Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Borne
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-11 12:04
Ik ben van plan om zonnepanelen op mijn schuur te leggen maar ik heb een aantal vragen die jullie misschien kunnen beantwoorden.

Het plan is om ze op twee daken (in gelijke richting te leggen) Zo heb ik ze niet in zicht liggen en op de beste plaats.

Het betreft de geel gearceerde daken

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/1l265sqqn7.png

vanuit het zuiden gezien is dit het zicht op de daken
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/csihdg0c40.png

De afmetingen van de daken is als volgt (het langste dak is iets langer dan de aangegeven 13 meter)
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/7spctvo0def.png

Helaas heb ik hier maar een hoogte van 1,50 meter. Het korte dak heeft een hoogte van iets meer dan twee meter.

De zoninstraling ziet er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/jcupwd1zvyz2e.png

Op de garage (lange dak) gaan panelen in portrait helaas niet passen. Daar zullen ze dus in Landscape moeten. Ik zou er dan precies 8 kwijt moeten kunnen (1,678 x 8 = 13,43 meter)

Op het andere dak kan ik er 5 in landscape kwijt of 6 in portrait (3x2).

Doordat ik schaduw tegen ga komen van het huis van de buren of de nok van het dak van de garage op het kleine dak, denk ik aan een systeem met Solaredge en optimizers.

Mijn vragen zijn als volgt:

- Wat zouden jullie doen. 11, 13 stuks of 14 stuks?
- Als een paneel in portrait een klein beetje schaduw pakt op de onderkant, doet de rest van het paneel dan niets meer? Dit zou betekenen dat op het kleine dak portrait af valt. Heeft het dan nut om er 6 (met optimizers) op te leggen of is drie verstandiger (investering tov opbrengst). Als de onderste dan schaduw pakken, doen de bovenste drie het nog wel volledig.

Om het verhaal visueel te maken (paintskils)

1 (14 panelen)
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/izm352n9gs4xq.png

2 (11 panelen)
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/lyjuwdi9pvy2h.png

3 (13 panelen)
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/025379.png

Een eerste voorstel (hardware) is als volgt:

14x JA Solar JAM60S-03-320-PR-BF 320Wp Mono Perc
14x SolarEdge P370 Power Optimizer
SolarEdge 5000 HD-Wave SE5000H

= 4480 Wp

Ik hoop dat jullie kunnen helpen een verstandige afweging te maken.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

kan 1m 56 ook niet?

deze passen op het lange dak
https://www.solar-bouwmar...-n295wp-back-contact.html

[ Voor 75% gewijzigd door Rol-Co op 04-01-2019 21:22 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Borne
Bedankt, dat zou perfect passen alleen zijn dat wel dure jongens.

269 + 47 (optimizer) = 316 x 12 = 3792,00 (3540Wp = 1,07 per Wp)
142 + 47 (optimizer) = 189 x 8 = 1512,00 (2560Wp = 0,59 per Wp)

Kortom bijna dubbel zo duur. Ik weet niet of dat opweegt tegen de opbrengst. Daar komt ook nog extra installatiemateriaal bij.

• Rol-Co

Rol-Co

Borne schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 21:38:
[...]

Bedankt, dat zou perfect passen alleen zijn dat wel dure jongens.

269 + 47 (optimizer) = 316 x 12 = 3792,00 (3540Wp = 1,07 per Wp)
142 + 47 (optimizer) = 189 x 8 = 1512,00 (2560Wp = 0,59 per Wp)

Kortom bijna dubbel zo duur. Ik weet niet of dat opweegt tegen de opbrengst. Daar komt ook nog extra installatiemateriaal bij.
extra installatie materiaal niet, 2x 13.06m voor portrait, of 26x 1.06m voor landscape en rails vertikaal.toch wel :) 16x 1.06m omdat er maar 8 passen. rails kost 45,- de 6m dus waar hebben we het over, je hebt weer minder klemmen nodig.

SE zou ik ook niet doen, wel 18 panelen. :P

andere dak 2 meter panelen :)

[ Voor 11% gewijzigd door Rol-Co op 04-01-2019 21:51 ]

• Borne
Rol-Co schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 21:46:
[...]

extra installatie materiaal niet, 2x 13.06m voor portrait, of 26x 1.06m voor landscape en rails vertikaal.toch wel :) 16x 1.06m omdat er maar 8 passen.
SE zou ik ook niet doen.

andere dak 2 meter panelen :)
Volgens mij ben ik redelijk gebonden aan SE in verband met schaduw van bomen in de ochtend en schaduw van het huis in de middag. Of is hier ook een andere oplossing voor?

