Intel NUC boot niet Debian 9

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-09 12:59
Mijn vraag
Ik heb een Intel NUC gekocht (laatste versie 8e generatie) ter vervanging van mijn server.

Na lang wikken en wegen wat de beste overgang zou zijn heb ik besloten de SSD uit de oude server over te zetten in de NUC. Echter het systeem wil nu niet booten. In Legacy mode verschijnt er een melding dat er geen boot device is gevonden en in UEFI mode verschijnt er ook een (andere) foutmelding.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Debian 9 stretch
Intel NUC/Samsung SSD

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
verschillende posts doorgelezen maar de opties in de BIOS zijn vrij beperkt. De opties die overeen kwamen met de posts heb ik wel geprobeerd. Safe boot staat bijvoorbeeld uit.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Heb je al een andere bootable stick geprobeerd? Bijv. met Win10?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Laatst online: 25-09 20:47
Gebruik je een bootloader? Of fix je MBR eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Er zat eerder een andere SSD in met Ubuntu 18 server die bootte prima.

Ik kan ook gewoon booten van USB sticks bijvoorbeeld een easyboot stick met clonezilla en gparted

Alleen deze SSD die uit het oude systeem komt weigert ie van te booten.

Heb je een suggestie hoe ik m'n MBR kan fixen @RedHat ? deze SSD en dit systeem functioneerde prima in de oude PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik heb weinig Linux kennis, maar ik ga er van uit dat, net zoals bij Windows, je niet zomaar een Linux disk in een ander systeem kan zetten en verwacht dat hij boot. Drivers zijn wellicht anders, dus dan zal je toch e.e.a. moeten aanpassen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Microkid schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 00:03:
Ik heb weinig Linux kennis, maar ik ga er van uit dat, net zoals bij Windows, je niet zomaar een Linux disk in een ander systeem kan zetten en verwacht dat hij boot. Drivers zijn wellicht anders, dus dan zal je toch e.e.a. moeten aanpassen.
Onder zowel Windows als Linux gaat dat meestal goed. Onder Windows moet je soms eerst een generieke opslagdriver activeren, maar onder Linux hoeft dat niet.

"Een (andere) foutmelding" is nou niet echt iets waar je mee verder komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
@GlowMouse Ja excuus dat begrijp ik. Het is een generieke foutmelding dat ie geen boot device kan vinden. Zie ze 100x per dag op werk en daar kan ik dan het ticket doorsturen naar het DC voor het vervangen van de schijf.

Thuis is het een ander verhaal :D

Ik heb nu opgestart van een live image die ik nog op een stick had staan en ik kan gewoon bij Root en Home partities gelukkig.

De boot partitie bevat alleen een map Efi en zou zo gauw niet weten wat ik verder nog kan checken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
je hebt zeker geen lege ssd / schijf waarop je even een kleine test install van debian 9 kan gooien? en dan vergelijken wat er in de boot partitie staat?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Geen lege schijf nee wel een andere ssd waar een verse ubuntu op staat die inmiddels in de "oude" server zit.

Ik heb in gparted gecheckt en de /boot heeft gewoon de boot flag.

Ik heb vaker gewoon schijven overgezet van de ene machine naar de andere en met linux gaat dat eigenlijk altijd wel goed.

Laatste optie is een clonezilla image terug zetten op deze schijf die ik gemaakt had voor de swap. kijken of dat wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Kasper1985 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 00:09:
@GlowMouse Ja excuus dat begrijp ik. Het is een generieke foutmelding dat ie geen boot device kan vinden.
Je begrijpt dat we zonder zo'n melding alleen maar kunnen gissen. Staat secure boot per ongeluk aan? Had je voorheen een dualbootconfiguratie of een tweede schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Secure boot staat uit. Voorheen was het 1 SSD van 250 GB met partities voor Root home etc. en een 1TB HDD schijf voor de rest. boot partitie was UEFI

Die 1TB zit nog in het oude systeem.

In de NUC heb ik een 120GB SSD gezet en ubuntu geinstalleerd omdat ik daarop met docker wil gaan spelen.

Uiteindelijk besloot ik dat de schijven beter omgewisseld konden worden wat betreft de grootte.

Het ubuntu systeem boot zonder enig probleem in het oude systeem.

Ik kan de meldingen nu niet produceren omdat ik op het oude systeem bezig ben en maar 1 scherm heb vandaar dat ik die ook niet in de openingspost had gezet. Moet wat kabels switchen als ik weer ga proberen het nieuwe systeem te booten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@Kasper1985 Download SuperGRUB2, schrijf het naar een USB-stick en start daarvan op. Kans is groot dat je dan tenminste al in je Debian-installatie raakt. Van daaruit kan je dan GRUB2 opnieuw installeren/herconfigureren indien nodig.

https://sourceforge.net/p...brid_2.02s10.iso/download

Exacte foutmelding in UEFI-modus zou heel welkom zijn :).

Ik zet mijn geld op een UEFI/BIOS-probleem. Je oude systeem was wschl. nog volledig legacy?

[ Voor 6% gewijzigd door Borromini op 05-01-2019 00:58 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
@Borromini dank! goede tip!

Helaas start de download niet. Ik zie zo gauw ook even geen alternatief (torrent bijvoorbeeld) op hun site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Als ik op 'Try to download anyway' klik lukt het wel.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Ja vandaag lukte het ineens wel. En kan inderdaad gewoon in het systeem booten!

dank voor de tip nogmaals!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Wil dat ook zeggen dat je het gefikst hebt? :p

Als je vertelt waar het probleem zat dan kan dat anderen in de toekomst nog helpen :).

[ Voor 49% gewijzigd door Borromini op 05-01-2019 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Nee dat niet. Maar heb een image hersteld op de oude hardware. Dan kan ik daar in ieder geval bij.

Wil nu een verse installatie doen op de NUC. Maar de volgende uitdaging is blijkbaar de netwerk drivers.

Krijg met geen mogelijkheid de ethernet kaart aan de praat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Met Debian? Probeer de non-free image: https://cdimage.debian.or...ee/cd-including-firmware/

Je wil de Debian 9 images. Als de hardware te nieuw is (je hebt niet aangegeven om welke NUC het gaat?) dan kan je ook de Buster images proberen, over een dik halfjaar zou dat Debian 10 moeten worden. Ik heb zelf net mijn systemen omgeschakeld van 9 naar 10 (server, Ryzen desktop, Skylake laptop) en voorlopig stabiel, maar Buster zit volop in de overgangsperiode ('freeze' binnen twee weken).

[ Voor 55% gewijzigd door Borromini op 05-01-2019 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Top! ga ik proberen!

Bedankt voor de tip weer :-)

Was inderdaad Debian 9. Gisteren had ik even als test Ubuntu 18 gedaan toen werkte volgens mij netwerk wel gewoon.

Maar ik vind Debian toch prettiger

Edit: Helaas ook niet met de non-free versie. ding wordt gewoon compleet niet herkend.

Helaas toch maar Ubuntu. Jammer!

[ Voor 23% gewijzigd door Kasper1985 op 05-01-2019 16:23 ]

Pagina: 1