan werken en kijken of dat helpt. En uiteraard is het geheugen nu een eerste verdachte zolang Memtest86 nog niet gedraaid heeft.
Ik heb dit wel eens gehad en het zorgde op random momenten voor problemen. Het is maar een suggestie. Ik had er in ieder geval nooit aan gedacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bvk schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 16:44:
[...]

Ik heb mijn hardeschijven en mijn videokaart eruit. Ben momenteel de Memtest86 aan het uitvoeren. Loop nog nergens tegen aan en mijn pc valt ook niet meer uit (wat mij verbaasd).

Ik vroeg me af of ik nu de conclusie kan trekken dat het een van mijn (of beide) hardeschijven is of mijn videokaart eventueel? of is het nog te vroeg voor zo'n conclusie

Het kan nooit snel genoeg he :P ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk

bvk

Verwijderd schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 17:47:
[...]

Ik heb mijn hardeschijven en mijn videokaart eruit. Ben momenteel de Memtest86 aan het uitvoeren. Loop nog nergens tegen aan en mijn pc valt ook niet meer uit (wat mij verbaasd).

Ik vroeg me af of ik nu de conclusie kan trekken dat het een van mijn (of beide) hardeschijven is of mijn videokaart eventueel? of is het nog te vroeg voor zo'n conclusie

Het kan nooit snel genoeg he :P ;)
Het is nu inderdaad nog wat te vroeg om conclusies te trekken, voordat je zeker weet dat het geheugen geen issue is ben je met memtest nog wel wat uurtjes zoet. Dat weet je morgen pas na voldoende test cyclus/runs...

Als het geheugen dan helemaal in orde blijkt kun je de R270 weer plaatsen. Wordt het systeem dan weer instabiel heb je de oorzaak en anders kun je de HDD's weer plaatsen.

Eén voor één testen en uitsluiten dus. Ja, het gaat nooit snel genoeg, maar uiteindelijk is dit de snelste methode om de oorzaak te vinden ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tijdens de test geen errors gehad. Helaas restart me computer ook tijdens de test, waardoor ik de testen niet kan afmaken. Ik denk dat ik eerst de hangen en opstartproblemen troubleshooter moet gebruiken voordat ik meer duidelijkheid heb.

De voeding kan ik uitsluiten volgens mij. Ik heb 2 verschillende voedingen gebruikt, daarnaast de spanningslijnen bekeken deze zijn stabiel. En alle fans draaien.

De punten die ik over mijn moederbord kan vertellen zijn:
1. Moederbord is niet overklokt
2. temperaturen zijn normaal
3. Bios heeft gepiept, nadat windows niet meer wilden booten. Dit waren 4 piepen. (daarna was het gewoon weer 1 piep tijdens het opstarten).
4. Bios versie is uptodate
5. Bios is ook al eens gereset.

Ik ga morgen weer verder en zal dan weer een update'tje plaatsen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Verwijderd Stop nu eens met klooien en koop een nieuwe voeding. Ga je overclocken op 5GHz en een 1080 ook ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hackus schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 19:22:
@Verwijderd Stop nu eens met klooien en koop een nieuwe voeding. Ga je overclocken op 5GHz en een 1080 ook ?
Verwijderd schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 15:57:
Daar ben ik weer! Na vandaag een nieuwe PSU te hebben gekocht, de corsair RM550x leek alles goed te zijn. Alles draaide top en ik kon alles doen, totdat tijdens het gamen mijn pc weer ging restarten. eerst 1x en daarna weer meerdere keren achter elkaar zonder volledig opgestart te zijn.
Ik hoop dat jullie een antwoord hebben!

Groetjes,
Rik
Is al gebeurd hackus ;) heeft helaas niet gewerkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verwijderd schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 19:26:
[...]

[...]

Is al gebeurd hackus ;) heeft helaas niet gewerkt
videokaart er uit en dan testen, die kan ook gaar zijn. je hebt nu sowieso een goede voeding :D
(zeer kleine kans op doa)

[ Voor 4% gewijzigd door Hackus op 05-01-2019 19:31 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Verwijderd schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 19:13:
Tijdens de test geen errors gehad. Helaas restart me computer ook tijdens de test, waardoor ik de testen niet kan afmaken. Ik denk dat ik eerst de hangen en opstartproblemen troubleshooter moet gebruiken voordat ik meer duidelijkheid heb.

