Ik ben van plan om zonnepanelen op mijn schuur te leggen maar ik heb een aantal vragen die jullie misschien kunnen beantwoorden.
Het plan is om ze op twee daken (in gelijke richting te leggen) Zo heb ik ze niet in zicht liggen en op de beste plaats.
Het betreft de geel gearceerde daken

vanuit het zuiden gezien is dit het zicht op de daken

De afmetingen van de daken is als volgt (het langste dak is iets langer dan de aangegeven 13 meter)

Helaas heb ik hier maar een hoogte van 1,50 meter. Het korte dak heeft een hoogte van iets meer dan twee meter.
De zoninstraling ziet er als volgt uit:

Op de garage (lange dak) gaan panelen in portrait helaas niet passen. Daar zullen ze dus in Landscape moeten. Ik zou er dan precies 8 kwijt moeten kunnen (1,678 x 8 = 13,43 meter)
Op het andere dak kan ik er 5 in landscape kwijt of 6 in portrait (3x2).
Doordat ik schaduw tegen ga komen van het huis van de buren of de nok van het dak van de garage op het kleine dak, denk ik aan een systeem met Solaredge en optimizers.
Mijn vragen zijn als volgt:
- Wat zouden jullie doen. 11, 13 stuks of 14 stuks?
- Als een paneel in portrait een klein beetje schaduw pakt op de onderkant, doet de rest van het paneel dan niets meer? Dit zou betekenen dat op het kleine dak portrait af valt. Heeft het dan nut om er 6 (met optimizers) op te leggen of is drie verstandiger (investering tov opbrengst). Als de onderste dan schaduw pakken, doen de bovenste drie het nog wel volledig.
Om het verhaal visueel te maken (paintskils)
1 (14 panelen)

2 (11 panelen)

3 (13 panelen)

Een eerste voorstel (hardware) is als volgt:
14x JA Solar JAM60S-03-320-PR-BF 320Wp Mono Perc
14x SolarEdge P370 Power Optimizer
SolarEdge 5000 HD-Wave SE5000H
= 4480 Wp
Ik hoop dat jullie kunnen helpen een verstandige afweging te maken.
Het plan is om ze op twee daken (in gelijke richting te leggen) Zo heb ik ze niet in zicht liggen en op de beste plaats.
Het betreft de geel gearceerde daken

vanuit het zuiden gezien is dit het zicht op de daken

De afmetingen van de daken is als volgt (het langste dak is iets langer dan de aangegeven 13 meter)

Helaas heb ik hier maar een hoogte van 1,50 meter. Het korte dak heeft een hoogte van iets meer dan twee meter.
De zoninstraling ziet er als volgt uit:

Op de garage (lange dak) gaan panelen in portrait helaas niet passen. Daar zullen ze dus in Landscape moeten. Ik zou er dan precies 8 kwijt moeten kunnen (1,678 x 8 = 13,43 meter)
Op het andere dak kan ik er 5 in landscape kwijt of 6 in portrait (3x2).
Doordat ik schaduw tegen ga komen van het huis van de buren of de nok van het dak van de garage op het kleine dak, denk ik aan een systeem met Solaredge en optimizers.
Mijn vragen zijn als volgt:
- Wat zouden jullie doen. 11, 13 stuks of 14 stuks?
- Als een paneel in portrait een klein beetje schaduw pakt op de onderkant, doet de rest van het paneel dan niets meer? Dit zou betekenen dat op het kleine dak portrait af valt. Heeft het dan nut om er 6 (met optimizers) op te leggen of is drie verstandiger (investering tov opbrengst). Als de onderste dan schaduw pakken, doen de bovenste drie het nog wel volledig.
Om het verhaal visueel te maken (paintskils)
1 (14 panelen)

2 (11 panelen)

3 (13 panelen)

Een eerste voorstel (hardware) is als volgt:
14x JA Solar JAM60S-03-320-PR-BF 320Wp Mono Perc
14x SolarEdge P370 Power Optimizer
SolarEdge 5000 HD-Wave SE5000H
= 4480 Wp
Ik hoop dat jullie kunnen helpen een verstandige afweging te maken.