*Extra puntje is ook dat het gadgetgehalte van de monitoring ook mee speelt.

Als ik twee meter panelen zou nemen, bestaat de kans dat het onderste deel schaduw pakt bij laagstaande zon en de nok van het schuurdak.

Als ik deze plaatjes zie dan "moeten" ze daar horizontaal.

Echter als u de zonnepanelen verticaal heeft geplaatst, zal de schaduw over alle diodezones vallen. Alle zones worden negatief beïnvloed waardoor het gehele zonnepaneel slechter gaat presteren dan horizontaal geplaatste zonnepanelen.

Afbeeldingslocatie: https://www.zonnepanelen.net/wp-content/uploads/2015/04/zonnepanelen_horizonaal_verticaal_detail.jpg

De vraagt blijft dan weer 3 of 6 stuks. Eventueel met SolarEdge om de onderste drie uit te kunnen schakelen bij mogelijke schaduwvorming.

[ Voor 38% gewijzigd door Borne op 04-01-2019 22:01 ]

• Rol-Co

Rol-Co

@Borne
Tja, denk je dat je dat allemaal terugverdient met dat kleine beetje meeropbrengst? Als de zon laag staat net als nu is de dagopbrengst toch al niks, en niks van niks is niks, se of niet. :)
Ik heb een set van 20 stuks waar er 15 in de schaduw liggen van half september tot half april, toch brengt het nog best goed op door de hoeveelheid.
Als je toch monitoring per paneel wilt en flexibel kwa schaduw neem dan aps500 micro omvormers met 2 panelen per omvormer en 18 stuks op dak.
Goed en goedkoper.

http://apsmicroinvertersh...o-inverter-yc500-kopieer/

[ Voor 6% gewijzigd door Rol-Co op 04-01-2019 22:25 ]

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:41

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Nou nou nou.. Zo waardeloos is se nu ook weer niet. Lekker vokgooien met SE en accepteren dat je wat langere terugverdientijd hebt dan de goedkoopste oplossing. Het leven draait om meet dan TVT..

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
Rol-Co schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 22:21:
@Borne

Als je toch monitoring per paneel wilt en flexibel kwa schaduw neem dan aps500 micro omvormers met 2 panelen per omvormer en 18 stuks op dak.
Goed en goedkoper.

http://apsmicroinvertersh...o-inverter-yc500-kopieer/
en deze misschien voor 4 panelen

https://www.winkelman-zon.../?display=detail&merk=APS

• Borne
Dan is het toch alsnog goedkoper om 47 euro per paneel uit te geven in plaats van 335 per 4 panelen of 195 per twee?

of zie ik het dan verkeerd?

• Rol-Co

Rol-Co

Borne schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 00:05:
Dan is het toch alsnog goedkoper om 47 euro per paneel uit te geven in plaats van 335 per 4 panelen of 195 per twee?

of zie ik het dan verkeerd?
je vergeet de SE omvormer, die heb je bij micro niet. de 47,- is voor 1 optimiser.
dus se zou dan ongeveer 18x 47,- + 1100 omvormer +/-2000,- zijn, aps 9x 200 of 4x 335+200

@prein2
nee is het ook niet, maar ik zou bij dit dak een gewone omvormer pakken zelfs en eerst eens kijken, denk dat het meevalt, maar omdat de ts monitoring per paneel leuk vind zou ik aps ervoor nemen, een stukje flexibeler en minder merk gebonden dan se vind ik, niet om tvt, zou ik anders een hit paneel aanbevelen?
prijs is net ietsje goedkoper maar is niet heel de wereld.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Waarom leg je niet eerst panelen op het huisdak?
Dat lijkt in eerste instantie een betere opbrengst te geven en is oost/west, dus hele dag opbrengst.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:23
Wat @AUijtdehaag zegt, waarom niet hoog en schaduwloos op het woonhuis? Onder en voor de dakkapel is iets met zuidoost dan, de andere kant lijkt leeg te zijn dus dat leg je ook schaduwloos vol.

Hallo terugverdientijd (Y)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Borne
Goede vraag maar ik wil ze eigenlijk zo min mogelijk in het zicht hebben.

Ik vind zonnepanelen niet echt mooi op het huis. Vandaar deze "oplossing"

Op de voorgestelde daken zie ik ze bijna niet liggen en de daken liggen relatief gunstig.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:23
Borne schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 17:12:
Goede vraag maar ik wil ze eigenlijk zo min mogelijk in het zicht hebben.

