Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bochtje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-10-2022

Bochtje

Wie niet waagt, die niet wint!

Topicstarter
Ik heb tijdens het gamen op mijn PS4 wat problemen met hit registratie.

Na een analyse blijkt dat ik last heb van bufferbloat op de downstream, zelfs als ik een pc met een korte netwerkkabel direct op het modem aansluit. (dus verder geen eigen geknepen lange netwerkkabels of switches er tussen)

Ik heb XS4all glasvezel en een Fritz!box 7490.

Ik heb getest met http://www.dslreports.com/speedtest en kreeg 3 C's en soms ook een D. (dat is niet best)

Nu zijn er 2 opties:

- er is iets mis met de verbinding tussen de ISP en mijn huisaansluiting

- de Fritz!box 7490 heeft geen SQM en is de oorzaak.

Kan iemand mij advies geven wat te doen?

Eerst contact opnemen met XS4all en hopen dat ze het willen controleren/oplossen of een nieuw modem/router kopen die SQM ondersteunt?

Bochtjes zijn Kewl

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:06

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Je zal er alleen last van hebben als je verbinding vol zit tijdens het spelen van spellen. Bufferbloat kan je hitreg niet beinvloeden als de verbinding niet vol zit.

De Fritz 7490 heeft geen fatsoenlijke SQM en ISPs zien bufferbloat vaak niet als probleem. Wat je wel kunt doen is een snelle router aanschaffen die wel goede SQM heeft (liefst met iets als OpenWRT en dan cake als SQM).

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bochtje

Bochtje

Topicstarter
Dank je voor je snelle antwoord.

Uit de netgraph van bijvoorbeeld BF1 en BF V blijkt dat mijn extrapolation offset ontzettend grillig en soms erg hoog is tijdens hitreg problemen.

Na wat onderzoek kwam ik uit of de bufferbloat.

Enig idee wat het anders kan zijn?

Bochtjes zijn Kewl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:06

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Bochtje schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 18:39:
Dank je voor je snelle antwoord.

Uit de netgraph van bijvoorbeeld BF1 en BF V blijkt dat mijn extrapolation offset ontzettend grillig en soms erg hoog is tijdens hitreg problemen.

Na wat onderzoek kwam ik uit of de bufferbloat.

Enig idee wat het anders kan zijn?
PS4 bedraad aansluiten mocht je dat nog niet gedaan hebbben, anders met een pc of laptop controleren (bijv. met WinMTR of Pingplotter) dat de UTP kabel van de PS4 stabiel is.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bochtje

Bochtje

Topicstarter
Gecheckt, dat is het helaas niet.

Ik denk toch echt aan de aansluiting tussen de ISP en mijn huis of mijn modem/router ...

Bochtjes zijn Kewl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bandeleros
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-09 19:46
Ik denk inderdaad niet dat het aan XS4all ligt (als provider en Fritz!Box 7490). Ik heb hier precies de zelfde opstelling staan en heb zojuist een test gedaan dslreports. De score die ik hieruit haal zijn alleen maar A+ met 3ms respons. Deze test heb ik draadloos gedaan via mijn laptop.

Hoop dat je hier wat aan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bochtje

Bochtje

Topicstarter
Bandeleros schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 20:43:
Ik denk inderdaad niet dat het aan XS4all ligt (als provider en Fritz!Box 7490). Ik heb hier precies de zelfde opstelling staan en heb zojuist een test gedaan dslreports. De score die ik hieruit haal zijn alleen maar A+ met 3ms respons. Deze test heb ik draadloos gedaan via mijn laptop.

Hoop dat je hier wat aan heb.
welk pakket heb jij precies en welke test had je gekozen?

Ik heb het compact (50 Mbit/s up en down) alleen internet pakket en het scheelt nogal of ik DSL of Fiber kies waarmee ik test.

Als ik DSL kies krijg ik quality A+ (logisch aangezien bij het bepalen van de letter hij vergelijkt met andere met hetzelfde soort internet/fiber) en bufferbloat nog steeds een C.

Bochtjes zijn Kewl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bandeleros
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-09 19:46
Bochtje schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 15:43:
[...]

welk pakket heb jij precies en welke test had je gekozen?

Ik heb het compact (50 Mbit/s up en down) alleen internet pakket en het scheelt nogal of ik DSL of Fiber kies waarmee ik test.

Als ik DSL kies krijg ik quality A+ (logisch aangezien bij het bepalen van de letter hij vergelijkt met andere met hetzelfde soort internet/fiber) en bufferbloat nog steeds een C.
Ik heb het pakket smart + televisie, dit is 100 Mbit/s.

Nogmaals de test gedaan (macbook, draadloos) op de door jou aangegeven website:

Fiber
Overal: A, Bufferbloat: A+, Quality: C.

Cable
Alles een A

DSL
Alles een A+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bochtje

Bochtje

Topicstarter
Bandeleros schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 18:41:
[...]

Ik heb het pakket smart + televisie, dit is 100 Mbit/s.

Nogmaals de test gedaan (macbook, draadloos) op de door jou aangegeven website:

Fiber
Overal: A, Bufferbloat: A+, Quality: C.

Cable
Alles een A

DSL
Alles een A+
Hmm misschien dan toch de moeite waard om eens contact op te nemen met XS4all.

In het verleden eerder internetproblemen gehad en toen bleek er na controle een onderdeel in de wijkcentrale compleet doorgeroest.

Of misschien ligt het aan mijn internet pakket?
Dat ze het goedkoopste pakket niet alleen qua snelheid beperken?

Bochtjes zijn Kewl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:11

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Zojuist heb ik deze tests doorlopen, ik heb ook een 50/50 Glasvezel verbinding van XS4ALL.

https://www.ziggo.nl/spee...AEgKxh_D_BwE&gclsrc=aw.ds
http://www.speedtest.net/result/7933541047
https://kpn-itns.speedtes...1a-11e9-b2e8-938aeb549b33

Snelheden zijn uitstekend met een ping van 6-8ms.

Wanneer ik de test uit laat voeren doe in de TS wordt genoemd vindt er een package drop plaats tijdens de upload en wordt de test afgebroken. Komt bij mij de vraag naar voren is die test gewoon niet brak?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bochtje

Bochtje

Topicstarter
Kleine update en nog wat vragen:

Ik heb de FB7490 er tijdelijk tussenuit gehaald en mijn pc rechtstreeks op de NTU aangesloten.
Verbonden met een PPPEO verbinding en netwerkkaart op VLAN ID 6 gezet.

Mijn internet werkt aanzienlijk beter en verschillende testsites laten zien dat mijn bufferbloat op de download van continu maximaal (boven de 250ms) naar continu 40ms gaat.

Ik heb geprobeerd wat oudere linksys en D-link routers die ik had liggen te gebruiken om the testen, maar ik krijg het niet aan de praat, zelf niet met een VLAN switch ertussen die de verschillende XS4all VLAN's uit elkaar haalt en untaggen van de uitgaande poort, maar die routers hebben ook geen VLAN en zijn verouderd.

Ik wil dus mijn FB7490 vervangen voor een andere modem router, waarbij ik ook een VLAN kan gebruiken, met bettere sqm/andere technieken om bufferbloat tegen te gaan, bij voorkeur eentje waarbij ik de upload/download kan begrenzen en die geschikter is voor gamen.

Zouden jullie mij advies kunnen geven?

Als ik de Pricewatch gebruik kan ik niet aangeven dat ik een modem router wil met VLAN (of heeft elke recente modem router dat?)

Bochtjes zijn Kewl

Pagina: 1