De voeding kan ik uitsluiten volgens mij. Ik heb 2 verschillende voedingen gebruikt, daarnaast de spanningslijnen bekeken deze zijn stabiel. En alle fans draaien.

De punten die ik over mijn moederbord kan vertellen zijn:
1. Moederbord is niet overklokt
2. temperaturen zijn normaal
3. Bios heeft gepiept, nadat windows niet meer wilden booten. Dit waren 4 piepen. (daarna was het gewoon weer 1 piep tijdens het opstarten).
4. Bios versie is uptodate
5. Bios is ook al eens gereset.

Ik ga morgen weer verder en zal dan weer een update'tje plaatsen!
Draai je wel Memtest vanaf een USB opstart stick en niet vanuit Windows? Want als dan tijdens de test je pc al reboot is of het geheugen of het moederbord niet helemaal lekker. Zie je al errors voorbijkomen voordat de pc reboot?

Staat het geheugen op de QVL van je moederbord en wat geeft de handleiding aan over die 4 piepjes?

@Hackus Videokaart en schijven waren er al uit.... ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[...]

Draai je wel Memtest vanaf een USB opstart stick en niet vanuit Windows? Want als dan tijdens de test je pc al reboot is of het geheugen of het moederbord niet helemaal lekker. Zie je al errors voorbijkomen voordat de pc reboot?

Staat het geheugen op de QVL van je moederbord en wat geeft de handleiding aan over die 4 piepjes?

@Hackus Videokaart en schijven waren er al uit.... ;)
[/quote]

Heb de memtest inderdaad vanaf een USB opgestart. Zag geen errors voorbij komen voordat hij restart. Daarna nogmaals de memtest uitgevoerd en weer hetzelfde verhaal zonder errors.

Wat bedoel je met het geheugen op QVL? Ik zal morgen weer een bericht posten heb nu mijn handleiding en pc niet binnen handbereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Verwijderd al compleet nieuwe OS er op gezet, de boel uit de kast gehaald en getest ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Hackus schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 20:01:
@Verwijderd al compleet nieuwe OS er op gezet, de boel uit de kast gehaald en getest ?
Ook dat heeft hij al gedaan, net zoals de vorige 2 "tips" die je gaf, misschien eerst even topic doorlezen alvorens (vast goedbedoelde maar nogal lomp overkomende) tips te geven?

O+

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

zion schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 20:03:
[...]

Ook dat heeft hij al gedaan, net zoals de vorige 2 "tips" die je gaf, misschien eerst even topic doorlezen alvorens (vast goedbedoelde maar nogal lomp overkomende) tips te geven?

O+
waar lees je dat dat al gebeurt is ? ik ben mobiel online op mijn iPhone, maar zie dat niet terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Hackus schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 20:15:
[...]

waar lees je dat dat al gebeurt is ? ik ben mobiel online op mijn iPhone, maar zie dat niet terug.
4. Windows er opnieuw opgezet met verschillende SSD's en HDD's
Of wou je insinueren dat je Windows opnieuw moet installeren na het vervangen van alleen een nieuwe voeding? >:)

[ Voor 16% gewijzigd door zion op 05-01-2019 20:18 ]

systeem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

dat is een klein deel, de boel is nog niet buiten de kast getest, stekkers nagekeken of wat ook. moederbord wordt vaak niet goed gemonteerd, stekker niet goed aangedrukt, smeren met koelpasta etc etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Hackus schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 20:18:
[...]

dat is een klein deel, de boel is nog niet buiten de kast getest, stekkers nagekeken of wat ook. moederbord wordt vaak niet goed gemonteerd, stekker niet goed aangedrukt, smeren met koelpasta etc etc
Waar, maar daar hoef je windows niet voor te herinstalleren, dat punt viel ik over, en de tips daar voorafgaand, maar genoeg hierover, je probeert mee te denken, en dat wordt ongetwijfeld op prijs gesteld :Y

systeem

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Verwijderd schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 19:58:
[...]