Ik vind zonnepanelen niet echt mooi op het huis. Vandaar deze "oplossing"

Op de voorgestelde daken zie ik ze bijna niet liggen en de daken liggen relatief gunstig.
Hoe vaak zit jij van het zicht op je dak te genieten? Op het woonhuis kun je met een eenvoudige stringomvormer aan de slag.
Neem mooie LG Kuro's straks zwart. Wordt hartstikke netjes :)
Complimentjes van de buren straks _/-\o_

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Chris03
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-11 20:37
Heb je al micro-omvormers overwogen ipv een grote omvormer en optimizers? Ik gebruik Enphase M250 (€ 120 per stuk) met een basisstation in de meterkast (Envoy-S, kost € 230). Dat is duurder dan wat je nu wilt, maar de levensduur van de micro-omvormers is ongeveer gelijk aan de levensduur van de panelen, terwijl een gewone omvormer naar verwachting nog een keer vervangen moet worden. Bovendien heb je alle monitoring die je nodig hebt (per paneel).

Mijn set ligt ook voor een deel van het jaar in de schaduw, maar het valt me erg mee hoeveel opbrengst het scheelt, vooral omdat het in de maanden dat het telt (april t/m september) erg meevalt. Het "slechtste" paneel wijkt bij mij minder dan 15% af van het "beste" paneel. Als ik jouw situatie zie lijkt het erop dat je minder last hebt van schaduw dan ik, dus ik zou me niet teveel zorgen maken over de opbrengst.

• Borne
Nu het zonnetje begint te schijnen is het eigenlijk zonde dat ze er nog niet op liggen. Tot op heden echter nog steeds geen goede keuze kunnen maken, wel eventueel nieuwe ideeën. Andere opties dan Solaredge doorzie ik momenteel niet en eigen installatie/monitoring lijkt mij het eenvoudigste met SE.

Aangezien het dak maar 1,50 hoog is, wordt Portrait erg lastig (of enorm duur). Het tweede dak op de keuken is wel twee meter hoog maar dan is er een kans op schaduwval van de nok van de garage.

Zouden panelen van twee meter breed in Landscape dan een betere optie zijn? Er zouden dan 6 panelen op het lange dak kunnen en 2 op het korte dak. Voordeel daarbij is dat ik een meter vanaf de muur vrij houdt voor eventueel toekomstig onderhoud/schilderwerk.

Het zou dan bijvoorbeeld kunnen met:
8x JA Solar JAM72D-00-375-BP Mono Perc Bifacial Glas - Glas Zwart Frame 375Wp = 3000Wp vol op zuid

Ik moet dan alleen de juiste/geschikte Optimizers en omvormer hebben voor deze setup.

Eventueel kan ik op het platte dak ook nog wat leggen

Ik heb daar drie meter breedte op Oost en 5 meter diepte. Als de balkondeuren nog open moeten kunnen dan blijft hier een meter of 4 van over.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/aieein1jp.png
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/anjiyk39.png

Is dit zinvol/mogelijk met bijvoorbeeld een oplossing als eeen zonneschans
Afbeeldingslocatie: https://www.westlandsolar.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/z/o/zonneschans_4x3.jpg

Alvast weer dank voor de hulp!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Borne schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 21:57:
Nu het zonnetje begint te schijnen is het eigenlijk zonde dat ze er nog niet op liggen. Tot op heden echter nog steeds geen goede keuze kunnen maken, wel eventueel nieuwe ideeën. Andere opties dan Solaredge doorzie ik momenteel niet en eigen installatie/monitoring lijkt mij het eenvoudigste met SE.
SE kent qua monitoring juist een gesloten systeem.

Je kunt inderdaad je panelen zelf uitlezen, maar wel via het portal van SE. (Tenzij je in een heel vroeg stadium de boel hackt, daar is wel wat over beschreven hier. Zelf was ik én te laat én vond ik het eigenlijk wel prima zo.)

Ik ben er zelf tevreden over, mijn omvormer is stil. Letterlijk. Hij maakt geen geluid. Het portal en de mobiele app werken in de regel prima en ik vind het nog steeds leuk een paar keer per dag te kijken wat mijn panelen doen. (Er ligt hier 4575Wp (15x305Wp) op het dak met een 4000W omvormer. Vorig jaar een ruwe 4.05MWh opgewekt. In theorie zou dat mijn totale energieverbruik moeten kunnen dekken. Of dat echt zo is, merken we over een paar weken als de eindafrekening komt.)

