Vonken in nieuwe Makita klopboor?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1163384

Topicstarter
Ik heb sinds kort een Makita (DHP482) witte editie gekocht. Zeer degelijke machine! Maar bij gebruik zie ik toch nog vonken ontstaan bij de koolstofborstels, dat is een bekend fenomeen bij oudere machines. Maar het is dus een nieuwe machine. Ik ken iemand die net dezelfde machine heeft en hij heeft die vonken niet. Ik heb nog niet veel ervaring met deze machines en zou graag jullie mening horen. Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Anoniem: 1163384 op 04-02-2019 12:50)

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Anoniem: 1163384 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 18:20:
Bij gebruik (traag toerental) en ook bij het snelremmen (dat is toch het ineens loslaten van de knop he?). Bedankt om te reageren!
Ja, maar de implementatie daarvan verschilt nog wel eens per apparaat.

De duurdere accuboormachines hebben geen koolborstels meer, dan heb je die vonken ook niet. Verder zou ik me er niet zo druk om maken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Bij gebruik? Of bij het snelremmen? Of heeft dat ding dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1163384

Topicstarter
Bij gebruik (traag toerental) en ook bij het snelremmen (dat is toch het ineens loslaten van de knop he?). Bedankt om te reageren!

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 1163384 op 04-01-2019 18:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:42
paar keer gebruiken soms moeten de koolstofborstels nog inslijten op de rotor

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Anoniem: 1163384 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 18:20:
Ja, maar de implementatie daarvan verschilt nog wel eens per apparaat.

De duurdere accuboormachines hebben geen koolborstels meer, dan heb je die vonken ook niet. Verder zou ik me er niet zo druk om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

De Makita van mijn pa had hetzelfde 'probleem', na een aantal maanden (niet dagelijks uiteraard) gebruik zijn de vonken vanzelf verdwenen :7

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
Hier ook nog een grote 18v accu boomachine van Makita liggen die weinig gebruikt is. En bij daarbij vliegen ook de vonken om de oren bij abrupt afremmen. Is normaal :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-05 15:18
Ik durf niet te zeggen of het normaal is / goed is, maar ik ken het ook van de Makita's. Ook de geur van ozon ruik ik wel is bij zowel m'n 15 jaar oude Makita zonder snel remmen (koolborstels in de tussentijd wel vervangen) als m'n 2 jaar oude met.

Ondanks dat werken ze prachtig, bij ongeveer wekelijks gebruik.

[ Voor 3% gewijzigd door Nijn op 04-01-2019 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Heb zelf ook een Makita, als je "het gas" loslaat zie ik inderdaad ook vonken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 921899

Vonken bij een machien met koolborstels is heel normaal. Het sterkere vonken bij het loslaten van de knop kommt doordat de Makita machines een electronische rem hebben en hierdoor de machine snel stilstaat wanneer je de knop loslaat.

Echt sterke vonken bij het normale schroeven/boren wijst op een mankement in het anker - dit zou vervangen moeten worden. De machine kan hierdoor ook te warm worden wat goed te voelen is aan de koellucht die uit de gaatjes opzij en achterin komt.

Het te warm worden van de machine kan ook veroorzaakt worden wanneer het magneet - dat om het anker zit - te zwak geworden is.

Vaak word een machine ook te warm indien men bij het gebruik de koellucht uitlaten met de hand dicht houd om zo bv meer druk op de boor of bit uit te oefenen.
Pagina: 1