Aansluiting 3 fase inductie kookplaat ETNA

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berthddnk
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22-11-2020
Hallo,

Ik heb een volwaardig 3 fase Perilex wandcontactdoos met 3 fases, neutraal en aarde. In de meterkast zit een volwaardige krachtstroom aansluiting met aparte automaat voor de 3 fase kookgroep.

Het gaat om een ETNA kookplaat: schema

Mijn kookplaat heeft een vermogen van 5600 W. De installatie instructie geeft max een 2 fase aansluiting waarbij ik L1 en L2 op de plaat moet voeden met 1 fase en L3 een nul moet worden, dus grijs combineren met blauw.

Hoe combineer ik de L3 met de N? Dient dat al in de meterkast te gebeuren? Of hoeft dat pas in de kookplaat volgens het 2e of 3e schema?
Welk schema zou het beste werken?

Alvast bedankt!

Mvg,
Bert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:51
2e schema, L3 heb je niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:57
berthddnk schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 17:28:
De installatie instructie geeft max een 2 fase aansluiting waarbij ik L1 en L2 op de plaat moet voeden met 1 fase en L3 een nul moet worden, dus grijs combineren met blauw.

Hoe combineer ik de L3 met de N?
Ehm, niet?

In het geval van een krachtgroep heb je voor deze plaat maar een aansluitsnoer met 4 draden nodig: L1, L2, N, PE. De derde fase gebruik je gewoon niet (pen niet aansluiten in de stekker).

Hoe kom je aan jouw info?

Je zult het middelste schema moeten aanhouden, maar een schema mag je het eigenlijk niet noemen (ik zou op zijn minst ergens de klemmen van de plaat afgebeeld willen zien? :?). Hoe ziet de aansluiting op de plaat er in werkelijkheid uit? Is dit een aansluitkastje wat je kunt openen? Of zit er een vast snoer aan en moet je alleen de stekker nog monteren?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

In de meterkast moet je een van de fasen oversteken naar de nul. Je moet 2×F en 2×N naar de koopplaat hebben. En 1× PE uiteraard.

5600 Watt koken kan ook best op 1×16A als je het makkelijk wilt doen.

[ Voor 22% gewijzigd door Dre op 04-01-2019 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Dre schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 17:45:
In de meterkast moet je een van de fasen oversteken naar de nul. Je moet 2×F en 2×N naar de koopplaat hebben.
Nee hoor. De groepenkast of contactdoos hoeft niets aan aangepast te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ik keek teveel naar mijn eigen situatie waarbij ik 1-F heb. Met twee fasen 120 graden verschoven heb je geen overbelaste nul inderdaad. De nul in de kookplaat doorverbinden is de beste oplossing. Tenzij je een alamat hebt per groep dan gaat het niet werken. maar dat is niet van toepassing bij een krachtgroep.

[ Voor 23% gewijzigd door Dre op 04-01-2019 18:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Dre schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 17:53:
Ik keek teveel naar mijn eigen situatie waarbij ik 1-F heb. Met twee fasen 120 graden verschoven heb je geen overbelaste nul inderdaad. De nul in de kookplaat doorverbinden is de beste oplossing. Tenzij je een alamat hebt per groep dan gaat het niet werken.
Met 1 krachtgroep en een aardlekautomaat per groep is er nog steeds weinig aan de hand.

Een aardlekschakelaar per fase is natuurlijk gekkenwerk, dat gaat nooit werken met een krachtgroep. Zie ook geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo geïnstalleerd zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berthddnk
Dank voor alle reacties!
Xander schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 17:40:
[...]

In het geval van een krachtgroep heb je voor deze plaat maar een aansluitsnoer met 4 draden nodig: L1, L2, N, PE. De derde fase gebruik je gewoon niet (pen niet aansluiten in de stekker).
OK, dan lijkt dit me de makkelijkste oplossing. Echter, in de plaat zijn is de grijze draad wel intern doorverbonden. Als ik de pen van de grijze draad niet aansluit in de stekker, hoe gaat het dan intern?
Is het dan niet mogelijk/beter om de grijze draad vanaf de plaat in de stekker op de nul (blauw) aan te sluiten?
Of heb ik het mis?

Echter, kan ik dan niet rijmen met wat ik in de kookplaat zie: blauw en grijs gaan naar het linkergedeelte en zwart en bruin naar het rechtergedeelte. Zou zeggen dat naar beide kanten een nul en een fase moet gaan?
Zie fotos hier: kookplaat

Enig idee?

[ Voor 24% gewijzigd door berthddnk op 05-01-2019 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
berthddnk schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 09:55:
OK, dan lijkt dit me de makkelijkste oplossing. Echter, in de plaat zijn is de grijze draad wel intern doorverbonden. Als ik de pen van de grijze draad niet aansluit in de stekker, hoe gaat het dan intern?
Is het dan niet mogelijk/beter om de grijze draad vanaf de plaat in de stekker op de nul (blauw) aan te sluiten?
Of heb ik het mis?
Maar hoe kom je aan de wetenschap dat de grijze draad een nul zou moeten zijn? :? Het "schema" in jouw eerste post durf ik geen schema te noemen. Geen klemnummers, geen draadkleuren, hoe moet je die 5 draden die van links verschijnen dan herkennen of onderscheiden? :?

Is dit alle info die je hebt? Staat er niets duidelijkers in de handleiding? Hoe ziet het andere uiteinde van het snoer er nu uit? Kwam de plaat al met stekker, of gewoon losse aders? Is hier iets aan gecodeerd? Zit er nog een label om het snoer?
Echter, kan ik dan niet rijmen met wat ik in de kookplaat zie: blauw en grijs gaan naar het linkergedeelte en zwart en bruin naar het rechtergedeelte. Zou zeggen dat naar beide kanten een nul en een fase moet gaan?
Zie fotos hier: kookplaat

Enig idee?
Op deze foto zie je duidelijk een P en een N staan, dus grijs zal een fase zijn en blauw een nul. Staat dat op dit stukje printplaat ook? Het is net niet zichtbaar op de foto. Maar lijkt er op dat zwart een fase is en bruin een nul.

Als het snoer vast aan de plaat zit en je hebt twee nullen dan is het inderdaad een kwestie om deze twee nuldraden in de stekker samen te voegen en op de nul aan te sluiten. Gebruik hiervoor een fatsoenlijke dubbele adereindhuls.

Maar wel even zaak om uit te zoeken welke twee draden dan de nuldraden zijn. Ik vermoed op basis van jouw foto's blauw en bruin. Jij vermoed (op basis van wat precies???) blauw en grijs. Maar als je het verkeerd aansluit is waarschijnlijk de helft van je kookplaat meteen defect... Dus dit is iets wat je wel zeker zou moeten weten. Ik kan me ook echt niet voorstellen dat dit nergens wordt aangegeven. De kookplaat zover openen als jij nu hebt gedaan lijkt me geen stap in de normale installatieprocedure. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berthddnk
Beste Xander,

Bedankt voor je uitleg en toelichting.
Het bleek idd te zijn zoals je vermoedde: blauw en bruin-> nuldraad, grijs en zwart-> fase.
Heb in de perilex-stekker blauw en bruin samengevoegd en de plaat werkt nu perfect!

Nogmaals bedankt!
Pagina: 1