Als het niet al gezegd is: Vergeet het aanpassen van je groepenkast niet. :) Je omvormer heeft een werkschakelaar én eigen groep nodig. Werkschakelaar zit hier pal naast de omvormer, beneden in de meterkast is de boel afgezekerd met een eigen 20A zekering.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Borne
unezra schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 07:42:
[...]

SE kent qua monitoring juist een gesloten systeem.

Je kunt inderdaad je panelen zelf uitlezen, maar wel via het portal van SE. (Tenzij je in een heel vroeg stadium de boel hackt, daar is wel wat over beschreven hier. Zelf was ik én te laat én vond ik het eigenlijk wel prima zo.)

Ik ben er zelf tevreden over, mijn omvormer is stil. Letterlijk. Hij maakt geen geluid. Het portal en de mobiele app werken in de regel prima en ik vind het nog steeds leuk een paar keer per dag te kijken wat mijn panelen doen. (Er ligt hier 4575Wp (15x305Wp) op het dak met een 4000W omvormer. Vorig jaar een ruwe 4.05MWh opgewekt. In theorie zou dat mijn totale energieverbruik moeten kunnen dekken. Of dat echt zo is, merken we over een paar weken als de eindafrekening komt.)

Als het niet al gezegd is: Vergeet het aanpassen van je groepenkast niet. :) Je omvormer heeft een werkschakelaar én eigen groep nodig. Werkschakelaar zit hier pal naast de omvormer, beneden in de meterkast is de boel afgezekerd met een eigen 20A zekering.
Bedankt voor je toevoeging. Installatietechnisch komt het allemaal wel in orde.

In mijn geval is het probleem de beperkte dakhoogte waardoor ik 1,68 panelen niet kwijt kan. In plaats van 13x 320 = 4160 wp moet ik een andere oplossing hebben waarbij ik zo veel mogelijk Wp binnen deze afmetingen kwijt ga kunnen. Met bovenstaand idee: 6x een 2m paneel kom ik op 2250 Wp op het lange dak ;(

• Borne
Als leek kom ik met mijn beperkte kennis en specificatiesheets op de volgende samenstelling.

8x JA Solar JAM72D-00-375-BP Mono Perc Bifacial Glas - Glas Zwart Frame 375Wp
8x SolarEdge P404 Power Optimizer
- Min. optimizers per string= 6, dat komt met 8 mooi uit
- voor 60/72 cells panelen (voor zover ik kan zien klopt dat met de bovenstaande panelen)
1x SolarEdge 3000 HD-Wave SE3000H

Prijs excl. btw ex bekabeling (incl bevestiging) +/- 2500,00

3000Wp x 0.9 = 2700 kwh
€ 0.92 per Wp incl Solaredge systeem.

Klopt dit een beetje of moet ik andere omvormers/Optimizers selecteren?

• Borne
Niemand?

De solaredge configurator is zonder account niet beschikbaar en ik kan geen account aanmaken omdat ik nog geen systeem bezit.

• 24Seth
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 26-02-2019
Beste,
Ik zou voor zoveel mogelijk zonnepanelen gaan..kijk ook ns naar tygo-r.. optimizer voor paneel..deze kan om gaan met elke omvormer..bijvoorbeeld een abb..pvi 5.0 OUT-S..of een 3fase 5.7...waar schaduw kan optreden plak je een Tygo onder..deze kosten rond de 50 euro..omvormer zit rond de 1000 euro..met 2 trackers..ga ook voor een Solar schans..het beste rendement per M2..ikzelf heb er ook een met 12 panelen..vast op het dak geschroefd.👍 Succes

• 24Seth
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 26-02-2019
Nog even dit,. Je moet jezelf afvragen of je onder elk paneel een optimizer wil leggen..als je wil monitoren ..miss wel..maar de ervaring leert dat je na een tijdje niet meer kijkt....omvormers kun je het beste niet achter het paneel plaatsen..je plaats namelijk een heleboel onderdelen op dak..iets wat meer kans heeft om kapot te gaan..en het moet er weer af en op als het kapot is..bovendien kan je ook kijken op de enkele omvormer..niet per paneel..maar wel per string..al met al..moet je best wel investeren voor dit speeltje. Voor panelen ligt het beste rendement op 60 cel panelen..72cel ligt de omzetting lager..tenzij je natuurlijk voor Panasonic gaat..maar dan heb je waarschijnlijk geld teveel..en doet het hele verhaal hierboven er niet toe.