Dat is niet zo mooi, maar geeft al wel wat meer duidelijkheid. Voeding, CPU. moederbord of Ram zijn de boosdoener, want meer is er niet aangesloten toch? Voeding kunnen we denk ik uitsluiten daar je er al twee geprobeerd hebt. CPU's vertonen doorgaans ook geen fouten tenzij foutief gemonteerd en er misschien een contactje/pinnetje beschadigd is.
De QVL staat voor Qualified Vendor List, oftewel de componenten die de moederbord fabrikant getest heeft op goede werking op dit moederbord. Als je geheugen op deze lijst staat kun je er vanuit gaan dat het goed zou moeten werken. Waar ik met het veelgebruikte Corsair Vengeance geheugen overigens wel van uit ga.
Nieuwe leden krijgen altijd snel reactie en hulp. Als echter je eerste probleem verholpen is laten we je daarna als een Baksteen vallen..... ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hackus schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 20:18:
[...]

De CPU cooler is er al vanaf geweest. De Socket bekeken op eventuele mankementen, opnieuw de cooler gemonteerd met niet te veel koelpasta (via YouTube opgezocht). Alle snoeren eruit gehaald en opnieuw erin en aangedrukt ( ook i.v.m. aanschaf van nieuwe voeding). Alle stekkers gecheckt of ze correct zijn aangesloten via de handleiding van het moederbord.

Ik hoop dat je zo een completer beeld hebt van wat er al is gebeurd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

RAM modules in DIMM B1 en A1 en of B2 en A2 ? 2 is zwarte verstevigde en 1 is grijs.
niet naast elkaar en goed aangedrukt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
bvk schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 20:21:
Ik ga er even vanuit dat hij dit kitje heeft: pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16

En dan staat hij op de QVL (Bijna alles van Corsair overigens)

systeem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 19:13:
NOFI, maar waarom heb je dat nog niet gedaan dan? :s Vannacht had iemand al de link naar de troubleshooter gepost en kan mij niet voorstellen dat er in de tussentijd geen tijd is geweest om dat te lezen en wel om andere dingen te testen. Die guide neemt je overigens van voor tot achter mee, dus als je daarmee niet kan uitsluiten wat het probleem is, dan weet ik het ook niet meer.

[ Voor 19% gewijzigd door CH4OS op 05-01-2019 20:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Hackus schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 20:32:
RAM modules in DIMM B1 en A1 en of B2 en A2 ? 2 is zwarte verstevigde en 1 is grijs.
Goed punt. Ook de modules even apart testen is een optie. Vraag is alleen of Memtest voor het rebooten dan al niet errors zou moeten geven.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bvk schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 20:21:
[...]

[...]

[...]

Meer is er inderdaad niet aangesloten.
Ik heb inderdaad de Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16, dus hij zou samen moeten gaan met het moederbord.
Hackus schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 20:32:
Ik heb beide opties geprobeerd van de RAM. Ook de modules apart getest met de Memtest. Helaas nog steeds de restart.
CH4OS schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 20:51:
[...]
NOFI, maar waarom heb je dat nog niet gedaan dan? :s Vannacht had iemand al de link naar de troubleshooter gepost en kan mij niet voorstellen dat er in de tussentijd geen tijd is geweest om dat te lezen en wel om andere dingen te testen. Die guide neemt je overigens van voor tot achter mee, dus als je daarmee niet kan uitsluiten wat het probleem is, dan weet ik het ook niet meer.
Ik was er gister na het openen van het forum van overtuigd dat het aan de voeding lag. Deze ben ik vanochtend wezen halen en heb hem daarna aangesloten. Na het vervangen van de voeding leek alles te werken (zo'n 4 uur lang). Toen dat gebeurde was ik er eerlijk gezegd even klaar mee. Ik heb een bericht gepost en voor dat ik het wist werden er opties aangeboden. Dit geprobeerd met helaas niet het gewenste resultaat. Toen rond 7 uur dat bericht geplaatst en begonnen met het doorlezen van de troubleshooter.
Ik ben zelf nog niet zo bekend met de computerbouw wereld en helaas ook niet met de termen.
Ik moet hier dus even ruim te tijd voor nemen die ik momenteel niet heb :-(
Daarnaast is de extra uitleg en het vertalen van de termen naar jip en janneke taal erg leerzaam!