• Borne
24Seth schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 23:30:
Nog even dit,. Je moet jezelf afvragen of je onder elk paneel een optimizer wil leggen..als je wil monitoren ..miss wel..maar de ervaring leert dat je na een tijdje niet meer kijkt....omvormers kun je het beste niet achter het paneel plaatsen..je plaats namelijk een heleboel onderdelen op dak..iets wat meer kans heeft om kapot te gaan..en het moet er weer af en op als het kapot is..bovendien kan je ook kijken op de enkele omvormer..niet per paneel..maar wel per string..al met al..moet je best wel investeren voor dit speeltje. Voor panelen ligt het beste rendement op 60 cel panelen..72cel ligt de omzetting lager..tenzij je natuurlijk voor Panasonic gaat..maar dan heb je waarschijnlijk geld teveel..en doet het hele verhaal hierboven er niet toe.
Zijn er dan ook 60 cell panelen waarbij ik voordeliger uit kom dan aan deze 375WP panelen van 2 meter? Ze kosten "slechts" 161 euro incl BTW per paneel voor 375 WP.

Door de geringe dakhoogte moet ik zo veel WP op 13 x 1.30 meter kwijt kunnen tegen een gunstige prijs. Monitoring is wel een pré en er is een grote kans op wisselende schaduw, vandaar optimizers en SolarEdge.

Vraag die eigenlijk overblijft is:
Heb ik de geschikte Omvormer/Optimizers geselecteerd bij deze panelen? Kan iemand ook adviseren in een bevestigingsset voor deze grote panelen?

6x Landscape
2x Landscape

Ik wil eigenlijk graag bestellen om ze zo snel mogelijk te kunnen plaatsen.

• Borne
De spullen zijn binnen. Nu alleen nog een moment (bij goed weer) vinden om het op het dak te maken.

Het is geworden:

1x SolarEdge 3000 HD-Wave
8x JA Solar Perc Bifacial 375Wp
8x SolarEdge P505

Compleet met een ClickFit Evo bevestigingssysteem.

• Borne
Sinds afgelopen zaterdagmiddag komt de eerste stroom binnen. Gisterenmiddag stond de teller al op 12,2 KW.

plaatjes:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/svuielrhz.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/e88q0w.jpg

• Borne
Toch een goede keuze om voor Solaredge Optimizers te gaan denk ik?

Zie voorbeeld:

14.30
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/4a2z3dc.png

15:00
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/wtya6ig.png

16:30
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/h65snfqt0.png

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:38
Borne schreef op woensdag 10 april 2019 @ 17:08:
Toch een goede keuze om voor Solaredge Optimizers te gaan denk ik?

Zie voorbeeld:

14.30
[Afbeelding]

15:00
[Afbeelding]

16:30
[Afbeelding]
Netjes met de P505 heb je er 6 minimaal nodig,als er 3 panelen in de schaduw liggen schieten er dan optimizers naar hun max spanning? In theorie heb je dan maar 5 panelen welke daadwerkelijk stroom leveren?

Kan je in de flash grafieken van de SE portal goed zien, de optimizer output spanning en stroom.

Er zullen andere tweakers zijn die zeggen dat dit ook met 3x een TIGO had gekund, maar zoals je zelf al zegt; gadget gehalte monitoring _/-\o_

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:18
@stormfly Nog net niet 370V / 5 = 74V (max is 85V), dus er is nog iets marge om te regelen.

Alleen als de overige 3 schaduw panelen te weinig opwekken, dan worden de panelen in de zon ook beperkt qua opbrengst, vanwege de max stroom die in de string hetzelfde is.

De stroom die je in de grafieken ziet is de stroom van het paneel, de stroom van de string kan je nergens zien.

@Borne Dus een uitstekend besluit om voor de p505's te gaan en niet p300/p370, want bij p300/p370 is het minimale aantal dan wel 8, maar met 3 panelen in de schaduw gaat em dat niet worden!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:38
Rouske schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 14:55:
@stormfly Nog net niet 370V / 5 = 74V (max is 85V), dus er is nog iets marge om te regelen.

Alleen als de overige 3 schaduw panelen te weinig opwekken, dan worden de panelen in de zon ook beperkt qua opbrengst, vanwege de max stroom die in de string hetzelfde is.

De stroom die je in de grafieken ziet is de stroom van het paneel, de stroom van de string kan je nergens zien.

@Borne Dus een uitstekend besluit om voor de p505's te gaan en niet p300/p370, want bij p300/p370 is het minimale aantal dan wel 8, maar met 3 panelen in de schaduw gaat em dat niet worden!
Wat ik niet snap is dat de omgeving niet start met 5 optimizers, ondanks de spanning die behaald kan worden. Er zit ergens hardcoded een eis van 6 minimaal. Je kan niet valsspelen als je zou willen :o
Pagina: 1