Maar je hebt gelijk ik ga (waarschijnlijk maandag) aan de slag met het afwerken van de troubleshooter. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Laat je in de troubleshooter niet afschrikken door oude Windows-versies of merken die intussen er niet meer zijn, zoals een Epox, Abit en weet ik het wat allemaal. :p Dat zijn merken die er 10 jaar geleden wel waren, maar de principes zijn hetzelfde. ;)

Maar goed, mijn eerste gok is om even de RAM latjes een voor een te testen. Ook een voor een in een andere PC testen, als dat mogelijk is, anders wellicht via een kennis bijvoorbeeld? Dan kun je uitsluiten of het RAM goed is (al gaat daar meestal wel een nachtje overheen). Gaat het RAM in een andere PC wel goed, zowel apart maar ook als set, dan denk ik dat het moederbord niet helemaal lekker is en zou ik daarvoor garantie claimen bij de winkel waar je het moederbord gekocht hebt, daar heb je de overeenkomst mee immers.

[ Voor 51% gewijzigd door CH4OS op 06-01-2019 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

De laatste update van dit topic. Ik heb mijn moederbord teruggebracht en een nieuwe mee gekregen. Alles werkt naar behoren.
Bedankt voor alle hulp!!

Met vriendelijk groet,
Rik Quak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperJoker
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 30-01-2023

SuperJoker

Hofnar

Check ook ff alle stekkers, met name de voeding op het moederbord. Soms heb je dat de metalen binnenpinnetjes iets uit het plastic schuiven en je daarom een wisselvallend contact hebt.

In alle eerlijkheid; bij het lezen van de topicstarter dacht ik gelijk: CPU cooler. Omdat dat zo'n beetje het enige is wat je echt snel fout doet als je zelf een PC in elkaar zet voor het eerst. Ik werd bevestigd in dat vermoeden doordat je aangaf eers teveel pasta gebruikt te hebben, etc.

Echter, je geeft ook aan dat je de temperaturen in de gaten hebt gehouden, en dat goed lijkt.

Het best te consumeren met 1kg JOZO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

SuperJoker schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 16:29:
Check ook ff alle stekkers, met name de voeding op het moederbord. Soms heb je dat de metalen binnenpinnetjes iets uit het plastic schuiven en je daarom een wisselvallend contact hebt.

In alle eerlijkheid; bij het lezen van de topicstarter dacht ik gelijk: CPU cooler. Omdat dat zo'n beetje het enige is wat je echt snel fout doet als je zelf een PC in elkaar zet voor het eerst. Ik werd bevestigd in dat vermoeden doordat je aangaf eers teveel pasta gebruikt te hebben, etc.

Echter, je geeft ook aan dat je de temperaturen in de gaten hebt gehouden, en dat goed lijkt.
Wat een wat vreemde conclusie is. Teveel koelpasta is relatief, zolang het er niet uitbkomt druipen is er weinig aan de hand. Daarnaast is het moederbord omgeruild en nu werkt het wel, dus het probleem zat hem in het moederbord en niet een onjuiste montage van de CPU koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperJoker
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 30-01-2023

SuperJoker

Hofnar

Het was geen conclusie, het was ik waar ik als eerste aan dacht, en dat is volstrekt logisch. De kans dat iemand de installatie van een CPU niet correct uitvoert, is groter dan de kans dat iemand de voedingsstekker verkeerd insteekt. Dus als iemand begint met PC bouwen en z'n eerste PC werkt niet, en dan met name in de zin van 'valt uit of herstart', is de CPU koeler altijd de eerste verdachte. Dit zag je ook bij andere mensen in dit topic.

Verder is het moederbord nu vervangen. Waarom was dat oude moederbord kapot? Mogelijk omdat de CPU koeler verkeerd gemonteerd zat? Het KAN. Ik zeg dus niet dat dit zo was of zo geweest moet zijn ik geef alleen aan dat het een mogelijkheid geweest is.

Dit soort problemen is altijd trial-and-error.

Het best te consumeren met 1kg JOZO.

Pagina: 1